Permalänk
Medlem

Nybyggd dator helt död (moderkortet?)

Hej,

Jag har framgångsrikt byggt två liknande datorer innan jul och nu när tredje datorn, kallad "morsans dator som kanske uppgraderas till speldator när hon inte vill ha den" skulle byggas stöttes det på problem!

Här är builden:
https://komponentkoll.se/bygg/sbwIg
Wraith prism-kylare har jag plockat från ett tidigare bygge.

Visst är kompatibiliteten okej?

Jag och grabben (8 år) byggde datorn tillsammans och vi är väl inte dream team direkt, blev hetsigt, slarvigt och råkade förmodligen kortsluta någonting på moderkortet. Sen gjorde jag ett stort fel då jag skruvade in M2-hårddisken direkt mot moderkortet istället för att fästa den med lilla skruven på större skruven som sitter i moderkortet. Efter första uppstarten så korrigerade jag felet... Herre gud, aja sonen var duktig iaf och bra att han får vara med då han är elektronikintresserad!

När jag startade datorn hände precis ingenting, inga lampor, inga fläktar, ingenting. Datorn har inte varit igång en enda sekund. Jag har ju ett fint nätaggregat som ska motverka kortslutningar genom att helt enkelt inte starta när det är något fel, precis det tror jag händer.

Jag har gjort/tänkt följande:
1. Återställt CMOS
2. Bytt plats på RAM-minnena
3. Processorn gick jättebra att installera så tror verkligen inte det är fel på den (moderkortet borde få ström ändå).
4. Distanserna under moderkortet var korrekt monterade vid datorstart, så inget fel där.
5. Kontrollerat nätaggregatets strömsladd på annan elektronik, fungerade fint.
6. Kopplat in ett gem mellan grön tråd och svart tråd på 24-pinskabeln från PSU till moderkort. Testat och fick fläkten på PSU att snurra. Då borde inte PSU vara något problem.
7. När jag har startat nätaggregatet och allt varit ikopplat så har det blivit en svag lukt vid PSU när jag luktar väldigt nära, kanske betyder att någon säkring sätter stopp?

8. Jag plockade ur moderkortet och satte den på kartongen. På moderkortet endast CPU, CPU-kylare, RAM-minnen, ström från PSU till både moderkort och CPU. Jag satte på strömmen, kortslöt power switch med skruvmejsel. Det är fortfarande helt dött.

Vad kan jag göra mer innan jag reklamerar moderkortet till CDON? Kontrollera 24 pin-sladden ytterligare med multimeter? Kan det vara något helt annat? Ska jag kolla CPU-pins så de är raka?

Permalänk
Medlem

Inga klickande ljud? Jag hade fortsatt på inslagen bana. Med moderkortet på kartong fortsatt ta bort komponent efter komponent tills dess att bara cpu+fläkt återstår. Om det fortfarande inte fungerar så skulle du ju kunna testa usb flashback utan några komponenter alls (bara för att se om moderkortet vaknar) om den inte ens vaknar när det bara är usb sticka + psu + moderkort hade man ju blivit extremt misstänksam att moderkortet är dött

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Hej,

När du skriver helt död, menar du att ingen ström kommer fram? Dvs inga fläktar snurrar och ingen lampa lyser på moderkortet?

För Ryzen så tar det 1-3 minuter första gången man bootar (du kan säkert googla detaljerna) det kan även krävas 1-3 starter innan den sparkar igång.

Så får datorn ström låt den vara i 1-3 minuter och så gör du detta 3 gånger så bör den komma igång.

Jag skulle ha.

1) Trippel kollat alla sladdarna att de verkligen sitter i.

2) Kollat böjda pins på mobo

Visa signatur
Permalänk

Prova ett annat nätagg som du vet är ok. Kan vara värt att testa, testa med andra minnen kan vara så att minne inte är kompatibelt (finns minnena i kompatibilitetslistan för mb). Testa utan några ssd-hdd inkopplade.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Inga klickande ljud? Jag hade fortsatt på inslagen bana. Med moderkortet på kartong fortsatt ta bort komponent efter komponent tills dess att bara cpu+fläkt återstår. Om det fortfarande inte fungerar så skulle du ju kunna testa usb flashback utan några komponenter alls (bara för att se om moderkortet vaknar) om den inte ens vaknar när det bara är usb sticka + psu + moderkort hade man ju blivit extremt misstänksam att moderkortet är dött

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testar ikväll att ta bort CPU och RAM, samt kör en USB flashback. Ska också testa att byta kabel mellan moderkort och PSU till en jag vet fungerar.

Skrivet av Mod:

Hej,

När du skriver helt död, menar du att ingen ström kommer fram? Dvs inga fläktar snurrar och ingen lampa lyser på moderkortet?

För Ryzen så tar det 1-3 minuter första gången man bootar (du kan säkert googla detaljerna) det kan även krävas 1-3 starter innan den sparkar igång.

Så får datorn ström låt den vara i 1-3 minuter och så gör du detta 3 gånger så bör den komma igång.

Jag skulle ha.

1) Trippel kollat alla sladdarna att de verkligen sitter i.

2) Kollat böjda pins på mobo

Ja precis, ingen ström kommer fram. När jag byggt tidigare datorer med MSI Tomahawk MAX så har det lyst lampor direkt när jag satt igång strömmen. Fläktarna har börjat gå osv. Nu är det helt dött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Prova ett annat nätagg som du vet är ok. Kan vara värt att testa, testa med andra minnen kan vara så att minne inte är kompatibelt (finns minnena i kompatibilitetslistan för mb). Testa utan några ssd-hdd inkopplade.

Okej, testar med annat nätagg som jag vet fungerar ikväll. Då kan jag också testa en annan sladd från PSU till moderkort som jag vet fungerar.

Permalänk
Medlem

1. Jag har testat PSU med multimeter och allting på 24-pinskontakten såg bra ut.
2. Jag har kopplat bort RAM-minnen och CPU och jag har lyckats göra flashback BIOS! Det är alltså liv i kortet.

Nu ska jag prova att koppla på RAM och sedan CPU igen. Tack för tipset Oppna.
Är nog så att RAM-minnet inte är kompatibelt. Modellnummer CMK16GX4M2Z3600C18 finns inte med på listan:
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX#sup...

EDIT: Nu fungerar både CPU och RAM, fan va skumt alltså. Var det en flashbios som behövdes hela tiden? Kan ha varit så att CPU satt lite konstigt, för när jag tog bort kylaren så lossnade också hela CPU trots att den var fastsatt. Aja, nu provar jag att sätta tillbaka allt i chassit. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

@Jerk:
Jag ser bara kommentarer om 24-pins-kontakten. Har du kopplat in 8-pins-kontakten till moderkortret också, eller har du glömt denna?

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios för stöd för Ryzen 3000 serien? Alternativt om det står på kartongen att stöd finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Har du uppdaterat bios för stöd för Ryzen 3000 serien? Alternativt om det står på kartongen att stöd finns...

Hej,

MSI Tomahawk MAX har stöd för Ryzen rätt ur kartongen. Det är ju den som bara heter MSI Tomahawk som behöver BIOS-flashas för processorns skull.

Asså nu fungerar ju datorn hur bra som helst. Med tanke på andra som kanske har samma problem, kan det vara så att en BIOS flash gjorde så att RAM-minnena (som inte har officiellt stöd) började fungera?

Annars kan det vara att när jag monterade av processorkylaren så följde processorn med. Allt började ju faktiskt fungera när processorn monterades av. Jätteskumt, den borde vara fastlåst. Den kanske inte blev fastlåst ordentligt när jag installerade första gången? Ingen pin var iaf skadad på processorn.

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Amd har ingen hållare som håller fast cpun som intel har så man får vara försiktig när man tar av kylaren annars följer gärna cpun med och risken är ju att man skadar den.
Men det kan vara så att du hade någon okontakt eller kanske något skräp i cpu socketen som gjorde att den inte funkade innan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Lite dum fråga... Men grabben har inte lyckas pillra på on/off knappen på nätaggregat ? Du har säkert kollat det 10000gr.. men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Amd har ingen hållare som håller fast cpun som intel har så man får vara försiktig när man tar av kylaren annars följer gärna cpun med och risken är ju att man skadar den.
Men det kan vara så att du hade någon okontakt eller kanske något skräp i cpu socketen som gjorde att den inte funkade innan.

Tur att det gick bra!

Skrivet av zogez:

Lite dum fråga... Men grabben har inte lyckas pillra på on/off knappen på nätaggregat ? Du har säkert kollat det 10000gr.. men men

Det kollade vi jättenoga