Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.1.4

Permalänk
Hjälpsam

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.1.4

This release contains stability improvements for end user reported issues.

Support For

  • Warcraft III: Reforged™

  • With high presets on the Radeon™ RX 5700 XT, achieve up to 11% better performance playing World of Warcraft® III: Reforged™ with Radeon™ Software Adrenalin 2020 edition 20.1.4 than with Radeon™ Software Adrenalin 2020 Edition 20.1.3.RS-331

  • Journey to the Savage Planet™

Fixed Issues

  • Red Dead Redemption 2™ may experience square or blocky textures on some terrain during gameplay when using Vulkan® API.

  • Some Vulkan® API games may experience a crash or application hang when performing a task switch while Radeon Image Sharpening is enabled.

  • Text overflow is observed in toast messages for some languages.

  • Radeon ReLive may fail to switch recording to desktop when Radeon Software is open.

  • Grand Theft Auto™ 5 may experience a system hang or black screen at launch, when opening Radeon Overlay while in game, or after performing a task switch while in game.

  • Audio may intermittently be missing from Radeon ReLive recordings near the end of recorded clips.

  • Integer Scaling option is not showing up or available on some Windows®7 system configurations.

Known Issues

  • A loss of display with working audio may be experienced on a limited number of displays when performing a mode change on Radeon RX 5000 series graphics products.

  • A system crash or hang may occur when running the Final Fantasy XIV: Shadowbringers™ benchmark.

  • Integer Scaling may cause some video content to show flicker when the display resolution is set to less than native resolution.

  • Multiple games may have very dark or very bright graphics in game when HDR is enabled in Windows®.

  • Radeon Anti-Lag enable and disable beep notifications may be played in error when individually pressing keys assigned to the hotkey.

  • The Radeon Software Overlay hotkey notification may sometimes be displayed during video playback in web browsers or launching some video player applications.

  • Radeon Software may open with an inconsistent size or may not keep its previously set size when opened.

  • Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.

Länk till release notes och nedladdningslänkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.

Detta är så win95
Detta problemet har kommit o gått i många år nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

blizzard hypar wc3 reforged så otroligt lite inför release att man är ganska orolig att det kommer suga

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av phanto:

blizzard hypar wc3 reforged så otroligt lite inför release att man är ganska orolig att det kommer suga

Inte sällan som hypen slår tillbaka, folk får överdrivna förväntningar och blir besvikna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Inte sällan som hypen slår tillbaka, folk får överdrivna förväntningar och blir besvikna.

Sluta försök döda min hype!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skäggig legend

VILKEN TID IDAG/INATT SLÄPPS DET?! @Jacob DET GÅR INTE ATT DÖDA.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Testpilot
Skrivet av phanto:

blizzard hypar wc3 reforged så otroligt lite inför release att man är ganska orolig att det kommer suga

Svårt att hypa sönder ett spel som är 16(?) år gammalt med nya texturer och mycket behind the scenes fixar Bnet integration o.s.v.).

Med det sagt är jag otroligt hyped och ser fram emot propert stöd för moderna upplösningar samt att spela gamla custom klassiker med vänner igen - Varit en stor speltorka i många år på bra co-op lir i mitt tycke

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av XHI:

VILKEN TID IDAG/INATT SLÄPPS DET?! @Jacob DET GÅR INTE ATT DÖDA.

Midnatt! Jag får med andra ord vänta till imorgon med att avnjuta mer högupplösta texturer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

VADDÅ WORLD OF WARCRAFT III: REFORGE.

Vänligen sluta benämna det äckelspelet i samma mening som Warcraft III, omedelbums, kthxbye.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft problem med HDMI porten efter Adrenaline 2020 lanserades? Får inte ut någon bild till tvn efter 19.2.2 och alla efterföljande versioner. Samt att spel tenderar på att krascha stup i kvarten. funkar som det ska tom 19.12.1 drivern.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

alla budget de har för marknadsföring/hype har de väl spenderat i kina för them china money säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Svårt att hypa sönder ett spel som är 16(?) år gammalt med nya texturer och mycket behind the scenes fixar Bnet integration o.s.v.).

Med det sagt är jag otroligt hyped och ser fram emot propert stöd för moderna upplösningar samt att spela gamla custom klassiker med vänner igen - Varit en stor speltorka i många år på bra co-op lir i mitt tycke

En snabb googling visar att 18 år sedan släppet. Fan vilken ålders ångest man fick...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Jacob:

Sluta komma med jobbiga sanningar. ;_;

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vilken version av drivrutinerna rekommenderas att man kör ihop med ett Radeon RX 580 4GB, Adrenalin 2020 Edition 19.12.2 Recommended (WHQL) eller senaste Adrenalin 2020 Edition 20.1.4 Optional?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.

Detta är så win95
Detta problemet har kommit o gått i många år nu.

Vill minnas att jag hade mycket problem med just det (tillochmed samma workaround) med mitt radeon 6970 jag hade för 8år sedan.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Midnatt! Jag får med andra ord vänta till imorgon med att avnjuta mer högupplösta texturer.

Jag trodde det släpptes 01:00 här.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Mitt samvete säger att jag borde köpa detta då jag var pirat på den tiden spelet släpptes. Samtidigt är jag inte så sugen på att ge Blizzard mina pengar längre pga deras business practices, låga löner till anställda osv. Oh, dessa moraliska dilemman.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av voffen1:

En snabb googling visar att 18 år sedan släppet. Fan vilken ålders ångest man fick...

Oh jäklar... räknade från 2004, men efter snabb Googling så kom även det för 17 år sedan (July 1, 2003).

Nu känner man sig gammal haha

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av chong4oo:

alla budget de har för marknadsföring/hype har de väl spenderat i kina för them china money säkert.

Oj är detta en grej? trodde de var fattiga i Kina, ett paket cigg kostar 5 kr där.
Hursomhaver så spelar jag hellre WarCraft 2 som har funnits på USA's battle.net i flera år, livet är orättvist som vanligt. :c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Oj är detta en grej? trodde de var fattiga i Kina, ett paket cigg kostar 5 kr där.
Hursomhaver så spelar jag hellre WarCraft 2 som har funnits på USA's battle.net i flera år, livet är orättvist som vanligt. :c

wc3 har varit jätte stor i kina det finns fortfarande många turneringar i kina. legendariska wc3 koreanska spelare moon har tom sprungit med olympiska beacon 2008 beijing olympic. största anledning de gör reforged är pga wc3 är så populär kina.

Permalänk

A loss of display with working audio may be experienced on a limited number of displays when performing a mode change on Radeon RX 5000 series graphics products.

Vad innebär ”mode change” i detta fallet?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ArKAN:

Någon annan som haft problem med HDMI porten efter Adrenaline 2020 lanserades? Får inte ut någon bild till tvn efter 19.2.2 och alla efterföljande versioner. Samt att spel tenderar på att krascha stup i kvarten. funkar som det ska tom 19.12.1 drivern.

Nej inga problem. men kör på 19.12.1 så länge, den versionen verkar ganska stabil.

Skrivet av AlpAne:

Vilken version av drivrutinerna rekommenderas att man kör ihop med ett Radeon RX 580 4GB, Adrenalin 2020 Edition 19.12.2 Recommended (WHQL) eller senaste Adrenalin 2020 Edition 20.1.4 Optional?

20.1.4, om den inte funkar, gå tillbaka till 19.12.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av star-affinity:

A loss of display with working audio may be experienced on a limited number of displays when performing a mode change on Radeon RX 5000 series graphics products.

Vad innebär ”mode change” i detta fallet?

Från glad (det fungerar) till dyster (det slutar fungera)?
Gissar på ändrad upplösning, kanske ändrad frekvens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Synd att reforged ser ut som en kinesisk kopia snarare än gjort utav blizzard

Permalänk
Medlem

Man har kunnat Spela WC3: reforged på BETAn ett bra tag om man har förbokat.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Svårt att hypa sönder ett spel som är 16(?) år gammalt med nya texturer och mycket behind the scenes fixar Bnet integration o.s.v.).

Med det sagt är jag otroligt hyped och ser fram emot propert stöd för moderna upplösningar samt att spela gamla custom klassiker med vänner igen - Varit en stor speltorka i många år på bra co-op lir i mitt tycke

är väl jättelätt att hypa? mer synlighet i battlenet launchern, mer reklam på nätet, mailutskick etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

A loss of display with working audio may be experienced on a limited number of displays when performing a mode change on Radeon RX 5000 series graphics products.

Vad innebär ”mode change” i detta fallet?

Killgissar växling mellan helskärm och borderless.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)