Powerline, Repeater etc. Vad säger nätverksgurun att man ska ha?

Permalänk
Medlem

Powerline, Repeater etc. Vad säger nätverksgurun att man ska ha?

Tjena.
Jag har stött på ett problem med att försöka få bra täckning i hela huset.
Huset är 300kvm plus inredd källare. Fiber routern står självklart i ena sidan av huset på första våningen. Medans spelrummet är på andra sidan, och i källaren med betong tak/väggar.
Eftersom vi hyr stället så är det inte bara att borra hejvilt och dra en kabel, så jag måste hitta en bra lösning att få bra mottagning till spelrummet.
Jag kör Bahnhof 500/500 lina med deras router. Sen har jag en Asus RT-66U som repeater, på samma våning som som fiberroutern. Men hastigheten blir inte bättre än 50-80mbps ner till spelrummet fast täckningen är helt ok. Eftersom jag har 2 datorer, PS4, Xbox one, TV och förstärkare i samma rum som kräver Wifi så vill jag så klart ha det stabilt och snabbt. Men jag får inte det med Asus routern som repeater.
Eftersom vi är många i hushållet som gillar att spela samtidigt så krävs det att det funkar för husfridens skull. ^^

Är det någon guru här som har tips på hur jag ska lösa detta?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Relik 📜

Min erfarenhet av powerline är att det inte blir bättr eän mediokert, hur bra pluggar du än köper. Vill minnas jag maxade på runt 200 Mbit/s, och då satt de i samma fas i samma rum i en nybyggd lägenhet. Vet andra fått bättre, men det är.. ett fulhack, haha. Det ska man vara medveten om.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Dra kabel utan att borra.

Den vettigaste lösningen om du absolut inte kan dra kabel är att köpa ett gäng mesh-enheter. Du kan ju prova med ett paket om tre som du fördelar jämnt i huset. Hjälper inte det får du köpa fler. Köp några av de dyraste som har separat backhaul band så att inte trafiken mellan mesh-enheterna belastar samma nät som dina andra enheter.

Lycka till, du behöver det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Dra kabel utan att borra.

Den vettigaste lösningen om du absolut inte kan dra kabel är att köpa ett gäng mesh-enheter. Du kan ju prova med ett paket om tre som du fördelar jämnt i huset. Hjälper inte det får du köpa fler. Köp några av de dyraste som har separat backhaul band så att inte trafiken mellan mesh-enheterna belastar samma nät som dina andra enheter.

Lycka till, du behöver det.

Hade frugan godkänt en kabel längs väggarna så hade jag nog dragit en kabel. Men jag behöver inte bli ett huvud kortare. ^^
Vet du om några bra mesh-enheter som skulle funka till detta?

Tack ^^

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Min erfarenhet av powerline är att det inte blir bättr eän mediokert, hur bra pluggar du än köper. Vill minnas jag maxade på runt 200 Mbit/s, och då satt de i samma fas i samma rum i en nybyggd lägenhet. Vet andra fått bättre, men det är.. ett fulhack, haha. Det ska man vara medveten om.

Yep, skulle tom säga att det är ett lotteri att de fungerar hjälpligt tom.. så gamla hus = nono oftast bara mer problem.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kimzz:

Hade frugan godkänt en kabel längs väggarna så hade jag nog dragit en kabel. Men jag behöver inte bli ett huvud kortare. ^^
Vet du om några bra mesh-enheter som skulle funka till detta?

Tack ^^

Du letar efter enheter med Tri-Band. Inet har rea på dessa nu: https://www.inet.se/produkt/5403184/linksys-velop-tri-band-3-...
Och som sagt, bered dig på att du kanske måste köpa 1-3 till med tanke på stenväggar och husets storlek.

Vad har ni för förhållande när din fru inte har någon förståelse för din och tydligen flera andra i hushållets hobby? Jag har dragit nätverk i inte mindre än fyra bostäder varav två har varit hyres. Så klart gör man det snyggt. Varför skulle sambo/fru klaga? Hon vet att det är min grej och uppskattar också tex TV utan störningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

En TP-kabel syns knappt om du drar den lite smart utmed lister, runt dörrkarmar osv, målar du dessutom över den blir den en del av väggen. Nu vet jag inte hur det ser ut hos er, men att dra den utomhus kanske vore enklare?

När jag bodde hemma hade jag nätverkskabel från övre bortre änden av en tvåplansvilla ut genom ett vädringsfönster, över taket, ner längs undersidan av staketet och in i garaget på andra sidan tomten genom en luftventil. Wifi är fusk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nja det är ganska så krångligt att dra det snyggt då vi har valv och ganska öppna ytor. men utsidan skulle nog funka. får kolla lite på det kanske. Tom det billigaste alternativet

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd