Söker kontrollerkort för SAS-diskar

Permalänk
Medlem

Söker kontrollerkort för SAS-diskar

Hej!

Har ett gäng 2TB SAS-diskar som har aldrig har använts och tänkte bygga en NAS av dem, jag har en äldre PC med en ledig PCIe X1.
Har någon koll på om det finns ett sådant kontrollerkort med det gränssnittet?

Permalänk
Medlem

Kontrollerkort för sas köpes nog lämpligast på e-bay (billigast) men för pci-e 1x lär du inte hitta ngt tyvärr då 8x är det absolut vanligaste, speciellt för att ta sas.
Lsi-chippade finns för ett par hundringar på e-bay.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem

SAS diskar på 2TB är inte billiga och är tekniskt överlägsna SATA, att idén att ens försöka koppla dem till PCIe X1 blir bakvänt. Om det dessutom är ett äldre moderkort blir det en rejäl flaskhals.

Marknaden för begagnade servermoderkort och även kontrollerkort är så pass stor att du för en peng som knappast överstiger priset för en av de SAS diskarna kan skaffa något mer kompatibelt och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

SAS diskar på 2TB är inte billiga och är tekniskt överlägsna SATA, att idén att ens försöka koppla dem till PCIe X1 blir bakvänt. Om det dessutom är ett äldre moderkort blir det en rejäl flaskhals.

Marknaden för begagnade servermoderkort och även kontrollerkort är så pass stor att du för en peng som knappast överstiger priset för en av de SAS diskarna kan skaffa något mer kompatibelt och bättre.

Ok, har du nån bra ide på vad jag ska söka efter isf? Eller vi säger så här, det vore synd att diskarna bara skulle bli liggandes.
Vad för slags NAS-lösning skulle man tänka sig?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller moderkort har det ingen större betydelse och än om det inte finns några garantier så brukar det inte vara några problem med moderkort mellan 5-10 år gamla. De är fullt kapabla att klara det du behöver. Det ligger ett moderkort uppe på Tradera, Intel socket 1366 för under 1000-lappen, men till och med det är lite overkill då det är ett 2-socket system.

Den viktigaste komponenten blir kontrollerkortet. Du bör nog ha en speciserad plan för vilket OS du tänker använda och med vilken typ av diskkonfiguration. Utifrån det är det lättare att söka på ebay eller Tradera efter rimligt pris.

Permalänk
Medlem

@Wip3: https://www.ebay.com/itm/LSI-9267-8i-6Gb-s-PCIE-2-0-512MB-8Po...

Gällande moderkort har jag en förkärlek för Supermicro, så länge brädan du skaffar har pci-e x8 är det lugnt.
Du behöver även ett chassi med bakplan för sas då jag är tämligen säker på att det inte finns några sas outbreak till sas-diskar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det GÅR att klämma in ett kontrollerkort i en 1x-plats, om den har en öppen bakända, eller om man sågar upp porten. Det kommer inte gå full speed såklart, men det kommer funka. Jag kör ett 4x-kontrollerkort på min server i en 1x-port som jag sågade upp.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

@Nioreh83: Allt går men SAS och uppsågad X1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Hehe!

Tack för alla svar, jag får kika på det ni har nämnt och utgå från det!