AMD Ryzen 7 4700U "Renoir" bräcker Intel Ice Lake i prestandatest

Permalänk
Medlem

För mig är "bäst" den som har bäst ST. För båda tillverkarna kan ju bevisligen släppa hur många kärnor som helst. Så då visar ändå ST något om effektiviteten i designen.

Samt ärligt, vem kör en 15W CPU när kravet av programmet är 8+ trådar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

För mig är "bäst" den som har bäst ST. För båda tillverkarna kan ju bevisligen släppa hur många kärnor som helst. Så då visar ändå ST något om effektiviteten i designen.

Samt ärligt, vem kör en 15W CPU när kravet av programmet är 8+ trådar?

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad behöver du denna massiva ST prestandand till för i en laptop? När man har hög last på burken brukar det ju som regel vara multitrådat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

För mig är "bäst" den som har bäst ST. För båda tillverkarna kan ju bevisligen släppa hur många kärnor som helst. Så då visar ändå ST något om effektiviteten i designen.

Samt ärligt, vem kör en 15W CPU när kravet av programmet är 8+ trådar?

Skickades från m.sweclockers.com

Oftast har man ju igång fler än ett program, då är det effektivare att distribuera belastningen över så många trådar som möjligt för att få ner klockfrekvenserna. Därför har många mobiltelefoner 8 kärnor.

MT är framtiden, och med AMD zen 2 får man samma IPC som intel till lägre förbrukning och lägre priser

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Oftast har man ju igång fler än ett program, då är det effektivare att distribuera belastningen över så många trådar som möjligt för att få ner klockfrekvenserna. Därför har många mobiltelefoner 8 kärnor.

MT är framtiden, och med AMD zen 2 får man samma IPC som intel till lägre förbrukning och lägre priser

Hmm, sant. Många kärnor är nog bra för mobilt. Men bäst enligt mig på ett teknikforum handlar om designens effektivitet. Inte om bäst för dagligt kontorsarbete. För här jämför man med slutproduktens prestanda (dessutom 8 vs 4 core...) Och inte teknikens potential. Jämför ipc på samma MHz. Det är bäst, enligt mig (nog också en av de som störde sig på rubriken, därav mitt "rant").

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Något jag tycker är skumt är när väldigt olika prestanda/frekvenser delar samma TPD/effekt.
Vet inte om jag missförstår och att det är Max effekt som CPUn kan ta ut.
Men det ger mig intrycket av att man låter processorn throttla och kanske dela effektuttaget med GPU.

Blir nog en ny laptop i år och vet faktiskt inte vad det blir men tycker både intel och AMDs nya är spännande nyheter

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Hmm, sant. Många kärnor är nog bra för mobilt. Men bäst enligt mig på ett teknikforum handlar om designens effektivitet. Inte om bäst för dagligt kontorsarbete. För här jämför man med slutproduktens prestanda (dessutom 8 vs 4 core...) Och inte teknikens potential. Jämför ipc på samma MHz. Det är bäst, enligt mig (nog också en av de som störde sig på rubriken, därav mitt "rant").

Skickades från m.sweclockers.com

IPC är oberoende klockfrekvens då det är instruktioner per klockcykel. Du menar att man ska jämföra prestandan vid samma frekvens.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Hmm, sant. Många kärnor är nog bra för mobilt. Men bäst enligt mig på ett teknikforum handlar om designens effektivitet. Inte om bäst för dagligt kontorsarbete. För här jämför man med slutproduktens prestanda (dessutom 8 vs 4 core...) Och inte teknikens potential. Jämför ipc på samma MHz. Det är bäst, enligt mig (nog också en av de som störde sig på rubriken, därav mitt "rant").

Skickades från m.sweclockers.com

Fast när vi är på ett teknikforum så handlar det om vilken tillverkningsteknik som är bäst, inte slutresultatet kring vilken tillverkare som kan tillverka bäst processor. Så TSMC:s 7-nanometersteknik är bättre än Intels, det är allt vi behöver veta.

När man mer diskuterar datateknik så är det implementationen som är det intressanta. Och då kan man jämföra olika produkter i förhållande pris, prestanda, värmeutveckling etc. Så de bästa 15W laptop cpu ska jämföras, nu har Intel en 6 core 15w cpu som AMDs borde ställas emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

sitter och väntar på namnbytet till AMDclockers

Skrivet av en som bara kör Intel och Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Oftast har man ju igång fler än ett program, då är det effektivare att distribuera belastningen över så många trådar som möjligt för att få ner klockfrekvenserna. Därför har många mobiltelefoner 8 kärnor.

MT är framtiden, och med AMD zen 2 får man samma IPC som intel till lägre förbrukning och lägre priser

Stämmer det verkligen? I testet i artikeln så klockar och boostar intel processorn lägre men presterar ändå mer än 10% högre i ST. Tolkar det som att ice lake har högre IPC än Zen 2 i det läget?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisj:

Stämmer det verkligen? I testet i artikeln så klockar och boostar intel processorn lägre men presterar ändå mer än 10% högre i ST. Tolkar det som att ice lake har högre IPC än Zen 2 i det läget?

Ja Intel har då högre ipc

Permalänk
Medlem

Ni får tänka på att killarna på SweC inte bara gejmar. De använder sina datorer som arbetsverktyg och för dom så är AMDs nya cpuer ett stort lyft. Det påverkar givetvis deras bild av prestandan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ord som "bräcka" och "slår på fingrarna" får SweC att framstå som AmdC.
Sorgligt men sant så är alla artiklar som skrivs om Intel och Nvidia negativa, alla Amd är positiva.
Vad är haken, jag förstår inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du läste artikeln eller hur? Man använder kraftuttryck för att fånga intresset och få dig att klicka och läsa. Sweclockers.com är trots allt en nyhetsredaktion!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Men du läste artikeln eller hur? Man använder kraftuttryck för att fånga intresset och få dig att klicka och läsa. Sweclockers.com är trots allt en nyhetsredaktion!

Ja jag läste artikeln. Sanningen är att en rubrik likt: "Amd rör inte på Intels senaste u-serie" hade varit mer rätt än nuvarande.
Intels 4 kärniga når nästan upp till AMDs 8 kärniga i Multi, samt vinner med god marginal i Singel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Ja jag läste artikeln. Sanningen är att en rubrik likt: "Amd rör inte på Intels senaste u-serie" hade varit mer rätt än nuvarande.
Intels 4 kärniga når nästan upp till AMDs 8 kärniga i Multi, samt vinner med god marginal i Singel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har ju 4700U bara 1,87 watt per kärna att tillgå, medan Intels har de dubbla, så inte konstigt att de ligger nära i prestanda.
Eftersom AMD CPUn klår Intel med 27% i MT och lär totalt krossa Intel i GPU prestanda och dessutom kosta mindre så lär Intel med livärdig diskret grafikkort kosta runt 2000-3000 kr mer.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Stämmer det verkligen? I testet i artikeln så klockar och boostar intel processorn lägre men presterar ändå mer än 10% högre i ST. Tolkar det som att ice lake har högre IPC än Zen 2 i det läget?

Missade att de gått till Sunny cove. De har tydligen 10-15% IPC försprång, men prismässigt lär de ligga efter rejält, ryktas bli runt 5000 kr bara för i7an, så laptoparna lär börja på 11000 kr, då med betydligt sämre GPU, med likvärdig blir det väl runt 12000 kr. Tror AMDs lär starta på 10000kr eller lägre.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu har ju 4700U bara 1,87 watt per kärna att tillgå, medan Intels har de dubbla, så inte konstigt att de ligger nära i prestanda.
Eftersom AMD CPUn klår Intel med 27% i MT och lär totalt krossa Intel i GPU prestanda och dessutom kosta mindre så lär Intel med livärdig diskret grafikkort kosta runt 2000-3000 kr mer.

Vet inte vad du snackar om. Men ca 20% bättre i MT med 100% mer kärnor (lika många trådar) är inte speciellt bra.
Inte bra alls i min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Vet inte vad du snackar om. Men ca 20% bättre i MT med 100% mer kärnor (lika många trådar) är inte speciellt bra.
Inte bra alls i min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet väl att kärnor kräver ström? Vill du ha mer kräm släpper de högre TDP modeller för de.

Varför rundar du ner? Ska du avrunda är det 30% mer MT.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du vet väl att kärnor kräver ström? Vill du ha mer kräm släpper de högre TDP modeller för de.

Varför rundar du ner? Ska du avrunda är det 30% mer MT.

Jag kollar GBs databas. Inte vad sweC skriver i en artikel full av fel.
Även 30% är dåligt med 100% ner kärnor. Köper att det inte måste skala perfekt. Men minst 50% kan man ju tycka iallafall.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Jag kollar GBs databas. Inte vad sweC skriver i en artikel full av fel.
Även 30% är dåligt med 100% ner kärnor. Köper att det inte måste skala perfekt. Men minst 50% kan man ju tycka iallafall.
Skickades från m.sweclockers.com

Vid 50 watt vore det dåligt med 30% mer, nu är det vid 15 W!!

Såg inga fel i artikeln, lugna dig.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med Ryzer om att det är dåligt att AMDs APU med 8 kärnor inte slår Intels APU med mer i multitrådad prestanda. Jag ser det som att AMD har lyckats få in 8 kärnor till samma TDP som Intel "bara" klarar att få in 4st kärnor och hyperthreading och genom detta fått en snabbare cpu i flertrådad prestanda.

Men sen får jag hålla med Ryzer om att när jag läste artikelns rubrik "AMD bräcker Intel" så stämmer inte det riktigt överens med hur jag tolkar prestanda siffrorna. Intel slår AMD med 10% i singeltrådad prestanda och AMD vinner multitrådat med 20%, det är ungefär som det varit sen Zen 2 vilket alltid benämnts som att de båda har sina starka sidor.

Sen så av att dömma från de tidigare inläggen här så gissar jag att man haft felaktiga prestandasiffror i artikeln från början med att Intel fått 4400 poäng i enkeltrådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja jag läste artikeln. Sanningen är att en rubrik likt: "Amd rör inte på Intels senaste u-serie" hade varit mer rätt än nuvarande.
Intels 4 kärniga når nästan upp till AMDs 8 kärniga i Multi, samt vinner med god marginal i Singel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror absolut att AMD rår på Intels senaste U-serie. Detta var AMD 4700U. Det finns även 4800U med 16 trådar och högre turbo.

Tydligen så kan inte ens en lockande rubrik få dig att läsa artikeln.

Permalänk

Det som ska bli riktigt intressant är att se prestanda/W med en strömmätare. Blir alltid lite vanskligt med 15W CPU's som dribblar olika frekvenslägen huxflux, så kort och gott blir den bästa laptop-cpun, för mig, den som ger bäst batteritid. Prestandan i båda dessa är redan mer än väl för mina behov.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

En 4800U, perfekt för musikproduktion