Google Envelope är en skyddsmekanism för den telefonberoende

Permalänk
Melding Plague

Google Envelope är en skyddsmekanism för den telefonberoende

Om du eller dina nära och kära spenderar lite för mycket tid med telefonen kan Googles telefonfodral Envelope kanske vara lösningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som ett aprilskämt men fel datum för det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det Google folk eller?? De plocka undan 4 st MAC datorer som de dolt loggan ???

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem

Hmmm, vore mycket bättre om det hade varit ett vanligt skal, pluss att det kommer säkert kosta skjortan för nya paket till på köpet.

Visa signatur

3900x / 32gb ddr4 / 980gtx / 4tb nvme + 256gb ssd + 18tb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naab007:

Hmmm, vore mycket bättre om det hade varit ett vanligt skal, pluss att det kommer säkert kosta skjortan för nya paket till på köpet.

Fast det hade inte fungerat med ett vanligt skal. Tanken är ju att man skall limma ihop pappersskalet och sedan så är man ju tvungen till att riva sönder det för att kunna använda telefonen normalt.

Permalänk
Medlem

Eller så får väl folk lära sig att begränsa användandet själva, som med allt annat här i livet. Förstår inte varför så många människor ens behöver sådana här produkter.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Eller så får väl folk lära sig att begränsa användandet själva, som med allt annat här i livet. Förstår inte varför så många människor ens behöver sådana här produkter.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319465?programid=2071

Lyssna på denna snubben. Han verkar veta vad han pratar om och han belyser att mobiltelefonen kan ha negativ effekt på människor vid för mycket användning, dock inget som finns dokumenterat men hans argument är riktigt tunga. Får du tid så lyssna på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd

Eller så tar man bort Chrome eller vad man nu använder för att gå ut på internet, struntar i att använda sociala medier, och använder mobilens kamera, kanske lyssna på musik, lite sms och för att ringa. Jag har haft det så länge och jag snittar på runt 15 minuter varje dag, det kunde varit kortare men det stör mig inte med den tiden. Internet med mera kan jag använda när jag sitter vid datorn, likaså att läsa e-post - nej jag är inte 67 år gammal utan 27 jordsnurr.

Känns som en lättare lösning enligt mig!

Permalänk
Medlem

Kanske en Google - assistent som inte börjar mata en med trams ett par månader efter att man skaffat mobilen och aldrig bett om funktionen? Hello Google, Get Off Me!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319465?programid=2071

Lyssna på denna snubben. Han verkar veta vad han pratar om och han belyser att mobiltelefonen kan ha negativ effekt på människor vid för mycket användning, dock inget som finns dokumenterat men hans argument är riktigt tunga. Får du tid så lyssna på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror dig att det har negativ effekt, men det är fortfarande som allt annat i livet som man behöver självbehärskning med.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Skaffa denna sak som begränsar din användning av telefonen men du kan fortfarande använda telefonen och ta bilder, samtala, kolla tiden ect

Hur otroligt korkat som helst.

Permalänk
Medlem

Ett stort problem är ju att man inte kan använda telefonboken längre.

Men detta lät smått idiotiskt. Har folk ingen självbehärskning alls? Själv kör jag inga sociala medier på min telefon och inga notifikationer förrutom för tex telefonen och meddelande. Använder stör ej läget flitigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ett stort problem är ju att man inte kan använda telefonboken längre.

Men detta lät smått idiotiskt. Har folk ingen självbehärskning alls? Själv kör jag inga sociala medier på min telefon och inga notifikationer förrutom för tex telefonen och meddelande. Använder stör ej läget flitigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har god självbehärskning så bör man kunna ha samtliga sociala appar och alla notifikationer igång - och ändå använda telefonen, låt oss säga, 15-30 min per dag

Permalänk
Medlem

Ibland känner mig som enstöring i dagens samhälle då man är sån som inte speciellt bryr sig i social media och som skulle klara sig helt utan smarttelefon men använder det för att det gör min vardag bekväm. För mig är telefonen ett verktyg som underlättar min vardag eftersom jag använder det för betalning och identitetsbevis, alarm & kalender, göra anteckningar (jobbet & privat, orka skriv upp när man kan ta en bild liksom), mäta saker och ting, ta reda på information "on-the-go" och naturligtvis ringa samtal.

Pga min hobby tvingar det mig till att använda Facebook men under arbetstid svarar/läser jag helt enkelt inte inlägg i Facebook/messenger. När jag är hemma föredrar jag ju spendera tiden vid datorn istället för telefonen där upplevelsen är alltid bättre.

Skulle säga jag laddar telefonen i snitt varje 4-5 dag (då är den oftast runt 10~12% eller nåt sånt), batteriet på sin höjd räcker ca en vecka i viloläge som jämförelse.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ett stort problem är ju att man inte kan använda telefonboken längre.

Men detta lät smått idiotiskt. Har folk ingen självbehärskning alls? Själv kör jag inga sociala medier på min telefon och inga notifikationer förrutom för tex telefonen och meddelande. Använder stör ej läget flitigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Många appar mm är designade för att spela på mönster som triggar beroende, mycket media idag allmänt är designat så. Självbehäskning är just det som inte funkar när man är beroende, det är liksom det som är grunden för hela problematiken. Folk väljer inte själva att hamna i beroenden, ofta sker det gradvis och över tid utan att man märker det förrän det är ett faktum.
Att säga "jag har inga problem, varför gör inte bara som jag" hjälper inte direkt för folk normalt sett är inte du, har inte dina styrkor och svagheter samt lever inte ditt liv.

Många som blir beroende av mobiler idag är unga, då väljer man gärna att beskylla föräldrar men samtidigt krävs det idag en mobil för att fungera i samhället.

Om du kan behärska dig i alla situationer, alla kontexter utan minsta problem så har du väldigt mycket tur, så är inte fallet för de flesta. Du kan ju isf istället för att klaga på andra då fundera på varför du skiljer dig från mängden, vad gör att du har denna gåva och bidra till att lösa problemet med att folk blir beroende av saker istället för bara rycka upp sig så som du har så lätt för.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om man har god självbehärskning så bör man kunna ha samtliga sociala appar och alla notifikationer igång - och ändå använda telefonen, låt oss säga, 15-30 min per dag

Jag tycker mest det är irriterande med meningslösa notifikationer som. "katten hoppade ur fönstret, gissa vad som hände sen!" Sociala medier bryr jag mig inte om.

Skrivet av Ferrat:

Många appar mm är designade för att spela på mönster som triggar beroende, mycket media idag allmänt är designat så. Självbehäskning är just det som inte funkar när man är beroende, det är liksom det som är grunden för hela problematiken. Folk väljer inte själva att hamna i beroenden, ofta sker det gradvis och över tid utan att man märker det förrän det är ett faktum.
Att säga "jag har inga problem, varför gör inte bara som jag" hjälper inte direkt för folk normalt sett är inte du, har inte dina styrkor och svagheter samt lever inte ditt liv.

Många som blir beroende av mobiler idag är unga, då väljer man gärna att beskylla föräldrar men samtidigt krävs det idag en mobil för att fungera i samhället.

Om du kan behärska dig i alla situationer, alla kontexter utan minsta problem så har du väldigt mycket tur, så är inte fallet för de flesta. Du kan ju isf istället för att klaga på andra då fundera på varför du skiljer dig från mängden, vad gör att du har denna gåva och bidra till att lösa problemet med att folk blir beroende av saker istället för bara rycka upp sig så som du har så lätt för.

Jag tycker mest denna produkt känns som att sälja både virus och medicin. "Vi säljer dig gärna den här jättedyra mobilen som tar upp all din tid, gör dig stressad, invaderar din integritet och säljer din data. Sen har vi även det här kuveret du kan köpa för att göra den mindre störig och begränsar funktionaliteten! "

Hoppas istället att dom fortsätter att sträva efter att göra telefonerna mindre störiga genom att automatisk tysta telefonen, begränsa apparnas möjlighet att skicka notifikationer etc. Vikbara telefoner kan även vara en bra idé, då krävs det mer effort att öppna telefonen t ex vilket kanske kan minska slöanvändandet. Dom stör ej lägen som finns idag är jättebra och borde vara inställda på att vara igång by default.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Några väl placerade EMP kärnladdningar strategiskt placerade i stratosfären skulle lösa telefonberoendet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker mest det är irriterande med meningslösa notifikationer som. "katten hoppade ur fönstret, gissa vad som hände sen!" Sociala medier bryr jag mig inte om.

Jag tycker mest denna produkt känns som att sälja både virus och medicin. "Vi säljer dig gärna den här jättedyra mobilen som tar upp all din tid, gör dig stressad, invaderar din integritet och säljer din data. Sen har vi även det här kuveret du kan köpa för att göra den mindre störig och begränsar funktionaliteten! "

Hoppas istället att dom fortsätter att sträva efter att göra telefonerna mindre störiga genom att automatisk tysta telefonen, begränsa apparnas möjlighet att skicka notifikationer etc. Vikbara telefoner kan även vara en bra idé, då krävs det mer effort att öppna telefonen t ex vilket kanske kan minska slöanvändandet. Dom stör ej lägen som finns idag är jättebra och borde vara inställda på att vara igång by default.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte kuverten gratis? Dvs du skriver ut dom själv..?

Sweclockers är väl en typ av social media.

Ditt exempel ” katten hoppade ur fönstret, gissa vad som hände sen!” måste inte nödvändigtvis vara från just social media.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Låter som ett aprilskämt men fel datum för det.

Försöker du insinuera att Blizzard ligger bakom produkten?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvonS:

Några väl placerade EMP kärnladdningar strategiskt placerade i stratosfären skulle lösa telefonberoendet?

Skickades från m.sweclockers.com

Och ta oss tillbaka till Medeltiden? Nej, tack! Däremot lär en MCE komma detta sekel...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är inte kuverten gratis? Dvs du skriver ut dom själv..?

Sweclockers är väl en typ av social media.

Ditt exempel ” katten hoppade ur fönstret, gissa vad som hände sen!” måste inte nödvändigtvis vara från just social media.

Oj ja det verkar så enligt nyheten, fel av mig!

Mja, jag skulle inte jämföra Sweclockers med Facebook direkt. Dessutom finns det ingen app som ber om uppmärksamhet, man måste aktivt gå hit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge kuverten inte har kassaskåpsliknande egenskaper, lär frugan riva upp och slänga den samma sekund jag lagt hennes mobil i den.
När kommer den härdade stålvarianten?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag tror dig att det har negativ effekt, men det är fortfarande som allt annat i livet som man behöver självbehärskning med.

Du själv har förstås inga laster? Snusar inte? Spelar inte för mycket? Eller något annat?

Skrivet av Ferrat:

Många appar mm är designade för att spela på mönster som triggar beroende, mycket media idag allmänt är designat så. Självbehäskning är just det som inte funkar när man är beroende, det är liksom det som är grunden för hela problematiken. Folk väljer inte själva att hamna i beroenden, ofta sker det gradvis och över tid utan att man märker det förrän det är ett faktum.
Att säga "jag har inga problem, varför gör inte bara som jag" hjälper inte direkt för folk normalt sett är inte du, har inte dina styrkor och svagheter samt lever inte ditt liv.

Många som blir beroende av mobiler idag är unga, då väljer man gärna att beskylla föräldrar men samtidigt krävs det idag en mobil för att fungera i samhället.

Om du kan behärska dig i alla situationer, alla kontexter utan minsta problem så har du väldigt mycket tur, så är inte fallet för de flesta. Du kan ju isf istället för att klaga på andra då fundera på varför du skiljer dig från mängden, vad gör att du har denna gåva och bidra till att lösa problemet med att folk blir beroende av saker istället för bara rycka upp sig så som du har så lätt för.

Det är ju rejält synd när vissa samhällsfunktioner utvecklas så att det endast går nå genom appar, vilket då tvingar folk att använda smartphones. Tex i ett stort känt företag i Sverige skulle man tidsrapportera via en app och där var appen enda sättet att stämpla in och ut på företaget. Så ville man jobba där fick man lov att skaffa smartphones om man ej redan hade en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du själv har förstås inga laster? Snusar inte? Spelar inte för mycket? Eller något annat?

Det är ju rejält synd när vissa samhällsfunktioner utvecklas så att det endast går nå genom appar, vilket då tvingar folk att använda smartphones. Tex i ett stort känt företag i Sverige skulle man tidsrapportera via en app och där var appen enda sättet att stämpla in och ut på företaget. Så ville man jobba där fick man lov att skaffa smartphones om man ej redan hade en.

Det är väl ändå, rätt stor skillnad på ha laster, mot ett beroendebeteende som har direkta negativa och skadliga inverkningar på en människa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det är väl ändå, rätt stor skillnad på ha laster, mot ett beroendebeteende som har direkta negativa och skadliga inverkningar på en människa?

Vart det någon särskild last du hade i åtanke?

Jag har för mig att har man inte så bra relationer med andra människor så ökar risken för beroendebeteende.
Dvs de som lider brist på signifikanta relationer får då ökat risk för att fastna i beteenden av negativa slag och det låter iofs rätt rimligt, för har man dålig relation till familj, inga vänner osv så har jag full förståelse för att man försöker fly eller bedöva ensamheten. Nu behöver det ju inte vara så här svart eller vitt men jag vill iaf måla upp en bild för att folk som inte förstår sig på andra människor kanske kan få lite mer förståelse.
Har man tex växt upp i en stabil familj, har ett flertal betydelsefulla relationer och en sysselsättning där man känner sig behövd osv så minskar ju sannolikheten för att fastna i dessa destruktiva banor. Och då kan det även vara svårt att förstå sig på andra eller koppla att andras folk beroende beror på helt andra saker än vad man först tänker på.
(Jag kanske svamlar lite men det är rätt intressant ämne)

Permalänk
Medlem

@Elektron:

Du resonerar med dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

@Elektron:

Du resonerar med dig själv.

Ehm jag försökte förklara angående tidigare påstående om att det handlar endast om självbehärskning att det är väldigt olika svårt för olika personer. Så mitt resonemang gick ut på att exemplifiera. Inlägget var ej endast riktad mot dig trots att det var dig jag citerade och besvarade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tvekar att nån ens kommer bemöda sig att skriva ut dessa, hade folk viljat dra ned på användandet på riktigt så hade det köpt en knappmobil. Detta må va en bra start men har svårt att tro att de kommer ta vid, men kanske har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Kanske folk skulle lägga ner luren ett par timmar istället för sånt här trams.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Så länge kuverten inte har kassaskåpsliknande egenskaper, lär frugan riva upp och slänga den samma sekund jag lagt hennes mobil i den.
När kommer den härdade stålvarianten?

Kasun modell 82. Men du får gömma alla spadar. De är tydligen sköra i botten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701