Lagliga sidor med material till sitt bibliotek.

Permalänk
Medlem

Lagliga sidor med material till sitt bibliotek.

Hej!

Jag har försökt att googla om det finns några sidor som har lagliga filmer / tv serier att tillgå. Att ladda ner olagligt är inte intressant, men är väldigt vagt med information på sidorna jag hittat.

Ex så finns vissa säsonger av family Guy och southpark på archive.org men är inte dessa skyddade och därmed olagliga att ladda ner?

Även sidor där man kan köpa Drm fritt material skulle va av intresse.

Permalänk
Medlem

@DoDaN:
Om du vill vara helt laglig finns det bara två vägar att gå:

1. Hitta material som släpps med en öppen och/eller fri licens, exempelvis Creative Commons. Du lär inte hitta någonting populärt som går på TV eller streaming-tjänsterna, utan möjligen några indie-produktioner av idealister. Sök på "Creative commons movies" eller något liknande, där kanske finns något du gillar.

2. Betala för materialet. Allt som inte släpps med en öppen licens är proprietärt material som du måste betala för. Det kvittar vilken källa du hittar materialet på, låt säga att du fiskar upp Family Guy på någon sida som verkar legit. Vi vet att Family Guy inte släpps under exempelvis Creative Commons, så du kan kallt räkna med att du begår brott genom att kopiera innehållet utan att betala den som har rätt att distribuera innehållet (inte alltid samma som upphovsmannen).

Tyvärr är risken stor att du hamnar i en situation som styrs av talesättet "Nothing worth having comes for free". Det finns inga genvägar, och hittar du en genväg så är den med största säkerhet olaglig.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Hedersmedlem

Netflix
Amazon Prime Video
HBO Nordic
Viaplay

Permalänk
Medlem

Just South Park så kan du ju se allt förutom senaste säsongen på: https://www.southparkstudios.nu/
Helt gratis.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, vet att det finns massa streamingsidor. Min efterfrågan riktar sig framför allt till material man kan lagra lokalt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett exempel på en långfilm: "Nasty Old People" (2009). Svensk film, skriven och regiserad av Hanna Sköld, släppt under Creative Commons CC BY-NC-SA (du får inte tjäna pengar på den).

Hur får man tag på filmen?

Filmmakaren har själv släppt den på The Pirate Bay och du har rätt att helt lagligt ladda hem den därifrån.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för info! Kollar vidare på vad man kan hitta för filmer 😊

Permalänk
Medlem

Hej igen! Vad jag förstår så är även Privatkopiering tillåtet. dvs spara ner från tv4, svt mfl för personligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

Hej igen! Vad jag förstår så är även Privatkopiering tillåtet. dvs spara ner från tv4, svt mfl för personligt bruk.

Obligatoriak jag är ingen jurist, men... Att ladda ner från streamingsidor är möjligen privatkopiering, möjligen inte. Det är vad jag vet inte prövat i svensk domstol. Men i sådana fall är det precis lika lagligt att ladda ner från ex Netflix, HBO, etc. Svenska SVT och TV4 har inga extra lagtexter som säger att man får privatkopiera mer från dem. Dock såklart lättare då exempelvis SVT inte kör med något som helst DRM, och TV4 endast på visst material.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DoDaN:

Hej igen! Vad jag förstår så är även Privatkopiering tillåtet. dvs spara ner från tv4, svt mfl för personligt bruk.

Jo det är lagligt, men det är olagligt att kringgå kopieringsskydd vilket krävs i de flesta fall om du vill ha någon kontroll på biblioteket. Vill du bara "spela in" TV-program så kan du på många TV-apparater stoppa i ett USB-minne och spara saker där, men man brukar inte kunna flytta det och spela upp innehållet någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Ja, det är det jag tänker på. det material i sverige som ligger öppet utan att man behöver betala för det samt att det ej är DRM skyddat. ex vissa serier, inslag mm. om jag vill spara detta för personligt bruk så bryter jag ju ingen lag. bryter jag däremot DRM så är ju det givetvis inte tillåtet.

Permalänk
Medlem

Försökt att googla och det enda jag hittar är från Copyswede där det står att det är tillåtet, men man får inte sprida det och det är inte avsikten isf.

Permalänk
Medlem

Att spara lokalt från en videoström man har laglig tillgång till måste vara juridiskt likställt med att spela in TV-sändningar på VHS. Tekniken skiljer, men inte principen. Och spela in på band/kassett från radio och TV har folk gjort i Sverige sen åtminstone 60-talet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Ja, det är precis så jag tänker med. och jag hittar inget som talar emot det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DoDaN:

@cyklonen: Ja, det är precis så jag tänker med. och jag hittar inget som talar emot det.

Nej det är helt lagligt, så länge du inte kringgår kopieringsskydd. Och det är ett stort problem eftersom allt innehåll med någon form av kvalitet har kopieringsskydd. Glöm BR och DVD liksom, till och med VHS har ju kopieringsskydd som man måste kringgå om man ska kopiera filmerna. Det som kvarstår är att spela in från TV-sändningar i SD kvalitet, enklast med någon form av capture card tror jag, om du vill kunna använda inspelningarna mer än tillfälligt.

När jag pluggade filmvetenskap kom antipiratbyrån och orsakade en massa problem, föreläsarna fick inte ens plocka ut korta klipp från DVD:er utan var hänvisade till att spela upp filmen och filma det med en kamera om de ville visa något. Och det var just att kringgå kopieringsskyddet som var problemet, för korta klipp från längre innehåll får man ju använda helt lagligt. Vet inte hur det slutade riktigt dock för det hände i slutet av mitt år där.

Men jag tror helt enkelt du får släppa tankarna på att vara helt laglydig.

Permalänk
Medlem

Man får filma tvn och spara inspelningen, men med display stream encryption och andra liknande drm lösningar finns inte bildinformationen i läsbart format förens inne i kretsarna på skärmen om man kör t.ex hdmi eller displayport (netflix kräver sånt junk för hi-res) så det kan bli bökigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DoDaN:
Jag är nyfiken på mer backstory. Vad är anledningen till att du vill ägna tid, krångel och pengar på att först få tillgång till lagliga källor (nu senare i tråden verkar vi ha hamnat på streamingtjänster i alla fall?) och sen lägga innehållet på hög på hårddiskar du har fått köpa med egna pengar?

Var finns fördelen?

Vill du ha det lokalt pga instabilt internet och därmed dålig kvalitet på videoströmmar så hjälper det ju inte med videofångst, eller ja, det går väl att ta hjälp av någon med en stabil lina antar jag...

Om inte bandbredd/bildkvalitet är ett problem för streaming så ser jag ingen anledning att försöka lagra lokalt alls. Datan ska ju ner till dig oavsett vad, så abonnemang med databegränsning är inget argument, såvida du inte tänker titta på samma film om och om igen.

Känns som att det är nånting jag missar här... eller?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail:

Är väl flera anledningar.

Jag reser en del och det finns inte alltid internet som är något att ha och jag vill kunna titta på film. Sen är det ju så att en del sidor plockar ner material efter ett tag samt att det finns visa filmer som är av intresse i familjen att kolla på flera ggr om.

Permalänk
Medlem

Ytterst få privatkopierar. Ändå stjäl upphovsrättsorganisationer pengar av dig när du köper hårddisk, konsoll, mobil, etc.

Som lök på laxen lägger de in kopieringsskydd på den media du köper. Tycker ni att upphovsrätt är något man bör respektera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Att spara lokalt från en videoström man har laglig tillgång till måste vara juridiskt likställt med att spela in TV-sändningar på VHS. Tekniken skiljer, men inte principen. Och spela in på band/kassett från radio och TV har folk gjort i Sverige sen åtminstone 60-talet.

Tvekar rätt skarpt på det då VHS/VCR var det första systemet för att fånga upp TV för privatpersoner.

Världens första VCR såldes i Japan den 9 September 1976.

Det fanns olika typer av inspelningsbara kassettspelare för video tidigare, men då dessa allt som oftast dels var stora som as och kostade kring 500,000:- så var det inget som slog igenom mer än för TV-studios.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tvekar rätt skarpt på det då VHS/VCR var det första systemet för att fånga upp TV för privatpersoner.

Världens första VCR såldes i Japan den 9 September 1976.

Det fanns olika typer av inspelningsbara kassettspelare för video tidigare, men då dessa allt som oftast dels var stora som as och kostade kring 500,000:- så var det inget som slog igenom mer än för TV-studios.

/Lifooz

Nog inte så roligt att bära runt på en VHS spelare för att kunna kolla på filmer och serier :D-
Har själv en gammal kassett band spelare till min gamla hifi anläggning som kan spela in via radio samt kopiera andra bad/skivor som är från 80 talet om jag minns rätt utan att kolla i flyttlådan.
Men min far har ju sparat sina gamla inspelningsbara TV-Boxar då serie avsnitt och annat som föräldrarna har kollat på ligger på hårddiskarna om jag inte har fel så kanske går att spela in och kopiera ut dem via hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tvekar rätt skarpt på det då VHS/VCR var det första systemet för att fånga upp TV för privatpersoner.

Världens första VCR såldes i Japan den 9 September 1976.

Det fanns olika typer av inspelningsbara kassettspelare för video tidigare, men då dessa allt som oftast dels var stora som as och kostade kring 500,000:- så var det inget som slog igenom mer än för TV-studios.

/Lifooz

Radio först? Sen tv när det blev tillgängligt. Principen att privatkopiera kvarstår

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Radio först? Sen tv när det blev tillgängligt. Principen att privatkopiera kvarstår

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, kassettband och kassettbandspelare kom 1962 så det lär vara logiskt, de lär ju kostat en del i början som allt annat.

Jo precis, och varför vi ens betalar privatkopieringsavgift är en gåta när allt material i dagens läge skall ha kopieringsskydd.

Då faller ju möjligheten och anledningen till att betala något sådant bort.
Speciellt på t.ex hårddiskar och liknande produkter.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tvekar rätt skarpt på det då VHS/VCR var det första systemet för att fånga upp TV för privatpersoner.

Världens första VCR såldes i Japan den 9 September 1976.

Det fanns olika typer av inspelningsbara kassettspelare för video tidigare, men då dessa allt som oftast dels var stora som as och kostade kring 500,000:- så var det inget som slog igenom mer än för TV-studios.

/Lifooz

Först ljud, naturligtvis, även från TV!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Först ljud, naturligtvis, även från TV!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, även om det lär ha känts lite halvkrattigt att bara få ljudet från TV sändningen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Nioreh83:

fast det är skillnad på tv4/svt och netflix och liknande, svt och tv4 behöver du inget konto till utan kan bara streama likväl som att kolla på tv. netflix och liknande så har du ett konto där du ingått ett avtal där du går med på att du inte får ladda ner innehållet.

Edit: såg att tv4 play nu mera kräver konto så bara svt där man tekniskt sätt kan spela in allt material dom har.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

På tv4plays användarvillkor står följande. Där skriver dom att man inte får ladda ner och att missbruk leder till avstängning. Men rent tekniskt, kan de se skillnad på om man har streamt eller laddar ner materialet? Hittar inga användavilkor på SVT så borde vara som även @norrby89 skriver.

"Användning av Tjänsten
Från och med 18 juni 2019 erbjuder dock TV4 Användaren möjlighet att under vissa förutsättningar och i enlighet Europaparlamentets och Rådets Förordning (EU) 2017/1128 om gränsöverskridande portabilitet för innehållstjänster online på den inre marknaden ta del av innehåll via Tjänsterna när Användaren tillfälligt befinner sig utanför Sverige men inom EU/EES. Mer information hittar du här.

För att använda Tjänsten krävs en dator med särskilda systemkrav och en internetuppkoppling som aldrig understiger viss överföringshastighet. TV4 förbehåller sig rätten att ändra de tekniska förutsättningarna för Tjänsten när detta kan anses nödvändigt. Ytterligare information om de tekniska förutsättningarna för att använda Tjänsten finner du på www.tv4play.se under Support och Systemkrav. Genom registrering av konto erhåller du en icke-exklusive, icke överlåtbar, begränsad licens till innehållet på Tjänsten att använda för privat bruk i enlighet med Villkoren. Utöver föregående kommer ingen rättighet, äganderätt eller intresse att överföras till dig.

Du får inte själv, och inte heller uppmuntra annan att:

(i) använda Tjänsten eller dess innehåll för ett kommersiellt eller offentligt ändamål,

(ii) använda Tjänsten eller dess innehåll för något olagligt eller olämpligt innehåll,

(iii) kopiera/reproducera, ladda ner, sprida, sälja, låna ut, sända, distribuera, publicera eller på annat sätt överföra eller modifiera innehållet från Tjänsten,

(iv) kringgå, modifiera, ta bort, ändra eller i övrigt påverka den teknik och/eller det säkerhetssystem som TV4 från tid till annan använder för att skydda Tjänsten,

(v) inte låta annan person använda dina inloggningsuppgifter,

(vi) inte länka till enskilt innehåll i Tjänsten eller Tjänsten utan vårt samtycke,

(vii) i övrigt använda Tjänsten eller dess innehåll i strid med upphovsrättslagstiftning, annan tillämplig lagstiftning eller i strid med dessa Villkor.

Innehållet skyddas av upphovsrätten
Tjänsten innehåller material som skyddas enligt Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Detta innebär bland annat att du inte har rätt att sprida (göra tillgängligt) eller kopiera hela eller delar av Tjänsten till allmänheten eller på annat sätt använda Tjänsten för kommersiellt bruk. Du får inte heller kringgå eller försöka kringgå tekniska åtgärder mot kopiering.

TV4.s material får inte användas i sammanhang som syftar till att undergräva respekten för mänskliga rättigheter eller diskriminerar någon på grund av etnisk tillhörighet kön, religiös uppfattning, sexuell läggning, nationalitet eller liknande. Vi förbehåller oss rätten att vidta åtgärder i syfte att begränsa sådan användning om vi anser detta nödvändigt.

Kopiering för privat bruk får endast ske enligt vissa förutsättningar i enlighet med tillämplig lag.

Du får endast använda Tjänsten för eget och privat bruk och i enlighet med vad som i övrigt gäller enligt tillämplig lag. All annan användning kräver samtycke från TV4 och/eller våra rättighetshavare.

Brott mot vad som nämnts i denna bestämmelse samt bestämmelsen ovan, ”Användning av Tjänsten”, ska alltid anses som väsentligt och medföra rätt för TV4 att utan förvarning omedelbart stänga av dig från att använda Tjänsten. Brott kan även medföra skadeståndsskyldighet. TV4 förbehåller sig även rätten att vid upprepade avtalsbrott blockera relevant IP-nr från fortsatt användning av Tjänsten."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

På tv4plays användarvillkor står följande. Där skriver dom att man inte får ladda ner och att missbruk leder till avstängning. Men rent tekniskt, kan de se skillnad på om man har streamt eller laddar ner materialet? Hittar inga användavilkor på SVT så borde vara som även @norrby89 skriver.

"Användning av Tjänsten
Från och med 18 juni 2019 erbjuder dock TV4 Användaren möjlighet att under vissa förutsättningar och i enlighet Europaparlamentets och Rådets Förordning (EU) 2017/1128 om gränsöverskridande portabilitet för innehållstjänster online på den inre marknaden ta del av innehåll via Tjänsterna när Användaren tillfälligt befinner sig utanför Sverige men inom EU/EES. Mer information hittar du här.

För att använda Tjänsten krävs en dator med särskilda systemkrav och en internetuppkoppling som aldrig understiger viss överföringshastighet. TV4 förbehåller sig rätten att ändra de tekniska förutsättningarna för Tjänsten när detta kan anses nödvändigt. Ytterligare information om de tekniska förutsättningarna för att använda Tjänsten finner du på www.tv4play.se under Support och Systemkrav. Genom registrering av konto erhåller du en icke-exklusive, icke överlåtbar, begränsad licens till innehållet på Tjänsten att använda för privat bruk i enlighet med Villkoren. Utöver föregående kommer ingen rättighet, äganderätt eller intresse att överföras till dig.

Du får inte själv, och inte heller uppmuntra annan att:

(i) använda Tjänsten eller dess innehåll för ett kommersiellt eller offentligt ändamål,

(ii) använda Tjänsten eller dess innehåll för något olagligt eller olämpligt innehåll,

(iii) kopiera/reproducera, ladda ner, sprida, sälja, låna ut, sända, distribuera, publicera eller på annat sätt överföra eller modifiera innehållet från Tjänsten,

(iv) kringgå, modifiera, ta bort, ändra eller i övrigt påverka den teknik och/eller det säkerhetssystem som TV4 från tid till annan använder för att skydda Tjänsten,

(v) inte låta annan person använda dina inloggningsuppgifter,

(vi) inte länka till enskilt innehåll i Tjänsten eller Tjänsten utan vårt samtycke,

(vii) i övrigt använda Tjänsten eller dess innehåll i strid med upphovsrättslagstiftning, annan tillämplig lagstiftning eller i strid med dessa Villkor.

Innehållet skyddas av upphovsrätten
Tjänsten innehåller material som skyddas enligt Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Detta innebär bland annat att du inte har rätt att sprida (göra tillgängligt) eller kopiera hela eller delar av Tjänsten till allmänheten eller på annat sätt använda Tjänsten för kommersiellt bruk. Du får inte heller kringgå eller försöka kringgå tekniska åtgärder mot kopiering.

TV4.s material får inte användas i sammanhang som syftar till att undergräva respekten för mänskliga rättigheter eller diskriminerar någon på grund av etnisk tillhörighet kön, religiös uppfattning, sexuell läggning, nationalitet eller liknande. Vi förbehåller oss rätten att vidta åtgärder i syfte att begränsa sådan användning om vi anser detta nödvändigt.

Kopiering för privat bruk får endast ske enligt vissa förutsättningar i enlighet med tillämplig lag.

Du får endast använda Tjänsten för eget och privat bruk och i enlighet med vad som i övrigt gäller enligt tillämplig lag. All annan användning kräver samtycke från TV4 och/eller våra rättighetshavare.

Brott mot vad som nämnts i denna bestämmelse samt bestämmelsen ovan, ”Användning av Tjänsten”, ska alltid anses som väsentligt och medföra rätt för TV4 att utan förvarning omedelbart stänga av dig från att använda Tjänsten. Brott kan även medföra skadeståndsskyldighet. TV4 förbehåller sig även rätten att vid upprepade avtalsbrott blockera relevant IP-nr från fortsatt användning av Tjänsten."

Hur gör dem om man tittar och spelar in via OBS ungefär som folk gör när de spelar in andras streams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hur gör dem om man tittar och spelar in via OBS ungefär som folk gör när de spelar in andras streams?

Gör man det med ett script går det oftast fortare än realtid till exempel, det är ganska lätt att upptäcka, annars finns säkert andra metoder (javascript på sidan, krypterad metadata, ...)

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: inser nu att du menar skärminspelning, det ska inte gå med kopieringsskydd på (rutan blir bara svart tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

@Nioreh83:

fast det är skillnad på tv4/svt och netflix och liknande, svt och tv4 behöver du inget konto till utan kan bara streama likväl som att kolla på tv. netflix och liknande så har du ett konto där du ingått ett avtal där du går med på att du inte får ladda ner innehållet.

Edit: såg att tv4 play nu mera kräver konto så bara svt där man tekniskt sätt kan spela in allt material dom har.

Spelar ingen roll om det kräver konto. Privatkopiera får du göra även från betalkanaler eller köpta filmer etc. Så samma regler med eller utan inlogg bör gälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB