Fläkt med ARGB(3-pin) till ett moderkort som bara har 4-pin-headers

Permalänk

Fläkt med ARGB(3-pin) till ett moderkort som bara har 4-pin-headers

Hej! Jag har nyss uppgraderat min dator med ett system byggt på ett Asus B450-f, och jag har nu köpt en Cooler Master Masterfan SF120R ARGB, som jag hade tänkt att sätta på min Hyper 212 Evo när jag väl får hem ett AM4-kit.

Jag är helt ny till RGB-scenen, och har hunnit läsa litegrann om detta men lyckas inte få ihop det helt.
Vissa säger att man kan koppla ARGB-fläktar till moderkort som inte stödjer det, om man har converters och en controller.

Det verkar som att både fläkten, och moderkortets rgb-headers, är 12V, om det spelar någon roll.

Har ni några tips på hur jag kan göra?

Permalänk
Inaktiv

Vill du köra A-RGB fläktar skulle jag rekommendera ett paket med styrenhet från t.ex. Corsair. Deras mjukvara är busenkel och det är inte speciellt svårt att installera hårdvaran. Att konvertera 12V till 5V är bara onödigt jobbigt om du frågar mig.

Permalänk

@anon291781:

Tack för ditt svar! Finns det ingen work-around för att kunna använda den fläkten jag precis köpt? Med andra ord hur skulle jag behöva göra gör att convertera 12V till 5V?
Jag vill helst undvika att returnera den, vilket jag troligen skulle bli nekad till att göra.

Permalänk
Inaktiv

Antingen får du skaffa en konverterare, en 5V styrenhet eller leva med att den inte lyser. I'm sorry