Ledig tjänst bara via Poolia - ej direkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Ledig tjänst bara via Poolia - ej direkt

Jag är sugen på en ledig tjänst som systemadministratör (den utlysta tjänsten riktar sig mot de med 7+ års erfarenhet vilket jag har med råge) men den går bara att söka genom Poolia och inte direkt hos företaget. Vad jag förstått brukar många rekommendera att söka direkt hos företag hellre än att gå genom bemanningsföretag, men det går inte i det här fallet. Efter ett halvår eller så finns en chans att min anställning går över till företaget.

Jag fick intrycket att bemanningsföretag främst var för nyexaminerade/unga som ska få en fot in i branchen, men jag kanske har fel där. Största orosmolnet är att jag får kass lön eller dåliga rättigheter osv.

Har nån mer senior annan erfarenhet av detta?
Åsikter/kommentarer? (värt söka? osv)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Tja, det är väl bara en form av provanställning. Om företaget inte gillar dig så säger dom upp avtalet med Poolia och sedan blir du uppsagd därifrån pga arbetsbrist.

Sitter du redan med fast anställning så finns det väl ingen större anledning att söka jobbet. Får vara ett väldigt intressant jobb om det skall vara intressant men varför då gå via ett bemanningsföretag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Tjänsten går bara att söka via Poolia, inte direkt hos företaget (har kollat). Är fn utan jobb och den här tjänsten verkar rätt bra vad jag kan bedöma - mkt stor/välkänd/seriös aktör. Så själva tjänsten i sig oroar jag mig inte för om den är seriös eller inte, det är mer att vara anställd hos Poolia som är orosmolnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Företaget i fråga sköter i princip all rekrytering via Poolia och målet är att ta över efter 6 månader. Trist ja, men också en trygghet för företaget. Om än mindre tryggt för den anställde.

Det är en trevlig arbetsplats dock

Lian Li PC-O11 Dynamic | Asus ROG STRIX Z370-F | Intel Core i7 8700k | 32GB@3000MHz | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | MX100 512GB & Samsung QVO 1TB | RM750x v2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av macmann1:

Företaget i fråga sköter i princip all rekrytering via Poolia och målet är att ta över efter 6 månader. Trist ja, men också en trygghet för företaget. Om än mindre tryggt för den anställde.

Det är en trevlig arbetsplats dock

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Tyvärr så utnyttjar ju en del företag detta med!
Dvs dom kör med "prov" anställningar antingen direkt heller genom bemaningsföretag som ska kunna leda till fast jobb.

Men av nån anledning aldrig verkar hitta nån som "kan" jobbet och provar på person efter person i åratal och det har ju absolut inget med att det i utbetalningar för enbart jobbet blir mycket billigare på detta sättet.
Och som sen inte ser varför mycket blir lidande/kostar mer i ändra ändar/mindre inkomster/osv.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."