Permalänk

Bör jag överklocka min monitor?

Hej, jag har en monitor som är på 144hz men som jag förstått ska gå att överklocka till 165hz. Bör man göra det eller tar den skada? vill ha högre hz men vill dock inte heller skada min monitor. Här är den ifall någon behöver veta mer om den https://www.komplett.se/product/954922?noredirect=true
Tack för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bubblan00: Överklockning i detta fall är "överklockning" där man utnyttjar den sista marginalen av tillgänglig bandbredd i signalen. Det vill säga att du kör allt enligt specifikation, bara att specifikationen räcker till att driva skärmen 165 Hz istället för det mer normala 144 Hz.

Det värsta som kan hända är följande:
(1) Din kabel eller ditt grafikkort orkar inte med hela bandbredden som krävs så det blir ingen bild eller bild med störningar
(2) Allt fungerar och tittar man nog är skärmen faktiskt lite sämre i 165 Hz jämfört med 144 Hz. Blir ofta en pillgnutta mer eftersläp.

Permalänk

@Laxpudding: okej, är skillnaden stor tror du om jag går upp på 165Hz? alltså kan det vara värt det då jag är en competetive gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubblan00:

@Laxpudding: okej, är skillnaden stor tror du om jag går upp på 165Hz? alltså kan det vara värt det då jag är en competetive gamer

Prova?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@Bubblan00: tänker också att den är märkt som en 165Hz modell, spelar det någon roll? då det högsta jag kan välja i nvidia kontrollpanel är 144Hz. Tänker väl att det bör gå då den är märkt som det

Permalänk
Medlem

@Bubblan00: Du får skapa en ny upplösning för att klocka upp den till 165Hz.

https://www.custompcreview.com/articles/guide-overclock-monit...

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Det brukar bara vara en setting på skärmen att aktivera oc mode så dyker valet upp.
Skillnaden är inte enorm men finns där, dock är det ofta så att färgerna inte längre faller iom specifikationerna av skärmen, därav kallar de det överklockning.

Det är samma på de flesta 144hz skärmar med 165hz oc, du kommer inte skada skärmen heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bubblan00:

@Laxpudding: okej, är skillnaden stor tror du om jag går upp på 165Hz? alltså kan det vara värt det då jag är en competetive gamer

Jag tror att endast du själv kan svara på den frågan.

Av tidigare diskussioner att döma verkar de flesta bara rycka på axlarna åt 144->165 Hz, några märker av försämrade eftersläpsnivåer och några ser det som en liten förbättring.

"Överklockningen" är vanligtvis en funktion som aktiveras i skärmen som bootar om och börjar identifiera för grafikkortet att den klarar 165 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubblan00:

Hej, jag har en monitor som är på 144hz men som jag förstått ska gå att överklocka till 165hz. Bör man göra det eller tar den skada? vill ha högre hz men vill dock inte heller skada min monitor. Här är den ifall någon behöver veta mer om den https://www.komplett.se/product/954922?noredirect=true
Tack för svar!

Hur många fps kan ditt grafikkort mata skärmen med i 1440p på (låt oss säga) HIGH grafik kvalitet? Ligger du låst på 144hz nu men vill ha mer - ja då måste du överklocka. Om du ligger på 90-100 fps i 1440p finns det ingen poäng alls. Gsync kommer köra skärmen på 90-100 fps i alla fall.