Permalänk
Medlem

Bra dator men ändå lagg?

Tjena alla har ett litet problem, har en bra speldator men får ändå mycket lagg på spel.
Datordelar =
Grafikkort = GTX Geforce 970
Moderkort= MSI Z97
Processor = i5 4690K, riktigt windows, inge fake
Nätagg = GX 650W
Lagring = SSD på 300GB (kör enbart ssd just nu)
RAM = Vengeance 8GB

Har haft nätagget rätt länge kan det vara något med det? För känner att cs kan vara riktigt smooth ibland men ändå kommer det där smålagget ibland och det är drygt. Någon som vet vad som kan vara felet?

Permalänk

Kör du för upplösning på skärmen.
Kör du trådlöst eller med kabel?
Kör du för inställningar i cs?

Permalänk
Medlem

Problem med lagg trots bra dator (gjorde ett inlägg men går ej att ta bort)

Tjena alla har ett litet problem, har en bra speldator men får ändå mycket lagg på spel.
Datordelar =
Grafikkort = GTX Geforce 970
Moderkort= MSI Z97
Processor = i5 4690K, riktigt windows, inge fake
Nätagg = GX 650W
Lagring = SSD på 300GB (kör enbart ssd just nu)
RAM = Vengeance 8GB

Har haft nätagget rätt länge kan det vara något med det? För känner att cs kan vara riktigt smooth ibland men ändå kommer det där smålagget ibland och det är drygt. Någon som vet vad som kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Antar att du har kört benchmarks i några spel och jämfört dina resultat med vad andra har fått online och dina ligger under förväntan. Mitt första råd e att skaffa HWiNFO ock kolla vilka CPU GPU temperature du ligger på under belastning. Ser det bra ut så hade jag skaffat Prime95 och Furmark för att stress testa GPU & CPU.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk

@shoxie: Som person ovan mig skrev så ladda ner ett program för att se vad dina temperaturer ligger på. Kolla även benchmark på vad ditt grafikkort klarar av på de spel du spelar.

970 börjar bli rätt gammalt nu men borde klara CS rätt bra fortfarande tycker jag. Men om du spelar en del nyare spel så kan 970 få problem

Permalänk
Medlem

Både din processor och grafikkort börjar bli till åren. Plattformen funkar helt OK i många spel, men nyare, tyngre multiplayerspel kan ställa in det.
Om du kan få tag på en i7 4770K till bra pris skulle det kunna förlänga livslängden ett tag.
Även att utöka till 16GB RAM kan underlätta i många fall. 8GB är lite väl snålt nuförtiden, men det hänger på vilka spel du spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

8Gb ram är på gränsen för lite

Permalänk
Medlem

Även att CS är gammalt så tar andra saker i datorn mer kraft än de gjorde förr. Dina flikar i chrome äter upp minne och windows och andra bakgrunds program kräver också stuff. Som tidigare har sagt i tråden så är det inget rent fel med din setup, men du behöver leka lite detektiv själv och kolla vad det är som slår i taket när det laggar.

Har du två skärmar är detta mycket smidigare, har du bara en skärm så får du ha programmen igång och visa en tidsgraf. När du får lag får du tabba över till de andra programmen och se ifall något "spikade" precis när det laggade. HW info är ett bra program, men även vanliga aktivitetshanteraren är bra på att visa det du behöver (förutom temperaturer).

Min killgissning är att du har chrome/discord/virusprogram etc öppet i bakgrunden och slår i dina 8GB ram ibland vilket gör att det laggar.

Permalänk
Viking
Skrivet av shoxie:

Tjena alla har ett litet problem, har en bra speldator men får ändå mycket lagg på spel.

Som andra säger så är det svårt att säga att det är en ”bra dator”. Till och börja med behöver du mer RAM, och efter det skulle du eventuellt behöva en ny CPU.
Min dator med R5 2600X och 2070S kör inte heller smooth i cs hela tiden, särskilt inte när det gäller nya mappar med många spelare... Men det viktigaste i cs är ju CPU:n, och det är ju den som flaskhalsar för mig, och säkert för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Har du två RAM stickor? 2x4GB? Eller har du endast en RAM sticka? 1x8GB?
Om du bara har en så är det antagligen varför du upplever lagg.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|