"Click of Death" på Toshiba 2.5-tums HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020

"Click of Death" på Toshiba 2.5-tums HDD

Hej,

Jag försöker hjälpa en kompis som har en Toshiba 2.5" HDD 750 GB (MQ01ABD075) som inte funkar.

Tyvärr har de köpt en ny dator och i samband med detta lämnat in disken för "överföring", och vad de har försökt göra där, och hur det påverkat disken, vet jag inte.

Nu är den i alla fall hos mig, jag har viss (men inte jättestor) erfarenhet av att återställa förlorade filer från korrupta diskar.

Men nu är vi nere på låg nivå (eller uppe på hög, beroende på hur man väljer att se det ).

Jag har satt i den i en extern SATA-klump, kopplat in ström till kontakten samt en USB-kabel kopplad till datorn.

När jag startar den så är den i "Click of Death"-mode, och Windows hittar den inte.

(De flesta gångerna säger Windows att USB-enheten inte fungerar, i vissa lägen hittar den "något", men känner inte igen att det är en disk. Jag misstänker att det kan vara själva "klumpen" som Windows hittar och inte disken.")

Vad är era bästa tips? Jag vill verkligen kunna hjälpa till.

Skulle det funka att skaffa en "identisk" Toshiba-disk och flytta skivorna dit? Dvs veta att firmware och mekanik funkar, och bara byta diskar.

(Nej, man bör inte öppna och mickla med hårddiskar i onödan, jag vet, men den ska bara hålla länge nog för att föra över den data som går att rädda.)

Jag har en bunt gamla 2.5-tummare liggande, men jag antar att det är olika mekanik och drivrutiner och att det inte skulle gå att flytta diskarna (det är två skivor) till en annan disk.

Vad kan man mer göra?

Så länge Windows inte hittar disken antar jag att det är väldigt svårt att göra något från dator-sidan, man måste väl jobba med disken på något vis?

Diskarna snurrar (det känns), armen rör sig, så den sitter inte fast eller så.

Vad skulle ni göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Om du vill hjälpa din vän så be honom lämna in disken till någon som vet vad de håller på med.

Inte för att vara elak, men det känns som att den nivån du ligger på så är risken stor att det inte blir bättre utan värre.

Om det nu inte är ok för din vän att förlora alla sina filer.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av Boozon:

Jag har satt i den i en extern SATA-klump, kopplat in ström till kontakten samt en USB-kabel kopplad till datorn.

När jag startar den så är den i "Click of Death"-mode, och Windows hittar den inte.

Och du är helt säker på att diskem får tillräckligt med ström ?? - "Click of Death"-mode kan man få om strömmen från tex. USB-bussen inte räcker riktigt och/eller matas över längre USB-kablar.

Citat:

(De flesta gångerna säger Windows att USB-enheten inte fungerar, i vissa lägen hittar den "något", men känner inte igen att det är en disk. Jag misstänker att det kan vara själva "klumpen" som Windows hittar och inte disken.")

Använd en 12V-matad diskdocka som du _VET_ fungerar och använts till många olika diskar redan och därmed också säker på att den inte dummar sig.

Anderssons diskdocka Art.nr: 207749 från Netonnet har faktiskt visat sig fungera väldigt pålitligt, men det beror nog mycket på att den _inte_ har jmicron-chip i sig utan något som faktiskt är hyfsat buggfritt...

Citat:

>> Vad är era bästa tips? Jag vill verkligen kunna hjälpa till.

Det bästa är nog att du själv inte försöker göra något alls med disken utöver att skicka till en välrespekterad diskräddningsföretag och betala vad det kostar att rädda ut datat. Har det gått till "Click of Death"-mode så är det redan förbi vad som rimligen kan göras med youtube-lösningar - ja, om du verkligen är rädd om vännens data...

Citat:

>> Skulle det funka att skaffa en "identisk" Toshiba-disk och flytta skivorna dit? Dvs veta att firmware och mekanik funkar, och bara byta diskar.

Nej, inte idag - man kan möjligen byta kretskort på chassiet om man få med sig EE-Prommet med kalibreringsdata från den gamla diskkontrollerkortet... och du måste ha exakt rätt och samma revision både på kretskort och mjukvara på den nya diskkontrollerkortet. Moderna diskar har man ingen eeprom längre utan det ligger i firmwares flash-del inne i kontrollerchipet, är den grillad så är det jobbigt och diskräddningsföretagen har stora samlingar av kalibreringsdata som de samlat på sig under åren och provar tills de hittar en som fungerar tillräckligt bra för jobbet... detta är en grej där man som nybörjare aldrig får tag på eller möjligen får betala dyrt för....

Citat:

>> Jag har en bunt gamla 2.5-tummare liggande, men jag antar att det är olika mekanik och drivrutiner och att det inte skulle gå att flytta diskarna (det är två skivor) till en annan disk.

Vill du vara säker på att för alltid förstöra din (i så fall snart fd.) väns data så kan du prova - annars låt bli!

Youtube-lösningar så visar man bara dom lyckade reparationerna - inte stora traven med dom misslyckade och är datat viktig så lämnar man inte sådan till amatörer utan ens någon renluftbox att jobba i och med > 90% misslyckanderisk, utan till företag som klarar dessa uppdrag med > 90% sannolikhet.

Citat:

>> Så länge Windows inte hittar disken antar jag att det är väldigt svårt att göra något från dator-sidan, man måste väl jobba med disken på något vis?

>> Diskarna snurrar (det känns), armen rör sig, så den sitter inte fast eller så.

Är det "Click of Death"-mode och det inte beror på för lite ström så är det oftast för att läshuvudena skadats (de finaste detaljerna i läshuvudet är nere på 10-tal nm-storlek och ha den delen någonsin legat mekaniskt mot stillastående skiva så är det totalförstört...) för att de kanske studsat till på skivan (tappa disken i golvet medans skivorna snurrar - eller bara vält från högkant då accelerometrarna på disken (om de finns) inte hinner detektera det på samma sätt som när man tappar en disk och hinner parkera huvudena innan det träffar golvet), skivorna har ruckats/roterat en smula gentemot varandra eller dess LNA och signalväxel skadats (de är mycket ömtåliga för tex. statisk urladdning eller överspänning för att man har osnygg 5V-matning)

Det är detta diskräddningsfirmorna är specialister på att från en eller flera osprättad donator-diskar hämta över det som behövs för att kunna läsa ut datat - att ta ut skivorna är verkligen last resort, när lagren har skurit och motorn gått åt helsike, annars rör man aldrig skivorna utöver att i renluft-skåp inspektera att skivorna inte har skador om man anser att man måste öppna alls. Är det repa på skivan så kan det gå åt flera läsarmar från nya osprättade diskar av exakt samma modell och serie innan man har läst ut det som är på båda sidorna av skadan.

Och för att kunna lösa det så behöver man finmekaniska jiggar för att spänna ut huvudena för att komma förbi skadan utan att huvudena berör skivan, mekaniska stopp och PC3000-kit för för över 100 papp för att kunna styra saker på lågnivå så att huvudena inte kraschar rakt in i den skadade området på skivan och det bara att kasta läsarmen efter det + att det river upp skivan ytterligare... och sedan inte minst - Erfarenhet från kanske att räddat 100-tals diskar innan...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020
Skrivet av xxargs:

Och du är helt säker på att diskem får tillräckligt med ström ?? - "Click of Death"-mode kan man få om strömmen från tex. USB-bussen inte räcker riktigt och/eller matas över längre USB-kablar.

Använd en 12V-matad diskdocka som du _VET_ fungerar och använts till många olika diskar redan och därmed också säker på att den inte dummar sig.

Anderssons diskdocka Art.nr: 207749 från Netonnet har faktiskt visat sig fungera väldigt pålitligt, men det beror nog mycket på att den _inte_ har jmicron-chip i sig utan något som faktiskt är hyfsat buggfritt...

Det bästa är nog att du själv inte försöker göra något alls med disken utöver att skicka till en välrespekterad diskräddningsföretag och betala vad det kostar att rädda ut datat. Har det gått till "Click of Death"-mode så är det redan förbi vad som rimligen kan göras med youtube-lösningar - ja, om du verkligen är rädd om vännens data...

Nej, inte idag - man kan möjligen byta kretskort på chassiet om man få med sig EE-Prommet med kalibreringsdata från den gamla diskkontrollerkortet... och du måste ha exakt rätt och samma revision både på kretskort och mjukvara på den nya diskkontrollerkortet. Moderna diskar har man ingen eeprom längre utan det ligger i firmwares flash-del inne i kontrollerchipet, är den grillad så är det jobbigt och diskräddningsföretagen har stora samlingar av kalibreringsdata som de samlat på sig under åren och provar tills de hittar en som fungerar tillräckligt bra för jobbet... detta är en grej där man som nybörjare aldrig får tag på eller möjligen får betala dyrt för....

Vill du vara säker på att för alltid förstöra din (i så fall snart fd.) väns data så kan du prova - annars låt bli!

Youtube-lösningar så visar man bara dom lyckade reparationerna - inte stora traven med dom misslyckade och är datat viktig så lämnar man inte sådan till amatörer utan ens någon renluftbox att jobba i och med > 90% misslyckanderisk, utan till företag som klarar dessa uppdrag med > 90% sannolikhet.

Är det "Click of Death"-mode och det inte beror på för lite ström så är det oftast för att läshuvudena skadats (de finaste detaljerna i läshuvudet är nere på 10-tal nm-storlek och ha den delen någonsin legat mekaniskt mot stillastående skiva så är det totalförstört...) för att de kanske studsat till på skivan (tappa disken i golvet medans skivorna snurrar - eller bara vält från högkant då accelerometrarna på disken (om de finns) inte hinner detektera det på samma sätt som när man tappar en disk och hinner parkera huvudena innan det träffar golvet), skivorna har ruckats/roterat en smula gentemot varandra eller dess LNA och signalväxel skadats (de är mycket ömtåliga för tex. statisk urladdning eller överspänning för att man har osnygg 5V-matning)

Det är detta diskräddningsfirmorna är specialister på att från en eller flera osprättad donator-diskar hämta över det som behövs för att kunna läsa ut datat - att ta ut skivorna är verkligen last resort, när lagren har skurit och motorn gått åt helsike, annars rör man aldrig skivorna utöver att i renluft-skåp inspektera att skivorna inte har skador om man anser att man måste öppna alls. Är det repa på skivan så kan det gå åt flera läsarmar från nya osprättade diskar av exakt samma modell och serie innan man har läst ut det som är på båda sidorna av skadan.

Och för att kunna lösa det så behöver man finmekaniska jiggar för att spänna ut huvudena för att komma förbi skadan utan att huvudena berör skivan, mekaniska stopp och PC3000-kit för för över 100 papp för att kunna styra saker på lågnivå så att huvudena inte kraschar rakt in i den skadade området på skivan och det bara att kasta läsarmen efter det + att det river upp skivan ytterligare... och sedan inte minst - Erfarenhet från kanske att räddat 100-tals diskar innan...

Mycket bra svar, stort tack! Precis på den nivå jag ville ha!

(Fast helst hade du ju naturligtvis fått svara "Jajamensan, stoppa in skivorna i din gamla Hitachi-disk du så löser det sig"... )

Men jag fattar ju att det inte är så enkelt.

Jag använder en 12V-matad diskdocka från Deltaco som funkat som ett spjut hittills i alla år, så jag tror inte felet ligger där.

Det finns inga förväntningar, bara hopp. Och inget är livsviktigt. (Det handlar om bilder som hon gärna vill ha, men som inte är tvunget.)

Jag tror inte skadan beror på tapp eller annan mekanisk påverkan.

Vi får se hur vi går vidare, helt enkelt.

Tack än en gång!