Permalänk
Medlem

Lite nojjig efter byte av PSU och kylpasta

Som tråden lyder.

Jag var ganska nojjig efter bytet av mitt gamla Corsair PSU på 1000W till ett nytt Corsair AX1000 (gamla var från 2011 men ett 1000W PSU), passade även på att skifta kylpasta (Grizzly Kryonaut) på CPU:n då det var ca 6 år gammalt samt en rejäl avsugni....städning av komponenterna med snabeldraken (jag känner till risken för statisk elektricitet med dammsugaren) och mikrofiberduk.

Även med nya PSU så är det endast en kabel för 6+8 PIN men det verkar fungera utan problem med mitt gtx 1080 A8G

Var nojjig som tusan med nya kylpastan, har jag lagt på tillräckligt, spridit ut det ordentligt etc etc.....

Fick meddelande vid start, "Ny CPU hittad", ehm.....

Jag har kvar min i7 4930K.

............

CPU overlocking failed........

Ooops, vad jag har jag missat????

Körde en ny OCpå med X.M.P. Stannade vid 4.2 GHz stable

Såg CPU tempen pendla mellan 30 och 38C idle i W10 efter OC.

Inte helt avslappnad av dryga 10 graders skillnad vid idle.

Provade lite WoW: Battle for Azeroth, Blizzards svar på LoL ca 1 timme samt BF5 1 timme.

Självklart allt på högsta möjliga inställningar som tidigare.

Inga problem än så länge. max temp på CPU var 40 grader och GPU:n på 71 grader.

Antar att jag kan slappna av vid detta läge?

Inga krascher, inget BSOD etc.

Tanken är att min trotjänande i7 4930K ska överleva ett tag till då jag inte ser någon anledning till att uppgradera CPU:n.

När Nvidia släpper RTX 3000 serien så har jag tänkt uppgradera.

Anledningen är då jag kör en G-Sync skärm (ASUS RoG Swift P348Q som monitor)

Känner att min CPU inte är en begränsning, men GPU:n är en begränsning i 3440x1440).

Mina gamla minnen tuffar på i 1600MHz (32 GB) då dem inte gillar att leka i 1866MHz som är max hastighet i officiell support för min CPU samt mitt MB (ASUS Sabertooth x79).

Kör allt i övrigt på SSD, vattenkylning på CPU.

Om ni har tips och råd så är dem välkomna.

Jag ser endast mitt GFX som en flaskhals i dagsläget men ni erfarna veteraner kanske har några bra tips.

Förövrigt så ser jag det inte som något jag kan vinna på att uppgradera mina 1600MHz DDR3 till 1866MHz DDR3.

Tanken är att antingen skaffa snabba DDR4 minnen till nästa CPU-byte alternativt snabba DDR5 när dessa släpps.

Keep the comments coming

Ni får ha en trevlig kväll!

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Att dammsuga datorn är hål i huvudet.
Hur tänkte du när du tom vet risken?
Tur att allt fungerar som det ska iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ska erkänna att jag druckit en whiskey för mycket vid det här laget men jag undrar lite över vad du egentligen vill ha sagt.

Temperaturerna för såväl cpu och gpu ser i alla fall väldigt bra ut, ingen anledning att oroa sig. Du skulle till och med (troligtvis) kunna överklocka både cpu och gpu lite till ifall du vill jaga de sista prestandaprocenten.

Sen håller jag med föregående talare; damsug aldrig din dator. Om du inte har några andra alternativ så är det bättre att antingen köpa tryckluft på burk (~100 kronor) eller helt enkelt bara ta en dammtrasa. Risken att något går åt helvete med en dammsugare än ganska stor.

Sen förstår jag inte heller varför du bytte ut ditt gamla nätagg om den fungerade bra. Personligen hade jag sparat de pengarna till någon som kunde öka prestandan. Eller lite god whiskey, min börjar nämligen ta slut...

Permalänk
Medlem

Om vi nu struntar i varför du bytte ut ett fungerande nätagg samt dammsög datorn trots att du vet att du inte borde så kan jag i alla fall lugna dig med att risken för att du har för lite kylpasta är obefintlig om du har okej temperaturer och kylpastan är bara där för att ge en bättre kontakt mellan CPU och kylare, men behöver inte på något sätt täcka hela CPU'n. Den största risken är väl i så fall att du har haft på för mycket och att det kladdar ut över andra delar utanför CPU'n vilket i så fall inte är bra.

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med resten av ditt inlägg, så där kanske du får förtydliga lite?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Självklart så dammsög jag inte några komponenter, endast chassi, men det är lika illa ändå

Tryckluft på burk har jag inte vågat använda pga att det alltid är lite vatten som kommer ut.

Komponenterna dammades av med en bra och torr trasa

Var lite onykter när jag skrev inlägget, därav en otydlig tråd (whiskeyn tog överhanden)

Anledningen till bytet av PSU var pga åldern, inte funktionaliteten. Vill inte riskera att nätagget ger upp då det har gått i stort sett 24/7 med en överklockad CPU och var på sin slutålder inom garantin.

Mest en försiktighetsåtgärd.

Det jag ville få fram var väl typ såhär:

Vad ger en bättre prestandaskjuts i spel för mitt system
* byta ut mb, min i7 4930k samt RAM men behålla mitt gtx 1080
* invänta rtx 3000 serien och enbart byta ut grafikkortet

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Självklart så dammsög jag inte några komponenter, endast chassi, men det är lika illa ändå

Tryckluft på burk har jag inte vågat använda pga att det alltid är lite vatten som kommer ut.

Komponenterna dammades av med en bra och torr trasa

Var lite onykter när jag skrev inlägget, därav en otydlig tråd (whiskeyn tog överhanden)

Anledningen till bytet av PSU var pga åldern, inte funktionaliteten. Vill inte riskera att nätagget ger upp då det har gått i stort sett 24/7 med en överklockad CPU och var på sin slutålder inom garantin.

Mest en försiktighetsåtgärd.

Det jag ville få fram var väl typ såhär:

Vad ger en bättre prestandaskjuts i spel för mitt system
* byta ut mb, min i7 4930k samt RAM men behålla mitt gtx 1080
* invänta rtx 3000 serien och enbart byta ut grafikkortet

Vatten är inget problem för komponenterna så länge det inte är smutsigt och att du inte sätter igång sakerna innan det är torrt - så luft på burk är absolut inget problem. Dammsuger du bara chassit och det är tomt är det inga problem såklart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om det inte är några fel med temptaturen så finns det ingen anledning att byta kylpasta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått varför alla är livrädda för dammsugare. Har dammsugit i alla år. Även kört tryckluft när jag vill damma av komponenterna osv. Aldrig något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Aldrig förstått varför alla är livrädda för dammsugare. Har dammsugit i alla år. Även kört tryckluft när jag vill damma av komponenterna osv. Aldrig något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg det till min tonårssläkting. Han fick nyligen en dator i present och renlig som han är så skulle rengöra den två månader senare, med dammsugaren. Nu är den ivägskickad på felsökning eftersom den inte startar.

Det finns förstås ingen anledning att vara rädd för dammsugaren (om man inte är en spindel) men att de medför en relativt hög risk att förstöra känsliga elektroniska komponenter är inget nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Aldrig förstått varför alla är livrädda för dammsugare. Har dammsugit i alla år. Även kört tryckluft när jag vill damma av komponenterna osv. Aldrig något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med dammsugaren är statisk elektricitet. Tryckluft är ingen fara, men använd inte tryckluft med olja.

Läs på om statiskt elektricitet så kommer du förstå varför man ska undvika dammsugare när du städar datorn.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.129325/statisk-elektricitet...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.