Screen Freeze sen Black Screen

Permalänk
Medlem

Screen Freeze sen Black Screen

Hej,

När jag bytte grafikkort till AMD Radeon VII började jag uppleva följande.
Först så frös skärmen och snabbt efteråt blev skärmarna svarta, sen förlora de signal och sen var jag tvungen att göra en norsk reset för att få igång datorn igen.

Först hände det 1 gång per dag men jag försökte lösa det. Sen kom de väldigt sällan. Nu kommer de nästan 4-6 grg per dag vilket är väldigt frustrerande när man kör online spel. Kan man lösa detta på något sätt? Blir tokig! Har försökt med formatering utav windows. Uppdatera BIOS samt drivrutiner till samtliga hårdvaror och program.

Bifogar en länk till dropbox med text filer om detta hjälper nått.
Info textfil

Permalänk
Avstängd

Om du inte redan gjort de så börja med att rensa grafikkortets drivrutiner med DDU som du hittar på guru3d.com
Med nya fräscha drivrutiner så du stänger du sen av Anti-Lag och Enhanched Sync (Förbättrad Synkronisering).
Strular de fortfarande så finns de lite fler saker man kan göra. Men detta brukar funka.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Tack! Har bara testat i en dag hittils så ska väl inte ta det för givet att det funkar men hittils har inget hänt! Vågar dock inte installera AMD programmet haha...Vad tror du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr IKEA:

@HC-8315: Tack! Har bara testat i en dag hittils så ska väl inte ta det för givet att det funkar men hittils har inget hänt! Vågar dock inte installera AMD programmet haha...Vad tror du?

Tänker du på Radeon Software - Adrenalin 2020 Edition?
Om du inte har den så kan vissa saker i drivrutinerna vara lite svåra att komma åt på ett enkelt sätt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Ja precis. Jag tänkte samma sak men tror du att det kan vara the source of the problem? För hittils verkar det ju ok. Vet inte, jag är väldigt dålig på sånahär grejer jag gissar ju bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr IKEA:

@HC-8315: Ja precis. Jag tänkte samma sak men tror du att det kan vara the source of the problem? För hittils verkar det ju ok. Vet inte, jag är väldigt dålig på sånahär grejer jag gissar ju bara.

Själva programvaran till drivrutinerna är inte direkt problematiska. Men de är enklare att använda för att ställa in profiler och framförallt kunna stänga av funktionerna som orsakar diverse problem. Till exempel så dör ofta musen i spel när Anti-Lag är aktiverat. Men de mest kända felet är väl just Enhanced Sync (Förbättrad Synkronisering) som gjort sig ökänd för att ge Black Screens och till och med låsa/frysa datorn. Vet ej om man kan styra detta om bara drivrutinerna utan själva programvaran till dom är installerade.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: hmm okej, får testa o ladda ner det o se vad som händer helt enkelt! Tack för hjälpen. Återkommer om probelemt uppstår

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Jag hoppas jag inte jinxar det nu genom att säga detta men tack så himla mycket för hjälpen!!! KING!!!

Permalänk
Avstängd

@Mr IKEA: De gör du nog inte. Kom ihåg att kontrollera de här varje gång du uppgraderar drivrutinen också. Läs också noga igenom vilka saker dom har fixat. En dag så funkar nog Enhanced Sync som de skall.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Det hände igen... o jag dubbel kolla så inte de va på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr IKEA:

@HC-8315: Det hände igen... o jag dubbel kolla så inte de va på!

Har du även provat 20.1.3?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: 20.1.2 e den senaste. inget kommer upp när jag klickar på check for updates

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr IKEA:

@HC-8315: 20.1.2 e den senaste. inget kommer upp när jag klickar på check for updates

My bad, menade såklart 20.1.2 som släpptes den 15 Januari. Hur ser de ut i ditt BIOS? lite dum fråga, men har du "Fast Boot" aktiverat nånstans, och har du tvingat PCI-E till 3.0 istället för Auto?
Vad har du för skärm? Med eller utan FreeSync / G-Sync?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Japp jag har den senaste. Fast boot har jag inte sätt nånstans och jag har i alla fall inte aktiverat det. Visste inte att den funktionen fanns. Allt ligger ju på en ssd ändå så går ju inte slött direkt. PCI-E ligger på Auto som det var. Har i princip inte rört bios alls.

Skärmarna, har en "AOC Q32G1WG4" som har sync med AMD och en Asus VX238 som inte har sync. Ska sync på AOC skärmen vara av? Den är på just nu.

Permalänk
Medlem

Har också ett Radeon VII kort som började få samma problem som du när adrenalin 2020 edition drivrutinerna kom ut. Nu har jag installerat 19.11.1 istället och det verkar fungera som det ska igen. Kan återkomma om datorn börjar krasha igen.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Fick upp ett felmeddelande för en gångs skull denna gången. Skärmarna vart svarta som vanligt och sen, som sällan händer, startades allt igen och detta felmeddelande visades.

https://www.dropbox.com/s/w9mgfiut1fe57iq/Untitled.png?dl=0

@Snijva: ja gör det!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr IKEA:

@HC-8315: Japp jag har den senaste. Fast boot har jag inte sätt nånstans och jag har i alla fall inte aktiverat det. Visste inte att den funktionen fanns. Allt ligger ju på en ssd ändå så går ju inte slött direkt. PCI-E ligger på Auto som det var. Har i princip inte rört bios alls.

Skärmarna, har en "AOC Q32G1WG4" som har sync med AMD och en Asus VX238 som inte har sync. Ska sync på AOC skärmen vara av? Den är på just nu.

Skrivet av Mr IKEA:

@HC-8315: Fick upp ett felmeddelande för en gångs skull denna gången. Skärmarna vart svarta som vanligt och sen, som sällan händer, startades allt igen och detta felmeddelande visades.

https://www.dropbox.com/s/w9mgfiut1fe57iq/Untitled.png?dl=0

@Snijva: ja gör det!!

Sorry för lite sent svar. Varit lite upptagen.
Ja, FreeSync har en hel del problem så de är högst lämpligt att skippa FreeSync för tillfället. Du kan alltid köra V-Sync. För en del har FreeSync blivit bättre, men jag skulle vilja påstå att FreeSync fortfarande är trasigt sen 20.1.1 släpptes.
De felmeddelandet du har där tar upp DirectX. Visst, drivrutinen hängde sig. Men de kan ändå vara värt att uppdatera DirectX via Microsofts hemsida.
Nu såg jag att 20.1.3 nu finns ute där man bland annat skriver att problemet med svarta skärmar skall vara löst!

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Asså du är ju kung. Jag ska installera 20.1.3 nu och har tagit bort freesync. Hörs om nån dag eller 2! haha!

Permalänk
Medlem

19.11.1 gav någon krash men jag fick rätt ofta svarta sträck och olika artifacts på skrämen.
Nu har jag installerat 20.1.3 och har haft 6 krasher idag på några timmar.

Vet inte om jag ska ge upp på det här kortet faktiskt. Känns lite tråkigt att man spenderat totalt 12k på kort och kylning och så blir det så här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snijva:

19.11.1 gav någon krash men jag fick rätt ofta svarta sträck och olika artifacts på skrämen.
Nu har jag installerat 20.1.3 och har haft 6 krasher idag på några timmar.

Vet inte om jag ska ge upp på det här kortet faktiskt. Känns lite tråkigt att man spenderat totalt 12k på kort och kylning och så blir det så här.

Om du har såna problem så kanske du till och med ska gå tillbaka till 19.10.1. Jag tror de är den som är stabilast av drivrutinerna för Radeon VII.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@Mr IKEA: Man skulle nästan kunna tro att det är ett hårdvarufel på grafikkortet som förvärras med tiden!?

Har du möjlighet att prova kortet i en annan dator?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Bael: Nae det har jag tyvärr inte! Men sånahär småtweaks verkar ju hjälpa. Har inte haft en blackscreen på 3 dagar vilket är ovanligt!

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Tack för tipset! Har inte haft några blackscreens nu på två dagar så den här verkar funka.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Det hände....IGEN! 2 grg på raken nu också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr IKEA:

@HC-8315: Det hände....IGEN! 2 grg på raken nu också.

Skulle vilja ha en print screen över dina inställningar.
Sen kan du göra som jag rekommenderade @Snijva att göra. Kör en DDU igen och installera 19.10.1.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med årets uppdateringar av mjukvara. Fungerade finfint tills 2020 uppdateringen kom :/ det är främst i grafikintensiva spel som mitt kort kraschar, men det har hänt i både D3 och WoW också.

Sedan jag stängde av anti-lag och enchanced sync så har det dock fungerat bra, skumt att du har problem ändå. Kör du någon överklock eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Vilka inställningar menar du?

@evirob: Inte overclokat. vet inte ens hur man gör

Permalänk
Medlem

Kan du provköra med typ HWMonitor och kolla temps och clocks, det går att kolla i AMDs mjukvara också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr IKEA:

@HC-8315: Vilka inställningar menar du?

@evirob: Inte overclokat. vet inte ens hur man gör

Generellt hur de ser ut i dina drivrutiner. Men testa också de som jag tipsade högre upp angående 19.10.1 då den skall vara den stabilaste drivrutinen för Radeon VII.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: okej, hur gör jag för att få fram det så jag kan printscreena åt dig?

@evirob: det har jag redan gjort. finns i en av filerna jag la till i min första post om detta