Hur mycket ska man tåla i en lgh?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska man tåla i en lgh?

Hur mycket ska man egentligen behöva tåla när man bor i en hyresrätt? Jag har en granne som antingen spelar fiol eller cello jag hör varje ton som tas men inte riktigt om det är en cello eller fiol.

Jag är uppväxt med regeln att man ej får klaga på sina grannar för då blir man osams för livet, grannen spelar aldrig efter 22:00 så det kanske inte funkar med störningsjouren för då ska man väl uppge namn och så.

Jag hör att de andra grannarna dunkar i väggarna när det spelas men det hör man väl inte när man spelar.

Så hur mycket ska man egentligen tåla? Och klagar man vågar man väl själv inte göra ett enda väsen utan att man ska få igen det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Beror ju på tid, hur länge och så. Normalt ljud får man ju leva med men finns ju gränser även på dagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hur mycket ska man egentligen behöva tåla när man bor i en hyresrätt? Jag har en granne som antingen spelar fiol eller cello jag hör varje ton som tas men inte riktigt om det är en cello eller fiol.

Jag är uppväxt med regeln att man ej får klaga på sina grannar för då blir man osams för livet, grannen spelar aldrig efter 22:00 så det kanske inte funkar med störningsjouren för då ska man väl uppge namn och så.

Jag hör att de andra grannarna dunkar i väggarna när det spelas men det hör man väl inte när man spelar.

Så hur mycket ska man egentligen tåla? Och klagar man vågar man väl själv inte göra ett enda väsen utan att man ska få igen det.

Enda rätta är att skaffa ett par högtalare och en ordentlig bas.
Så fort de drar igång och spelar så börjar du spela musik. Gärna Thomas Di Leva eller något annat fruktansvärt.

Efter 3-4 gånger förstår de nog vinken och slutar spela.

Annars fungerar det ju att prata med grannen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Hur mycket ska man egentligen behöva tåla när man bor i en hyresrätt? Jag har en granne som antingen spelar fiol eller cello jag hör varje ton som tas men inte riktigt om det är en cello eller fiol.

Jag är uppväxt med regeln att man ej får klaga på sina grannar för då blir man osams för livet, grannen spelar aldrig efter 22:00 så det kanske inte funkar med störningsjouren för då ska man väl uppge namn och så.

Jag hör att de andra grannarna dunkar i väggarna när det spelas men det hör man väl inte när man spelar.

Så hur mycket ska man egentligen tåla? Och klagar man vågar man väl själv inte göra ett enda väsen utan att man ska få igen det.

Beror lite på... hur länge och ofta spelar grannen? Har du pratat med övriga grannar och hyresvärden? Står det nåt om musikinstrument osv. i kontraktet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag stod inte ut och sålde min övervärderade lägenhet på Söder i Sthlm och köpte ett hus som dessutom var billigare söder om stan. Det har jag inte ångrat. Tidigare hade jag flyttat flera gånger pga dåligt isolerade lägenheter eller utsatt område.

Permalänk
Medlem

Oljud dag/kvällstid fram till 21-22 på söndagar och vardagar och 3-4 timmar senare på fredag och lördag tycker inte jag man kan gnälla på. Vill man slippa grannar får man bo ute i skogen.

Sen är det ju skillnad på oljud och oljud, är det nån som konstant har fylleslag med skrik, bankande i väggarna och alldeles för hög musik får man så klart lacka ur. Men att hindra nån från att spela fiol låter lite väl strikt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Beror lite på... hur länge och ofta spelar grannen? Har du pratat med övriga grannar och hyresvärden? Står det nåt om musikinstrument osv. i kontraktet?

Det står ingenting om musikinstrument men man får inte väsnas efter 22:00 det verkar dom hålla dom spelar nån timma på kvällen brukar få höja ljudet på tv:n när det spelas. Har tyvärr inte så bra kontakt med grannarna att jag tagit upp det än.

@klirre har du hört hur högt en fiol kan låta

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Jobbigt att så gott om alla instrument kräver duktigt med övning också... grannen får köpa något el-baserat alternativ så att övningen kan utföras via hörlurar istället, utan att störa omvärlden.

Går själv i husköpartankar efter att grannar börjat föra liv!
Tystnaden har sitt pris.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av klirre:

Oljud dag/kvällstid fram till 21-22 på söndagar och vardagar och 3-4 timmar senare på fredag och lördag tycker inte jag man kan gnälla på.

Så om jag ska upp klockan 4 på lördag/söndag morgon för att jobba så är det okej att grannen dunkar musik till 2 på natten menar du?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk

Tänk som en medmänniska - om det var du spelade och störde dina grannar - hur skulle du vilja att de framförde det till dig. Kanske önskar du att dina grannar skulle ge dig en gåva i form av ett par hörlurar att koppla till datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan ju instinktivt känna att det bästa vore att försöka prata med grannen men det kan straffa sig, så håller med dig om att man ska vara försiktig med att berätta öppet att man störs, tyvärr... Dvs om inte grannen inte är en snäll gammal cello farbror som inte hör när mindre kultiverade grannar dunkar i väggen? Då är det kanske en annan femma. Cello låter ju förhållandevis bildat värre om det var nån slags "smurf-techno" eller nån annan skit.

Klaga till fastighetsägare (i saklig ton) dom kan nog skicka ut en allmän varning. Du kan ju också nämna att du inte vill att det ska komma fram att det är du som klagat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Tänk som en medmänniska - om det var du spelade och störde dina grannar - hur skulle du vilja att de framförde det till dig. Kanske önskar du att dina grannar skulle ge dig en gåva i form av ett par hörlurar att koppla till datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det jag gör då jag inte spelar pang pang spel utan lurar, ska jag gå över och fråga om jag kan ljudisolera deras lägenhet?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Vet inte jag, tycker man att det är jobbigt att höra riktiga instrument så finns det värre saker att höra i i lägenhetshus. Var glad att det inte är psykfall.

Dock kan jag tycka att man bör se till att hitta en lämplig lokal att spela iallafall en del av tiden.

Enkla lösningen är att köpa hus.

Permalänk
Medlem

Har själv grannar som spelar hög musik och bunkar och gapar men hyresvärden skiter i det så jag har sagt till mig själv att det blir ingen mer lägenhet efter denna utan köper ett hus så jag slipper alla jobbiga grannar. 😁

Permalänk
Medlem

Jag tycker generellt att man ska tåla rätt mycket om man väljer att bo i lägenhet, så länge det är tyst på natten. Men det kanske är lite svart-vitt, alla har inte ett val att flytta till hus och vissa jobbar natt och önskar vila på dagen.

Grundvärderingen ska dock vara att man visar hänsyn till sina grannar också, tycker absolut att det är rimligt att öppna upp för en dialog kring ljudisolering/instrument med hörlurar.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@Bussović: Tyvärr kan man ju inte ha regler som passar alla, majoriteten i detta land jobbar 40h/vecka mån-fre och det baserade jag mitt inlägg på. Jag antar att du inte jobbar varje lördags- och söndagsmorgon, då kan du ju be grannarna skruva ner de kvällar du verkligen störs av det. Dessutom handlar det ju mycket om hur frekvent störningarna sker, om det är fest varenda helg förstår jag att man blir less på det. Som tidigare nämnt står det säkert en tid i hyreskontraktet då det ska vara tyst, det brukar även gälla helger.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Tiderna är lite ointressanta i sig. Om det är regelbundet störande så är det inte acceptabelt oavsett. Läs igenom lagstiftningen.

Permalänk
Medlem

@crew seven:

"Knack knack"
"Öppnar"

Du: Hej! jag är Crew Seven och jag är din granne. Vi har inte riktigt träffats tidigare "le"
Granne: Hej, "räcker fram handen"
Du: Jag har hört att du lirar stråk instrument! Är det Cello eller fiol du spelar?
Granne: Ahh ja "hehe" Det är cello!
Du: Ahh fräsigt, du verkar riktigt duktig! Det är lite pinsamt att ta upp detta med dig, men tror du det finns någon chans att spela lite tystare? Jag vet inte så mycket om cello och hur mycket man kan påverka hur högt man spelar. Huset är tyvärr inte särskilt ljudisolerat så det låter en hel del in till mig när du drar igång. Jag vill ju inte hålla dig från din hobby, utan ville bara kolla ifall det finns en lösning som fungerar för oss båda.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är synd att man inte har krav på bättre lägenheter och frivillighet funkar inte för då prioriterar man bara skit som syns och inte tillför nån funktion. Det går alldeles utmärkt att bygga med bra ljudisolering mellan lägenheter men det är oerhört svårt att fixa det i efterhand, om det är en gammal byggnad så är det ju så klart svårare men man prioriterar det inte så högt i dag heller även om det ör lite bättre.
Man får hoppas att grannen spelar bra så det är trevligt att lyssna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hur mycket ska man egentligen behöva tåla när man bor i en hyresrätt? Jag har en granne som antingen spelar fiol eller cello jag hör varje ton som tas men inte riktigt om det är en cello eller fiol.

Jag är uppväxt med regeln att man ej får klaga på sina grannar för då blir man osams för livet, grannen spelar aldrig efter 22:00 så det kanske inte funkar med störningsjouren för då ska man väl uppge namn och så.

Jag hör att de andra grannarna dunkar i väggarna när det spelas men det hör man väl inte när man spelar.

Så hur mycket ska man egentligen tåla? Och klagar man vågar man väl själv inte göra ett enda väsen utan att man ska få igen det.

Är det en kommunalt ägd hyresrätt eller privat hyresvärd, om privat är det litet eller stort bolag? Har du skött dig perfekt tidigare, inga klagomål mot dig finns?

Bästa rådet i tråden är, som folk redan skrivit, prata med grannen först.

Jag har MYCKET bra insyn i vad som gäller kring hyresrätter och har direktkontakt med både jurister och utredare som arbetar med bo-sociala frågor på ett antal större bostadsbolag så hoppas jag kan hjälpa lite. Men vi kan ju ta det via PM om du inte vill skriva ut för mycket uppgifter här publikt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är synd att man inte har krav på bättre lägenheter och frivillighet funkar inte för då prioriterar man bara skit som syns och inte tillför nån funktion. Det går alldeles utmärkt att bygga med bra ljudisolering mellan lägenheter men det är oerhört svårt att fixa det i efterhand, om det är en gammal byggnad så är det ju så klart svårare men man prioriterar det inte så högt i dag heller även om det ör lite bättre.
Man får hoppas att grannen spelar bra så det är trevligt att lyssna.

Yes. Säkert toppen att göra lägenheterna ännu dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu minns jag varför jag köpte hus ... 🤪

Förstår också att alla inte kan göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Är det en kommunalt ägd hyresrätt eller privat hyresvärd, om privat är det litet eller stort bolag? Har du skött dig perfekt tidigare, inga klagomål mot dig finns?

Bästa rådet i tråden är, som folk redan skrivit, prata med grannen först.

Jag har MYCKET bra insyn i vad som gäller kring hyresrätter och har direktkontakt med både jurister och utredare som arbetar med bo-sociala frågor på ett antal större bostadsbolag så hoppas jag kan hjälpa lite. Men vi kan ju ta det via PM om du inte vill skriva ut för mycket uppgifter här publikt.

Tack ska skicka dig pm om det behövs i framtiden det är en större stad med en stor privat hyresvärd som drivs med egen kö. Jag sköter mig enligt alla regler som finns utan klagomål.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tack ska skicka dig pm om det behövs i framtiden det är en större stad med en stor privat hyresvärd som drivs med egen kö. Jag sköter mig enligt alla regler som finns utan klagomål.

Ok, om det är ett större bolag borde dom ha en bosocial utredare. Dom brukar man kunna ringa och ställa frågor kring hur man ska bete sig och dom brukar också berätta om regelverket etc. Prova ett sådant samtal och se vad du får för tips.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Yes. Säkert toppen att göra lägenheterna ännu dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte särskilt dyrt att bygga mer ljudisolerat men man vill inte för folk betalar inte för det men dyra ytskikt som ofta är tekniskt sämre än billigare och folk är ofta dumma nog att betala extra för sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag är av åsikten att om det är under tider då det inte uttryckligen ska vara tyst och inte är en aktivitet som utförs pga störa så är det ok. Hade en gång en granne som bankade och tjafsade då jag dammsög mitt på dagen. Bad han att dra åt fan och fortsatte med min dammsugning. Efter kl 22, för all del, hugg ifrån.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Nu minns jag varför jag köpte hus ... 🤪

Förstår också att alla inte kan göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att det är ett hus på landet eller i skogen med minst några hundra meter till närmaste granne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det står ingenting om musikinstrument men man får inte väsnas efter 22:00 det verkar dom hålla dom spelar nån timma på kvällen brukar få höja ljudet på tv:n när det spelas. Har tyvärr inte så bra kontakt med grannarna att jag tagit upp det än.

@klirre har du hört hur högt en fiol kan låta

Det finns saker man kan köpa på en fiol så den blir tyst fast man fortfarande kan spela. Tjejen har det till sin, hon kan fan öva när jag sover i samma rum.

Så kanske värt att skriva ut info om det och sätta i trappa?

Kan hitta namn och länkar om det är intressant.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en granne som kommit och klagat på ljudnivån för några lägenheter sedan - på dagtid - och jag var fan så mycket mer välvillig att sänka än jag hade varit om jag hade fått höra ifrån hyresvärden först - då hade jag varit exakt lika dryg tillbaka om de begick minsta lilla fel.
Sprang över nästa timme och frågade om det blivit bättre och det lät fortfarande lite mycket så jag ställde subben på en gammal stolsdyna och då tyckte hon att det var fullständigt okej även när jag höjde lite.
Tackade för att hon tog upp det direkt med mig och påpekade självklart att hon absolut inte skulle tveka att säga till om det eller något annat korkat jag skulle göra i framtiden.

Ingen annan klagade på mig efter det men när det byttes grannar ovanför mig började det låta som om de spelade bowling inomhus. Det tog några dagar innan ovan nämnda granne kom och plingade och frågade om jag kunde sänka - när jag inte hade musik på. Hon hörde när hon stod i ytterdörren hur grannarna ovanför lät ner i min lägenhet.
Vi var 4 pers som allihopa var uppe och sa till flera gånger, men till slut fick vi gå till hyresvärden för de sket i vilket. Har tyvärr inget slut på sagan för jag hann flytta innan de (förhoppningsvis) blev vräkta men jag har väldigt svårt att se att det fick fortgå när det var så omfattande och så många som drabbades.

Jag är ganska säker på att fler tänker som jag i den här frågan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730