Stationärt videoredigering ... ??

Permalänk
Medlem

@Ormbiten

Kommer bli super det där!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Det ser ut som en bra config.

Skrivet av Zemlan:

@Ormbiten

Kommer bli super det där!

Hoppas det! Tack för att ni hjälpte en okunnig...

Permalänk
Medlem

Hej igen alla glada...

Idag kom datorn hem!

Nu sitter jag och kliar mig i huvudet när det gäller anslutningarna. Så nu kommer det fler korkade frågor.

Det ser ju inte helt likadant ut som på min typ 10-11 år gamla burk.

Anslutningen till bildskärmen på min gamla låda är ju en blå kontakt med två skruvar. Även bildskärmen har ju denna blåa kontakt, samt en vit... också den med två skruvar.
På den nya burken finns inga uttag med skruvanslutningar alls...

(Jag har förvisso fått med en bild från INET som visar anslutningar, men den bilden ser ju inte alls ut som på datorn...)

Högst upp på datorns baksida är det två svarta USB uttag...
Förmodar att dom är till tangentbordet och musen...

Sen där under är det ett uttag som heter Type-C.
Bredvid Type-C är det ett blått USB uttag.

Sen där under är det ett uttag som heter HDMI 2,0.
Bredvid detta uttag är det ett uttag som ser ut som ett P med typ en ring runt.

Under dessa är det 2 röda och 2 blåa USB uttag...

Längre ner på datorn är det ytterligare fyra uttag på rad (typ i en metallskena).
Det längst till vänster ser ut som ett HDMI 2,0 uttag och dom andra tre uttagen bredvid ser ut som det där inringade P:et.

När jag läser på den medskickade bilden så står det GPU. "Har du ett grafikkort så ska bildskärmen kopplas in här".

Så det är alltså där i det HDMI uttaget som jag ska koppla in min bildskärm??
Finns det då en kabel att köpa som har den HDMI 2,0 kontakten i ena änden och sedan den blå skruvkontakten i den andra änden som passar i bildskärmen?? Eller ska man använda den vita kontakten i bildskärmen.

ELLER...! Borde jag kanske beställa en ny bildskärm?
Den gamla skärmen heter BENQ V2220-B. Inköpt 2013 på Elgiganten.

Det följde ju för övrigt med en mängd olika svarta kablar i leveransen, kablar som jag aldrig tidigare har sett, men det kanske är kablar för datorns innanmäte...om jag nu ska gissa... Dom låg nämligen i en liten väska som det stod Corsair på...
På ett par av kablarna står det Yestone P01001.

Jag ber om ursäkt för mina korkade frågor...

Permalänk
Medlem

Ligger i soffan och googlar runt ... Jag lär mig något nytt för varje minut som går ... 😂 👍

VGA ? kontakt heter tydligen bildskärmsanslutningen på min gamla dator och på min bildskärm.

Och dom tre anslutningarna bredvid HDMI 2.0 heter tydligen Displayport ...

Enligt den info som jag lyckats googla fram på detta eminenta forum så verkar displayport vara att föredra som bildskärmsanslutning.... ??

Tror minsann att jag åker och köper mig en ny bildskärm i helgen... nytt är ju alltid kul .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, BENQ V2220-B har bara VGA och DVI. Så vill du använda den så måste du köpa en adapter eller adapterkabel.
Finns både DVI - HDMI och DVI - Displayport.

Å andra sidan är väl inte skärmen den bästa, men den kanske kan fungera som en andraskärm
om du köper en ny. Om du investerar i en adapter/adapterkabel.