Lisa Su: "Navi Refresh och RDNA 2 släpps under år 2020"

Permalänk
Melding Plague

Lisa Su: "Navi Refresh och RDNA 2 släpps under år 2020"

I samband med AMD:s kvartalsrapport skvallrar VD:n Lisa Su om framtida grafikkort, där Navi Refresh får sällskap av RDNA 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa generations RDNA ser många gånger intressantare ut än nuvarande generation. Speciellt med tanke på allt som de sagt om den.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi en dag får uppleva AMD göra samma sak mot Nvidia som de gjort mot Intel..
Skulle verkligen gynna marknaden

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Är det denna GPU som de kommande konsolerna kommer få en variant av?

Permalänk
Medlem

Så länge dom inte fixar drivrutinerna spelar det ingen roll hur bra det är.
Stabilitet är A och O. Tror inte AMD kommer knapra in på Nvidia detta år heller.

Permalänk
Medlem

Pratades det inte om att navi var typ gcn med rdna mjukvara/firmware och först nästa kort ska vara ’riktig’ rdna.

Vi får hopps det blir bra! Prissättningen idag är ju bara ett skämt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pratades det inte om att navi var typ gcn med rdna mjukvara/firmware och först nästa kort ska vara ’riktig’ rdna.

Vi får hopps det blir bra! Prissättningen idag är ju bara ett skämt!

Skickades från m.sweclockers.com

Inget talar för att priserna kommer sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Så länge dom inte fixar drivrutinerna spelar det ingen roll hur bra det är.
Stabilitet är A och O. Tror inte AMD kommer knapra in på Nvidia detta år heller.

Vad är det för fel på deras drivrutiner nu då?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Spännande. Nu när 4k 120 hz äntligen är här ser jag framemot nya grafikkort. Nu har även AMD ett bra, faktiskt nytt arkitektur (till skillnad från VEGA och dess s.k. "NCU" eller vad det nu kallades). "Big NAVI" lär ha prestanda liknande 3080 från Nvidia vilket är mer än tillräckligt för köp om priset blir tillgängligt.

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Håller med. Är svinnöjd med de nya drivarna

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Känns också konstigt att bignavi skulle vara på nya noden, brukar ju vara små kretsar först med ny tillverkning

Känns mer som att bignavi blev försenad pga värme/energiproblem och att fixen gick att portera bakåt till lilla navi (därav denna nya stepping eller re-spin)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Inget talar för att priserna kommer sjunka.

Fast Returnerad kort är ju lika många på 2070 super som 5700XT så Nvidia är inte alltid som Grön som folk tro...

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Det blir alltid diskussioner om stabiliteten på AMDs grafikdrivrutiner. Vad tycker ni som sitter på ett navi-kort idag?

Mina senaste erfarenheter är från ett 6870, altså lagom utdaterad. På den tiden var de mediokert i Windows och katastrofalt i Linux. Hur ser det ut nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns också konstigt att bignavi skulle vara på nya noden, brukar ju vara små kretsar först med ny tillverkning

Känns mer som att bignavi blev försenad pga värme/energiproblem och att fixen gick att portera bakåt till lilla navi (därav denna nya stepping eller re-spin)

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia har väl öppnat med de större kretsarna på senare noder?

Permalänk

@Ryzer: Whut? Där är inget fel med deras drivare?

Om AMD måste fixa sina drivare då måste fan nvidia fixa sin bugg med med min Philips plasma monitor!

måste plugga ur och in hdmi sladden för att datorn ska hitta den, har inga problem med amd/intel gpuer så är något med nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Ryzer: Whut? Där är inget fel med deras drivare?

Om AMD måste fixa sina drivare då måste fan nvidia fixa sin bugg med med min Philips plasma monitor!

måste plugga ur och in hdmi sladden för att datorn ska hitta den, har inga problem med amd/intel gpuer så är något med nvidia.

Säger nog mer om Philips.
Har själv en Philips-TV, då jag älskar ambilight. Men mjukvaran är allt annat än bra.

Skrivet av Mr[M]:

Fast Returnerad kort är ju lika många på 2070 super som 5700XT så Nvidia är inte alltid som Grön som folk tro...

Namnge gärna källan! Försökte googla, men utan framgång.

Skrivet av Nioreh83:

Vad är det för fel på deras drivrutiner nu då?

Ostabila? Krascher etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det denna GPU som de kommande konsolerna kommer få en variant av?

Ingenting är väl bekräftat, men det spekuleras i det ja! Då de ska ha raytraycing etc.

Förövrigt är jag mycket spänd på "Big Navi" / RDNA2! Känns som AMD är "on fire" nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Fast Returnerad kort är ju lika många på 2070 super som 5700XT så Nvidia är inte alltid som Grön som folk tro...

Är det % returnerade? För är det absoluta antal så är det inte positivt för AMD eftersom det sålts rätt många fler 2070 än 5700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

"Big NAVI" lär ha prestanda liknande 3080 från Nvidia vilket är mer än tillräckligt för köp om priset blir tillgängligt.

Spekulation på den absolut högsta nivån ... Vi har inte en förnimelse till prestanda på varken "3080" eller "Big NAVI". Och deras förhållande är ännu mera dunkelt.

Men man kan alltid hoppas!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

@Ryzer: Detta är ingen TV Det är en monitor och där finns inte mycket till mjuvara mer än OSD menyn.

Permalänk
Inaktiv

RDNA2 kan bli riktigt intressant! Tanken är att byta grafikkort i år om något vettigt raytracingkort lanseras som dessutom har markant högre prestanda än 1080Ti. Då Cyberpunk 2077 försenats så blir det ändå ett eventuellt köp då så får se vad RDNA2 och Ampere går för. 3080Ti/Super Ti eller motsvarande toppkort från AMD är vad som lär vara aktuellt.

Blir nog ett bra hårdvaruår även detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta betyder att det aldrig funnits något 5800 eller 5900 kort som många har väntat på. Vi får hoppas att AMD inte tappar grafikmarknaden helt när Nvidia kommer med sin nya 3000serie.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Mina senaste erfarenheter är från ett 6870, altså lagom utdaterad. På den tiden var de mediokert i Windows och katastrofalt i Linux. Hur ser det ut nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Körde AMD 2013-2018. Först ett HD7970, senare uppgraderat till ett R9 290X när de kom. Detta byttes sen i sin tur ut hösten 2018 till nuvarande 1080ti.

Aldrig haft några som helst problem under dessa år med AMD och polare som också körde AMD har också bara bra att säga. Fungerat utmärkt. Jag tror mer på SBS om man som normal användare har problem oavsett tillverkare numera om jag ska vara ärlig.

Har inte haft några problem med mitt 1080ti heller förövrigt. Supernöjd med det också. Så jag rekommenderar förstås både AMD och Nvidia varmt åt folk. Enbart pris/prestanda som avgör vad jag rekommenderar för en given prisklass.

Sen finns det säkert specifika situationer där det går att tvinga fram problem men såna situationer finns det ju åt båda håll.

*edit *
Vet dock inget om 5000-korten och drivrutiner där. RDNA är ju som jag minns inte fulla RDNA utan en hybrid i 5000-serien om jag inte missminner mig, för att underlätta just detta med drivrutiner när det är så nytt. Därför RDNA 2 är så intressant eftersom det är ren RDNA. Återigen, om jag inte missuppfattat något.
*/edit*

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Lyssnar man till Gamer Nexus så är AMD's drivrutiner katastrof. Jag har sett i alla fall två tre halvtimmeslånga videos där han rantar loss. Förstod inte alls vad han pratade om då jag inte haft några problem själv. Men förra vecka köpte jag ett RX 5700, och tyvärr det kanske finns vissa stabilitetsproblem. Har haft kortet i två dagar och har haft tre crasher på 3 timmars spelande ungefär. Ena gången startade inte datorn upp från viloläget. Andra gången blev det svart skärm "mellan" windows och spelet jag skulle starta. Ljudet fungerade, men det var också allt. De två första crasherna fick jag bryta strömmen på nätaggregatet för att kunna stänga av och sen sätta igång datorn igen.
Tredje gången dog datorn och startade om sig mitt i spelandet.
Det löser väl sig så småning om men, enligt Gamer Nexus, så har problem varit sen lanseringen av 5700/5700 XT.
Så det verkar finnas en del problem i drivrutinerna. Men som jag har förstått det så är det isolerat till de nya navi-korten. Äldre GCN fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Lyssnar man till Gamer Nexus så är AMD's drivrutiner katastrof. Jag har sett i alla fall två tre halvtimmeslånga videos där han rantar loss. Förstod inte alls vad han pratade om då jag inte haft några problem själv. Men förra vecka köpte jag ett RX 5700, och tyvärr det kanske finns vissa stabilitetsproblem. Har haft kortet i två dagar och har haft tre crasher på 3 timmars spelande ungefär. Ena gången startade inte datorn upp från viloläget. Andra gången blev det svart skärm "mellan" windows och spelet jag skulle starta. Ljudet fungerade, men det var också allt. De två första crasherna fick jag bryta strömmen på nätaggregatet för att kunna stänga av och sen sätta igång datorn igen.
Tredje gången dog datorn och startade om sig mitt i spelandet.
Det löser väl sig så småning om men, enligt Gamer Nexus, så har problem varit sen lanseringen av 5700/5700 XT.
Så det verkar finnas en del problem i drivrutinerna. Men som jag har förstått det så är det isolerat till de nya navi-korten. Äldre GCN fungerar bra.

Hur är temperaturen på kortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

Lyssnar man till Gamer Nexus så är AMD's drivrutiner katastrof. Jag har sett i alla fall två tre halvtimmeslånga videos där han rantar loss.

Gamer Nexus är Evgas lilla springpojke. Evga är en exklusiv nvidia partner, you do the math.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Gamer Nexus är Evgas lilla springpojke. Evga är en exklusiv nvidia partner, you do the math.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt korades 5700xt till årets gpu 2019 av dom. (Kan varit rx5600 minns inte) Men något av dom var det.
Sluta dra fanboy-kortet.

Permalänk
Medlem

Alla har inte problem, men många har, det räcker att bara titta här på forumet. Givetvis har folk problem med Nvidia-produkter också, men just nu verkar det vara mycket mer problem med 5700 etc. Förhoppningsvis får AMD rätt på dem men att säga att det inte finns några problem är en lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Samtidigt korades 5700xt till årets gpu 2019 av dom. (Kan varit rx5600 minns inte) Men något av dom var det.
Sluta dra fanboy-kortet.

Ganska känt att Steve är en fanboy av Kingpin och Evga men när det kommer till hans 30min rants om småsaker så är alla märken lika drabbade
Dom ska tas med en stor nypa salt.

Permalänk
Medlem

Å när kan man räkna med att dom har sin "financial analyst day" som hon nämner? Är det också i andra kvartalet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I