Postnord betalar inte tillbaka deklarationsavgiften - när dom missar att skicka ut paketet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006

@Petterk: Va ifrån Aliexpress jag beställt. Där kan man inom tre månader tror jag att det är, skriva att man inte fått sin vara. Då får dom inga pengar ifrån Aliexpress. Men det hade gått för lång tid, jag ringde även Postnord just innan detta skulle infalla, fick då till svar att jag skulle vänta bara och att den skulle komma fram. Men så blev det inte..

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: Lenovo Thinkpad T430| Mobil: OnePlus 5T
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Pantsoff:

@Petterk: Va ifrån Aliexpress jag beställt. Där kan man inom tre månader tror jag att det är, skriva att man inte fått sin vara. Då får dom inga pengar ifrån Aliexpress. Men det hade gått för lång tid, jag ringde även Postnord just innan detta skulle infalla, fick då till svar att jag skulle vänta bara och att den skulle komma fram. Men så blev det inte..

Då hade du ju kunnat dra nytta av Aliexpress köpskydd! Tror det brukar vara 60 dagar för övrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Petterk:

Då hade du ju kunnat dra nytta av Aliexpress köpskydd! Tror det brukar vara 60 dagar för övrigt.

Jo det hade jag kunnat, men paketet hade kommit till sverige, så både jag och postnord trodde jag skulle få det. Så därför tog jag aldrig kontakt. Men sen skickade dom tillbaka det till avsändaren. Så jag fick lite och ingenting

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: Lenovo Thinkpad T430| Mobil: OnePlus 5T
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Sveriges posthantering måste ju vara den mest inkompetenta på planeten. Paket som skickas från Kina passerar 30 ställen typ och kommer till Sverige på 2 veckor. 1 vecka efter det får man en notis om att betala import och hanteringsavgift. Har man tur dyker paketet upp efter närmare 1 månad. Vanligast är dock att inget paket kommer.

Skulle jag gissa så stjäls det mängder med paket. Är väl bara ta lite som man vill inne på Postnord för de har ju ingen som helst koll på när och var och hur angående paket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2005

Har idag fått veta att de slarvat bort ännu ett paket efter att jag betalat deras avgift. Man lägger ju en order hos postnord och får en orderbekräftelse med ett ordernr. Rimligtvis bör detta gå att reklamera. Känns som att om nog många påpekar detta hos ARN kanske Postnord gör något åt att paket försvinner efter att de betalats. Om inte annat bör de kunna leverera paket direkt och kräva betalt efter att de kommit fram, så man i allafall kan veta att man får paketet innan man betalar deras borttappningsavgift.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av lord_moggo:

Har idag fått veta att de slarvat bort ännu ett paket efter att jag betalat deras avgift. Man lägger ju en order hos postnord och får en orderbekräftelse med ett ordernr. Rimligtvis bör detta gå att reklamera. Känns som att om nog många påpekar detta hos ARN kanske Postnord gör något åt att paket försvinner efter att de betalats. Om inte annat bör de kunna leverera paket direkt och kräva betalt efter att de kommit fram, så man i allafall kan veta att man får paketet innan man betalar deras borttappningsavgift.

Hur tänker du? Paketen/breven måste fotas och hanteras för att de ska ha någon chans att göra en deklaration och de får inte släppa paketet/brevet innan de får OK av Tullverket. Att de skulle betala in det i förväg är ingen lösning på något problem där, då de ändå måste sitta på paketet tills du godkänner att de får fakturera dig beloppet. Det blir ju också de som får göra allt arbete med att kräva tillbaka momsen på försändelserna du inte hämtar ut om de kör förskottsbetalning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Sitter och väntar på ett paket (icke spårbart) cd skivor från Discogs som skickades för 2 veckor sen från ICKE EU landet Schweiz. Något jag inte tänkte på när beställningen gjordes, Värdet är drygt 200:- så definitivt ingen större summa, som jag ändå får tillbaka om det inte kommit innan 10 februari, dvs 30 dagar efter lagd order så ingen fara på nåt sätt. Säljaren är etablerad med flertalet 1000+ omdömen och inte ett enda negativt.

Har inget problem med att betala avgifter som tillkommer så inte det som jag undrar över, är jag som helt missade vilket land säljaren var baserad i.
Någon som har en aning om hur lång tid det brukar ta? Snigelpost iofs men han hävdade att han skickat flertalet icke spårbara paket till Sverige som alla har kommit fram inom loppet av några dagar. Idag är det exakt 14 dagar sen det skickades.
Bara att vänta helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB
• 1x 3TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~  iPhone 11 64GB
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ravix:

Sitter och väntar på ett paket (icke spårbart) cd skivor från Discogs som skickades för 2 veckor sen från ICKE EU landet Schweiz. Något jag inte tänkte på när beställningen gjordes, Värdet är drygt 200:- så definitivt ingen större summa, som jag ändå får tillbaka om det inte kommit innan 10 februari, dvs 30 dagar efter lagd order så ingen fara på nåt sätt. Säljaren är etablerad med flertalet 1000+ omdömen och inte ett enda negativt.

Har inget problem med att betala avgifter som tillkommer så inte det som jag undrar över, är jag som helt missade vilket land säljaren var baserad i.
Någon som har en aning om hur lång tid det brukar ta? Snigelpost iofs men han hävdade att han skickat flertalet icke spårbara paket till Sverige som alla har kommit fram inom loppet av några dagar. Idag är det exakt 14 dagar sen det skickades.
Bara att vänta helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att Postnords hantering av utländska paket brukar ta runt 3-4 veckor, iaf när paketen ska straffbeskattas.

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Känns ju dock som att Ts som mottagare ändå köper tjänsten utav postnord. Avsändaren har ju köpt tjänsten utav sitt ombud som kanske är china post, och har ett avtal med dom och inte med postnord. Sedan anländer det hit och postnord kräver avgift utav mottagaren för att leverera ut paketet till hen. Därav känns det ju som en tjänst som Ts har köpt utav postnord men jag kan ha fel.

Skickades från m.sweclockers.com

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av muSashi:

Tänk på att Postnords hantering av utländska paket brukar ta runt 3-4 veckor, iaf när paketen ska straffbeskattas.

Så pass länge alltså? Fy tusan, aja inte så mycket att göra då,

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB
• 1x 3TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~  iPhone 11 64GB
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Petterk:

@Pantsoff: Du har betalat säljaren för att skicka med en oförsäkrad tjänst och gått med på att inte få ersättning vid problem med leveransen. Det är något du gjort helt frivilligt och det finns ofta alternativ då många köpplattformar och betallösningar har köpskydd. Vill man ha skydd mot importavgifter, skatter och tullar får man dock gå lite längre än så, men även där har ju plattformarna ofta lösningar som t.ex. Ebays global shipping program.

Fast vi är ju där igen... Om Posten begår ett grovt fel och väljer att returnera varan till avsändaren istället för att fullgöra sitt uppdrag och leverera så kan man på god grund anse att de skall ersätta. Varför skall andra lida ekonomisk skada på grund av Postens inkompetens? Det är ju inte direkt force majeure eller ens någon annans misstag. Det är Posten som gjort fel. "Du måste betala dyr försäkring om du skall få ersättning för vår inkompetens", är ett märkligt resonemang.

Hur kommer det sig att detta är accepterat i just denna bransch?

Skulle exempelvis detta fungera i städbranschen?
"Ja, ni köpte flyttstädning men vi glömde städa. Vi behåller naturligtvis pengarna. Ni köpte helt frivilligt tjänsten utan försäkring".

Gaming: ASUS TUF B450M-PRO GAMING | AMD Ryzen 7 3700X | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Corsair RM750X V2 | Samsung 850-Series EVO 500GB | 3XHDD | FD Node 804 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | 2x8GB WD Red | FD Array R2 300W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@Shakermaker: Men du har inte köpt någon flyttstädning. Det är avsändaren av försändelsen som har köpt flyttstädning. Sedan har du fått betala en avgift till ett företag som ska kontrollera och kräva in eventuella skatter för denna flyttstädning, och denna kontroll och inkrävande av avgifter har också skett och utförts. Som sagt var så får du kontakta avsändaren av försändelsen som då får kontakta posten och så får du se vad de kommer fram till. Vill du slippa de här eventuella problemen så köp inte från sådana som försöker komma undan tulldeklaration. Svårare än så är det inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@Playboy_1338: Ja, du har fel. TS köper tjänsten tulldeklaration av posten. Denna har de också utfört och ska alltså få betalt för denna. Leverans av paket är det avsändaren som har köpt. Vill man slippa sådana här eventuella problem så köper man sina saker från företag som tulldeklarerar varan åt en. Svårare än så är det inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför PC'n
Registrerad
Okt 2007

Har nu inte läst hela tråden, men samma problem är det när man köper konsertbiljetter och den blir inställd.
Man får då inte tillbaka avgiften.

HP EliteBook x360 1030 G2 - Intel HD 620, i7 7600U 2,8Ghz
Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
Toshiba Satellite P850-30Q - GT 640M, i5 3210M 2,5GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av ToddTheOdd:

@Shakermaker: Men du har inte köpt någon flyttstädning. Det är avsändaren av försändelsen som har köpt flyttstädning. Sedan har du fått betala en avgift till ett företag som ska kontrollera och kräva in eventuella skatter för denna flyttstädning, och denna kontroll och inkrävande av avgifter har också skett och utförts. Som sagt var så får du kontakta avsändaren av försändelsen som då får kontakta posten och så får du se vad de kommer fram till. Vill du slippa de här eventuella problemen så köp inte från sådana som försöker komma undan tulldeklaration. Svårare än så är det inte.

Liknelsen är inte jättebra direkt, men en sak som inte stämmer alls är ju att det skulle handla om ett annat företag som man betalar kontrollavgiften till för det är ju samma företag som utför original-tjänsten och som tar den extra avgiften för den påtvingade tjänsten.

Jag är med på att detta är en tjänst man måste betala för och att posten vill ha betalt i förväg, det är förståeligt och inte helt orimligt. Problemet är ju att denna avgift inte återbetalas när de strular till det och tappar bort ens paket, vilket är orimligt. I mina ögon är det också orimligt att man ska behöva betala för en extra försäkring för att de ska utföra tjänsten korrekt. Om jag hyr flyttgubbar för att frakta mina möbler så förväntar jag att de faktiskt fraktar mina möbler enligt instruktionerna och att de har en försäkring som täcker eventuella skador på möblerna. En extra försäkring hade kunnat behövas om jag vill frakta något exceptionellt dyrbart men inte för att de ska göra deras vanliga jobb liksom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osby
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av teDDoSeven:

Otroligt dom förstod tillslut att deras regler kanske inte är helt korrekta.

"Till regel så återbetalas inte hanteringsavgiften då vi har utfört tullklareringen av din försändelse. Att försändelsen inte ankommit till dig har med frakten att göra, det är något som du reklamerar till avsändaren.

Jag har lagt en kreditering på 75 SEK som du betalat i hanteringsavgift denna gång. Pengarna bör finnas tillbaka på ditt konto nästa vecka."

Har postnord ändrat sin policy nu? Råkade ut för samma sak får nån månad sen och Postnord vägrade betala nåt, tullen vägrade också och säljaren har jag inte hört från på månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@snajk: Precis. Men det är inte du som köper tjänsten "flyttning av möbler" i det här fallet. Det är säljaren som gör det. Att säljaren sedan har köpt en så pass billig tjänst så det inte ingår leveransgaranti är ju förstås tråkigt men då får man köpa av någon annan som har bättre villkor för sin leverans av paket. Finns på banggood.com t.ex. Men då blir frakten dyrare också. Så välj inte billigaste möjligaste frakt om du nu verkligen vill ha 100% garanti för att det ska levereras. Man får ibland vad man betalar för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020

En sak som gör mig irriterad, är när jag beställt en vara och angett (och betalat extra mycket för) frakt via t.ex. DHL, och när det kommer till Sverige så tar Postnord över paketet. Då har jag fastnat i snurran iallafall. Finns egentligen ingen chans att garanterat slippa undan om jag verkligen INTE vill att Postnord ska hantera paketet.

Visst, det är bra mycket högre chans att slippa krångel med paket som skickas med DDP, men även här finns risken att det hamnar hos Postnord. Dock kan en slippa straffavgiften om en inte har otur.

Det handlar fortfarande i grund och botten om att de klantat sig, och med nuvarande policy så menar de att varken du eller säljaren kan begära ersättning för avgiften. Med andra ord går de skadefria även om de har ställt till det. Jag kan alltså inte se att det resonemanget håller. De har begärt avgiften från dig, och då är det till dig de ställt sig att utföra en tjänst. Säljaren står för varans värde/leverans, därav att försäkring kan tecknas för värdefulla varor, däremot har säljaren inget ansvar att stå för alla extrakostnader som tillkommit utöver det normala.

Om du skickar en vara för 50:- med 50:- frakt utan försäkring till andra sidan jordklotet och posttjänsten där begär 500:- extra av köparen och sedan återsänds paketet. Då ska du ersätta köparen för varans värde och frakt, varans värde har kommit tillbaka till dig i form av varan och frakten är något du begär från postbolaget. Det finns inte rimlighet i världen att köparen kan begära de 500:- extra från säljaren, som betalades till posttjänsten på andra sidan jordklotet, speciellt inte eftersom det inte finns möjlighet för säljaren att begära in avgiften från berörd posttjänst i sin tur. Ni ser orimligheten?

Egentligen borde Postnord betala tillbaka både tull/moms och avgift till dig, och sedan begära återbetalningen från Tullverket på egen hand. Det är det normala för ansvarig huvudman att inte överlåta ansvaret till köpare att begära in från underleverantörer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2005

Som jag ser det har jag betalat postnord för att de ska tulldeklarera varan och se till att den uppfyller tullverkets krav och kan släppas igenom. Nu står paketet fast i tullen och har inte uppdateras i deras trackingsystem sedan dess. Paketet har således inte kommit igenom tullen och Postnord har ej levererat den tjänst JAG köpt av dem, och dessutom fått ordernr och kvitto på.

Om paketet slarvats bort av Postnord efter det att paketet har gått igenom tullen och kommit ut i postsystemet igen, ja då har de misslyckats med något som en annan expeditör anlitad dem för och fått betalat av avsändaren. I det fallet bör avsändaren reklamera den tjänst han betalat för, och expeditören får i sin tur kräva ersättning av postnord. Jag har i detta fallet betalat för och fått tulldeklarationen gjord.

Men i mitt fall iallafall finns det inget som tyder på att de levererat den tjänst jag beställt då paketet sitter fast i tullen.

Skrivet av ToddTheOdd:

@snajk: Precis. Men det är inte du som köper tjänsten "flyttning av möbler" i det här fallet. Det är säljaren som gör det. Att säljaren sedan har köpt en så pass billig tjänst så det inte ingår leveransgaranti är ju förstås tråkigt men då får man köpa av någon annan som har bättre villkor för sin leverans av paket. Finns på banggood.com t.ex. Men då blir frakten dyrare också. Så välj inte billigaste möjligaste frakt om du nu verkligen vill ha 100% garanti för att det ska levereras. Man får ibland vad man betalar för.

Det finns ingen expeditör som kan garantera att det inte levererar/slarvas bort av Postnord i slutänden. Jag har själv betalat extra för DHL, men DHL lämnar över den till Postnord likförbannat då de har monopol.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av lord_moggo:

Som jag ser det har jag betalat postnord för att de ska tulldeklarera varan och se till att den uppfyller tullverkets krav och kan släppas igenom. Nu står paketet fast i tullen och har inte uppdateras i deras trackingsystem sedan dess. Paketet har således inte kommit igenom tullen och Postnord har ej levererat den tjänst JAG köpt av dem, och dessutom fått ordernr och kvitto på.

Om paketet slarvats bort av Postnord efter det att paketet har gått igenom tullen och kommit ut i postsystemet igen, ja då har de misslyckats med något som en annan expeditör anlitad dem för och fått betalat av avsändaren. I det fallet bör avsändaren reklamera den tjänst han betalat för, och expeditören får i sin tur kräva ersättning av postnord. Jag har i detta fallet betalat för och fått tulldeklarationen gjord.

Men i mitt fall iallafall finns det inget som tyder på att de levererat den tjänst jag beställt då paketet sitter fast i tullen.

Det finns ingen expeditör som kan garantera att det inte levererar/slarvas bort av Postnord i slutänden. Jag har själv betalat extra för DHL, men DHL lämnar över den till Postnord likförbannat då de har monopol.

Man är inte tvingat att använda Postnord, många företag gör allt själva och när du handlar utomlands så är det väl endast China post som har avtal med Postnord om att de alltid ska sköta det.
Det handlar om att säljaren har valt en fraktmetod där man låter Postnord sköta pappersarbetet och inte att det är nått tvång att de ska göra det, Vill inte DHL använda dem så går det utmärkt att lösa det på andra sätt och det gör de för företagspaket, det handlar om priset och Postnord är billiga och blir därför ofta anlitade av de som inte har särskilt mycket handel in och ut ur EU, de som har mycket handel brukar sköta det helt på egen hand eller ha avtal med nån speditör.

Hur går jag tillväga om jag vill deklarera min försändelse själv?

Om du väljer bort tjänsten att låta din speditör sköta tullhanteringen och istället vill göra din deklaration själv går det bra.
Varför samarbetar Tullverket med vinstdrivande Postnord?
Postnord är den enda aktören i Sverige som lyder under den konvention som bland annat reglerar import och export av postförsändelser, UPU-konventionen. Det innebär att om något skickas med posten i ett annat land är det Postnord som transporterar varan i Sverige.
Denna roll innebär dock inte att Tullverket samarbetar med Postnord. Vi behandlar Postnord på samma sätt som andra företag.

https://www.tullverket.se/fragorochsvaromdennyahanteringenavk...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av snajk:

Liknelsen är inte jättebra direkt, men en sak som inte stämmer alls är ju att det skulle handla om ett annat företag som man betalar kontrollavgiften till för det är ju samma företag som utför original-tjänsten och som tar den extra avgiften för den påtvingade tjänsten.

Jag är med på att detta är en tjänst man måste betala för och att posten vill ha betalt i förväg, det är förståeligt och inte helt orimligt. Problemet är ju att denna avgift inte återbetalas när de strular till det och tappar bort ens paket, vilket är orimligt. I mina ögon är det också orimligt att man ska behöva betala för en extra försäkring för att de ska utföra tjänsten korrekt. Om jag hyr flyttgubbar för att frakta mina möbler så förväntar jag att de faktiskt fraktar mina möbler enligt instruktionerna och att de har en försäkring som täcker eventuella skador på möblerna. En extra försäkring hade kunnat behövas om jag vill frakta något exceptionellt dyrbart men inte för att de ska göra deras vanliga jobb liksom.

Det känns som att det du hakar upp dig på är det faktum att det är samma företag som sköter tullhanteringen (en tjänst) och är ansvariga för slutleveransen av försändelsen (en helt annan tjänst). Hur hade du ställt dig om det vore två olika företag, exempelvis Tullhantering AB som skötte införtullningen och Postnord som utförde leveransen? Hade du då också gått till Tullhantering AB och krävt pengarna tillbaka för att ett annat företag inte fullföljt sitt åtagande? Antagligen inte! Du hade troligen tyckt att det är Postnords fel och att det i så fall är de som ska ersätta kostnaderna. Detta skulle innebära att det är avsändaren som ska reklamera detta till Postnord och kräva ersättning. Du själv är rimligen inte i ställning att ställa krav mot Tullhantering AB som ju fullgjort sin del av avtalet er emellan.

Men nu, bara för att dessa två separata tjänster utförs av samma företag, så anser du plötsligt att du, som köpare av den ena av dessa två tjänster, har betydligt fler rättigheter och kan kräva ersättning för tjänsten som någon annan köpt inte utförts korrekt? Hur menar du att det skulle gå till?

Du verkar dessutom kräva att det ska ingå en försäkring när man köper en frakttjänst. Du tycker inte det är orimligt att du skulle kunna köpa ett frimärke och sedan skicka några tusenlappar i kontanter och förvänta dig att Postnord garanterar att försändelsen inte kan komma bort, och om det ändå skulle göra det, så ersätter Postnord detta? Ett porto kostar 11:-, motsvarande pris för rekommenderat brev är 92:- (där innehållet alltså är försäkrat upp till 10.000:-, 5.000:- vid om paketet innehåller kontanta medel). Men du kanske tycker det är rimligt? Eller menar du att man borde skrota det vanliga portot och endast köra REK och det därmed skulle kosta en dryg hundralapp att skicka ett vykort?

Jag förslår att du kikar in Postlagen 2 kap. 7§

Citat:

Förlust av brev, skada på brev eller försening av brev ger avsändaren rätt till ersättning från postbefordringsföretaget endast om det har avtalats mellan företaget och avsändaren.

Vidare så är en rekommendation att du faktiskt tar reda på vad det är för tjänst du beställer. Du kan inte alltid förutsätta det ena eller det andra. Ofta finns det lagar som reglerar vad ett avtal kan innehålla (exempelvis Konsumentköplagen eller andra applicerbara lagar), men utöver detta så är det helt fritt att avtala med vad man vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Blomman90:

Det känns som att det du hakar upp dig på är det faktum att det är samma företag som sköter tullhanteringen (en tjänst) och är ansvariga för slutleveransen av försändelsen (en helt annan tjänst). Hur hade du ställt dig om det vore två olika företag, exempelvis Tullhantering AB som skötte införtullningen och Postnord som utförde leveransen? Hade du då också gått till Tullhantering AB och krävt pengarna tillbaka för att ett annat företag inte fullföljt sitt åtagande? Antagligen inte! Du hade troligen tyckt att det är Postnords fel och att det i så fall är de som ska ersätta kostnaderna. Detta skulle innebära att det är avsändaren som ska reklamera detta till Postnord och kräva ersättning. Du själv är rimligen inte i ställning att ställa krav mot Tullhantering AB som ju fullgjort sin del av avtalet er emellan.

Hade Tulltjänst slarvat bort mitt paket så hade jag inte betalat eller krävt tillbaka de kostnader Tulltjänst hade fakturerat mig. Om Postnord hade slarvat bort mitt paket efter att Tulltjänst hade utfört sin tjänst så hade jag rent logiskt fått tillbaka pengarna av Postnord. Om det sker genom att de ersätter mig för mina utlägg, eller om de betalar min faktura till Tulltjänst för ersättningsleveransen spelar ingen roll. De har misslyckats med de som jag och/eller säljaren har betalt dem för att göra och mina eventuella direkta merkostnader på grund av deras schabbel ska de förstås stå för. Jag vet att det inte är så rent juridiskt idag här, men logiskt eller moraliskt så är det ju deras ansvar. Men absolut är det lite av ett annat läge när det är två olika företag.

Citat:

Men nu, bara för att dessa två separata tjänster utförs av samma företag, så anser du plötsligt att du, som köpare av den ena av dessa två tjänster, har betydligt fler rättigheter och kan kräva ersättning för tjänsten som någon annan köpt inte utförts korrekt? Hur menar du att det skulle gå till?

Att det är samma företag gör det hela enklare, men det avgör ju inte ansvaret utan det är fortfarande den som "håller" paketet när det försvinner som borde bli ersättningsskyldig för uppkomna kostnader.

Citat:

Du verkar dessutom kräva att det ska ingå en försäkring när man köper en frakttjänst. Du tycker inte det är orimligt att du skulle kunna köpa ett frimärke och sedan skicka några tusenlappar i kontanter och förvänta dig att Postnord garanterar att försändelsen inte kan komma bort, och om det ändå skulle göra det, så ersätter Postnord detta? Ett porto kostar 11:-, motsvarande pris för rekommenderat brev är 92:- (där innehållet alltså är försäkrat upp till 10.000:-, 5.000:- vid om paketet innehåller kontanta medel). Men du kanske tycker det är rimligt? Eller menar du att man borde skrota det vanliga portot och endast köra REK och det därmed skulle kosta en dryg hundralapp att skicka ett vykort?

Snygg halmgubbe. Men att det ingår en försäkring för åtminstone täcka fraktkostnaden och eventuella avgifter som frakten skapar i en frakttjänst som kostar någon hundralapp är inte orimligt. Om jag reklamerar en leverans av ett brev hos posten, där alla är med på att de är de som har tappat bort det, så hade det varit ganska rimligt att få tillbaka portot, eller vad tycker du? Om jag får ett brev där portot inte täcker leveransen utan jag får gå ner till något utlämningsställe och betala det som saknas samt avgiften det innebär, och det sen framkommer att brevet är borttappat, så är det inte orimligt att jag får tillbaka det jag har betalat, eller?

Citat:

Jag förslår att du kikar in Postlagen 2 kap. 7§

Vi diskuterar inte vad lagen säger, alla vet det, utan ifall det är rimligt att behöva stå för merkostnader trots ett misslyckat utförande av själva huvudtjänsten. Rimligt, inte juridiskt korrekt.

Citat:

Vidare så är en rekommendation att du faktiskt tar reda på vad det är för tjänst du beställer. Du kan inte alltid förutsätta det ena eller det andra. Ofta finns det lagar som reglerar vad ett avtal kan innehålla (exempelvis Konsumentköplagen eller andra applicerbara lagar), men utöver detta så är det helt fritt att avtala med vad man vill.

Ofta har man inget val utan det finns bara ett fraktalternativ. Det är lite upp till säljaren vilka säkerheter eller försäkringar de vill ha, för de är ju de som är ansvariga för sina paket tills dess att köparen har det. Väljer de att bara erbjuda posten för att de är billiga, trots att de vet att risken för att paketet försvinner är mycket större, så är det ju ett val de har gjort och de får stå för en till produkt och omleverans. De tjänar kanske på det ändå jämfört med att ta något bättre fraktbolag i förlängningen. Men mertjänsten "Postnords avgifter för internationell hantering" har jag betalt och således är det jag som ska reklamera och få ersättning.