Rippa SACD (laglig privatkopiering)

Permalänk
Medlem

Rippa SACD (laglig privatkopiering)

Hej

Jag skulle vilja rippa mina SACD skivor för att kunna spela de i bland annat bilen eller från min telefon. (Hoppas min Samsung S9+ kan spela upp 24 bit 96 KHz ljudfiler)

Nåväl, jag har sett att det verkar fullt möjligt enligt denna tråd.

https://www.head-fi.org/threads/tutorial-ripping-a-sacd-to-is...

Sedan så behöver man en DSD till PCM konverterare

https://www.sonore.us/iso2dsd.html

Är det någon som testat detta? Det skulle vara väldigt roligt om det gick

Andra lösningar som jag ännu inte hittat som t ex custom firmware för någon specifik dvd brännare är oxå intressant för min del. Men har ej hittat det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag skulle vilja rippa mina SACD skivor för att kunna spela de i bland annat bilen eller från min telefon. (Hoppas min Samsung S9+ kan spela upp 24 bit 96 KHz ljudfiler)

Nåväl, jag har sett att det verkar fullt möjligt enligt denna tråd.

https://www.head-fi.org/threads/tutorial-ripping-a-sacd-to-is...

Sedan så behöver man en DSD till PCM konverterare

https://www.sonore.us/iso2dsd.html

Är det någon som testat detta? Det skulle vara väldigt roligt om det gick

Andra lösningar som jag ännu inte hittat som t ex custom firmware för någon specifik dvd brännare är oxå intressant för min del. Men har ej hittat det.

Den metoden har jag inte sett innan men Playstation är användbar för rippning.
Det går ju även att helt enkelt bara spela in det analogt, sacd är egentligen inte nått särskilt bra format och formatet i sig presterar på de flesta punkter sämre än cd och låter det bättre så är det för att skivan innehåller ett bättre mastrat spår och inte för att formatet i sig är bättre.
Dvd-audio däremot ger en upplösning som är bättre än hörselsinnet.

Jag tror att Sony lanserade sacd av endast en anledning och det är inte ljudet utan för att det är omöjligt att bränna sacd skivor för de måste pressas mekaniskt och det tyckte Sony var ett bra kopieringsskydd på den tiden det begav sig, jag är dock inte så säker på att avsaknaden av sacd brännare har inneburit ett verkligen fungerande kopieringsskydd utan det går ju att spela upp filerna direkt utan att spela upp dem från en kopia på an obrännbar skiva i en sacd spelare...
Det går ju också som sagt att "rippa analogt" så slipper man hantera dsd signalen över huvud taget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tacl för svar mrgaffe, jag känner till tidiga playstation 3 metoden med en del trixande. Men denna metod verkar bättre, så slipper man skaffa en ps3 endast för detta ändamål.

Jag undrar oxå vad det är mer konkret vad som är sämre med sacd? I min värld är de bättre än just pga 24 bit 96 khz jämfört med 16 bit 44,1 khz som en vanlig CD. Men det är något annat? DSD formatet nämner du oxå?

DVD audio är vad jag vet likvärdigt med skillanden att det kan gå upp till 24 bit 192 khz i tvåkanals läget om inte minnet sviker mig.

Utveckla gärna.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Tacl för svar mrgaffe, jag känner till tidiga playstation 3 metoden med en del trixande. Men denna metod verkar bättre, så slipper man skaffa en ps3 endast för detta ändamål.

Jag undrar oxå vad det är mer konkret vad som är sämre med sacd? I min värld är de bättre än just pga 24 bit 96 khz jämfört med 16 bit 44,1 khz som en vanlig CD. Men det är något annat? DSD formatet nämner du oxå?

DVD audio är vad jag vet likvärdigt med skillanden att det kan gå upp till 24 bit 192 khz i tvåkanals läget om inte minnet sviker mig.

Utveckla gärna.

DSD är inte 24/96 utan 1/2822 om man nu ska skriva det så.
The signal is stored as delta-sigma modulated digital audio, a sequence of single-bit values at a sampling rate of 2.8224 MHz (64 times the CD audio sampling rate of 44.1 kHz, but only at 1⁄32768 of its 16-bit resolution).
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital
Distorsionen i diskanten är väldigt hög med sacd men formatet är bättre än cd i basen, det har gjorts en del tester som ger lite varierande resultat men sacd är i vart fall inte entydigt bättre än cd på det sätt som dvd audio är utan mycket verkar bero på hur skivorna mastras så det blir lite som debatten om att en del tycker att vinyl låter bättre än cd som format bara för att en skiva mastrad på ett särskilt sätt låter bättre, man jämför alltså inte skivor som har lagrar samma innehåll utan signalen är från början olika pga mastringen och då jämför man inte formaten i sig utan olika material.
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/media/SACD-praktik.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det verkar tyvärr stämma. Lite trist då jag tycker det är svårt att få tag på högupplöst musik. Jag har Spotify Premium men det låter sådär, inte riktigt CD kvalité. Vad rekommenderar du mrgaffe att jag ska få tag på klassiska inspelningar med högre upplösning?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Är inte tidal högupplöst? Eller det kanske redan gått i graven (jag har dålig koll)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Det verkar tyvärr stämma. Lite trist då jag tycker det är svårt att få tag på högupplöst musik. Jag har Spotify Premium men det låter sådär, inte riktigt CD kvalité. Vad rekommenderar du mrgaffe att jag ska få tag på klassiska inspelningar med högre upplösning?

Tekniskt bra inspelad klassisk musik så är det Decca producerat generellt överlägset på så det är cd som gäller och jag tror inte det mesta går att streama utan det är fysisk cd....
Deccas inspelningar från slutet av 50 talet är ofta de bästa versionerna som finns av klassisk musik, och bland nya inspelningar så handlar det ofta om väldigt små biolag som inte finns på strömningstjänster.
När det gäller strömning så är det väl bara Tidal hifi som ens försökt göra nått med lite bättre teknisk kvalitet https://tidal.com/masters de har ju däremot inte alltid det man musikaliskt vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Okej så det är CD som gäller. DVD-Audio skulle kunna vara ett format som jag skulle kunna försöka skaffa en spelare till.

Decca och BIS är väldigt bra vet jag. Ska kolla upp Tidal. Ibland tycker jag att högsta kvaliten på spotify låter lite sprucket om det är fina inspelningar. Jag har en fin anläggning oxå som gör skillnad i ljudet. Lyssnar endast på 2 kanals ljud för övrigt. Har inget hemmabiosurround hemma.

När jag köpte min SACD spelare så fanns det 4 gånger fler titlar på SACD än DVD-audio. Nu verkar DVD-audio vara dött tyvärr. Ibland undrar jag om utvecklingen faktiskt backar, speciellt när det gäller hög kvalité på just ljud.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör ISO kopier via min Oppo BDP-95 som jag kopplar upp via nätverket hemma.

1) Connect your player to your LAN according to the player's manual. Write down the IP address of your player. Check if you see your player in Windows/Network/Media Devices of your PC connected to the same LAN.

2) Copy the unzipped AutoScript folder to the root of a USB stick. You can leave your other files on your stick.

3) Copy the iso2dsd_PC_v7 (from Sonore iso2DSD) unzipped folder files to a drive of your PC connected to your LAN. Make sure your drive has enough free space for the SACD iso(s) to be ripped.

4) Turn on your player and turn off the Auto Play Mode and Auto Resume in the Playback Setup. Connect your prepared USB stick to your player. The tray should open. You can leave your USB stick in your player or remove it.

5) Insert an SACD and close the tray. Wait until the player recognizes the disc.

6) Run iso2dsd_gui.exe from the drive on your PC. Select Server Input from topleft. Select Raw ISO as the Output Mode. Enter the IP address of your player (from Step 1) in the IP Address Port window*. Click on Execute. The ripping process should start within few seconds.

7) When dsd2iso indicates Done, eject disc and repeat from Step 5 (or click Quit).

8 ) Remove USB stick and reboot to return to normal player use.

Permalänk
Medlem

@anon301768 Vad får du ut för ljudström ur det? Konverterar du DSD signalen till 24/96 efter att du rippat? Hur låter din rip jämfört med att spela skivan direkt i spelaren? Borde kanske inte bli någon skillnad

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

@Guggen64 Vad får du ut för ljudström ur det? Konverterar du DSD signalen till 24/96 efter att du rippat? Hur låter din rip jämfört med att spela skivan direkt i spelaren? Borde kanske inte bli någon skillnad

Låter helt klart bäst från Oppon och då jag spelar original skivan, kör jag via min dator så går jag via min Hegel förstärkare och den klarar bara 96khz så filen konverteras om i jriver, har bara hunnit rippa en skiva och jag måste testa lite mera.

Permalänk
Medlem

Okej, så du kör alltså med förstärkarens inbyggda dac? Extern dac är något jag länge funderat på. Jag har en hembyggd rörförstärkare och har alltid kört analoga signalkabalar från alla källor via en växlare.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

Okej, så du kör alltså med förstärkarens inbyggda dac? Extern dac är något jag länge funderat på. Jag har en hembyggd rörförstärkare och har alltid kört analoga signalkabalar från alla källor via en växlare.

Min förstärkares Dac är sämre en oppons, men jag undviker oppon för fläkten låter så mycket, körde all musik från hårddisk som jag hade inkopplad in i oppon, hade jag råd skulle jag skaffa bättre extern Dac men min ekonomi tillåter inte de just nu.

Man kan skaffa en sån här också och spela in från en analoga utgången utan att de blir någon skillnad från originalet.

https://www.bax-shop.se/konverteringsutrustning/korg-ds-dac-1...

(Using the free AudioGate 4 download, you can record and convert your music to 5.6 MHz or 2.8 MHz in DSD format (Direct Stream Digital) or up to 192 kHz at 24 bits in PCM.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det verkar tyvärr stämma. Lite trist då jag tycker det är svårt att få tag på högupplöst musik. Jag har Spotify Premium men det låter sådär, inte riktigt CD kvalité. Vad rekommenderar du mrgaffe att jag ska få tag på klassiska inspelningar med högre upplösning?

Rullband. Analogt och högupplöst.

Tyvärr svindyrt både med banden och spelarna.

Säg en 3-4 tusen för ett band och det finns idag bara en tillverkare som nytillverkar rullbandare, tyska ballfinger och en för avspelning bara kostar 11 600... ja € då.

Begagnade rullbandare finns men det är iaf norr om 10ksek för ett servat fungerande exemplar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag äger redan en Revox B36 rullbandspelare med högsta möjliga bandhastighet, en tvåkanalig maskin som kommer från en musikstudio. Inga transistorer, endast radiorör. Med andra ord, en av de finaste rullbandspelare som någonsin tillverkats.

Men jag skulle vilja ha förinspelade band, det är källan som är svår att få tag på. Oinspelade band har jag heller inte så många utav tyvärr.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tempel:

Rullband. Analogt och högupplöst.

Tyvärr svindyrt både med banden och spelarna.

Säg en 3-4 tusen för ett band och det finns idag bara en tillverkare som nytillverkar rullbandare, tyska ballfinger och en för avspelning bara kostar 11 600... ja € då.

Begagnade rullbandare finns men det är iaf norr om 10ksek för ett servat fungerande exemplar.

Det finns moderna sätt att spela in som är bättre än rullband, redan ett konsumentformat som dvd audio presterar bättre än hörselsinnet och formatet i sig stöds ju av en massa ljudkort, i princip alla utom de allra billigaste.
Det är däremot inte så att de billigaste har tillräckligt bra kretsar för att inte påverka men lägger man en rimlig budget på ett ljudkort så presterar det minst lika bra som nån rullbandare även om du tar en 2" are som äter 2m band per sekund.
Det finns också ännu bättre format än dvd audio (24/384) men de är mest för att man ska kunna arbeta med musikmaterial utan att vara i närheten av att nå nån formatbegränsning.

Det är faktiskt extremt svårt att ens konstruera analog elektronik som kan komma upp i upplösningen som 24/384 erbjuder för man har tex en dynamik som i princip är omöjlig att uppnå med elektronik i rumstemperatur och om man nu klarar dynamiken så är ju frågan om man vill utnyttja den för det skulle ju innebära att man får permanenta hörselskador eller blir döv om man har en musikanläggning som kan återge den.

Dvd audio satte ribban på en nivå som verkligen var "bra nog" så länge inte hörselsinnet ändras om man ser till formatets begränsningar, det klarar dessutom av 8 ljudspår vilket är det antal kanaler som behövs för att man med rätt placerade högtalare ska kunna återge ljud som upplevs komma från godtycklig riktning runt lyssnaren så formatet har egentligen inga tekniska begränsningar som gör att vi behöver nått bättre så länge hörseln fungerar som den gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag äger redan en Revox B36 rullbandspelare med högsta möjliga bandhastighet, en tvåkanalig maskin som kommer från en musikstudio. Inga transistorer, endast radiorör. Med andra ord, en av de finaste rullbandspelare som någonsin tillverkats.

Men jag skulle vilja ha förinspelade band, det är källan som är svår att få tag på. Oinspelade band har jag heller inte så många utav tyvärr.

Sök på mastertapes reel så kommer du hitta en del.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dvd audio satte ribban på en nivå som verkligen var "bra nog" så länge inte hörselsinnet ändras om man ser till formatets begränsningar, det klarar dessutom av 8 ljudspår vilket är det antal kanaler som behövs för att man med rätt placerade högtalare ska kunna återge ljud som upplevs komma från godtycklig riktning runt lyssnaren så formatet har egentligen inga tekniska begränsningar som gör att vi behöver nått bättre så länge hörseln fungerar som den gör.

Okej, jag fick för mig att testa detta. Lyckades ladda hem en dvd audio avbild. Hur bräner jag en dvd audioskiva under linux? k3b kan endast bränna video dvd och data dvd.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Okej, jag fick för mig att testa detta. Lyckades ladda hem en dvd audio avbild. Hur bräner jag en dvd audioskiva under linux? k3b kan endast bränna video dvd och data dvd.

Det var en bra fråga, har inte gjort det själv men söker man så verkar det ju finnas en del för linux typ https://dvd-audio.sourceforge.io/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Är inte tidal högupplöst? Eller det kanske redan gått i graven (jag har dålig koll)

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer bra, dom finns och kör med högupplöst om man väljer deras Hifi abonemang.

Dom verkar ha startat ett ny tjänst där dom levererar master-quality audio recordings.

TIDAL has partnered with MQA to deliver something infinitely better: An authenticated and unbroken sound (typically 96 kHz/24 bit) with the highest possible resolution — as flawless as it sounded in the mastering suite.

Permalänk
Medlem

Jag kör Tidal Masters, det låter jättebra, dom har Deccas klassiska katalog bland annat. PC-klienten kodar av MQA i klienten så man måste inte ha MQA-certifierad hårdvara. En killer feature är att klienten kan spela upp i WASAPI Exclusive Mode i Windows vilket förbättrar ljudet mer än om det är high res eller inte enligt mig. Men jag har kört 24/192 album i Masters, tex Supertramp Crime of The Century och det låter onekligen häpnadsväckande bra.

Finns Android app också, den kör bara i max 24/48 men det räcker bra. Från appen kan man casta till en Chromecast om man vill spela upp på en hemmabio anläggning, men då blir det inte Master-kvalitet utan bara 16/44.1. Dessbättre finns det en tredjepartsapp som heter Mconnect som kan casta Tidal Masters till både Chromecast och Yamahas Music Connect i 24/48. Låter också väldigt bra.

Tyvärr kostar Tidal Masters 199Kr i månaden, något jag tycket det är värt men kanske inte alla. Men har man bra avspelningsutrustning så är det klart mer tillfredställande att ha lite högre kvalitet på mediet än Ogg Vorbis 320kbps som Spotify har som mest. Dock låter Spotify Premium helt ok för dom flesta ändå, även om det inte når sista biten och Spotifys ledning verkar helt döva för den saken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Jag kör Tidal Masters, det låter jättebra, dom har Deccas klassiska katalog bland annat. PC-klienten kodar av MQA i klienten så man måste inte ha MQA-certifierad hårdvara. En killer feature är att klienten kan spela upp i WASAPI Exclusive Mode i Windows vilket förbättrar ljudet mer än om det är high res eller inte enligt mig. Men jag har kört 24/192 album i Masters, tex Supertramp Crime of The Century och det låter onekligen häpnadsväckande bra.

Finns Android app också, den kör bara i max 24/48 men det räcker bra. Från appen kan man casta till en Chromecast om man vill spela upp på en hemmabio anläggning, men då blir det inte Master-kvalitet utan bara 16/44.1. Dessbättre finns det en tredjepartsapp som heter Mconnect som kan casta Tidal Masters till både Chromecast och Yamahas Music Connect i 24/48. Låter också väldigt bra.

Tyvärr kostar Tidal Masters 199Kr i månaden, något jag tycket det är värt men kanske inte alla. Men har man bra avspelningsutrustning så är det klart mer tillfredställande att ha lite högre kvalitet på mediet än Ogg Vorbis 320kbps som Spotify har som mest. Dock låter Spotify Premium helt ok för dom flesta ändå, även om det inte når sista biten och Spotifys ledning verkar helt döva för den saken.

Är billigt tycker jag, brukar köpa högupplöst musik och du får betala de priset för 1 skiva.

Permalänk

DSD vs PCM är jag personligen helt agnostisk till, beror helt på utrustningen man spelar det på, tänk på att det mesta av det ljudet vi hör idag är 16/44 PCM och det är där den digitala katalogen är som störst, haka inte upp dig på formatet för mycket utan fokusera istället på kvaliteten på utrustningen du använder.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den metoden har jag inte sett innan men Playstation är användbar för rippning.
Det går ju även att helt enkelt bara spela in det analogt, sacd är egentligen inte nått särskilt bra format och formatet i sig presterar på de flesta punkter sämre än cd och låter det bättre så är det för att skivan innehåller ett bättre mastrat spår och inte för att formatet i sig är bättre.
Dvd-audio däremot ger en upplösning som är bättre än hörselsinnet.

Jag tror att Sony lanserade sacd av endast en anledning och det är inte ljudet utan för att det är omöjligt att bränna sacd skivor för de måste pressas mekaniskt och det tyckte Sony var ett bra kopieringsskydd på den tiden det begav sig, jag är dock inte så säker på att avsaknaden av sacd brännare har inneburit ett verkligen fungerande kopieringsskydd utan det går ju att spela upp filerna direkt utan att spela upp dem från en kopia på an obrännbar skiva i en sacd spelare...
Det går ju också som sagt att "rippa analogt" så slipper man hantera dsd signalen över huvud taget.

Någon absolut konsenus av den typ du antyder torde inte finnas, men helt klart är att formaten har lite olika egenskaper. Argumentet om "kopieringsskydd" tycker jag inte håller särskilt väl eftersom det ganska snabbt kom hybrider som även har ett vanligt CD-lager. Detta torde även vara den vanligaste skivtypen, så företräder man din åsikt är det ju i dessa fall bara att rippa det och strunta i SACD-lagret. Ska man köra musiken i telefonen eller bilen så spelar det nog ingen märkbar roll oavsett om SACD är bättre eller sämre heller. Sedan kan jag ju tycka att det framstår som ett osedvanligt dyrt sätt att ta fram DSD om man bara vill ha skivor som inte går att kopiera i standardenheter.

Annars går det ju numera att köra DSD från dator till en del dac:ar via USB, om man lyckas kopiera över skivorna. Exakt vad som händer i andra änden beror förstås på vad som finns där. Det går ju även att köpa DSD-filer, i vissa fall med högre samplingsfrekvens än SACD, även om PCM är mer praktiskt och normalt finns som alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Någon absolut konsenus av den typ du antyder torde inte finnas, men helt klart är att formaten har lite olika egenskaper. Argumentet om "kopieringsskydd" tycker jag inte håller särskilt väl eftersom det ganska snabbt kom hybrider som även har ett vanligt CD-lager. Detta torde även vara den vanligaste skivtypen, så företräder man din åsikt är det ju i dessa fall bara att rippa det och strunta i SACD-lagret. Ska man köra musiken i telefonen eller bilen så spelar det nog ingen märkbar roll oavsett om SACD är bättre eller sämre heller. Sedan kan jag ju tycka att det framstår som ett osedvanligt dyrt sätt att ta fram DSD om man bara vill ha skivor som inte går att kopiera i standardenheter.

Annars går det ju numera att köra DSD från dator till en del dac:ar via USB, om man lyckas kopiera över skivorna. Exakt vad som händer i andra änden beror förstås på vad som finns där. Det går ju även att köpa DSD-filer, i vissa fall med högre samplingsfrekvens än SACD, även om PCM är mer praktiskt och normalt finns som alternativ.

DSD i sig har inget direkt med kopieringsskydd att göra men sacd har det, du får skilja på dataformatet för musiken och hur det skulle paketeras och distribueras, streaming fanns inte när det lanserades och sacdskivor är omöjliga att bränna, det är däremot inte omöjligt att bränna en fil med dsd innehåll på en optisk skiva men just det specifika sacd formatet "scarlett book" går inte att bränna, skivorna måste tillverkas "mekaniskt"

Sacd gav alltså kontroll över tillverkning och distribution av skivorna till skillnad från DVD audio som går att bränna då det inte är någon fysisk skillnad på skivan från vilken vanlig dvd som helst utan man behöver bara organisera filerna så att de följer standarden så blir skivan kompatibel, i princip inte svårare än att mastra sin film så att den blir dvd videokompatibel och bränna en skiva. Det finns också en del Dvd audio mjukvaror ute för de som själva vill bränna dvd audio skivor.

Sacd kanske hade kunna pirattillverkas industriellt på lite sikt om det hade blivit stort men det kommer aldrig att gå att bränna skivorna då de kräver en i sammanhanget dyr mekanisk process som inte kommer att göra det möjligt att kopiera dem hemma, privatkopiering av skivan är alltså inte tekniskt möjlig.

DSD är mest ett udda format som togs fram för att kunna arkivera analoga band digitalt, det är egentligen ett otroligt underligt format för man kan lyssna direkt på det likt en analog signal och reglera nivån analogt på digitalsignalen för att ändra volymen på den uppspelade musiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag skulle vilja rippa mina SACD skivor för att kunna spela de i bland annat bilen eller från min telefon. (Hoppas min Samsung S9+ kan spela upp 24 bit 96 KHz ljudfiler)

Nåväl, jag har sett att det verkar fullt möjligt enligt denna tråd.

https://www.head-fi.org/threads/tutorial-ripping-a-sacd-to-is...

Sedan så behöver man en DSD till PCM konverterare

https://www.sonore.us/iso2dsd.html

Är det någon som testat detta? Det skulle vara väldigt roligt om det gick

Andra lösningar som jag ännu inte hittat som t ex custom firmware för någon specifik dvd brännare är oxå intressant för min del. Men har ej hittat det.

Har rippat mina SACD med SACDextractGUI och min Sony BDP-S4100. Hade ren tur att jag hade spelaren liggande i garderoben när jag började kolla upp hur man ska gå till väga. (Här finns vidare info)

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Det verkar faktiskt som att man kan bränna SACD skivor och få de att funka i de flesta SACD-spelare?

Det verkar några som lyckats här.
https://audiophilestyle.com/forums/topic/29197-creating-an-sa...

Här är själva metoden beskriven på ryska.
http://digitalog.bestforums.org/viewtopic.php?f=55&t=273

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Det verkar faktiskt som att man kan bränna SACD skivor och få de att funka i de flesta SACD-spelare?

Det verkar några som lyckats här.
https://audiophilestyle.com/forums/topic/29197-creating-an-sa...

Här är själva metoden beskriven på ryska.
http://digitalog.bestforums.org/viewtopic.php?f=55&t=273

Det är kanske möjligt att göra nått som kan spelas upp i vissa spelare men det är omöjligt att kunna bränna en skiva som blir en riktig sacd, formatet är ju närmast dött numera så man har kanske tummat på kraven att kolla vattenmärken i spelarna för de kan inte brännas utan måste tillverkas mekaniskt via pressning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.