Permalänk
Medlem

Silverfiskar

Tja alla.
Jag och min fru har lite problem med silverfiskar.

Både före och nu efter rotrenovering. (helt nytt badrum, kakel/klink, tvättmaskin etc, även mindre jobb i köket)
De ses aldrig i köket, endast i badrumet och ev. vardagsrum.
Har försökt cedarolja.

Har ni några tips mot dessa rackare?
Ingen invasion alltså men de är små och bara äckliga.

edit: Har fått så stor respons.
Vill verkligen tacka alla för att ni kommer med synpunkter.
Helt underbart. Tack, alla.

Permalänk
Medlem

Insektsspray

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-i...

Lägg runt listerna i alla problematiska rum. Du kommer börja hitta de döda och efter några dagar kommer de vara borta.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Ta dit Anticimex och få dem artbestämda. Sen kan de hjälpa er att sanera. Ibland hjälper det, ibland inte. Är det hus eller lägenhet? Vi hade väldigt mycket innan vi renoverade krypgrunden. De gillar fukt/fuktskador och generellt högre fuktighet. I Stockholm är det, det vanligaste husdjuret!
Annars kan jag rekommendera stick.se för eventuellt köpa fällor samt lindrigare gift.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Inaktiv

De gillar fukt så ta in en annan renoverade som kollar fukt och kanske föglr om hela badrummet om det behövs.

Permalänk

Vanlig silverfisk och långsprötad silverfisk är bland de vanligaste insekterna inomhus. De är snabbfotade insekter som trivs bra där det är varmt och fuktigt. Den vanliga silverfisken äter avlagringar som bildas under avloppsventiler och galler medan den långsprötade silverfisken gärna knaprar på tapetrester och andra material med mycket stärkelse. Silverfiskar är ofarliga men kan vara ett tecken på fuktskada om de påträffas i andra utrymmen än kök och badrum.

https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera...

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Lättaste är bara att hålla rent. Lägg cederträd-kuber i skåp och områden där dom brukar vara, även Flugpenna har funkat för mig.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Har också haft invasion och trots ett par vändor med gift och fällor kom de tillbaka. Skulle byta golv och när jag lyfte på parketten kryllade det av silverfisk. Det Visade sig lika lumpapp eller liknande direkt mot plattan och detta var mumma för silverfiskarna. Dammsög upp dom, la dit plast, foam samt nytt golv och efter det var silverfiskarna i princip borta. Enstaka silverfiskar finns alltid men har du mycket gissar jag att du har ett fuktproblem någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Lättaste är bara att hålla rent. Lägg cederträd-kuber i skåp och områden där dom brukar vara, även Flugpenna har funkat för mig.

Det går inte att städa bort silverfiskar, de överlever på typ ingenting, typ hudrester, tvålrester, material i byggnaden osv. Däremot gillar de inte torra miljöer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Insektsspray

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-i...

Lägg runt listerna i alla problematiska rum. Du kommer börja hitta de döda och efter några dagar kommer de vara borta.

De kommer tillbaka så länge grundorsaken finns kvar. Been there

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Det går inte att städa bort silverfiskar, de överlever på typ ingenting, typ hudrester, tvålrester, material i byggnaden osv. Däremot gillar de inte torra miljöer.

Skickades från m.sweclockers.com

Han sa specifikt att det inte var en invasion, bara att dom var små och äckliga. Man kan få ett par stycken små återkommande utan att ha något underliggande problem. Med städning får du bort gamla hudrester, och med cederträd+flugpenna så håller dom sig borta från områdena du vill.

Allting beror ju på, om det nu bara är något man ser då och då så krävs det inte mycket mer än så.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Bästa är att städa. De gillar smulor och annat.

Man kan stryka ut lite ättika längs lister och kanter på golv m.m. Det gillar de inte

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Gör som de andra säger, helst alla förslagen.
Då lär de minska, även om de kanske inte försvinner helt.
Silverfiskar är mycket vanligt förekommande, dessutom kan de leva rätt länge.
Var glad att det inte är ängrar el liknande, de håller gärna till i skafferier och garderober där de äter av det som finns i form av mat och kläder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

håll rent och gör som jag genom att plocka bort lister och skit och spraya in radar där så håller dom sig borta.
leta upp alla platser där dom kan gömma sig och spraya där med. jag hade myror och silverfiskar lite överallt och problemet är som bort blåst efter lite letande och smarta sprayningar.

har du röd myror så får du ta dit sanerare då dom äter på huset även om de inte kommer in. svart myror äter inte på huset iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Prio är att artbestämma.

Helt olika saker vanliga och långsprötiga. Som att jämföra möss och kackerlackor.

Vanliga kräver fukt för att överleva medans långsprötad inte har det behovet.

Långsprötade kan vara i alla rum medans vanliga är normalt i kök/tvättstuga/badrum eller ställen där du har fuktskada.

Artbestämma kan du göra själv. De långsprötade har en liten gul mustarsh fram. Lättare att se på stora individer. Långsprötade kan vara mycket större (upp till 2.5cm).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har båda varianterna, men ser dem sällan. En i månaden kanske. De stör mig inte så mycket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Vanlig silverfisk och långsprötad silverfisk är bland de vanligaste insekterna inomhus. De är snabbfotade insekter som trivs bra där det är varmt och fuktigt. Den vanliga silverfisken äter avlagringar som bildas under avloppsventiler och galler medan den långsprötade silverfisken gärna knaprar på tapetrester och andra material med mycket stärkelse. Silverfiskar är ofarliga men kan vara ett tecken på fuktskada om de påträffas i andra utrymmen än kök och badrum.

https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera...

Tack, men den infon hade jag givetvis redan...

Skrivet av Weuffelhjaern:

Lättaste är bara att hålla rent. Lägg cederträd-kuber i skåp och områden där dom brukar vara, även Flugpenna har funkat för mig.

Nä det handlar inte om vår städning eller hygien.
Ett splitternytt badrum och de kommer ändå...

Skrivet av jolu:

Det går inte att städa bort silverfiskar, de överlever på typ ingenting, typ hudrester, tvålrester, material i byggnaden osv. Däremot gillar de inte torra miljöer.
Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det handlar inte om hygien eller städning.
Det är något annat, vi bor högst upp.

Skrivet av jolu:

De kommer tillbaka så länge grundorsaken finns kvar. Been there
Skickades från m.sweclockers.com

Uttömmande svar åla Swec efter 2000-talet.
Verkligen givande, tack.

Skrivet av Aka_The_Barf:

håll rent och gör som jag genom att plocka bort lister och skit och spraya in radar där så håller dom sig borta.
leta upp alla platser där dom kan gömma sig och spraya där med. jag hade myror och silverfiskar lite överallt och problemet är som bort blåst efter lite letande och smarta sprayningar.

har du röd myror så får du ta dit sanerare då dom äter på huset även om de inte kommer in. svart myror äter inte på huset iallafall.

Nänä inga myror, vi bor högst upp, tredje våningen åla massa trappor.
Håll rent? Nä det hjälper inte. Hela badrummet är helt nytt, nytt kakel, nytt golv, ny "vägghängd" toa + nya stammar...
De kommer ändå...

Har som sagt prövat cedarkulor och olja.

Permalänk
Medlem

Ett tillägg till städa är att också plocka upp kläder och strumpor från golvet.

Dvs dammsuga, skura och inte slänga kläder på golvet. Har fått flera strumpor förstörda hos donnan som inte städar så bra.

Vet inte om de kan äta mattor också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nänä inga myror, vi bor högst upp, tredje våningen åla massa trappor.
Håll rent? Nä det hjälper inte. Hela badrummet är helt nytt, nytt kakel, nytt golv, ny "vägghängd" toa + nya stammar...
De kommer ändå...

då får du nog försöka ta reda på vart dom tar sig in eller var dom gömmer sig, min toalett är tex ihålig under där alla rör och allt gömmer sig. jag har nuförtiden även "bjudit" in lite spindlar på toaletten och det håller det mesta andra borta. har även kastat upp spindlar på vinden och sedan ca 3 år slipper jag getingbon på vinden. hellre en eller 2 spindlar i badrummet än silverfiskar usch. det är inte kärr eller källar spindlar dom är utmärkta jägare men för stora och läskiga. jag har såna här halv små varianter som tjejen tycker är söta istället för läskiga.

radar sprayen håller även kryp borta en längre tid så jag har "gnuggat" in vissa saker med det där jag vet att krypen brukar "softa".

måste smeta in basen på toan med radar, är alltid rädd att en spindel kryper upp på mig när jag sitter där även om de gör allt för att unvika människor om de kan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skaffa katter!

Om inget annat är det väldigt underhållande att se när katterna blir outsmartade av dem 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Enda 100 %, eller kanske 99 % säkra lösningen att helt bli kvitt silverfiskarna är att låta bli att använda kök, badrum eller tvättstuga... samt att använda någon slags väldigt effektiv avfuktare.

Ett litet antal silverfiskar är helt normalt... men som sagt är det väldigt många så handlar det mest troligt om en fuktskada någonstans.

Permalänk
Avstängd

Renhållning är A och O. På så vis minskar du tillgången på föda för silverfisken. [Anticimex]

Hur svårt kan det vara? Bara att sätta igång!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Renhållning är A och O. På så vis minskar du tillgången på föda för silverfisken. [Anticimex]

Hur svårt kan det vara? Bara att sätta igång!

Anticimex text är väldigt förenklad och det dom skriver hjälper inte direkt.

Beror delvis på vilken art man har men de kan gå månader utan att äta och gillar saker med stärkelse så som tapeter och papper.

Svårt att ta bort alla matkällor.....

Vi har silverfiskar i väggar och tak. Kommer ut via el/data/tv uttag (är nu dock tätat) men där inne finns oändligt med mat. Gipsskivor har ett lager papper på utsidan. Lär räcka i ~1000år.....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem i flera år, jag bor på bottenplan och har den nya "stora" sortens silverfiskar.

Jag fick äntligen bukt på det när jag tätade listerna med någon gegga jag köpte på en målarbutik.

Permalänk

https://stick.se/myra/myrnix-kiselgur-200g/?gclid=CjwKCAiA66_...

Bra produkt som förstör exoskelettet på insekter som passerar pulvret. Kan ligga kvar en vecka i taget. Repetera tills du inte sett några på ett tag.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Jag och mina spider buds skulle välkomna silverfiskar, dom börjar se hungriga ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Katt eller gift för silverfisk. Eftersom du bor i lägenhet kommer de alltid finnas kvar i huset oavsett hur rent du har. Jag hade ett gift på spray som hette mot solverfisk, sprayade alla lister, ventilation, skarvar etc, de sågs inte till på över ett år efter det. Nu har jag en katt som verkar tycka silverfisk är gott.

Spraya rejält, det luktar giftigt och görs bäst innan en längre frånvaro från lägenheten.

[EDIT]
Giftet jag köpte verkar inte finnas kvar på marknaden, det var starka grejer.

Permalänk

@Falcon: Vi har precis köpt nytt hus utan silverfisk tack å lov, men i det gamla så finns det. Jag vet att dom inte är farliga men folk blir avskräckta när man säger att de finns och man försöker sälja huset.

Hur "många" är det? Vi hade dit Anticimex och dom sa att så länge du inte ser typ +20st per dag så har du ingen fuktskada, mest troligt, utan i vårt fall står huset på betongplatta och där är de lagom fuktigt å mysigt för dem så de lever å frodas där.
Vårt problem är litet där, ca 3-4 per vecka när de var som värst. Anticimex la ut "Myrnix" de är ett kiselpulver som i mikroskop är taggigt å skär sönder silverfisken underifrån så att dom torkar ut. Det funkar skitbra, vi la ut det när vi lagt nytt golv in mot väggen så det hamnade under golvet och bakom listen.
Sen är det bara att pytsa dit mer efter ett tag när man lyckats dammsuga/torkat bort det.
Det är helt ofarligt för andra djur och människor

Lycka till, det är svårt att bli av med dem.

Permalänk
Medlem

Jag har haft stora problem tidigare men har även silverfisk i nya lägenheten. Åtgärder som jag upplever har hjälpt är sanering från Anticimex (dock kommer dom tillbaka allt som oftast), fällor på strategiska platser i form av klister och gift. Men det som varit mest effektivt var att täta bakom lister samt dra ett sträck med en flugpenna på ställen där man ser som med jämna mellanrum.
Mitt tips är att alltid ha lite fällor utplacerade på ställen man inte ser dom. Dra ett sträck med flugpennan längs listor med jämna mellanrum samt täta springor i skåp, lister osv.
Man blir lätt besatt av den där skiten så låt inte kriget gå dig över huvudet dock. Det är normalt med silverfisk och det går att mitigera men inte helt utrota.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Jäklats med silverfiskar i fastigheter på jobbet, klisterfällor/indikatorfällor för att spåra vilka vägar de tar, se till att det är rent o fräscht o inga matrester/mat/godis, sen har vi ett gift man kan spreja med utefter vägarna där klister/indikatorfällorna visar att de passerar som vi använder när inget annat hjälper, måste dock återkomma med vad det heter.

Silverfiskar finns i princip överallt när det finns markfukt/betong och skrymslen att gömma sig i.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Enda 100 %, eller kanske 99 % säkra lösningen att helt bli kvitt silverfiskarna är att låta bli att använda kök, badrum eller tvättstuga... samt att använda någon slags väldigt effektiv avfuktare.

Ett litet antal silverfiskar är helt normalt... men som sagt är det väldigt många så handlar det mest troligt om en fuktskada någonstans.

Högst upp, silvetfiskar... de är bara äckliga, inget stort problem. Men,

Skrivet av plunn:

Renhållning är A och O. På så vis minskar du tillgången på föda för silverfisken. [Anticimex]

Hur svårt kan det vara? Bara att sätta igång!

Hur svårt kan det vara att läsa?
Väldigt svårt, tydligen. Kan inte hjälpa dig med det, men skapa en egen tråd om läsförståelse.
Splitternytt allt, hur har det med städ/hygien att göra?

Skrivet av Chromatic:

Jag har haft problem i flera år, jag bor på bottenplan och har den nya "stora" sortens silverfiskar.

Jag fick äntligen bukt på det när jag tätade listerna med någon gegga jag köpte på en målarbutik.

Skrivet av hooloovoo:

https://stick.se/myra/myrnix-kiselgur-200g/?gclid=CjwKCAiA66_...

Bra produkt som förstör exoskelettet på insekter som passerar pulvret. Kan ligga kvar en vecka i taget. Repetera tills du inte sett några på ett tag.

Fifan, visst är de vidriga? Vilka lister tätade du?
Tror du den funkar mot silverfisk?

Skrivet av prozzac:

Jag och mina spider buds skulle välkomna silverfiskar, dom börjar se hungriga ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Spindlar eller katt som gäller alltså? <3
Hatar spindlar mer än silverfisk så får skaffa katt då.

Skrivet av Mordekai:

Katt eller gift för silverfisk. Eftersom du bor i lägenhet kommer de alltid finnas kvar i huset oavsett hur rent du har. Jag hade ett gift på spray som hette mot solverfisk, sprayade alla lister, ventilation, skarvar etc, de sågs inte till på över ett år efter det. Nu har jag en katt som verkar tycka silverfisk är gott.

Spraya rejält, det luktar giftigt och görs bäst innan en längre frånvaro från lägenheten.

[EDIT]
Giftet jag köpte verkar inte finnas kvar på marknaden, det var starka grejer.

Får kolla upp det. Tack.