Permalänk
Medlem

Noctua nh u9, kyler typ ingenting

Köpte en kylare här på forumet, en Noctua nh u9, problemet är bara att det typ inte verkar kyla alls? Min gamla evo 212 är hästlängder bättre. Noctuan klarar inte 10sek i cinebench innan cpu'n (4790K i stock) är uppe i 100C. Jag har testat att montera den på nytt, har skruvat åt alla skruvar. Bytte naturligtvis kylpasta i mellan och har bytt CPU hundra gånger så är inte orolig över att det är för mycket eller för lite kylpasta.

Vad kan det ens bero på? Kör utan ljuddämpare på fläkten som jag också dubbelkollat är riktad åt rätt håll.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Tomma heat pipes

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Vad innebär det? Kan jag göra nåt åt det?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Garmzon: Vad innebär det? Kan jag göra nåt åt det?

https://www.sweclockers.com/nyhet/28915-video-jamfor-kylning-...
Kolla på denna så förstår du säkert bättre, troligtvis finns ingen gas kvar pga läckage eller fel ifrån fabrik.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Nu får jag samma problem trots att jag kör med min evo 212. Till historien hör att jag också satt i en ny (begagnad) cpu, den har dock bara varit sånär okej i temperaturer vid ett försök, då med evo 212.

Jag har provat att sänka strömmen men får antingen blue screen, eller så blir det fortfarande för varmt.. Fattar ingenting.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

kass pasta under IHS?

asus core enhancement på? (om du har asus modermodem) eller annan likvärdig "automagisk" överklockning från annan tillverkare? isf stäng av det först.
har en tendens att ösa på lite väl friskt med ström i onödan.

min vill ha 1.27V minst vid 4.4Ghz eller mer behöver 1.29V för stabil 4.8Ghz

dock tror jag att mitt exemplar är en av de bättre chippvarianterna och att överklocningspotentialen varierar kraftigt mellan version av chipen.

jag har revision C0 vilket jag iaf har för mig är en av de bättre och hört att det finns revisioner som totalvägrar att gå över typ 4.5Ghz utan att gå över 1.3V och överhetta typ instant om man typ inte kör en riktigt overkill kylare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Är det alltså i BIOS jag ser om jag har "asus core enhancement" på?

Nu klockade jag ner den till 4.0Ghz @ 1.080V men den klarar ca 20sek i cinebench innan den är uppe i 100C, kan en CPU verkligen vara så dålig även om den skulle vara i behov av delid?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Rouge of Darkness: Är det alltså i BIOS jag ser om jag har "asus core enhancement" på?

Nu klockade jag ner den till 4.0Ghz @ 1.080V men den klarar ca 20sek i cinebench innan den är uppe i 100C, kan en CPU verkligen vara så dålig även om den skulle vara i behov av delid?

Hade en i7 950, den gick upp i 100C så den throttlade med stockylaren, med en 212 EVO så gick den ned till runt 90C, så inte omöjligt att den är så dålig.

Om du känner på kylrören nere vid cpu:n, känns dom varma då? Om inte så är ju problemet chip -> ihs.