Testpilot: AOC CU34G2X/BK – ultrabred med 144 Hz till bra pris

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC CU34G2X/BK – ultrabred med 144 Hz till bra pris

Testpiloten Björn Endre testar AOC:s senaste ultrabreda skärm med VA-panel, 144 Hz uppdateringsfrekvens och ett intressant pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har inte hängt med i skärmutvecklingen. Men vad de skärmarna har sjunkit i pris. För 6000kr får man en skärm som duger åt nästan alla och de klarar sig med en enda skärm, även om jag personligen skulle vilja ha 2st.

Permalänk
Medlem

Synd på HDR, skulle den kunna leverera HDR 600 till samma el marginellt högre pris skulle den kunna göra stor succé.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tusen tack för denna recension! Lustigt nog skrev jag en tråd om denna och en annan skärm för mindre än 24 timmar sedan och så dyker detta upp som på beställning. Har väntat i snart ett halvår på en 3440x1440 144hz skärm till rimligt pris och nu verkar det äntligen ha hänt.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte är G-Sync godkänd, även efter så lång tids lansering av certifieringen. Vet ej om det betyder något egentligen, men hade känts tryggt.

I övrigt verkar det vara en grym skärm till ett konkurrenskraftigt pris! Kul!

Permalänk
Inaktiv

Är nöjd med min Benq 35 tummare, haft den nu i drygt 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är nöjd med min Benq 35 tummare, haft den nu i drygt 3 år.

Jo hade varit intressant att se en jämförelse mellan denna och befintliga 100hz va paneler, denna känns lite mera budget med tanke på priset å andra sidan kanske teknologin har gått framåt men man vet ju aldrig...

Att färgerna känns urvattnade känns inte så nice om man kommer från en ips panel...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Kul att dessa sjunker i pris, återstår bara gpu som kan driva denna upplösningen med ultra inställningar med acceptabel fps 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

Jo hade varit intressant att se en jämförelse mellan denna och befintliga 100hz va paneler, denna känns lite mera budget med tanke på priset å andra sidan kanske teknologin har gått framåt men man vet ju aldrig...

Att färgerna känns urvattnade känns inte så nice om man kommer från en ips panel...

Jag är inte så orolig som kommer från en TN-panel anno 2014 eller kanske ännu äldre

Permalänk
Medlem

Bra att det börjar dyka upp fler varianter av dessa typer av skärmar.

Permalänk

Bra recension! Blir ett köp när dessa kommer in på lager!

Permalänk
Medlem

Det är ungefär precis något sånt här jag tittar på att köpa så intressant att få det här precis nu. Tittade på någon av de för någon tusenlapp mindre och 100hz men det kanske är värt att lägga en tusenlapp extra ändå?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fadelol:

Det är ungefär precis något sånt här jag tittar på att köpa så intressant att få det här precis nu. Tittade på någon av de för någon tusenlapp mindre och 100hz men det kanske är värt att lägga en tusenlapp extra ändå?

Jag tycker nog det med tanke på hur länge man vanligtvis har en skärm innan man byter så kommer du nog inte sakna den där tusenlappen. Lite som att köpa säng

Permalänk
Avstängd

2000kr hade varit mer rimligt pris. Det är en datorskärm för guds skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

2000kr hade varit mer rimligt pris. Det är en datorskärm för guds skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Va?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bra pris måste jag säga. Jag köpte en LG 34GK950F för snart ett år sen och den får man fortfarande ge runt 12 000 kr för. Den här kan man alltså få för halva priset. Mäkta imponerad av den prislappen.

Skrivet av r3mpuh:

2000kr hade varit mer rimligt pris. Det är en datorskärm för guds skull.

????????????

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mortac:

Bra pris måste jag säga. Jag köpte en LG 34GK950F för snart ett år sen och den får man fortfarande ge runt 12 000 kr för. Den här kan man alltså få för halva priset. Mäkta imponerad av den prislappen.

????????????

Sedan är det skillnad på VA och IPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Är inte VA och ultrabred en dum kombo?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Sedan är det skillnad på VA och IPS.

Så är det ju. Men tycker ändå skärmen verkar väldigt prisvärd (utan att ha sett den).

Skrivet av Chris_Kadaver:

Är inte VA och ultrabred en dum kombo?

Mja. IPS är väl bättre överlag skulle jag säga, men det är inte heller helt perfekt eftersom du kan få ganska mycket IPS-glow mot kanterna och framförallt hörnen.

Permalänk
Medlem

Dela gärna med er av inställningar ni anser vara bra. Hittar väldigt lite sånt nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

2000kr hade varit mer rimligt pris. Det är en datorskärm för guds skull.

Skickades från m.sweclockers.com

En skärm som visar nästan all den output en dator ger. En av de viktigaste delarna i ett datorsystem för en bra upplevelse. För 2000 får du bara skräp.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Vad är kontrasten? Eller var den inte inkluderad då Spyder inte kan mäta det ordentligt?

Permalänk
Medlem

@r3mpuh: Jag håller med! Men sedan så var det typ 2012 jag köpte skärm sist och då var det någon samsung 21" för 1300kr med enbart vga och dvi.

Känns som att det hänt för lite i de billigare prisklasserna. Men det går att hitta en hel del alternativ för 2-2500kr vilket ändå är rätt ok.
1440p, 75hz och displayport t.ex går att få och i vissa fall även med någon af sync technologierna. Detta går också att hitta i 24 och 27" så jämför man med vad man kunde köpa ca 2012 med detta så är det relativt rimligt.

Men för någon som mig som kan 0 om skärmar typ och bryr mig relativt lite så är allt över 3k hutlöst dyrt i dessa sammanhang.
Det absolut jobbigaste är att jag inte har några referenser att jämföra med. Minne, CPU och GPU kan jag jämföra prestanda på, utvärdera temperatur och ljud osv och fatta beslut jag känner mig trygg i men skärm?

Jag vet vad upplösning är, jag vet vad refresh rate är, jag vet vad kontakterna är men allt det andra? Jag har försökt läsa om svärta hitan, grå-svart-grå flip eller vad det kallas, freesync, gsync osv och kan förstå det halvt men kan inte översätta det i monetärt värde för min del.

Jag är ganska ovillig att köpa en skärm för 6k+ vilket gör att jag heller inte kan testa och se skillnaden och är inte direkt villig att köpa grisen i säcken.

Kan dock säga att de senaste månadernas jakt på ny skärm för min del och det att så många är så dyra får mig att känna mer och mer att ett vr headset för 10k egentligen inte är så farligt.

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för

@psilobe: Var i exakt samma läge när jag byggde min dator för 3 år sen så hade jag en gammal 1080 p 60 hz skärm . Tyckte det räckte och förstod inte varför folk la 6-7 k på en skärm . Fick testa att spela på skärmen jag har nu och resten är historia . Har fortfarande den gamla skärmen kvar men på en gammal dator . Man får vad man betalar för och jag skulle inte sätta mig frivilligt med en 60-75 hz 1080-1440 p skärm igen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

har kört 3 440 × 1 440 i ett par år nu kommer aldrig kunna gå tillbaka till en vanlig skärm, sitter även med det på jobbet det är så jäkla nice, och att spela spel på blir det bara bättre

Har en Asus ROG Swift PG348Q 34 skulle vara nice med en uppgraderad variant på 200Hz men den ligger ju på 30K det är lite över min skärmbudget

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wessmen:

Dela gärna med er av inställningar ni anser vara bra. Hittar väldigt lite sånt nu för tiden.

Som tumregel är modernare allroundspelskärmar lämpligast i det läge de levereras där de ligger närmast färgstandard. Sedan drar man i Brightness-reglaget för att hålla ljusstyrka på lämplig nivå då allihopa är för starkt inställda från början.

En del av de mer typiska spelskärmarna med 1920x1080-panel kan komma förinställda i lägen som ljusar upp skuggnyanser och adderar kantskärpa. Men i övrigt är kartonginställningen ofta den som har minst felaktigheter.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Kan tänka mig det. Är dock inte första recensionen jag läser om AOC där man klagat på färgerna men efter div inställningar så får färgerna mer tryck och den upplevda kontrasten blir bättre.

Ingen recension pratar dock om vilka inställningar som gäller

Permalänk
Medlem

@ottoblom: Jag har lite fått den bilden att många tycker det är värt att gå upp men som sagt känns svårt när man inte vet skillnaden. Skulle vilja ta min skärm och knalla ner någonstans och testa sida vid sida typ. Nuvarande vs billig skärm och nuvarande vs dyr skärm. Hade kanske fått en bättre bild av svärta, hz påverkan, sync påverkan osv på det viset.

Permalänk
Bildexpert 📺

@wessmen: Man får nog tolka alla olika recensioner från fall till fall. AOC-skärmarna är överlag inga problembarn med för blek bild. Utan det är förmodligen ett samspel av dessa två situationer:

1) TN- och VA-paneler blir blekare och mattare i vinkel, vilket kanske är oväntat [för recensenten]
2) Recensenten är van med överdrivet starka färger, kanske till och med drar i "Digital Vibrance"-reglagen på Nvidia-drivrutinen och distorderar färgerna

Permalänk
Medlem

Vad gäller den här egentligen? Jag blev väldigt taggad på att den hade 2x DP men på AOCs hemsida står det att den bara har 1.