Permalänk
Medlem

Hjälp med bios

Hej hej!

Jag behöver uppdatera min bios men vill då inte välja fel bios. Jag har aldrig gjort det innan och därför ber om hjälp så att det blir rätt helt enkelt.

Anledningen till att jag måste uppdatera bios är för att jag helt plötsligt fått ett felmeddelande vid uppstart som säger CPU fan error please check. Jag har bytt till en ny kylare bara för att se om det var något fel på den gamla.
Efter lite kontroll på forum osv så har detta hänt flera och en uppdatering av bios bör fixa detta.

till problemet då, jag vet inte om jag hittar rätt bios.

Jag har ett B360M Bazooka (MS-7B24) men hittar bara B360M Bazooka när jag söker samt kollar på Msi's hemsida.

Någon vänlig själ som vill hjälpa mig?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du kollat om moderkortet kan sköta hela uppdatering, dvs plocka hem senaste BIOS-versionen själv inne i BIOS?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Har du kollat om moderkortet kan sköta hela uppdatering, dvs plocka hem senaste BIOS-versionen själv inne i BIOS?

Jag hittar ingen sådan funktion alls. Det enda jag hittar är M-Flash som kräver ett usb

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av shir3:

Jag hittar ingen sådan funktion alls. Det enda jag hittar är M-Flash som kräver ett usb

Hittar du bara ett moderkort när du söker efter B360M Bazooka så kör på den, jag känner inte till fall där moderkortstillverkare har använt samma modellnamn till olika moderkort. "MS-7B24" och liknande beteckningar kan vara egna beteckningar som tillverkaren använder internt för att enkelt särskilja olika modeller.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@shir3: MS-XXXX är som sagt bara en intern beteckning som MSI använder, de dyker ibland upp när man kollar vad moderkortet kallar sig självt med t.ex. CPU-Z men kan annars ignoreras.

BIOS-filerna innehåller för övrigt information om vilket moderkort de är till för och vilken version de är. Det ska alltså inte finnas någon risk för att du uppdaterar till ett BIOS gjort för ett annat moderkort, moderkortet kommer helt enkelt inte tillåta det.

Permalänk
Medlem

ok tack så mycket.

Jag bör använda den senaste?

Permalänk
Medlem

Jag stötte på patrull, de bios som finns på msi's hemsida fungerar inte.

Jag har en MSI INFINITE A 8RD-286EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av shir3:

Jag stötte på patrull, de bios som finns på msi's hemsida fungerar inte.

Jag har en MSI INFINITE A 8RD-286EU

På vilket sätt fungerar de inte?

Är det från denna sida du tankat?
https://www.msi.com/Motherboard/support/B360M-BAZOOKA-PLUS

Permalänk
Medlem

Du kan prova MSI Liveupdate för att uppdatera BIOS.
Jag har inte använt verktyget själv men jag tror även att du kan välja att den bara laddar ner rätt BIOS och sen kan du uppdatera som vanligt via M-Flash.

Men "CPU fan error" är förmodligen bara att BIOS reagerar på att fläkten inte går upp i varv tillräckligt fort. Det är ett tämligen vanligt "fel" för AIO-kylare.

Det du kan göra isf är att gå in i fläktinställningarna och sänka gränsen ett snäpp i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

På vilket sätt fungerar de inte?

Är det från denna sida du tankat?
https://www.msi.com/Motherboard/support/B360M-BAZOOKA-PLUS

denna sida har jag tankat från, men när jag lägger det på usb och går in i m-flash så är usb stickan tom.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B360M-BAZOOKA

Skrivet av dunis90:

Du kan prova MSI Liveupdate för att uppdatera BIOS.
Jag har inte använt verktyget själv men jag tror även att du kan välja att den bara laddar ner rätt BIOS och sen kan du uppdatera som vanligt via M-Flash.

Men "CPU fan error" är förmodligen bara att BIOS reagerar på att fläkten inte går upp i varv tillräckligt fort. Det är ett tämligen vanligt "fel" för AIO-kylare.

Det du kan göra isf är att gå in i fläktinställningarna och sänka gränsen ett snäpp i taget.

När jag testar i MSI Liveupdate 6 så finns det ingen bios att ladda ner, det dyker upp en massa annat än bios.
fläkten står helt still, den reagerar inte ens

Permalänk
Medlem

Har du formaterat USB till FAT32? Ibland kan det även vara problem om stickan är större än 16GB.

Har du provat att sätta alla fläktinställningar i BIOS på högsta nivån? Eventuellt skulle själva 4-pin-kontakten ha blivit skadad...Har du provat sätta fläkten i en av de andra kontakerna? Om du ser att fläkten fungerar i en av dem borde det gå att isf sätta CPU fan på Ignore.

Permalänk

@shir3: uppdaterar du till de senaste.
Står ju Note
This BIOS could only be updated under windows operating system

Kanske är så som han innan sa att du måste formatera om formatet till fat 32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Har du formaterat USB till FAT32? Ibland kan det även vara problem om stickan är större än 16GB.

Har du provat att sätta alla fläktinställningar i BIOS på högsta nivån? Eventuellt skulle själva 4-pin-kontakten ha blivit skadad...Har du provat sätta fläkten i en av de andra kontakerna? Om du ser att fläkten fungerar i en av dem borde det gå att isf sätta CPU fan på Ignore.

Japp den är på FAT32.
Fläkten slutade snurra efter en avstängning av datorn innan jag åkte iväg över julen och när jag sedan startade upp så får jag felmeddelandet.

har inte testat koppla in den i någon annan kontakt än, men då har jag bara 1 chassi fläkt

Skrivet av trebrecks:

@shir3: uppdaterar du till de senaste.
Står ju Note
This BIOS could only be updated under windows operating system

Kanske är så som han innan sa att du måste formatera om formatet till fat 32.

ja jag har valt senaste biosen

Permalänk
Medlem

kollade lite närmre på vilken bios version jag har installerad och det är EB915IMS.B10 inte för att det säger mig så mycket.

blev inget resultat av att skruva upp alla fläktar