Långsamt internet på mobilen via comhen

Permalänk

Långsamt internet på mobilen via comhen

Hej!

Jag har tyvärr ComHem i min lägenhet. Det funkar skitdåligt i min mobil.
På laptop via wifi eller på stationär via ethernet är det inga problem. Men på min och sambons mobiler (OnePlus) har vi båda två problem. Det fungerar långsamt, och laggar. När man försöker ladda sidor så säger den ibland ingen internetuppkoppling tillgänglig etc.

Någon annan som stött på detta?
Något man kan åtgärda? Hur?

Routern via ComHem är en https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/com-hem-wi...

Permalänk
Medlem

Om ni kan testa o byta mellan 2.4 och 5 Ghz nätet o se om det gör skillnad.
På våran Asus router så av någon konstig anledning så funkar våra iphone bäst på 2.4 Ghz.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Nej, comhem fungerar inte dåligt i din lägenhet, ditt trådlösa nätverk fungerar dåligt i din lägenhet. Ingen operatör garanterar något trådlöst. Så trött på att folk gnäller på sin operatör när det lokala störningar på egna produkter trådlöst hemma. Vad fan ska comhem göra åt saken? Är inte deras lägenhet. Dom ger dig internet ur uttaget, dom är ingen wifi ambassadör.

Grannarna har 4 miljarder accesspunkter? Du har routern i en garderob med 17 väggar emellan? Vem vet. Sluta peka finger och säg "operatör dålig för mitt wifi är sämst hemma". Ingen leverantör bryr sig om ditt wiif, dom råkar bara ha trådlös access på modem/router som skickas med.

Jag tycker varenda operatör borde Sluta skicka ut grejer med wifi. Dom borde helt fimpa det, för dom ger ändå inga garantier, så kan alla människor köpa egna produkter och lösa det själv. Då slipper dom allt skitsnack och folk får köpa wifi efter plånbok. För övrigt så är c2 ingen "dålig" produkt. Du har nog lokala störningsr i din lägenhet.

Du har OK funktion på laptop trådlöst och dator via kabel, säger du, men båda dina oneplus mobiler strular? Grattis jag har hittat felet åt dig, dina oneplus är skit byt mobiler.

Hur ska en operatör lösa sånt här? Inte deras problem.

Så less på sånt här att du anar inte.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Nej, comhem fungerar inte dåligt i din lägenhet, ditt trådlösa nätverk fungerar dåligt i din lägenhet. Ingen operatör garanterar något trådlöst. Så trött på att folk gnäller på sin operatör när det lokala störningar på egna produkter trådlöst hemma. Vad fan ska comhem göra åt saken? Är inte deras lägenhet. Dom ger dig internet ur uttaget, dom är ingen jävla wifi ambassadör.

Grannarna har 4 miljarder accesspunkter? Du har routern i en garderob med 17 väggar emellan? Vem vet. Sluta peka finger och säg "operatör dålig för mitt wifi är sämst hemma". Ingen leverantör bryr sig om ditt jävla wiif, dom råkar bara ha trådlös access på modem/router som skickas med.

Jag tycker fan varenda operatör borde Sluta skicka ut grejer med wifi. Dom borde helt fimpa det, för dom ger ändå inga garantier, så kan alla människor köpa egna produkter och lösa det själv. Då slipper dom allt skitsnack och folk får köpa wifi efter plånbok. För övrigt så är c2 ingen "dålig" produkt. Du har nog lokala störningsr i din lägenhet.

Du har OK funktion på laptop och dator säger du, men båda dina oneplus mobiler strular? Grattis jag har hittat felet åt dig, dina oneplus är skit byt mobiler.

Hur fan ska en operatör lösa sånt här? Inte deras problem.

Riktar ingen ilska mot dig specifikt TS, men så jävla less på sånt här att du anar inte. Behöver en rant innan jag får en hjärtattack
Skickades från m.sweclockers.com

Vaknat på fel sida?
Jag har routern mitt i vardagsrummet, så den står tillgänglig och bra. Jag har finemang täckning i hela lägenheten. Mobilerna fungerar toppen på jobbets wifi som har mycket sämre täckning.

Det går inte att byta DNS när man har ComHem vad jag kan se. Åtminstone inte i mobilen... Någon som lyckats med det? Skulle gärna prova Google eller cloudflares

Permalänk
Skrivet av skanepiraten:

Om ni kan testa o byta mellan 2.4 och 5 Ghz nätet o se om det gör skillnad.
På våran Asus router så av någon konstig anledning så funkar våra iphone bäst på 2.4 Ghz.

Nu kör jag så att den slår ihop bägge och inte visar 2.4/5ghz versioner. Tror du det blir bättre att ha bägge tillgängliga och prova ansluta devices till de olika?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör du 2.4= 5Ghz?? du mämner inte ens det.

Kört acrylicwifi scanner, kollar hur många wifi som är online? antagligen fruktansvärt många 2.4 GHz wifin om du bor i radhus/höghus. finns bara 3 kanaler och det lär krocka. desutom brukar många av dessa wifi ligga på grannkanaler vilket gör att inga utav kanalerna på 2.4 GHz funkar så bra.

Klarar din mobil 5 Ghz? Kör på det då.. har du 100 mil till din router funkar inte 5 Ghz bra heller då det går sämre igenom väggar än vad 2.4 gör, men som sagt där har du dåliga kanaler förmodligen.

Tänk efter lite själv. kör med en dator inkopplad i comhemroutern och förmodligen har du dina 250/50 som du betalar för. Wifi är offast skit tro inte du ska ha ut 100 tals Mbit över trådlöst för det får du inte över 2.4, MAX 80Mbit typ.,. 5 GHz betydligt mer om du bor i skogen utan grannar.

Håller med sleepyoh, man blir trött som klankar ner på fel saker utan ens kollat efter vad som är problemet.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

@rapparsven:

Ja låt den köra dom skilda o testa

För kan kanske vara så att det funkar bra på ena och inte andra så värt o testa

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Skrivet av atego:

Kör du 2.4= 5Ghz?? du mämner inte ens det.

Kört acrylicwifi scanner, kollar hur många wifi som är online? antagligen fruktansvärt många 2.4 GHz wifin om du bor i radhus/höghus. finns bara 3 kanaler och det lär krocka. desutom brukar många av dessa wifi ligga på grannkanaler vilket gör att inga utav kanalerna på 2.4 GHz funkar så bra.

Klarar din mobil 5 Ghz? Kör på det då.. har du 100 mil till din router funkar inte 5 Ghz bra heller då det går sämre igenom väggar än vad 2.4 gör, men som sagt där har du dåliga kanaler förmodligen.

Tänk efter lite själv. kör med en dator inkopplad i comhemroutern och förmodligen har du dina 250/50 som du betalar för. Wifi är offast skit tro inte du ska ha ut 100 tals Mbit över trådlöst för det får du inte över 2.4, MAX 80Mbit typ.,. 5 GHz betydligt mer om du bor i skogen utan grannar.

Håller med sleepyoh, man blir trött som klankar ner på fel saker utan ens kollat efter vad som är problemet.

Jag har kollat efter problemet åtskilliga gånger.
Problemet är inte långsamt wi-fi, problemet är att ibland fungerar det inte ens. Det slutat svara mot mobilen och sidor hänger sig. Facebook och Instagram säger "please check internet connection". Detta sker aldrig via wifi på datorn. Därför ifrågasätter jag ifall det finns några inställningar som gör att det kanske fungerar sämre på mobilen.

Jag vill inte ha 100mbit på mobilen. Jag vill ha stabilt internet som fungerar så jag slipper gå in på 4g för att kunna surfa hemma.

Som nu. Just nu vägrar wifi via mobilen ladda hemsidor, så detta skickas via 4g.

Skickades från m.sweclockers.com