Installera Windows/macOS på SD-kort

Permalänk
Medlem

Installera Windows/macOS på SD-kort

Har en MacBook Pro Retina 2015 med dedikerat AMD-grafikkort. Jag kör macOS Catalina på den, vilket innebär att jag inte kan spela några 32-bitars spel. Jag vet att detta går att lösa genom att installera en äldre version av macOS eller Windows på en separat partition, men Jag tycker det vore bättre att slippa använda min interna SSD till detta ändamål då jag vill ha kvar utrymmet. Jag har sett att en del har köpt adapter för att kunna "gömma" ett SD-kort i sin MacBook Pro utan att det sticker ut.

https://shop.baseqi.com/products/macbook-pro-mini-drives?vari...

Skulle en sådan lösning kunna fungera bra för att boota upp Windows eller en tidigare version av macOS med stöd för 32-bitars spel? Prestandan kommer givetvis inte bli lika bra som med min interna SSD men det kanske duger, så vida det fungerar?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

Har en MacBook Pro Retina 2015 med dedikerat AMD-grafikkort. Jag kör macOS Catalina på den, vilket innebär att jag inte kan spela några 32-bitars spel. Jag vet att detta går att lösa genom att installera en äldre version av macOS eller Windows på en separat partition, men Jag tycker det vore bättre att slippa använda min interna SSD till detta ändamål då jag vill ha kvar utrymmet. Jag har sett att en del har köpt adapter för att kunna "gömma" ett SD-kort i sin MacBook Pro utan att det sticker ut.

https://shop.baseqi.com/products/macbook-pro-mini-drives?vari...

Skulle en sådan lösning kunna fungera bra för att boota upp Windows eller en tidigare version av macOS med stöd för 32-bitars spel? Prestandan kommer givetvis inte bli lika bra som med min interna SSD men det kanske duger, så vida det fungerar?

Det finns en version av win som går att installera på en usbenhet men det är ändå inget att rekommendera men med en enterpriselicens kan du använda Windows To Go
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/planning/...
men att köra win på ett minneskort funkar generellt dåligt och sliter hårt på kortet så det lär snabbt skrivas slut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns filmer på youtube på folk som har installerat windows på usb. Det e totalt skit. Det e för mycket read/writes till disk för att ett USB minne ska orka med de. Dem lyckas knappt boota innan disken dör eller throttlar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hur många spel pratar vi om? Mycket går ju att lös vi diverse emulatorer. Det var visserligen evigheter sedan jag emulerade windowsspel på min mac men då kunde man i alla fall använda Crossover, Wine och Apples egna windowsemuleringslösning (vad den nu kallas).

De två första mjukvarorna kräver knappt någotneget utrymme medan Apples egna kräver en riktig windowsinstallation. Men hur många Gb tar Windows XP, eller dyl, upp egentligen?

Permalänk
Medlem

Okej, verkar inte som det är någon bra idé med andra ord. Men en extern SSD som man kör via USB 3 kanske skulle kunna fungera tillfredställande? Har en Intel 510 250 GB liggandes. Jag vill gärna undvika att besudla min interna SSD med Windows om det är möjligt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium: SSD över USB3 bör fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har läst på mer om det och det verkar inte helt enkelt att installera Windows på en extern enhet. Det finns dock guider.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag testade det på min macbook air för typ 5-6 år sen, det fungerade. Var dock måttligt roligt att sitta med en långsam 5400rpm hårddisk över usb3. Men jag minns inte vad som var problemet, kan även varit så att jag inte var van med att köra utan ssd.

Verkar som att apple låter minneskort läsaren ansluta över usb 2.0, vilket ger en max hastighet på 480MBit/s. Jag hade kört en vanlig usb 3.0 extern hårddisk om jag var du. Eller installera windows på den interna ssdn och köra programmen från externt medium.