Permalänk
Medlem

CPU till laptop

Hej,

Finns det processor att köpa separat till laptops? Dum fråga kanske. Kollat lite på några sidor och av det jag kan förstå/se så hittar åtminstone inte jag det.

Skulle gärna vilja uppdatera min bärbara Dell Latitude E6540, sitter en Core i5 i den. Har haft laptopen i 6 år nu, så den processorn är åtminstone 6-8 år gammal.

Tacksam för all återkoppling!

Permalänk
Avstängd

Väldigt ofta går det inte nu för tiden eftersom de ofta är fastlödda.

https://www.aliexpress.com/item/32770991349.html
Men ser ut som din dator kan byta dock får du luska fram vilka som passar och leta reda på dem på t.ex ebay.

Tänk på att även ett dåligt batteri kan sega ner din dator något enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

Hej,

Finns det processor att köpa separat till laptops? Dum fråga kanske. Kollat lite på några sidor och av det jag kan förstå/se så hittar åtminstone inte jag det.

Skulle gärna vilja uppdatera min bärbara Dell Latitude E6540, sitter en Core i5 i den. Har haft laptopen i 6 år nu, så den processorn är åtminstone 6-8 år gammal.

Tacksam för all återkoppling!

Kolla Tradera och Ebay, brukar dyka upp där lite då och då. Kolla även hos Dell vilka CPU:er du kan köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

Hej,

Finns det processor att köpa separat till laptops? Dum fråga kanske. Kollat lite på några sidor och av det jag kan förstå/se så hittar åtminstone inte jag det.

Skulle gärna vilja uppdatera min bärbara Dell Latitude E6540, sitter en Core i5 i den. Har haft laptopen i 6 år nu, så den processorn är åtminstone 6-8 år gammal.

Tacksam för all återkoppling!

Visst går det att byta CPU på endel bärbara datorer, det som dock är värt att tänka på är, "är det den bästa uppgraderingen?"
E6540 verkar komma i lite olika konfigurationer, så det är svårt att veta vad du kan tänkas ha för komponenter.

Hur mycket RAM har du? 4? då är 8 värt att titta på. Information om hur mycket ram datorn kan hantera kan du eventuellt finna i manualen.
Mekanisk hårddisk? Titta på en SSD.
Även om det inte är speciellt svårt att byta CPU, OM den är utbytbar, så är det dock inte säkert att BIOSen/UEFI tillåter ett byte av cpu hur som helst.
Att rengöra kylflänsen och byta kylpasta på CPU.n kan ha väldigt stor påverkan på prestandan om du inte redan utfört denna åtgärd.

Som "gabriel15" ovan nämnde. Koppla ur ett gammalt batteri, om du har det inkopplat, kan också påverka prestandan positivt.
Det är inte alls ovanligt att gamla batterier faktiskt försämrar prestandan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sedde007:

Hej,

Finns det processor att köpa separat till laptops? Dum fråga kanske. Kollat lite på några sidor och av det jag kan förstå/se så hittar åtminstone inte jag det.

Skulle gärna vilja uppdatera min bärbara Dell Latitude E6540, sitter en Core i5 i den. Har haft laptopen i 6 år nu, så den processorn är åtminstone 6-8 år gammal.

Tacksam för all återkoppling!

I de flesta fall går det inte att byta över huvud taget. I de fall där det går är det nästan alltid för dyrt för att det ska vara värt besväret. Det enda stället där du hittar såna här processorer är eBay eller de kinesiska sidorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Viita: Tack för långt och utförligt svar, uppskattas verkligen! Försökt svara på dina frågor nedan.

Laptop: Dell Latitude E6540
OS: Windows 7 Professional 64-bits
CPU: Intel Core i5-4310M @ 2,7GHz
RAM: Hade 4 från början, sen 8 och köpte nyss ett set av 8x8GB 1600MHz
Hårddisk: Samsung EVO 860 500GB (150GB ledigt)
Batteri: Det jag har är rätt gammalt nu, flera år. Det är ett extra stort batteri med längre batteritid. Dock kör jag alltid med strömsladden i, spelar batteriets kapacitet någon roll då?
Rengöra/Kylpasta: Applicerade faktiskt relativt nyligen helt ny kylpasta, Arctic Silver 5. Hade knappt någon damm inuti laptopen då jag blåser den rätt ofta och har det väldigt rent runt mig också.

En ominstallation hade säkert gjort en hel del, men vågar inte dona med det med tanke på alla företagssaker som är förinstallerade osv. Får försöka hitta ett sätt att förstå vilken processor jag kan uppgradera till som passar denna laptopen. Kollat Dells hemsida men kan inte hitta någon vanlig mail för deras support.

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla er andra också som har svarat, uppskattas verkligen!

Visste faktiskt inte att batteriet kunde försämra prestandan. Men nu i efterhand så låter det rätt logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

@Viita: Tack för långt och utförligt svar, uppskattas verkligen! Försökt svara på dina frågor nedan.

Laptop: Dell Latitude E6540
OS: Windows 7 Professional 64-bits
CPU: Intel Core i5-4310M @ 2,7GHz
RAM: Hade 4 från början, sen 8 och köpte nyss ett set av 8x8GB 1600MHz
Hårddisk: Samsung EVO 860 500GB (150GB ledigt)
Batteri: Det jag har är rätt gammalt nu, flera år. Det är ett extra stort batteri med längre batteritid. Dock kör jag alltid med strömsladden i, spelar batteriets kapacitet någon roll då?
Rengöra/Kylpasta: Applicerade faktiskt relativt nyligen helt ny kylpasta, Arctic Silver 5. Hade knappt någon damm inuti laptopen då jag blåser den rätt ofta och har det väldigt rent runt mig också.

En ominstallation hade säkert gjort en hel del, men vågar inte dona med det med tanke på alla företagssaker som är förinstallerade osv. Får försöka hitta ett sätt att förstå vilken processor jag kan uppgradera till som passar denna laptopen. Kollat Dells hemsida men kan inte hitta någon vanlig mail för deras support.

Sålänge ett uruselt batteri sitter i, så kan det mycket väl påverka prestandan, trots datorn är ansluten till vägguttaget.
Jag har egna erfarenheter av detta. En gammal bärbar dator som var fruktansvärt seg, rengjorde den, installerade om den, ja, jag kunde inte riktigt komma på orsaken. Av en slump tog jag ut batteriet och prestandan förbättrades avsevärt. Förmodligen hade batteriet degraderat till sådan nivå att den nått ett tröskelvärde där laddning växlade mellan "att ladda" och "färdigladdat".
Om det går att kalibrera om batteriet efter den nuvarande kapaciteten låter jag vara osagt. Att windows kan hantera batteriets kapacitet och visa någorlunda korrekt resterande laddning är en sak, om hårdvaran klarar det är en annan.

Gällandes CPU-uppgraderingen.
http://www.cpu-upgrade.com/CPUs/Intel/Core_i5_Mobile/i5-4310M...
Som det ser ut, så är det möjligt att stopp in en i7:a (OM BIOSen/UEFI tillåter detta)
Tittar man på CPU:erna i tabellen så är de inte mycket snabbare.
Om du endast använder "vanliga kontorsprogram" och liknande så är jag tveksam till att ett CPU-byte kommer ge någon speciell prestanda.
Det erfodras helt enkelt mer avancerade program för att du ska få nytta av tex 4kärnor/8trådar.
Det är även viktigt att veta att kylningen vid byte av CPU är tillräcklig. Sätter du i en CPU som kräver bättre kylning så kan du istället råka ut för att den "throttlar" (går ner i prestanda) för att inte överhettas och i slutändan bli långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Sålänge ett uruselt batteri sitter i, så kan det mycket väl påverka prestandan, trots datorn är ansluten till vägguttaget.
Jag har egna erfarenheter av detta. En gammal bärbar dator som var fruktansvärt seg, rengjorde den, installerade om den, ja, jag kunde inte riktigt komma på orsaken. Av en slump tog jag ut batteriet och prestandan förbättrades avsevärt. Förmodligen hade batteriet degraderat till sådan nivå att den nått ett tröskelvärde där laddning växlade mellan "att ladda" och "färdigladdat".
Om det går att kalibrera om batteriet efter den nuvarande kapaciteten låter jag vara osagt. Att windows kan hantera batteriets kapacitet och visa någorlunda korrekt resterande laddning är en sak, om hårdvaran klarar det är en annan.

Gällandes CPU-uppgraderingen.
http://www.cpu-upgrade.com/CPUs/Intel/Core_i5_Mobile/i5-4310M...
Som det ser ut, så är det möjligt att stopp in en i7:a (OM BIOSen/UEFI tillåter detta)
Tittar man på CPU:erna i tabellen så är de inte mycket snabbare.
Om du endast använder "vanliga kontorsprogram" och liknande så är jag tveksam till att ett CPU-byte kommer ge någon speciell prestanda.
Det erfodras helt enkelt mer avancerade program för att du ska få nytta av tex 4kärnor/8trådar.
Det är även viktigt att veta att kylningen vid byte av CPU är tillräcklig. Sätter du i en CPU som kräver bättre kylning så kan du istället råka ut för att den "throttlar" (går ner i prestanda) för att inte överhettas och i slutändan bli långsammare.

Bra poäng att ha TDP i åtanke vid uppgradering av CPU i laptops, det är inte säkert kylningslösningen i datorn i det här fallet klarar av att kyla en med 47W eller 57W (4310M har 37W TDP).

Om du inte känner dig väldigt trygg med att kylningslösningen räcker till (kör lite belastningstester och övervaka temp med ex. AIDA64 om du vill få ett hum om vad du har för marginaler) skulle jag rekommendera att stanna kvar på samma TDP, där det biffigaste du kan gå upp till är en i7 4610M. Om du tar i för mycket riskerar du som @Viita nämner problem med throttling och/eller fläkt(ar) som får jobba häcken av sig.

Gjorde själv en uppgradering från en 3230M till en 3632QM i en Lenovo G500 för ett par år sedan, blev faktiskt en märkbar skjuts i prestanda. Jag håller inte riktigt med om att ex. 4C/8T inte gynnar även gemene användare i dag, men det beror givetvis på vad du använder datorn till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Viita: Wow, supertack för ditt suveräna svar med bra info! Låter processorn vara. Hittat några sajter som säljer nya Dell-laddare för ca. 5-600kr, men vet inte hur "äkta" och bra dessa är. Mitt batteri utan sladden i räcker ungefär 1.5-2h nu tror jag.

Permalänk
Medlem

@Pettson88: Stort tack för ditt svar! Är ingen superexpert på datorer, men tror jag hade fått mest ut av en ominstallation faktiskt. Jag har kört med denna installationen i 6 år nu. Dock aldrig kört många olika program osv, vissa interna program, Skype, Excel, Anteckningar och webbläsare.

Många undrar internt hur jag kan ha skött datorn så bra och hur den fortfarande kan vara så snabb. Så är kanske bara jag som vill få ut det där lilla extra

Det är egentligen en klumpig och väldigt tung laptop, men har vant mig så extremt vid den nu, så svårt att släppa den.

Permalänk
Medlem

@sedde007: Inga problem, tycker det är intressant att pyssla med hårdvara i laptops - inte minst med tanke på att det blir besvärligare på moderna sådana. En del lite äldre går det att göra en hel del med, byta grafikkort är ex. ibland inte omöjligt. Sen är utbudet av ersättare där, kompatibilitet med kylningslösningar och BIOS-stöd en helt annan sak.

Med tanke på att du kör med en SSD och rejält med RAM känns det som förutsättningarna är goda för en hyfsad grundläggande prestanda. Däremot skulle jag föreslå att kika på vad CPU-belastningen (går att se i aktivitetshanteraren, lägg den alltid överst i ett skärmhörn när du använder datorn, ex. - annars finns en rad tredjepartsprogram för att övervaka detta också) ligger på när du använder datorn till det du vill. Då får du också ett hum om huruvida en uppgradering hade varit värt det. Där kan du även se RAM-användning, men jag har svårt att tro att du skulle begränsas av det om du inte har något installerat som innebär en jäkla minnesläcka.

Hoppas datorn fortsätter tuffa på, en ominstallation är sällan en dålig idé!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

@Viita: Wow, supertack för ditt suveräna svar med bra info! Låter processorn vara. Hittat några sajter som säljer nya Dell-laddare för ca. 5-600kr, men vet inte hur "äkta" och bra dessa är. Mitt batteri utan sladden i räcker ungefär 1.5-2h nu tror jag.

Mycket tveksam till att en ny "laddare" kommer göra någon skillnad.
Enklaste sättet att se om batteriet orsakar prestandaproblem är att stänga av datorn, ta ut batteriet och starta up den igen.
Det är mycket ovanligt att det är krav på att detta batteri är anslutet under drift.
(man bör EJ koppla ur eller koppla in själva batteriet under drift, hurvida det "går/inte går" råder det delade meningar om)

En laddare eller Nätagg som det egenligen är, förser endast datorn med (oftast) 19V för bärbara, sedan sitter det en krets i datorn för hantering av laddning av batteriet, underhållsladdning av batteriet samt aktiv batteridrift.
Har man inget batteri i, så strömförsörjs datorn via denna "laddare" via vägguttaget som en vanlig stationär dator.

Permalänk
Medlem

@Viita: Sorry, menade inte laddare, utan nytt batteri!

Kollade batteriets "hälsa" precis och ser rätt bra ut enligt det jag ser. Står "Good" åtminstone

https://imgur.com/a/eRRhhGi

Permalänk
Medlem

@Pettson88: Hehe skoj!

Kollar rätt ofta i Aktivitetshanteraren, tycker tyvärr att procentsatsen drar iväg rätt häftigt ibland och håller sig på en hög nivå trots att jag knappt gör något. Men just nu, när jag gör minst lika mycket som när den sticker iväg, är på en OK nivå. Så processorn är kanske inte värt det.

Denna SSD-disken klonade jag mot den tidigare HDD:en som satt i laptopen, den installationen är minst 6 år gammal. Problemet, som åtminstone jag har, är att om jag installerar om Windows 7 på denna så är jag inte säker på att och hur jag får tillbaka vissa viktiga program. Det jag är rädd för att förstöra. Annars hade jag installerat om omgående.