Får inget internet till Ubiquiti Nanostation Loco M2

Permalänk
Medlem

Får inget internet till Ubiquiti Nanostation Loco M2

Goddagens!

Har ett nätverk på det egna företaget, där jag inte får något internet på wlan.
står bara ansluten men inget internet.
Se bifogade bilder nedan över hur det är konfiguerat.

Asus 4g modemet har ju wlan men som jag förstår det, så går det inte att brygga till ciscon så de spelar i samma nätverk. T.ex. ansluter jag till Asus modemet så ansluter jag till Asus nätverket inte till Cisco nätverket som resten av utrustningen måste köra på.
Jag har inte möjlighet att logga in på ciscon, för att leverantören har möjlighet att fjärrstyra..

Det här är mina inställningar som jag har ställt in på Nanostation, är det något som är uppenbart fel?
Anledningen jag vill ha/behöver få ett wlan på samma nätverk som cicson och resten av prylarna är att det har kommit en officiell app, som förenklar övervakningen och styrningen med mobilen...
Edit: Cisco routern har 192.168.168.250 som Ip, Datorn har 192.168.168.168. 192.168.1.1 är huvudutrustningen kopplad till.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

Goddagens!

Har ett nätverk på det egna företaget, där jag inte får något internet på wlan.
står bara ansluten men inget internet.
Se bifogade bilder nedan över hur det är konfiguerat.

Asus 4g modemet har ju wlan men som jag förstår det, så går det inte att brygga till ciscon så de spelar i samma nätverk. T.ex. ansluter jag till Asus modemet så ansluter jag till Asus nätverket inte till Cisco nätverket som resten av utrustningen måste köra på.
Jag har inte möjlighet att logga in på ciscon, för att leverantören har möjlighet att fjärrstyra..

Det här är mina inställningar som jag har ställt in på Nanostation, är det något som är uppenbart fel?
Anledningen jag vill ha/behöver få ett wlan på samma nätverk som cicson och resten av prylarna är att det har kommit en officiell app, som förenklar övervakningen och styrningen med mobilen...
Edit: Cisco routern har 192.168.168.250 som Ip, Datorn har 192.168.168.168. 192.168.1.1 är huvudutrustningen kopplad till.

https://4bwbyw.sn.files.1drv.com/y4pSkhty9TS3triQ3itDFC8oWwVINgE5wzGxFUDZYsYAQy8RfP2hx-eHo1ZU690MoWbXH7M3Bw6tg3fBGVZVFNxjNGzLt3LzzJakTN7ONJ3xUPVjRUJlRGCYEeGuL15A2AxK0alaicdhBRLxFc5kPCaB5GnYYIbiG2N79JYloRPZyR29_LYmDHH5MUPMPkhuNjtBrpYKuMGzezyX9GK1MAzQ-wFspqJGg46tVWhg_H0qdk/n%C3%A4tverk.jpg?psid=1
https://upwllg.sn.files.1drv.com/y4pvv9EooJVLolCF_lejg29cTfNrRpg4QAzLVuUoKrwAbU3XdmSrJ1S8FfZqqlXti41FkoSD_FCSTADMY-dd7QJAvt9bkI_hSNi0aOU9A9C9IN5zltTPhsMdhdcbPKexi6-rLkoKoTWqMgIZhEjhR8Xp4TSh2aKtRpvJft8Ik6qXArWu0kteflI7nWpzvocHpnpxeU4dN2szZCKQFXcAJ6ovFHXHizpFA0Dun8rPAlLUsI/ubnt%20wireless.jpg?psid=1https://upwllg.sn.files.1drv.com/y4p9pfUjRReDCpDiVuUBnKgxZJ1jYZgbhKB2IAUz48vyZDkzIb_eFo2rXHM5GX6Ms_qPYvJY_V1YybaUiS4HgW6Tzr6_WKyRYc4F4S1N7jZ2dMSYzgEd5sziu90n9IXr-0pYa8q65ZFppuDF5_HpUj9QDABDne7aNPKrci6REbPqqjoY3Jb5u1DTs5qykDuccjoMZtdYpbrc8a4bNyCTUTyZtkO6_eg03c_u3k5iWCwTpA/ubnt%20wireless%20avancerad.jpg?psid=1
https://upwllg.sn.files.1drv.com/y4pelM7gGA3G9YUsCieZmsWeexJVDGnI1uwJZlxpi1nZZBzlJVrU6CZDz3FxgAlbla8SWoRe0Ev_ioU22OdlO9HUMSplQqok6ygFr1Y5ppxIgZeLYzzYWw2r9J4cdGtkoZFMrT4NG_Mk-ChnEnXbZ85SNj6bv7ZpIhlM4I2_Rq2y2SLq8k3Y32o1rxlnIG0JQL6894_YdyuGyGzfAlaDg6KVLcTQ2kLDqfTiUkj3K9_PaA/ubnt%20wireless%20avancerad2.jpg?psid=1

Kan du länka bilderna adress med img tagg så att de syns ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
borde vara fixat nu....

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

@mrqaffe:
borde vara fixat nu....

Ja nu syns de, lite lättare att förstå koplingarna dp.
Du kör alltså VPN i hårdvara via Ciscon ?
Jag vet inte exakt vad du får eller kan göra med nätet men jag fattar det som att du vill ha wifi kopplat till din vpn tunnel ? Då behöver du troligen koppla accesspunkten via en switch till porten som delar ut "vpnnätet" (2) men det är inte helt säkert att det kommer att fungera, vem har konfat upp VPN ?

Vill du ha wifi utanför VPN så behöver du aktivera det på Asusen men hela grejen med vpn tunneln är att separera företagsnätet från internet och du skriver "ditt företagsnät" då verkar det underligt att du inte kan konfa Ciscon, är du anställd av ett företag och de har gett dig en VPN enhet som tillför företaget och inte dig så bör du vara mycket försiktig med att ändra nått utan uttrycklig tillåtelse av arbetsgivaren så att du inte gör nått som kan äventyra säkerheten i företagsnätet, det är ju dessutom arbetsgivarens ansvar att ge dig rätt verktyg för att göra arbetet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Mitt eget företag, cisco, dator kombinationen installerade maskin leverantören och konfigurerade. Datorn har tillgång till internet och resten systemet har det också.jag kan ansluta med deras andra appar.. varav ena är en alarm app.
De ansluter över internet inte över wlan.

Men deras nya app som ger ett modernare och enklare gränssnitt och mer övergripligt, skall anslutas lokalt genom Wi-Fi.

Så när jag provar ansluta med den nya companion appen, så ger den svaret att den inte kan ansluta till servern..

Och det känns lite drygt att ta in servicekillen för 1000kr i timmen, när jag är rätt övertygad om att han får ringa vidare till deras it support..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@Wyver:

Sätt Nanostation på DHCP så borde den bli tilldelad rätt adress om Cisco tillåter det.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe:
Tackar skall testa...
Den kommer ju att få någon typ av adress iaf..

Men tycker det är så konstigt, när datorn får internet men inte nanostation.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

@mrqaffe:
Mitt eget företag, cisco, dator kombinationen installerade maskin leverantören och konfigurerade. Datorn har tillgång till internet och resten systemet har det också.jag kan ansluta med deras andra appar.. varav ena är en alarm app.
De ansluter över internet inte över wlan.

Men deras nya app som ger ett modernare och enklare gränssnitt och mer övergripligt, skall anslutas lokalt genom Wi-Fi.

Så när jag provar ansluta med den nya companion appen, så ger den svaret att den inte kan ansluta till servern..

Och det känns lite drygt att ta in servicekillen för 1000kr i timmen, när jag är rätt övertygad om att han får ringa vidare till deras it support..

Men vad fyller då Ciscon för funktion ? Du har den alltså inte för att skapa en VPN tunnel mot ett företagsnät ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Bra fråga, Ciscon leverades med resten av utrustningen av leverantören. Ciscon är grunden för att deras Fjärrhjälp skall fungera tydligen.
Vet inte riktigt hur Tumba företaget i fråga har tänkt.

Edit: Som svar på din fråga nej, inte direkt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

@mrqaffe:
Bra fråga, Ciscon leverades med resten av utrustningen av leverantören. Ciscon är grunden för att deras Fjärrhjälp skall fungera tydligen.
Vet inte riktigt hur Tumba företaget i fråga har tänkt.

Edit: Som svar på din fråga nej, inte direkt.

Den är alltså bara till för fjärrstyrning av nån typ men var är det du ska få fjärrhjälp med i det nätverket när du egentligen inte behöver nån avancerad funktion, jag förstår inte riktigt vad den ska användas till, om du nu har support via den så kan de väl konfa en ap åt dig eller tar de betalt per timme ändå ?
Jag förstår som sagt inte riktigt vad den gör för nytta i ditt nät om du inte ska ha nån mer avancerad lösning.
Har du några speciella krav på nått, hur används nätverket i helhet ?

Det känns överarbetat och "fel" om ditt nät verkligen ser ut som på din bild nedan, vad ska du ansluta med wifi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: det som skall anslutas med wi-fi i det här skedet är telefonen, men senare även övervakningskameror från samma bolag..

Så här konfigurerade systemet, 4G modemet fick jag skaffa själv. När det inte finns någon fast anslutning till lokalen.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

@mrqaffe: det som skall anslutas med wi-fi i det här skedet är telefonen, men senare även övervakningskameror från samma bolag..

Så här konfigurerade systemet, 4G modemet fick jag skaffa själv. När det inte finns någon fast anslutning till lokalen.

Jag förstår ändå inte varför det ser ut som det gör utan tror du skaffat en mer avancerad hårdvara (tjänst ?) än du har behov av. Tar företaget du köpt prylarna av betalt för hjälp per timme eller varför ber du dem inte konfa Ciscon på rätt sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Wyver:

Har scrollat igenom och läst lite snabbt. Om jag förstått det rätt så är inte lösningen speciellt konstig. Du har ett 4G modem som ger cisco routern internet. Du ansluter lite enheter till ciscon, inget konstigt.
Det jag dock funderar över varför har du en m2? Den är ju för ptp inte lokalt wifi, eller ska du skjuta iväg internet till en annan byggnad? (kanske missat nått i texten:)
Om du ska ha wifi så behöver du ju en vanlig AP. Vad får m2an för ip om du sätter den på dhcp och tjongar in den? Kan du pinga cisco, 4g modemet, google dns med ip (8.8.8.8) från m2an? Har för mig det finns en ping funktion i den.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är networkmode: bridge som är problemet utan att kunna just nanostation.
Vad har du för mer alternativ där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Wyver:

Har scrollat igenom och läst lite snabbt. Om jag förstått det rätt så är inte lösningen speciellt konstig. Du har ett 4G modem som ger cisco routern internet. Du ansluter lite enheter till ciscon, inget konstigt.
Det jag dock funderar över varför har du en m2? Den är ju för ptp inte lokalt wifi, eller ska du skjuta iväg internet till en annan byggnad? (kanske missat nått i texten:)
Om du ska ha wifi så behöver du ju en vanlig AP. Vad får m2an för ip om du sätter den på dhcp och tjongar in den? Kan du pinga cisco, 4g modemet, google dns med ip (8.8.8.8) från m2an? Har för mig det finns en ping funktion i den.

Pimgade Pcn mot mobilens IP när den var ansluten till nanostation... Funkade perfekt... Men något gör så den inte får anslutning mot internet bara lokalt...

Har en UAP lite hemma, den ger samma fenomen om jag testar den...

Skrivet av tranky:

Jag skulle tro att det är networkmode: bridge som är problemet utan att kunna just nanostation.
Vad har du för mer alternativ där?

Bridge
Router
SOHO Router

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Får du samma IP adress på alla ställen? Finns det en route ut/brandväggsregler för det nätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Flestavning
Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

@P-son78: Samma Ip på alla ställen?

Pingar jag Google 8.8.8.8 från Nanostations Ui. Så ger den förljande:
Host Name Time TTL

8.8.8.8 31.873 ms 53
8.8.8.8 55.983 ms 53
8.8.8.8 30.729 ms 53
8.8.8.8 34.681 ms 53
8.8.8.8 54.758 ms 53

5 of 5 packets received, 0% lost
Min: 30.729 ms Avg: 41.6 ms Max: 55.983 ms

Så enligt mitt förstånd så har Nanostation tillgång till internet.

Tar jag Traceroute till Google: 8.8.8.8 så har jag 11 Hopp för att komma fram till Google

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@P-son78: Samma Ip på alla ställen?

Pingar jag Google 8.8.8.8 från Nanostations Ui. Så ger den förljande:
Host Name Time TTL

8.8.8.8 31.873 ms 53
8.8.8.8 55.983 ms 53
8.8.8.8 30.729 ms 53
8.8.8.8 34.681 ms 53
8.8.8.8 54.758 ms 53

5 of 5 packets received, 0% lost
Min: 30.729 ms Avg: 41.6 ms Max: 55.983 ms

Så enligt mitt förstånd så har Nanostation tillgång till internet.

Tar jag Traceroute till Google: 8.8.8.8 så har jag 11 Hopp för att komma fram till Google

Nån ”sak” på andra sidan nanostation. Får den samma IP NÄT som din dator exempelvis? Får trådade enheter och wifi enheter samma ip nät? Nanostation verkar ju fungera men fungerar saker bakom den om dom är kopplade med sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev ip adress men menade ip nät
Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper dig men här en video from UBNT hur man sätter upp den som AP:
https://www.youtube.com/watch?v=40gRLL2B6Vs

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag kör en nanostation m5 och den är kopplad på ssid på min asus. Sedan kopplas den till en switch och i den kopplas grejer (i mitt fall en kamera). Känns som du gör nåt annat med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@P-son78: Samma Ip på alla ställen?

Pingar jag Google 8.8.8.8 från Nanostations Ui. Så ger den förljande:
Host Name Time TTL

8.8.8.8 31.873 ms 53
8.8.8.8 55.983 ms 53
8.8.8.8 30.729 ms 53
8.8.8.8 34.681 ms 53
8.8.8.8 54.758 ms 53

5 of 5 packets received, 0% lost
Min: 30.729 ms Avg: 41.6 ms Max: 55.983 ms

Så enligt mitt förstånd så har Nanostation tillgång till internet.

Tar jag Traceroute till Google: 8.8.8.8 så har jag 11 Hopp för att komma fram till Google

om du pingar www.google.se istället för 8.8.8.8 vad får du för svar då? Kan du pinga 8.8.8.8 ifrån m2an så har du internet (routad väg ut). Men du bör ha dns också för att kunna ha nån större nytta av det, därav www.google.se som test. Fungerar det så vet vi att allt fram t o m m2an är ok (i första skedet). Då vet vi att problemet är m2an-->

edit: Vad får du för ip på m2an om du kör dhcp på den? Vad har du för andra ipn i nätet?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

På den trådlösa klienten/enheten som du kopplar upp mot M2 SSID, som säger ansluten.. Vad får den klienten för IP address?
Får den ingen IP address kanske du har problemet där..
Om den får en IP address, så borde det vara en 192.168.168.x-address.
Om så är fallet, kan du då pinga DFGW addressen 192.168.168.250 och få respons (echo reply)?
Sen, är Cisco burken uppsatt att vara DNS server? Kan vara att du bara ska prova med 8.8.8.8 som primär DNS i M2-inställningarna.. du kan ha 8.8.4.4 som sekundär.

[EDIT]
Om Cisco burken är gateway i ditt nät, och kör DHCP, så kan du kolla på datorn som är fast ansluten, och som funkar även till internet, vad den har för IP inställningar.. IP address, DFGW (default gateway), subnät mask och DNS.
På Windows-burk så kan du skriva ipconfig /all i kommandoprompten. Exempel nedan, i mitt fall är det privata addresser i ett stort nät>

Connection-specific DNS Suffix . : ***********
Description . . . . . . . . . . . : Realtek USB GbE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : **********
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : *******************
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.57.32.129(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : ****************
Lease Expires . . . . . . . . . . : ************
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.57.32.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.57.32.49
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : **********
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : **********
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.57.2.15
10.58.17.194
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

IPv4, default gateway och ev. DHCP server addresser ska matcha och vara i samma IP nät (10.57.32.x i mitt exempel). Iofs kan DHCP vara i annat nät, men det ska nog inte vara så i ditt fall.

Mer text
Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus