Rekommenderad hårdvara till Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Cold Turkey FTW.

Jag har kört cold turkey när jag slutat snusa. Jag rekommenderar att göra det endast när man kan hålla sig ifrån andra människor en längre tid. De flesta tar det personligt när man biter huvudet av dem.

Permalänk
Datavetare

Att vara nybörjare i Linux och ställa frågor om vettig HW i forum är nog dömt att misslyckas...

Är helt övertygad om att om man kör någon rullande distro som har några enstaka procents marknadsandel kommer det garanterat strula med Nvidias proprietära drivare. Men är det något att rekommendera till en nybörjare???

Kör man Ubuntu, specifikt deras LTS versioner, kommer Nvidias proprietära drivare fungerar precis lika bra som de gör under Windows. Varför? Jo, därför att Nvidia ger officell support och därmed tester de att det faktiskt fungerar. Självklart kan de finnas buggar, men under de år jag kört Nvidia GPU på mitt Ryzen system (sedan 2017, så Ubuntu 16.04 LTS och Ubuntu 18.04 LTS) har det fungerat klockrent med Nvidias proprietära drivare.

Sedan läser vi i den här tråden hur bra AMD fungerar... Men om man bygger en ny dator, känns det inte rimligt att man då köper de aktuella korten, vilket för AMD är 5000-serien (Navia). Hur bra fungerar den då?

Phoronix

"Ubuntu 19.10 Doesn't Ship With AMD Navi / Radeon RX 5700 Support Working"

D.v.s. den aktuella AMD GPUn fungerar överhuvudtaget inte med den mest populära Linux distron. Inte ens med icke-LTS, en nybörjare bör rimligen rekommenderas köra LTS (vilket är det enda man borde köra professionellt).

AMDs GPU stöd för desktop GCN GPUer är riktigt bra, men det är en rejäl soptippsbrand när det kommer till Navi för stationära samt den erfarenhet jag själv har från bärbara är att APUer är inte heller någon höjdare.

Vill man jobba med någon som använder GPGPU, vilket TS till denna tråd definitivt har nytta av, är Nvidia + deras proprietära drivare med råge det bästa valet. Varför ens försöka ge något annat råd???

Undantaget är om TS skulle vilja köra en bärbar dator. Tyvärr lämnar stödet för bärbara rätt ofta en del att önska, detta är fallet där jag skulle undvika allt förutom system som enbart har Intels iGPU (vi har rätt många bärbara system med Ubuntu och Fedora på jobbet, konsensus är att man bör undvika allt som inte enbart använder Intels iGPU).

Problemet med Intels GPU är prestanda samt om man gör något som är GPGPU accelererat (t.ex. videoredigering, Matlab eller liknande, AI) så är Nvidia (med proprietära drivare, de öppna är helt värdelösa till detta) totalt överlägsna (då rätt många program stödjer CUDA och inget annat...).

Så hur kan man komma till slutsatsen att AMD GPU är vettigt att rekommendera över vare sig Intel iGPU eller Nvidia för en Linux nybörjare?

Vill man jobba i vanliga 2D program skulle jag säga: Intel > Nvidia proprietära > AMD > Nvidia öppen källkod
Vill man jobba med GPGPU: Nvidia proprietära > wasteland > Intel > AMD (Nvidia öppen källkod är inte ens på radarn här)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Yoshmans svar här är vad jag skulle betrakta som no-nonsense och no-bullshit. Kanske framförallt, ingen Linux-ideologi. Föredömligt i min mening.

Sen vill jag förvisso tillägga att Nvidia och rolling release inte behöver funka så dåligt heller. Jag kör själv Arch för tillfället, och det har inte varit några större problem. Då kommer jag förvisso från Gentoo, men ändå. Det funkar rätt okej även om du kör bleeding edge.

Inget att rekommendera för nybörjare, men annars så funkar det rätt okej ändå.

Permalänk

Jag kan inte minnas att jag haft nån AMD Polaris relaterad krash det senaste halvåret.
Så AMD radeon rx 580 och 590 är mitt tips för stabilt och bra Linux upplevelse (på alla distros?) utan att behöva ladda ned 100+ MB NVidia gegga.
PS. Jag vet inte hur det är med Vega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@FattarNiInte måste erkänna jag blir mörkrädd hur illa den saker är när ej budskaptet från @persost framhäver i sin post går fram

Skrivet av perost:

Först och främst bör man dock installera NVIDIAs drivrutin och övriga saker via sin distros pakethanterare så att den hålls uppdaterad med resten av systemet. Att ladda ner drivrutinen från NVIDIA och installera manuellt är INTE att rekommendera såvida man inte har en väldigt bra orsak och vet precis vad man sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Först och främst bör man dock installera NVIDIAs drivrutin och övriga saker via sin distros pakethanterare så att den hålls uppdaterad med resten av systemet. Att ladda ner drivrutinen från NVIDIA och installera manuellt är inte att rekommendera såvida man inte har en väldigt bra orsak och vet precis vad man sysslar med.

Visst är det så.
En typiska bra orsak är att distron man kör inte har Nvidias drivrutin med i sin pakethanterare eller man vill testa annan version av drivare/kernel än vad som finns i paketen.

Permalänk

AMD har också drivrutiner att ladda ned men dom är typ sämre än dom "inbyggda" förutom OpenCl delen som kan installeras separat.
Så för bästa AMD upplevelse: Ladda _inte_ ner drivrutiner från AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SAFA visst men med tanke på Trådskaparen verkar vara Ny i Linux så finns det risk om något går fel vilket i sin tur kanske får till följd att Trådskaparen ger upp Linux när t.ex. testar en ny drivare/kernel.

Permalänk
Inaktiv

Vilken fart tråden fick. Hade ingen aning om att det skulle bli en sådan debatt.

Hur som helst. Inte bestämt mig för något än, men jag är mycket nyfiken på Linux. Såg att öppen källkod och proprietär programvara diskuterades. Jag förstår att folk använder Linux av olika anledningar, för mig är en stor del ideologisk (öppen källkod) men också att jag ogillar Windows. Måste jag välja mellan Windows och macOS så är valet enkelt för mig (macOS ifall det var oklart). Dock avundas jag utbudet för Windows (och Linux). Tänker på möjligheten att kunna välja en mer robust/modulär laptop eller bygga. Jag får se om det är värt besväret eller ej. Kanske köra något avsides istället, om intresset är stort nog.

Angående grafiken, förstod jag rätt att AMD har öppen källkod för sin grafik eller läste jag fel? Jag läste dock @Yoshman's inlägg också vilket gav mer klarhet i för- och nackdelarna med olika grafik.

Läst mycket om öppen källkod och öppen hårdvara och inser att det är väldigt komplicerat (som i att köra öppen hårdvara). Snubblade över Libreboot efter att ha googlat på Intel ME, ganska deprimerande läsning. Även läst lite löst om Coreboot som ett alternativ, men inte riktigt samma sak som jag förstår det.

Oavsett mycket intressant att djupdyka i ämnet. Finns mycket att läsa och roliga projekt man trillar över.