Ny nätaggregatsstandard – vad är ATX12VO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vasd är det som verkligen använder 3,3 och 5 volt idag, jag vet att det ansluts till saker men i saken brukar det ofta sitta nån omvandlare till nån annan spänning.

3.3V är nog helt dött, man har ju t.o.m börjat använda de pinnarna till annat (se SATA, exempelvis). 5V kopplas fortfarande fram till allt på SATA, och något kanske använder det, men det stora är nog USB. MÅNGA grejer som är designade mot det, och alla konverterar nog inte ner (tänker på möss, tangentbord, webcams, allt billigt skit som man kan koppla in i den porten, etc).

Citat:

12V används nog mest bara för att minska strömmen eftersom ledningsförlusterna är kvadratiska mot strömmen.

Det var detta jag alluderade till men inte skrev formel för. För likström är effekten men förlorar i kabeln P = R*I^2 (där R är resistansen för en viss längd kabel och I är strömmen). Eftersom effekten som behövs av enheten är P=U*I, måste man dra upp strömmen om man sänker spänningen. Att jag inte sa detta beror på att om nån får för sig att jämföra med 230V i väggen, så blir det jobbigt. Där är det nämligen växelström, och det är lite komplicerat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

12 Volt är inte en ofarlig spänning på något sätt!

https://www.youtube.com/watch?v=xESCXFz8ZQE

Oavsett spänning, har man tillräckligt låg intern resistans i strömkällan och i ledarna, så kan det klart uppstå farliga situationer, även om det kanske inte händer så mycket om du får 12 volt i kroppen under normala situationer.

Så om man har 12 volt spänning, och dessutom kan leverera en del ström, så gör man gott i att isolera.

Med det sagt så har jag haft en bordslampa hemma som använt oisolerade teleskopspröt (typ som på en radio) för att leverera ström till en halogenlampa. Låg spänning, AC. Kortslöt man spröten slocknade lampan, men det var sannolikt ofarligt p.g.a. den begränsade strömmen som transformatorn i foten (som även agerade som "tyngd" för att foten skulle stå på plats) kunde leverera.

Ja ett smältverk använder lågspänning, det blir inte särskilt hög resistans när man kör ner rejält grova elektroder i ett metallbad men det kan bli MA i ström, spänningen är mer i trakten av att den knappt går att köra en cpu på men varmt blir det och det är ju inte behagligt att ta ett bad i en degel med smält metall.
Höga effekter är alltid farliga men lågspänning innebär däremot ingen risk för elchock men man kan ju bränna sig eller bli skadad pga magnetfälten, se bara på sköterskan som fastnade i mr kameran i höstas pga viktvästen han måste ha glömt bort att han hade på sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag gillar idén om att köra all luft genom bättre filter. Helt klart! Det här området är verkligen inte tillräckligt utforskat av chassitillverkarna.

Att det skulle ha att göra med nätagget håller jag däremot inte med om riktigt. Det är väl bara att vända nätagget så att luftintaget till nätagg kommer från insidan av chassit med den redan filtrerade luften. Eller?

Det kan vara någon del jag missar, men jag tycker inte det låter som att det här är en fråga för nätaggstillverkarna riktigt. Snarare chassitillverkarna.

Det finns en fläkt i nätaggregatet och då sugs ofiltrerad luft in i dator med den fläkten och framförallt in i nätaggregatet.
Jag tror att verkningsgraden bara blir bättre och bättre och då minskar kylbehovet och då kunde nätaggregatet sitta i datorn och en eventuell fläkt kunde bara cirkulera den rena luften runt nätaggregatet.

Ny standard på nätaggregaten öppnar för en ny standard på chassin alt kan vara bakåtkompatibelt.

Sweclockers kunde starta en tävling om hur det ska lösas, jag kan bara ge tips orkar inte mer.
Jag har aldrig sett en enda ren dator, dom enda rena datorer jag har set har varit renblåsta ofta, varför ska vi acceptera en så dålig konstruktion?

Ny standard kan även förbättra ljudisoleringen, mitt veckade pappfilter blir ljuddämpande.

edit läste nu " Det är väl bara att vända nätagget så att luftintaget till nätagg kommer från insidan av chassit med den redan filtrerade luften. Eller?" har inte prövat det kanske funkar men har tillverkarna av nätaggregaten godkänt det, jag är inget proffs på att bygga datorer jag ser bara hur dålig dagens lösning är dammsugarpåsar och datorer har en sak gemensamt lika skitiga inuti.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teknik:

Det finns en fläkt i nätaggregatet och då sugs ofiltrerad luft in i dator med den fläkten och framförallt in i nätaggregatet.

Nej.
Inte om du vänder nätagregatet om. Montera det "upp och ner" kan man väl säga.
Då kommer luften sugas in från insidan av chassit istället. Och den luften är redan filtrerad (om man nu filtrerar chassits primära luftinflöde).
Det här monteringsalternativet har iaf jag kunnat göra med alla de chassin jag har haft. Kan du inte göra det så hänger det på chassitillverkarens val.

Skrivet av Teknik:

Jag tror att verkningsgraden bara blir bättre och bättre och då minskar kylbehovet och då kunde nätaggregatet sitta i datorn och en eventuell fläkt kunde bara cirkulera den rena luften runt nätaggregatet.

Ny standard på nätaggregaten öppnar för en ny standard på chassin alt kan vara bakåtkompatibelt.

Sweclockers kunde starta en tävling om hur det ska lösas, jag kan bara ge tips orkar inte mer.
Jag har aldrig sett en enda ren dator, dom enda rena datorer jag har set har varit renblåsta ofta, varför ska vi acceptera en så dålig konstruktion?

Ny standard kan även förbättra ljudisoleringen, mitt veckade pappfilter blir ljuddämpande.

Vill man ha det helt dammfritt så tycker iaf jag att det låter omständigt att varje enskild del ska ha sitt eget dammfilter. Alltså att grafikkort, nätagg och processorkylare alla ska behöva ha filter.
Jag tänker som så att om det nu finns behov av att nätagget själv behöver sköta luftfiltreringen så innebär det att chassit inte gör ett fullgott jobb att filtera bort dammet. Om inte chassit sköter detta bra nog själv så behöver övriga komponenter också egna dammfilter. Och då får man ju ändå in damm i chassit.
Därför tycker jag det låter bra mycket enklare att chassit, snarare än enskilda komponenter ska stå för dammbarriären.

Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Precis!

Har uppriktigt funderat på att bygga ett chassi med ett veckat kupéfilter, dom flesta tar ju bort pollen idag.

Sen kan man ju dra fördel av nätdelen och styra flödet (lite mer jobb), men visst det är inte idealiskt, men vad är idealiskt i vår värld

Ja vi gör uppror revolution vi förändrar standarden för datorer.
Hepafilter finns till dammsugare och luften kanske är renare när den har passerat dammsugaren, hepa filter i datorn då blir pojkrummet dammfritt vi kan slänga dammsugaren .

Kolfilter i datorn då tas även kemikalier bort från luften.
många har allergier och då skulle det hjälpa med filter i datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teknik:

Ja vi gör uppror revolution vi förändrar standarden för datorer.
Hepafilter finns till dammsugare och luften kanske är renare när den har passerat dammsugaren, hepa filter i datorn då blir pojkrummet dammfritt vi kan slänga dammsugaren .

Kolfilter i datorn då tas även kemikalier bort från luften.
många har allergier och då skulle det hjälpa med filter i datorn.

Du vill ju dock inte att datorn ska behöva låta som en dammsugare bara för att skicka igenom tillräckligt mycket luft dock... luftfilter är alltid en avvägning mellan att filtrera bort damm och begränsa luftflödet.

Jag brukar förespråka positivt tryck i datorn (så att damm bara sugs in där intagsfläktarna finns), dammfiltrerade intag, och inte mer luftflöde än nödvändigt för att uppnå en bra kylning. Mer luftflöde = mer dammflöde = man behöver rensa datorn oftare.

Och har inte datorn filtrerat intag för luften i PSU:n så kan det vara en idé att montera den så den tar friskluft från chassits filtrerade luft.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: "Därför tycker jag det låter bra mycket enklare att chassit, snarare än enskilda komponenter ska stå för dammbarriären. Eller?"
Jag har samma åsikt chassit ska stå för filtreringen vi har nog missförstått varandra.
Nätdelen kanske bara kan vändas om jag har aldrig prövat eller tänkt på det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

Det finns en fläkt i nätaggregatet och då sugs ofiltrerad luft in i dator med den fläkten och framförallt in i nätaggregatet.
Jag tror att verkningsgraden bara blir bättre och bättre och då minskar kylbehovet och då kunde nätaggregatet sitta i datorn och en eventuell fläkt kunde bara cirkulera den rena luften runt nätaggregatet.

Ny standard på nätaggregaten öppnar för en ny standard på chassin alt kan vara bakåtkompatibelt.

Sweclockers kunde starta en tävling om hur det ska lösas, jag kan bara ge tips orkar inte mer.
Jag har aldrig sett en enda ren dator, dom enda rena datorer jag har set har varit renblåsta ofta, varför ska vi acceptera en så dålig konstruktion?

Ny standard kan även förbättra ljudisoleringen, mitt veckade pappfilter blir ljuddämpande.

edit läste nu " Det är väl bara att vända nätagget så att luftintaget till nätagg kommer från insidan av chassit med den redan filtrerade luften. Eller?" har inte prövat det kanske funkar men har tillverkarna av nätaggregaten godkänt det, jag är inget proffs på att bygga datorer jag ser bara hur dålig dagens lösning är dammsugarpåsar och datorer har en sak gemensamt lika skitiga inuti.

Jag har kört med passivkylda nätdelar i mer än 10 år så jag har svårt att tro att inte flera skulle kunna köra utan eller med en tempstyrd fläkt som verkligen bara startar när det behövs. jag är däremot inte det minsta rädd för damm men det får gärna vara passivkylt av alla andra bra anledningar typ ljudnivå, jag kör alltså så varmt som delarna tål för att slippa onödigt roterande på fläktarna och jag har faktiskt aldrig triggat igång någon nätdelsfläkt på nån av de nätdelar jag haft som haft nödkylning med fläkt vid behov. nätdelarna blir ändå knapp ljumna när de går passivkylda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du vill ju dock inte att datorn ska behöva låta som en dammsugare bara för att skicka igenom tillräckligt mycket luft dock... luftfilter är alltid en avvägning mellan att filtrera bort damm och begränsa luftflödet.

Jag brukar förespråka positivt tryck i datorn (så att damm bara sugs in där intagsfläktarna finns), dammfiltrerade intag, och inte mer luftflöde än nödvändigt för att uppnå en bra kylning. Mer luftflöde = mer dammflöde = man behöver rensa datorn oftare.

Och har inte datorn filtrerat intag för luften i PSU:n så kan det vara en idé att montera den så den tar friskluft från chassits filtrerade luft.

Fraktal r5 där blir filtret igensatt snabbt värdelöst filter och det du säger inträffar kylningen fungerar sämre.
Veckade filter har större yta och luftflödet behöver inte påverkas så mycket, bra luftflöde stor luftvolym och litet tryckfall.

"Jag brukar förespråka positivt tryck i datorn"
helt rätt men i min r5 så sugs luft in vid sidan om filtret jag har aldrig sett ett tätt filter i någon dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har kört med passivkylda nätdelar i mer än 10 år så jag har svårt att tro att inte flera skulle kunna köra utan eller med en tempstyrd fläkt som verkligen bara startar när det behövs. jag är däremot inte det minsta rädd för damm men det får gärna vara passivkylt av alla andra bra anledningar typ ljudnivå, jag kör alltså så varmt som delarna tål för att slippa onödigt roterande på fläktarna och jag har faktiskt aldrig triggat igång någon nätdelsfläkt på nån av de nätdelar jag haft som haft nödkylning med fläkt vid behov. nätdelarna blir ändå knapp ljumna när de går passivkylda.

Nu när jag skriver här så skulle alla fläktar vara avslagna, processor och alt nerklockat, datorn blir helt tyst har inte kunskap och tid för att lösa det, gaming där kan fläktar behövas men med hörlurar så hörs fläktljud inte så mycket.
tysta nätdelar finns ja, kylare till cpu ta en noctura dh15 stoppa fläktarna dom behövs nog bara vid spelande.

Jag avskyr bullrande datorer och att datorn ska vara en dammsugarpåse.
Damm är ett hälsoproblem för dom med allergi därför ska damm bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Med 12v så kör man med kopparrör, ingen isolering behövs (=bättre kylning) då 12v är ofarlig spänning. Kan dras direkt i trä eller betong så länge man håller dom isär. Man kanske även kan använda vattensystemet.

250mm2-Power-Cable som du länkade bilden till är att ta i en bit

Motsvarande behövlig area är 30 mm2 i kabel i förhållande till 230 v ac och 13A. Där är två faktorer som avgör arean, spänningsfall och avledning av förlusteffekt, den senare försämras av isoleringen.

Då är det inte som 12V efter 20meter Men sen kanske man skulle kunna nöja sig med mindre effekt än 3000W. Ville mest illustrera varför man använder livsfarlig växelspänning.
https://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Jag tänker att man kan nog stoppa in kraftfullare och högljuddare fläktar i ett elskåp än i ett chassi utan att någon stör sig på ljudnivån, men finns ju de som är uberkänsliga mot ljud och de som inte bryr sig alls.

Du missar att ett filter i sig även ger en viss ljuddämpning.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

12 Volt är inte en ofarlig spänning på något sätt!

https://www.youtube.com/watch?v=xESCXFz8ZQE

Oavsett spänning, har man tillräckligt låg intern resistans i strömkällan och i ledarna, så kan det klart uppstå farliga situationer, även om det kanske inte händer så mycket om du får 12 volt i kroppen under normala situationer.

Så om man har 12 volt spänning, och dessutom kan leverera en del ström, så gör man gott i att isolera.

Med det sagt så har jag haft en bordslampa hemma som använt oisolerade teleskopspröt (typ som på en radio) för att leverera ström till en halogenlampa. Låg spänning, AC. Kortslöt man spröten slocknade lampan, men det var sannolikt ofarligt p.g.a. den begränsade strömmen som transformatorn i foten (som även agerade som "tyngd" för att foten skulle stå på plats) kunde leverera.

För människokroppen så är 12v inget farligt, vår kropp har för hög resistans för att något ska hända.

Menade givetvis inte att det skulle bli draget löst som ett råttbo, tyckte jag gjorde det klart när jag skrev "Kan dras direkt i trä eller betong så länge man håller dom isär. ", du satte ju ihop teleskopspröten fysiskt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Om jag får gissa så börjar det med moderkort som är 12V only och kör 5 samt 3.3V intern konvertering. De kan köra samma kontakt (kanske med adapter) men de skiter i att använda annat än 12v från agget, Då är det kompatibelt med gammalt. De kör då troligtvis en regulator med variabel spänning så kan de använda både nya och gamla agg.
Sen kommer de nya aggen lite senare och så går vi från det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

För människokroppen så är 12v inget farligt, vår kropp har för hög resistans för att något ska hända.

Menade givetvis inte att det skulle bli draget löst som ett råttbo, tyckte jag gjorde det klart när jag skrev "Kan dras direkt i trä eller betong så länge man håller dom isär. ", du satte ju ihop teleskopspröten fysiskt

Nä, jag satte inte ihop de fysiskt, räcker med att man t.ex. råkar kortsluta med ett armbandsur i metall eller liknande. (Eller en ring om spröten hade vart närmare varandra.) Kan ju beroende på hur mycket ström som kan levereras orsaka att man får en ganska brännskada på handleden. Bilbatterier är inte att leka med.

Låg spänning betyder inte automatiskt ofarligt. Elchock är inte den enda risken med el. Däremot är ju riskerna betydligt lägre än med hög spänning och inte lika omedelbart ögonblickligen livsfarligt.

Men det är ju en lite konstig definition av "ingen isolering", om du drar kopparrör som du sedan gjuter in i betong eller drar inuti trä så är det ju per definition isolerat? Tills att de tittar fram alltså, där är det inte isolerat.

Men att köra spänning på vattensystemet som du föreslog det låter ju absolut inte som en smart idé på något sätt. Alltså, visst, det går, men varför ta risken när det är enklare att bara göra rätt istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jodå! ATX12VO-standarden är ju mer än bara en standard på själva nätdelen, utan det är också en standard för att utforma moderkort som endast går att driva på 12 Volt. Det skulle alltså om man har moderkort med ATX12VO-standarden vara fullt möjligt att använda en extern nätdel och sedan bara använda en "handske" för att sprida ut strömförsörjningen på de kontakttyper som krävs.

Detta talar också Jonas om i själva videon, även om det kanske inte framgår av artikeltexten.

Fullt rimligt. Standarden är ju så klart fokuserad på sekundärsidan även om den har skall-krav för primärsidan när denna är kopplad till bruksspänning.

Skrivet av pv2b:

Okej, men i bästa fall argumenterar du för att det inte spelar någon större roll om 5V genereras i nätdelen eller på moderkortet. 5V används av USB, bl.a., och det är långt från obsolet. 3,3V vet jag inte vad som använder, men jag tror att det inte används för något alls egentligen. Visst, lokal reglering kanske är "bättre", men de effekter som dras av 5V är ju så låga att det inte spelar någon större roll? D.v.s. är det tillräckligt mycket bättre för att offra bakåtkompatibilitet och framåtkompatibilitet?

Med det sagt, en grej de skulle kunna göra för att ha kvar viss kompatibilitet är att speca att "standby"-linan i ATX12VO skulle vara mellan 4,75V och 12,6V t.ex. På det sättet skulle man kunna använda en ren adapter för att kunna använda ett gammalt ATX-agg med ett ATX12VO-moderkort. Ska man ändå ha lokal reglering på moderkortet så är det ju inte svårt att kunna acceptera ett brett spann av inspänningar just för standby-linan.

Jo, det spelar roll och lokal reglering är vettigare. Om nätagget ska ge 5V, så är det många ampere det handlar om och ännu värre på 3,3V där vissa gamla kort kunde dra 6 A från den linan. Vilket betyder spänningsfall galore. Eftersom lokal reglering kommer undan med lägre strömmar så kan totalpriset (för nätagg+moderkort) bli lägre då speciellt spolar kan öka dramatiskt i pris (och kretskortsyta) när strömmen ökar. Viss reglering kommer rentav klara sig med LDOs, alltså linjära spänningsregulatorer som inte kostar många ören styck.

Och regleringen är en fråga om geometri, även om effekten skulle vara den samma så lönar sig lokal reglering eftersom strömmen fram till den punkten (om vi förutsätter buck-/stepdown-reglering så klart) kommer vara lägre, vilket ger lägre krav på kortyta och lägre förluster. Industrin har länge nu haft lokalreglering som norm på alla möjliga typer av kort, inte bara moderkort. Speciellt FPGAer ska ofta ha knepiga spänningar med höga strömmar och det är närmast oförsvarligt att inte använda lokal reglering. Lokal reglering ger mindre störningar ut och lägre störkänslighet då t.ex induktiva effekter i ledningsbanorna och kablarna kan minska.

Att det inte är bakåtkompatibelt ser jag inte riktigt som ett problem eftersom vi kommer ha en övergångsperiod på många år och det kommer fortsatt gå att köpa ATX-agg ett bra tag till. Vidare kan en marknad för ATX12VO->ATX uppstå där man har ett nätagg mellan huvudnätagget och moderkortet.

Det enda som är synd är att man som sagt behåller toleranserna på 12V-linan, vilket utesluter direkt batteridrift. Hade varit ett bra tillfälle att låta moderkort, etc, tolerera spänningar mellan säg 10 och 14 volt, så att det hade varit en enkel femma att koppla ett moderkort direkt till en fet blyack och det skulle också medge extremt simpla och effektiva DIY-UPSer. Fast, även med bibehållna toleranser så blir hemmabyggda UPSer för klenspänning ändå dramatiskt enklare då enbart en buckboost/SEPIC-omvandlare behövs.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Höga effekter är alltid farliga men lågspänning innebär däremot ingen risk för elchock men man kan ju bränna sig eller bli skadad pga magnetfälten, se bara på sköterskan som fastnade i mr kameran i höstas pga viktvästen han måste ha glömt bort att han hade på sig.

Förvisso tekniskt korrekt (bortsett från att man inte bränner sig på magnetfält), men den risken kan man nog slippa att skydda sig mot. De magnetfält som är i MRI-kameror är i storleksordning säg 1-5 tesla och det ser jag inte kan alstras av misstag genom att man kortsluter bilbatterier med klockarmband, kofötter eller whatever. Risken borde vara i paritet med på samma vis råka åstadkomma en EMP-puls som slår ut stadsdelen... Ungefär: lek inte med kylspiralen från din hembränningsapparat iförd riddarrustning i regionsjukhusets UPS-central...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Vore kul om man snubblar in på denna tråd tio år framåt i tiden!

Permalänk
Medlem

Ökar inte det här sannolikheten för olika typer av coil whine och elektriskt brus i allmänhet?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Mjae,, känns lite konstlat att flytta omvandlingen till moderkortet. Om man nu ska köpa argumentet att det blir bättre,enklare och smidigare med bara 12V i PSU'n så kan man väl ta bort den helt och koppla 240V rakt in i mobon lixom!? Jag förstår inte riktigt hur dom tänkt att omvandlingen till 5V och 3.3V skulle bli effektivare av att den sker på moderkortet. Det spelar väl ingen roll vart det sker, utan hur det sker. Känns ju lite olustigt att tänka på moderkort i framtiden som ska driva kanske 6st hårddiskar. (videoredigering är fortfarande utrymmeskrävande)

Men, är väl inget som hindrar mini-itx branchen från att göra en standard med bricks utanför burken lixom, om man nu vill ha det. (blir dock en brick som är svårgömd och svårkyld.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mjae,, känns lite konstlat att flytta omvandlingen till moderkortet. Om man nu ska köpa argumentet att det blir bättre,enklare och smidigare med bara 12V i PSU'n så kan man väl ta bort den helt och koppla 240V rakt in i mobon lixom!? Jag förstår inte riktigt hur dom tänkt att omvandlingen till 5V och 3.3V skulle bli effektivare av att den sker på moderkortet. Det spelar väl ingen roll vart det sker, utan hur det sker. Känns ju lite olustigt att tänka på moderkort i framtiden som ska driva kanske 6st hårddiskar. (videoredigering är fortfarande utrymmeskrävande)

Men, är väl inget som hindrar mini-itx branchen från att göra en standard med bricks utanför burken lixom, om man nu vill ha det. (blir dock en brick som är svårgömd och svårkyld.)

Att dra in 230 skulle nog innebära att man i praktiken dödade allt vad egenbyggda datorer heter pga säkerhetsreglerna. Nu är ju nätspänningen isolerad till en stängd enhet som matar ut låga spänningar som inte innebär nån risk för elchock.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att dra in 230 skulle nog innebära att man i praktiken dödade allt vad egenbyggda datorer heter pga säkerhetsreglerna. Nu är ju nätspänningen isolerad till en stängd enhet som matar ut låga spänningar som inte innebär nån risk för elchock.

ja, precis. Jag menade ju förstås inte att man skulle göra så, utan att det var opraktiskt.

Permalänk
Medlem

Ser inte vinningen alls för oss som bygger datorer.

Modekort blir dyrare och varmare
Extra kontakter/kablar på kortet (en mindre 24 pinn men får fler strömanslutningar istället)

Jag tror OEM är dom som vinner på det och alla som inte bygger färdiga system sitter i träsket av problem istället.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ser inte vinningen alls för oss som bygger datorer.

Modekort blir dyrare och varmare
Extra kontakter/kablar på kortet (en mindre 24 pinn men får fler strömanslutningar istället)

Jag tror OEM är dom som vinner på det och alla som inte bygger färdiga system sitter i träsket av problem istället.

Behöver väl inte bli fler eftersom 5 & 3V knappt används idag till skillnad mot förr? Är väl bara att den blir mindre?

Permalänk

Varför inte dra det hela vägen och köra 12V till allt med lokal reglering i de fall det behövs? Eg. ny sata-kabel (data + ström) med 12V matning så får enheten själv konvertera till den spänning som passar bäst.

Sen förstår jag inte varför man skiljer på EPS och PCIE kablarna. Om båda är 12V för 75 eller 150W kan de väl lika gärna vara samma kontakt?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ser inte vinningen alls för oss som bygger datorer.

Modekort blir dyrare och varmare
Extra kontakter/kablar på kortet (en mindre 24 pinn men får fler strömanslutningar istället)

Jag tror OEM är dom som vinner på det och alla som inte bygger färdiga system sitter i träsket av problem istället.

Hur mycket förväntar du dig att moderkorten ska öka i pris, och hur mycket varmare tror du att de blir?
Just att skala bort gammalt överflödigt gör datorn nättare och smidigare. Man behöver inte 10 kablar och 25-30A kapacitet på 3,3 respektive 5v i moderna datorer. Det är bara i vägen och kostar onödiga pengar. Det är bättre att man bara gör den omvandlingen där den verkligen behövs.
Som med andra utdaterade standarder. Det är billigare att bygga utan dem och bara göra konverteringar där de behövs. Behöver du en skrivarport så köp en adapter, men låt inte alla andra sitta på skrivarportar för att det är billigare med en inbyggd än en adapter, för det billigaste är att inte ha någon alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Behöver väl inte bli fler eftersom 5 & 3V knappt används idag till skillnad mot förr? Är väl bara att den blir mindre?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/ATX_PS_signals.svg/240px-ATX_PS_signals.svg.png

Jo blir ju fler anslutningar på modekortet för att kunna ge ut 5/3 volt och omvandlarna som byggs på kortet.

Så då krymper 24 pin till 10 men istället bygger in mer för ström utdelning (5/3volt) och elektronik för att stödja detta.

Så precis som sagt färdiga system funkar det bra eller ja perfekt! MEN
Vill man ändra något är man fast direkt (fler HDD, optisk bluray, etc)

Och för att ge min syn så har jag båda optisk bluray och flera hdd, att då ”bara” kanske få ut 6 strömportar från modekortet som ges som exempel i nyheten så passar det inte mina behov.

Men ahh vi får se hur utveckligen går men idag nja, MEN vem vet egentligen om morgondagen ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Härligt om trafon på modekortet dör så måste man handla ett helt nytt modekort istelet för nätagg. Blir jobbigt för de med dyra modekort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä, jag satte inte ihop de fysiskt, räcker med att man t.ex. råkar kortsluta med ett armbandsur i metall eller liknande. (Eller en ring om spröten hade vart närmare varandra.) Kan ju beroende på hur mycket ström som kan levereras orsaka att man får en ganska brännskada på handleden. Bilbatterier är inte att leka med.

Låg spänning betyder inte automatiskt ofarligt. Elchock är inte den enda risken med el. Däremot är ju riskerna betydligt lägre än med hög spänning och inte lika omedelbart ögonblickligen livsfarligt.

Men det är ju en lite konstig definition av "ingen isolering", om du drar kopparrör som du sedan gjuter in i betong eller drar inuti trä så är det ju per definition isolerat? Tills att de tittar fram alltså, där är det inte isolerat.

Men att köra spänning på vattensystemet som du föreslog det låter ju absolut inte som en smart idé på något sätt. Alltså, visst, det går, men varför ta risken när det är enklare att bara göra rätt istället?

OK!
Du har ju ändå fysiskt kortslutit. om så med ex. ett armbandsur.

Visst byggnadsmaterial kan per definition sägas vara isolering (inget armbandsur), men inte för högre spänningar.
Men samtidigt en isolering som isolerar sämre både när det gäller värmetransport (bättre kylning) och elektrisk resistans som ju är mindre men med 12v så är inte förlusterna något problem, man får ju se det i sin helhet.

Angående vattenledning så kanske jag ska nämna Baltic Cable som är 450 kV DC och med en överföringskapacitet på 600 MW som i princip är liknande mina tankar kring 12v system.
I Baltic Cable så är kabeln ENDAST EN LEDARE, returen går via vattnet.

Är lite skillnad på AC/DC

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skanepiraten:

Jo blir ju fler anslutningar på modekortet för att kunna ge ut 5/3 volt och omvandlarna som byggs på kortet.

Så då krymper 24 pin till 10 men istället bygger in mer för ström utdelning (5/3volt) och elektronik för att stödja detta.

Så precis som sagt färdiga system funkar det bra eller ja perfekt! MEN
Vill man ändra något är man fast direkt (fler HDD, optisk bluray, etc)

Och för att ge min syn så har jag båda optisk bluray och flera hdd, att då ”bara” kanske få ut 6 strömportar från modekortet som ges som exempel i nyheten så passar det inte mina behov.

Men ahh vi får se hur utveckligen går men idag nja, MEN vem vet egentligen om morgondagen ^^

Men det sitter redan en massa regulatorer på moderkorten som sänker spänningen till användbar nivå, fundera på vilken spänning cpu och minne använder, det är ju knappt så att usb generellt har 5V längre nu när usb c börjar slå igenom på allvar, man kan ju tex ladda sin laptop med 19V via usb c.
Det blir ju mer och mer ointressant vad moderkorten mattas med för nätdelen är ju inte det som driver själva kretsen utan den första delen av strömförsörjningen som tar ner nätspänningen till en säker nivå som sedan finjusteras och stabiliseras till det som används av kretsen på moderkortet.
Jag tror inte det blir nån större skillnad mot idag, man bara designar alla "finregulartorer" så att de alla matas med 12V och inget annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.