Kan inte köra startbar usb för installation av debian

Permalänk
Medlem

Kan inte köra startbar usb för installation av debian

Hej!

Jag försöker installera debian från ubuntu 18.04. Jag har gjort en startbar ("bootable") usb-sticka med en debian 10 non-free iso. När jag startar om datorn och väljer usb-stickan i bootmenyn händer precis ingenting förutom att skärmen svartnar någon sekund, sedan tillbaks till menyn igen. Jag har först provat Diskar i Ubuntu för att göra partitionen, sedan MultiWriter med samma resultat. När jag kollar på usb-minnet i Diskar står det "Partitionering: Master Boot Record" och på partitionstyp står: "0x00 (Startbar)".

Har någon något förslag på hur jag kan gå vidare?

Permalänk
Medlem

Hur skapade du usb-stickan? Kolla adress med fdisk -l
Om exempelvis /dev/sdc
Så skall stickan skapas med:
dd if=filnamn of=/dev/sdc

Permalänk
Medlem

Är det så att du försöker starta en MBR-formaterad USB-sticka i ett UEFI-system? Det kommer inte fungera speciellt bra.
Du behöver GPT-format på USB-stickan till ett UEFI-system.
MBR fungerar bara med BIOS/legacy mode.

Permalänk
Medlem

@Irre: Jag skapade stickan i Ubuntu med Diskar genom att välja "återställ diskavbild" och sedan valde jag helt enkelt iso-filen och återställde. När det inte fungerade installerade jag MultiWriter och lade in ison via det istället, men resultatet blev detsamma. Provade fdisk -l men det står "åtkomst nekas" på samtliga /dev? I Diskar står det /dev/sda1 på enhet.

Jag är inte så haj på något av detta, tar bara några trevande steg med hjälp av guider. Menar du att du tycker jag ska formatera från terminalen med dd-kommandot istället?

@Viita: Det står ju att det är MBR på partitioneringen så jag antar det. Ska prova att formatera om den och återkopplar efteråt. Tack!

Permalänk
Medlem

Pröva att göra stickan i etcher istället:
https://www.balena.io/etcher/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurgul:

@Irre: Jag skapade stickan i Ubuntu med Diskar genom att välja "återställ diskavbild" och sedan valde jag helt enkelt iso-filen och återställde. När det inte fungerade installerade jag MultiWriter och lade in ison via det istället, men resultatet blev detsamma. Provade fdisk -l men det står "åtkomst nekas" på samtliga /dev? I Diskar står det /dev/sda1 på enhet.

Jag är inte så haj på något av detta, tar bara några trevande steg med hjälp av guider. Menar du att du tycker jag ska formatera från terminalen med dd-kommandot istället?

@Viita: Det står ju att det är MBR på partitioneringen så jag antar det. Ska prova att formatera om den och återkopplar efteråt. Tack!

Jo, kör med dd, det funkar alltid. Var dock väldigt noga med att välja rätt outdevice, så du inte råkar skriva över någon enhet du inte vill ha överskriven. dd kommer inte varna dig på något vis. Ett sätt att identifiera rätt enhet är att plugga i stickan och köra kommandot dmesg, du kommer se initieringen av stickan och vilket devicename den fick i slutet av loggen.

Är du van vid och har tillgång till Windows-miljö är Win32 Disk Imager ett idiotsäkrare val, då det bara låter dig välja USB-anslutna enheter att skriva till, och det förmodligen blir lättare för dig som nybörjare att identifiera säkert vilken enhet som är USB-sticka i fråga. Under skalet gör det precis samma sak som dd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En del USB-stickor av vissa fabrikat och vissa batcher (av samma fabrikat) går inte att boota på hur man än försöker - det är en 'bit' i USB-stickan presenterar sig skiljer sig [1] och och underleverantörerna till de kända varumärkena gör fel i bland - jag menar dem som du hittar i gubbdagis och nästan bara dem att välja mellan och börjar på S...

funkar det illa - prova en reklam-USB-sticka istället, bli inte förvånad om det plötsligt går utmärkt...

En ytterligare regel - det är kallstart som gäller när du startar datorn och stickan/DVD-skivan redan sittade i - inte en reboot som efter att du ändrat i BIOS och start-ordning.

Med UEFI aktivt i BIOS så få du helt enkelt inte upp de alternativen i boot som kan väljas för att starta på rätt val om det inte startas med en kall-boot - det beror på att BIOS letar bara efter bootbara enheter vid kallstart men använder cachade värden vid en reboot senare och det läser inte in nya enheter efter kallstarten hur mycket man än stoppar in bootbara DVD i DVD-läsaren eller olika USB-stickor.

[1]

Biten skiljer om stickan presenterar sig som 'mass storage' eller 'removable mass storage' - det kan vara hela skillnaden om man kan använda USB-stickan för installation eller inte och detta går inte att patcha om det är fel, utan det blir att välja annan USB-sticka av annan batch/fabrikat.

En DVD-skiva från en USB-kopplad DVD-läsare är i det avseendet mycket säkrare då det används helt annan kod i BIOS för att hantera optiska enheten - USB-stickor och dess förhandling innan det anses som en lagring är väldigt komplicerad och i detta så ingår det att den i en kort sekvens registrerar sig som en tangentbord och skriver kommandon till USB-drivrutinen som hanterar mass storage i BIOS och även mot OS senare... (och därav att det finns USB-stickor som kan hacka datorer...) och BIOS och även ISO-image (som win10) på en USB-sticka så vägrar det installeras om USB-stickan registreras som en 'mass storage' men det görs inget sådan klassning när enheten identifieras direkt som en CD/DVD-läsare

Permalänk
Medlem

Så här säger debian själva att man ska skapa installation på USB-sticka:
https://www.debian.org/CD/faq/#write-usb

Man behöver ha root-rättigheter för att skriva direkt till USB-stickan med cp eller dd.
T.ex. om USB-stickan motsvarar enhet /dev/sdb
sudo cp debian.iso /dev/sdb

eller

sudo dd if=debian.iso of=/dev/sdb bs=4M
sudo sync

Jag tror inte man behöver bry sig om UEFI eller MBR på USB-minnet eller försöka göra den startbar. Bootdisken ska fixa båda alternativen då det är inbakat i isofilen. Jag brukar trycka F12 eller motsvarande knapp för att få upp bootmenyn när jag startar datorn och där välja något av alternativen för att boota från USB-stickan.

Permalänk
Medlem

Men i en del BIOS först efter att ha kallstartat med stickan i - att varmreboota med tex BIOS-alternativen efter att ha varit i BIOS grottat så dyker helt enkelt inte några boot-alternativ från USB-stickan upp vid tex. F12 innan man kallstartat med startknapp/spänning off/on-cykel

Fungerar inte USB-sticka hur man än gör så fungerar det nästan alltid om man bootar från med iso-imagen bränd DVD-skiva även om DVD-läsaren är kopplad över USB.

Permalänk
Medlem

Hej alla gör naturligtvis som finner de finner är bäst lämpat för dem, dd har har alltid funkat bra för mig !

Permalänk
Medlem

@gurgul: När jag startar om datorn och väljer usb-stickan i bootmenyn händer precis ingenting förutom att skärmen svartnar någon sekund, sedan tillbaks till menyn igen.

Har du provat någon annan USB-port?

Permalänk
Medlem

som andra varit inne på så brukar dd vara ett säkert kort. kommandot är dock "farligt" om man råkar ange fel device. Finns många program som kan skriva en image på samma sätt. Vill minnas att etcher som nämndes tidigare gör det, https://www.balena.io/etcher/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@Eazy: Etcher fungerade utmärkt och nu har jag lyckats installera Debian. Tack för alla svar!