Permalänk
Medlem

Köpråd dator 12,000kr

Tjena!
Är inte alls kunnig inom dator specs osv. Sitter och försöker få ihop något bra till en hyfsad gaming dator.

Vad tycker ni om detta?
https://www.komplett.se/wishlist/shared/4738527f-6546-4b53-92...

Jag har 1TB Hårddisk hemma samt Nätaggregat 850W därför det inte är med på listan.

Tack på förhand!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Skivve:
Till gaming räcker en R5 3600
Snabbare RAM på 3200MHz
Snabbare grafikkort, för mindre pengar
Tre gånger så snabb SSD med dubbla kapaciteten, för i princip samma pengar

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tack! Men om jag ber dig slänga in ett chassi och du får fria händer att uppdatera något på listan så du hamnar på 12,000 kr

Behöver jag en fläkt till processorn kanske? det ingick i uppgraderingspaketet på komplett

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Skivve:

@Eric Hjalmarsson: Tack! Men om jag ber dig slänga in ett chassi och du får fria händer att uppdatera något på listan så du hamnar på 12,000 kr

Behöver jag en fläkt till processorn kanske? det ingick i uppgraderingspaketet på komplett

Chassi hade du inte med i din lista, därför jag utelämnade det. Det är väldigt personligt vad du tycker är snyggt.
Fractal Design Focus G, Phanteks Eclipse P300 eller om du vill lägga mer Fractal Design Meshify C är alla bra val.

Hade väl lagt lite mer på grafikkortskylare och lagt till en CPU kylare.
Var väldigt bra rea på ASUS Strix 5700XT, du verkar ju gilla den kylaren eftersom du valde den på det RTX 2060 Super du valt. Annars är PowerColor Red Devil Radeon RX 5700 XT väldigt bra!
Vill du verkligen verkligen använda alla dina 12 000 kronor så kan du uppgradera grafikkortet till ett RTX 2070 Super.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Skivve:

@Eric Hjalmarsson: Tack! Men om jag ber dig slänga in ett chassi och du får fria händer att uppdatera något på listan så du hamnar på 12,000 kr

Behöver jag en fläkt till processorn kanske? det ingick i uppgraderingspaketet på komplett

Kylare följer med alla AMDs processorer, kylaren som följer med 3600 är inte den bästa men den gör sitt arbete. Rekommenderar en 212 EVO ifall du vill ha en tystare och svalare dator men inget måste.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Chassi hade du inte med i din lista, därför jag utelämnade det. Det är väldigt personligt vad du tycker är snyggt.
Fractal Design Focus G, Phanteks Eclipse P300 eller om du vill lägga mer Fractal Design Meshify C är alla bra val.

Hade väl lagt lite mer på grafikkortskylare och lagt till en CPU kylare.
Var väldigt bra rea på ASUS Strix 5700XT, du verkar ju gilla den kylaren eftersom du valde den på det RTX 2060 Super du valt. Annars är PowerColor Red Devil Radeon RX 5700 XT väldigt bra!
https://komponentkoll.se/bild/hOAsV.png

Asus Strix 5700 XT har fått en del skit för att kylaren har dålig kontakt med VRM, går att lösa själv genom att byta ut 2 stycken skruvar men värt att tänka över.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Skippa Asus på RX 5700 serien. Varken deras Strix eller TUF är något att ha denna generationen. Powercolor och Sapphire är vad jag hade kikat på istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Vzano:

Rekommenderar en 212 EVO ifall du vill ha en tystare och svalare dator men inget måste.

Varför 212 EVO när pure rock kyler bättre?

Skrivet av Vzano:

Asus Strix 5700 XT har fått en del skit för att kylaren har dålig kontakt med VRM, går att lösa själv genom att byta ut 2 stycken skruvar men värt att tänka över.

Jo, men det har också sagt att det inte gäller alla exemplar.
Som sagt rekommenderade jag den för att TS verkar gilla designen på kylaren eller så kanske eftersom hen valde det RTX 2060. Om man inte vet så mycket om datorer och inte tänker överklocka m.m är det inte heller ett enormt problem om man får en av korten utan kontakt.
Om det inte vore för TS verkar gilla den hade jag bara rekommenderat Red Devil, Sapphire och MSI som budgetval.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack för ni hjälper till!

Hur ser detta ut tycker ni?

Undrar vad detta betyder: Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Varför 212 EVO när pure rock kyler bättre?
Jo, men det har också sagt att det inte gäller alla exemplar.
Som sagt rekommenderade jag den för att TS verkar gilla designen på kylaren eller så kanske eftersom hen valde det RTX 2060. Om man inte vet så mycket om datorer och inte tänker överklocka m.m är det inte heller ett enormt problem om man får en av korten utan kontakt.
Om det inte vore för TS verkar gilla den hade jag bara rekommenderat Red Devil, Sapphire och MSI som budgetval.

Första kylaren som jag kom på.

Fortfarande över 200W som ska passera genom en okyld/dålig kyld VRM oavsett om man överklockar eller inte, riskerar det att förkorta livslängden på kortet är det inget att bara vifta bort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Skivve:

Hur ser detta ut tycker ni?

Ser okej ut.
Såhär hade väl jag gjort:
Billigare 2070 Super
Meshify C hellre än Define C

Skrivet av Skivve:

Undrar vad detta betyder: Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)

Det är ett autogenererat meddelande från hemsidan för att man inte skall beställa delar som inte passar.
Betyder att moderkortet potentiellt möjligtvis skulle kunna behöva en mjukvaruuppgradering för att funka med din processor (CPU) R5 3600.
För att vara på den säkra sidan kan du beställa moderkortet från till exempel Komplett som har Ready for Ryzen 3000 texten på sin hemsida och därmed garanterar att deras moderkort är uppdaterade.
Du behöver alltså INTE välja ett X570 moderkort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

gjorde lite små ändringar på @Eric_Hjalmarsson bygge, skulle gjort något likt denna.

Valde ett moderkort som har bättre VRM och som har stöd för 8 och 12 kärniga CPUer ifall du skulle vilja uppgradera CPU i framtiden, t.ex. köpa en begagnad 12 kärnig Ryzen. Du kan läsa mer om VRM och stöd på olika moderkort på dena sida av Tellus82: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-amd-ryzen-3000-kompatibilitet-hos-b350-x370-b450-x470?p=1
Bytte till en bra modell av 5700XT, kostar lite mindre samt skiljer inte så mycket i prestanda up till 2070 super.
Valde en 1TB SSD disk så man har plats för lite fler spel (speciellt då nyare spel verkar ta allt mer plats), sammt bra pris på denna modell just nu på dustin.

Permalänk
Medlem

Byggena känns ju snarlika Sweclockers egna vinterdator som för tillfället är rabbaterat ner till 11.390:-

https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Sweclockers vinterdator: https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Eller denna:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 288 kr hos Komplett)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (4 888 kr hos CDON)
Chassi: Fractal Design Meshify C -TG (Ej PSU) (989 kr hos Elgiganten)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX (1 390 kr hos NetOnNet)
RAM: CORSAIR Vengeance LPX - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-pin - 3600 MHz / PC4-28800 - CL18 - 1.35 V - ej buffrad - icke ECC - svart (1 090 kr hos Inet)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 390 kr hos Inet)
Summa: 12 035 kr

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ser att du har lite utrustning så att en komplett dator kanske känns lite fel, men med extraprisen så får du i stort sätt samma specs, fast monterad och installerad.
För 12k:
Komplett: Komplett premium i135
För 13k:
Komplett: Komplett premium i140

i140 har ett sämre grafikkort men en bättre processor. Osäkert om det är värt det men om det är ett ändå ett bra Intel-alternativ för pengarna.