Nyttja alla 3 PCIE platser på Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming

Permalänk
Medlem

Nyttja alla 3 PCIE platser på Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming

Hej

Är det någon som har detta moderkort och har lyckats använda alla 3 PCIE platser (16x, 8x, 4x)?
Har lusläst manualen angående dem interna kontakterna.
Har haft 2 av dessa och har samma problem.

Har en NVME disk i M.2 porten närmast CPU.
Ingen i den andra M.2 porten.

I dem 3 PCIe (16x, 8x, 4x) platserna har jag proppat i 3st SATA kontrollerkort. (LSI 9211-8i)
Det är dock endast i 16x och i 4x som korten fungerar. I platsen i mitten funkar den inte.
Har även ett nätverkskort i den första PCIe 1x platsen högst upp.

Ser inget i manualen om att någon av dessa PCIe blir ej tillgänglig om man använde någon av M.2 platserna
som det brukar ofta vara.
Manualen finns här.

Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

I manualen står det så här.

"Expansion SlotsŠ1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16) (Note 1)* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.Š1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8) (Note 1)* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot operates at up to x8 mode.(The PCIEX16 and PCIEX8 slots conform to PCI Express 3.0 standard.)Š1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)* The PCIEX4 slot shares bandwidth with the M2B_SOCKET connector. The PCIEX4 slot becomes unavailable when a device is installed in the M2B_SOCKET connector.Š2 x PCI Express x1 slots(The PCIEX4 and PCI Express x1 slots conform to PCI Express 2.0 standard.)"

Dina kort kanske inte klarar av att dela bandbredd mellan portarna när de är fullbelagda? Kanske kan du välja en annan typ av sata kort. Det finns 10 och 12 ports sata kort för pci express. Borde kanske räcka om det inte är ett specialbygge av något slag?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

I manualen står det så här.

"Expansion SlotsŠ1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16) (Note 1)* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.Š1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8) (Note 1)* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot operates at up to x8 mode.(The PCIEX16 and PCIEX8 slots conform to PCI Express 3.0 standard.)Š1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)* The PCIEX4 slot shares bandwidth with the M2B_SOCKET connector. The PCIEX4 slot becomes unavailable when a device is installed in the M2B_SOCKET connector.Š2 x PCI Express x1 slots(The PCIEX4 and PCI Express x1 slots conform to PCI Express 2.0 standard.)"

Dina kort kanske inte klarar av att dela bandbredd mellan portarna när de är fullbelagda? Kanske kan du välja en annan typ av sata kort. Det finns 10 och 12 ports sata kort för pci express. Borde kanske räcka om det inte är ett specialbygge av något slag?

Ja det kan vara så. Har för mig att jag testade i PCIe porten i mitten och i den första även med 2 kort vilket inte fungerade.
Därför har jag nu ett kort i första (16x) platsen och ett kort i sista (4x) platsen.

Sata kontroller är PCIe 2.0 x4 så man tycker ju det borde fungera finna utrymme att köra i alla 3 i den minsta hastigheten

Permalänk
Medlem

Testat köra manuellt ange uppdelning mellan portarna?

8x,8x,
8x,4x,4x
4x,4x,4x,4x
Auto ger nog inte rätt antal banor till port två.

Permalänk
Medlem

@Superthug: Vad har du för processor? APU:erna (de som slutar på G, t.ex. 3400G) har 8 PCIe-banor tilldelade till grafikkortet och har därför endast 12 PCIe-banor som kan användas, till skillnad från de vanliga CPUerna som kan använda alla 20 PCIe-banorna.

Om du har en APU så får du därför bara x8 till den första PCIe-porten och inget till den andra, samt x4 till M.2-porten. Gigabyte är tyvärr dåliga på att kommunicera detta och skriver bara "Actual support may vary by CPU" utan att nämna vad som gäller för olika CPUer, men kollar du på t.ex. ett motsvarande moderkort från Asus så framgår detta tydligt.

Det skulle väl i teorin gå att dela upp PCIe-banorna så att du får x4/x4, men baserat på att jag inte sett några moderkort göra det så antar jag att APU:erna helt enkelt inte har stöd för det.

Den sista fullstora PCIe-porten är för övrigt kopplad till X470-kretsen, vilket är orsaken till att den är PCIe 2.0 och inte påverkas av vilken CPU du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Testat köra manuellt ange uppdelning mellan portarna?

8x,8x,
8x,4x,4x
4x,4x,4x,4x
Auto ger nog inte rätt antal banor till port två.

Visste inte att jag kunde styra det. Kikade i manualen men ser inte var jag skulle kunna styra det.
Vet du kanske var jag kan sätta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Visste inte att jag kunde styra det. Kikade i manualen men ser inte var jag skulle kunna styra det.
Vet du kanske var jag kan sätta det?

Settings -> Miscellaneous -> PCIe Slot Configuration.

Alternativen kan variera beroende på moderkort & cpu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superthug:

Visste inte att jag kunde styra det. Kikade i manualen men ser inte var jag skulle kunna styra det.
Vet du kanske var jag kan sätta det?

Kolla vad @perost skrev. Vilken processor har du på moderkortet?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Superthug: Vad har du för processor? APU:erna (de som slutar på G, t.ex. 3400G) har 8 PCIe-banor tilldelade till grafikkortet och har därför endast 12 PCIe-banor som kan användas, till skillnad från de vanliga CPUerna som kan använda alla 20 PCIe-banorna.

Om du har en APU så får du därför bara x8 till den första PCIe-porten och inget till den andra, samt x4 till M.2-porten. Gigabyte är tyvärr dåliga på att kommunicera detta och skriver bara "Actual support may vary by CPU" utan att nämna vad som gäller för olika CPUer, men kollar du på t.ex. ett motsvarande moderkort från Asus så framgår detta tydligt.

Det skulle väl i teorin gå att dela upp PCIe-banorna så att du får x4/x4, men baserat på att jag inte sett några moderkort göra det så antar jag att APU:erna helt enkelt inte har stöd för det.

Den sista fullstora PCIe-porten är för övrigt kopplad till X470-kretsen, vilket är orsaken till att den är PCIe 2.0 och inte påverkas av vilken CPU du har.

Tack för infot. Jag har en 2400G så det är nog det som är problemet :/
12 banor totalt men ska kolla i BIOS om jag kan fördela annorlunda annars får jag springa in och köpa
lite nyare cpu med fler banor.

Permalänk
Medlem

@HC-8315:

2400G.
Ser att 3400G har 20 banor.
Går det att fördela mellan PCIe så hade det varit lösningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superthug:

@HC-8315:

2400G.
Ser att 3400G har 20 banor.
Går det att fördela mellan PCIe så hade det varit lösningen.

Och där insåg du själv problemet. Du kommer inte kunna fördela mer eftersom du saknar banorna som krävs. Moderkortet har redan fördelat resurserna som finns tillgängligt baserat på vad tillverkaren har valt att prioritera från en APU med begränsad tillgång av PCI-E banor. Din enda lösning är tyvärr en ny processor.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ser att 3400G har 20 banor.

Nej, alla G-processorer ska ha 12 PCIe-banor ledigt, det gäller även 3400G. Om du kollar på AMDs spec för 3400G så står det samma som för 2400G, d.v.s. PCIe 3.0 x8 (de räknar troligtvis inte M.2-porten), medan det för t.ex. 3600 istället står PCIe 4.0 x16.

Du måste med andra ord välja mellan integrerad grafik eller att kunna använda alla PCIe-portarna, det finns vad jag vet inget alternativ där du får båda med din nuvarande plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, alla G-processorer ska ha 12 PCIe-banor ledigt, det gäller även 3400G. Om du kollar på AMDs spec för 3400G så står det samma som för 2400G, d.v.s. PCIe 3.0 x8 (de räknar troligtvis inte M.2-porten), medan det för t.ex. 3600 istället står PCIe 4.0 x16.

Du måste med andra ord välja mellan integrerad grafik eller att kunna använda alla PCIe-portarna, det finns vad jag vet inget alternativ där du får båda med din nuvarande plattform.

Ok så oavsett processor så kommer jag inte kunna nyttja alla 3 PCIe portar då jag behöver köra intern grafik för att
få ledig PCIe plats.

Alternativt kontrollerkort med fler portar för att byta ut en av dem befintliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ok så oavsett processor så kommer jag inte kunna nyttja alla 3 PCIe portar då jag behöver köra intern grafik för att
få ledig PCIe plats.

Korrekt. Eftersom APU:erna använder PCIe-banor för grafikkretsen så spelar det ingen roll om du använder en APU eller en CPU med separat grafikkort, det går åt PCIe-banor oavsett.

Det finns USB-grafikkort om du bara vill få bild och helt struntar i prestandan, men då måste du fortfarande byta processor till en utan integrerad grafik.