Chromecast 2 laggar - hur lösa?

Permalänk
Medlem

Chromecast 2 laggar - hur lösa?

Har sedan några år Chromecast 2 till min tv. Det har funkat bra att streama både från Iphone och Samsung. På senaste tiden har det dock varit problem med lagg. Filmen står och tuggar sedan går det 5-10 sekunder och så går filmen lika många sekunder och sedan börja det lagga igen. Efter 10 minuters lagg kan filmen gå länge bra igen. Sedan börjar det igen. Det är både på SF-anyttime (hd-format) och via vanlig mediaspelareapp. Dock streamade jag ett program på SVT-play igår helt utan lagg.

Vi har trådlöst nätverk hemma från Telia 100mb. Jag har provat att nollställa Chromecasten, men det hjälper inte.

Ska jag köpa en ny Chromecast 3 eller Ultra? Eller är det nätverket hemma som är boven? Skulle en begagnad Apple TV 2 vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Låter som nätverket, chromecast 2 har betydligt sämre trådlöst kort än ultra. Du kan inte se om du kan optimera den trådlösa signalen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta händer med min Nvidia Shield (inbyggd cc) trots gigabit lokalt nät och fiber 500/500. Tror det är en bugg i chromecasten, står om det på Shield forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är den ansluten till 2,4GHz eller 5GHz? Vill minnas att det gjorde stor skillnad för mig för några år sedan.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Som ovan skriver, kolla om den kör på 2,4 GHz eller på 5 GHz.
Blir den väldigt varm när du kollar film? Överhettad alltså?
Testat att flytta routern tillfälligt för att få bättre WiFi vid tvn?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Min chromecast 2 updaterade sig och efter det så fick jag samma problem, började med att den inte klarade av Twitch i 1080p, och ett tag senare började den uppvisa samma problem med Youtube 1080p.

Finns mycket skrivet om just detta på nätet.

Googles planerade åldrande...