Permalänk
Medlem

Resisitor på USB-A till USB-C?

Hej!
Jag fick ett fint externt ljudkort av en kompis när han uppgraderade men fick inte med någon USB-sladd. Kollar en unboxing video och ser att ljudkortet kommer med en USB-A till USB-C UTAN någon resistor i båda ändarna. Har letat igenom garderoberna här hemma men hittar bara kablar med resistorer i vardera ände. Ljudkortet har fantomtom-matning som jag kommer använda så det är viktigt att ljudkortet får tillräckligt med ström. Har ingen mick som kräver fantommatning att testa med här hemma heller. Så min fråga lyder; kommer de här resitorerna strypa strömtillförseln till ljudkortet eller vad gör dessa resistorer egentligen? Annars är det bäst jag köper en vanlig sådan USB-kabel utan resistorer innan micken jag beställde anländer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

resistor på usb kabeln?

mig veterligen har jag aldrig stött på kabel med en resistor på.

du får nog speca ljudkort och gärna en bild på denna kabel.

Edit:
Googlade lite och tydligen ska det vara en resistor i usb-a till usb-c kablar för att tala om ifall det är ok att ösa på fullt ös genom kabeln eller inte.

de enda kablar som inte ska ha resistor verkar vara usb-c till usb-c kablar som är gjord för att klara upp till fullt ös (5A? om jag inte mins fel) medans usb-a till usb-c ska ha en 56Kohm resistor för att begränsa strömuttaget till 500mA, 20Kohm för 1500mA, eller 10Kohm för 3000mA.

så du ska använda en kabel med en 56kohm resistor för att inte riskera bränna porten på modermodemet då varken usb-a 3.0 (max 900mA) eller usb-a 2.0 (500mA) kan hantera 1500mA eller 3000mA

du kan komma undan med 20Kohm kabel om du ansluter den till en usb 3.2 port de kan hantera 1500mA.

tycker detta verkar som en väldigt dålig och rörig standard om detta stämmer, som gjort för att bränna usbportar för man råkar använda fel kabel i fel port i kombo med utrustniing med högt strömuttag...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Menar du ferritkärna? Den är där för att filtrera bort eventuella störningar. Fungerar det utan (vilket det lär göra fint) behövs den inte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tänker du på klumpen där? Det är inte en resistor utan en ferritkärna för att motverka elektromagnetiska störningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Menar du ferritkärna? Den är där för att filtrera bort eventuella störningar. Fungerar det utan (vilket det lär göra fint) behövs den inte.

Skrivet av JonasT:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Cable_end.JPG

Tänker du på klumpen där? Det är inte en resistor utan en ferritkärna för att motverka elektromagnetiska störningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Se min Edit ovan vad jag fann vid lite googlande då jag aldrig hört något om att usbkablar ska ha en resistor i sig trodde seriöst att skyddet satt i porten vilket verkar mer logiskt än att begränsa i kabeln, är som gjort för permanenta hårdvaruskador...

#18261406

Kanske något för att kolla upp för någon nyhet om detta verkligen stämmer för detta känns som en oerhört dålig lösning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Rouge of Darkness:

Se min Edit ovan vad jag fann vid lite googlande då jag aldrig hört något om att usbkablar ska ha en resistor i sig trodde seriöst att skyddet satt i porten vilket verkar mer logiskt än att begränsa i kabeln, är som gjort för permanenta hårdvaruskador...

#18261406

Kanske något för att kolla upp för någon nyhet om detta verkligen stämmer för detta känns som en oerhört dålig lösning.

Mina morgonögon missade helt att det handlade om USB Type-C. Det stämmer att dessa behöver en inbyggd resistor när de byggs i USB C till USB A-utförande för att hindra USB C-kopplade enheter som mobiltelefoner med snabbladdning att dra för mycket kräm från exempelvis en USB A-kontakt på datorn. Det är minst sagt lite rörigt och vi täckte ämnet en del när det börjades uppdagas att många kablar inte mötte specifikationen och brände kontakter på datorer.

Gällandes det externa ljudkortet som TS ska koppla in borde det fungera med kablar som har resistorer inbyggda. Eftersom produkten levereras med en resistorlös kabel är med största sannolikhet ljudkortet byggt att endast dra 500 mA från USB-porten på datorn.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Mina morgonögon missade helt att det handlade om USB Type-C. Det stämmer att dessa behöver en inbyggd resistor när de byggs i USB C till USB A-utförande för att hindra USB C-kopplade enheter som mobiltelefoner med snabbladdning att dra för mycket kräm från exempelvis en USB A-kontakt på datorn. Det är minst sagt lite rörigt och vi täckte ämnet en del när det börjades uppdagas att många kablar inte mötte specifikationen och brände kontakter på datorer.

Gällandes det externa ljudkortet som TS ska koppla in borde det fungera med kablar som har resistorer inbyggda. Eftersom produkten levereras med en resistorlös kabel är med största sannolikhet ljudkortet byggt att endast dra 500 mA från USB-porten på datorn.

ber om ursäkt hade helt missat den nyheten.
ska läsa vad det står och kolla upp vad det är för kablar jag har liggandes... har en kabel som är av tveksam kvalisort nämligen kopplad till datorn att ladda/föra över bilder till datorn från div apparater...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows