Behöver man verkligen betala importmoms/deklaration på försändelser från UK ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Behöver man verkligen betala importmoms/deklaration på försändelser från UK ?

Jag köpte en enklare nMVE -adapter till pci-e port för ~50kr från England (eBay) häromveckan i hopp om att detta skulle vara gratis frakt/import till Sverige eftersom de fortfarande är med i EU.

Men tji fick jag när det dagarna gick och till slut damp denna lappen ner i postlådan istället;

Min fråga är då om detta är korrekt hanterat från PostNord's sida ?
Försändelsen kommer från England/UK/GB och därmed EU - vilket i sig inte bör innebära någon importavgift/moms/tull/deklaration... Eller har jag fel ?

80kr är väl inte hela världen att bråka om, men det är principen jag ställer mig frågande till, speciellt eftersom prylen jag köpte kostade runt 30-35kr + frakt till Sverige = ~50kr.
Det är 160% påslag på priset... 🙄

Mig veterligen har England inte gått ut ännu, även om det är på G;
https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/storbritann...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nej du ska inte behöva betala. Tyvärr skiter posten i det. Det enda du kan göra är att kontakta säljaren och förklara saken och hoppas att de låter dig låta varan gå tillbaka, sen beställa om och hoppas att posten klarar av att sköta sitt jobb nästa gång.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår ska du inte behöva betala något, enligt tullverkets hemsida så står det här:

Citat:

Fram till och med den 31 december 2020 kommer det inte att ske några förändringar när det gäller handeln med varor till och från Storbritannien.

EDIT: Nu blir jag orolig, la precis två beställningar från ebay UK förra veckan som ännu inte kommit till sverige.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag köpte en enklare nMVE -adapter till pci-e port för ~50kr från England (eBay) häromveckan i hopp om att detta skulle vara gratis frakt/import till Sverige eftersom de fortfarande är med i EU.

Men tji fick jag när det dagarna gick och till slut damp denna lappen ner i postlådan istället;
https://i.ibb.co/ZS0hTDh/postnord-2020-fran-UK.jpg

Min fråga är då om detta är korrekt hanterat från PostNord's sida ?
Försändelsen kommer från England/UK/GB och därmed EU - vilket i sig inte bör innebära någon importavgift/moms/tull/deklaration... Eller har jag fel ?

80kr är väl inte hela världen att bråka om, men det är principen jag ställer mig frågande till, speciellt eftersom prylen jag köpte kostade runt 30-35kr + frakt till Sverige = ~50kr.
Det är 160% påslag på priset... 🙄

Mig veterligen har England inte gått ut ännu, även om det är på G;
https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/storbritann...

Vet du att den faktiskt har skickats från Storbritannien och inte den är en säljare på ebay som skickar varor från låt säga Kina?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av killawife:

Nej du ska inte behöva betala. Tyvärr skiter posten i det. Det enda du kan göra är att kontakta säljaren och förklara saken och hoppas att de låter dig låta varan gå tillbaka, sen beställa om och hoppas att posten klarar av att sköta sitt jobb nästa gång.

Hur ska han hinna med detta när det bara är dagar kvar innan UK lämnar unionen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en granne här i huset brevid som jobbar på PostNord, så han skulle kolla på jobbet imorgon... får hoppas han kan trolla

Tack för svaret @killawife

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av filbunke:

Vet du att den faktiskt har skickats från Storbritannien och inte den är en säljare på ebay som skickar varor från låt säga Kina?

Då hade inte försändelse-id't slutat på GB som jag visar i bilden... så jo, det har skickats från England

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur ska han hinna med detta när det bara är dagar kvar innan UK lämnar unionen?

Det är en övergångsperiod tills årskiftet.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det skickats från England och inte någon av Öarna som inte är inom tullunionen? Kan du skriva länken till varan och exakt varifrån den skickas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Då hade inte försändelse-id't slutat på GB som jag visar i bilden... så jo, det har skickats från England

Halvblind

(men det är Storbritannien, hur mycket än det håller på att brytas sönder...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Är du säker på att det skickats från England och inte någon av Öarna som inte är inom tullunionen? Kan du skriva länken till varan och exakt varifrån den skickas?

Öarna är inte GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Öarna är inte GB.

Fast det är andra på forumet här som har haft exakt det problemet med att dom beställt från vad dom trott var england men visat sig vara Isle of Man som exempel.

Permalänk
Medlem

Hade samma på ett paket från Amazon (uk) för några veckor sedan. Där blev det att jag fick betala och så återbetalade Amazon beloppet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av filbunke:

Det är en övergångsperiod tills årskiftet.

Det var det jäkligaste. Ser att det står ovan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Destromath:

Är du säker på att det skickats från England och inte någon av Öarna som inte är inom tullunionen? Kan du skriva länken till varan och exakt varifrån den skickas?

Det har skickats från London.

Så det blir väl inte så mycket mer GB än så va?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://i.ibb.co/QJBk29T/nvme-annons-ebay2.png
Det har skickats från London.

Så det blir väl inte så mycket mer GB än så va?

Ser inte ut som att det är något annat än London som den finns i, säljaren är dock baserad i Kina men skall den skickas från London så är det ju därifrån den skall skickas, låter ju verkligen som att posten gjort fel då, kontakta dom och fråga vad dom fått sin information ifrån att den inte är skickad från England.

Permalänk
Medlem

Har med köpt saker som ska vara i från EU enligt Ebay annonsen som ändå kommit från China och får pröjsa den där jävla avgiften + momsen.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att momsen inte betalats? Ser inget om vat någonstans. Om det inte betalas i landet som det skickas ifrån så betalas det i mottagarlandet. Det har varit problem förr i tiden åtminstone. EU är nöjd så länge du betalat det åtminstone någonstans. Kika om du hittar något om att du betalat moms.
Ska det skickas utanför EU säljer man utan moms (eller till företag) och det betalas alltid (om någon jobbar med att göra det, som postnord) i mottagarlandet.
Samma sak när det skickas till EU. Man kan ju dock momsa direkt vid köp ibland och då underlättar man ju inflödet och postnord slipper lägga på sin undersökningsavgift.

Tråkigt på en så billig pryl.
De blir ju ibland så billiga just för att det inte är någon moms.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Har med köpt saker som ska vara i från EU enligt Ebay annonsen som ändå kommit från China och får pröjsa den där jävla avgiften + momsen.

Då slutar väl spårningsnumret på CN? Då kan det inte vara det som är boven i TS fall.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är något som inte stämmer någonstans, såvida inte någon tror att det sitter en kines i Kina med ett lager med tio eller hundra tusentals varor i Storbritannien. Hade det varit en kines (eller britt) i Storbritannien med lagret i Kina, det hade jag inte sett som särskilt förvånande.

Permalänk
Medlem

Lite halft OT iom att det inte är samma ÅF. Men jag beställde 3 blu-ray från Amazon uk för 260 kr förra veckan. Fick ingen lapp om att jag skulle betala importmoms. Kunde vackert plocka ut försändelsen på mitt lokala ombud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beställde en sak ifrån dhgate så visste att jag skulle åka på importmomsen dock när jag följde trackingen så valde säljaren att skicka den genom nederländerna och "posta om den" så kollit slutade på NL tänkte fasiken va gött, men sen när de väl kom till krita så fick jag ett sms med importmoms och hanteringsavgift, hörde efter med postnord vad de gällde om och fick till svar
Hej!
Den här försändelsen har en tulldeklaration på sig och då ska den genomgå tullhantering.
Om den är ifrån Nederländerna hade inte avsändaren behövt sätta på en tulldeklaration och den hade gått igenom utan problem men nu har den en sån så då får man betala.
Hälsningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla bilderna om de säger nåt speciellt, det kan vara så att de slussas vidare från Kina till dig via UK och att det därför flaggas som försändelse som skall momsas på.

Vill du inte betala så klaga hos säljaren och se vad han säger, när jag gjorde det så fick jag till slut en refund.
..eller så kan du bara ignorera momsbrevet och om nån vecka eller två hävda att du inte fått paketet och den vägen få tillbaka pengarna.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag beställde 3 brädspel från GamesLore förra måndagen vilka är baserade i England.
Fick ett SMS så hämta ja ut det. Inget med Postnord.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Skicka inte med posten nästa gång, schenker och dhl har inte samma påslag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från postnord:

Citat:

Min vara kommer från ett EU-land, men jag ändå är jag ombedd att betala moms och momshanteringsavgift. Hur kommer det sig?

En försändelse med ursprung utanför EU:s tullunion kan ankomma till Sverige med ett annat EU-land som avsändare genom så kallad transitering. En vara som ankommer till Sverige på det här sättet har inte genomgått förtullning enligt gällande EU-rätt vid ankomst till EU, utan ska istället förtullas när det kommer till destinationslandet. PostNord ska i dessa fall därför hantera varan som om den kommer direkt utifrån EU:s tullunion, och upprätta en momsdeklaration, samt en tulldeklaration när regelverket kräver det.

Om din vara däremot har sitt ursprung i ett EU-land eller om försändelsen redan har genomgått en korrekt förtullning vid ankomst till EU, har det blivit fel och du ombeds då ta kontakt med vår kundservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Då skulle jag testa kundservice i detta fall (du har ju specifikt valt att handla inom eu i denna tro)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kan överklaga.om datumen stämmer med att det är skickat från London, framme några dagar senare så har jag fått igenom överklagan alla gånger trots att det sitter tulldeklaration på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då skulle jag testa kundservice i detta fall (du har ju specifikt valt att handla inom eu i denna tro)

Skickades från m.sweclockers.com

Fast försändelsen har med all säkerhet varken sitt ursprung i ett EU-land eller har genomgått en korrekt förtullning.

Så säljaren borde anmälas till ebay, med det finns långa trådar om att ebay inte gör något åt säljare som ägnar sig åt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nej du ska inte behöva betala. Tyvärr skiter posten i det. Det enda du kan göra är att kontakta säljaren och förklara saken och hoppas att de låter dig låta varan gå tillbaka, sen beställa om och hoppas att posten klarar av att sköta sitt jobb nästa gång.

Skrivet av Mieriola:

Kolla bilderna om de säger nåt speciellt, det kan vara så att de slussas vidare från Kina till dig via UK och att det därför flaggas som försändelse som skall momsas på.

Vill du inte betala så klaga hos säljaren och se vad han säger, när jag gjorde det så fick jag till slut en refund.
..eller så kan du bara ignorera momsbrevet och om nån vecka eller två hävda att du inte fått paketet och den vägen få tillbaka pengarna.

Vad gäller om man inte hämtar ut ett paket som är beställt från Kina? Blir man krävd på ytterligare avgifter som när man inte hämtar ut i Sverige? Jag har beställt popfilter för 20kr från Kina och fått sms att betala moms och deklarationsavgift på 70kr..