Permalänk
Medlem

Dator till morsan

Tjenare Sweclockers!

Nu har jag fått det hederliga uppdraget att inhandla en dator till morsan min.
Är rätt så insatt på datordelar men mest för gaming i mid/high-tier, har ingen aning vad som är bra i low-tier nästet.
Budget är runt 5-7k för en dator som hon kan kolla mejlen & serier samt jobba lite i word/excel med.
Just nu har hon en laptop hon haft sen stenåldern som på riktigt tar 30 sekunder att starta upp chrome med så allt kommer vara en galen uppgradering för henne.

Jag kommer bygga ihop datorn åt henne så installation & Windows behövs inte räknas med i priset.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har ni övervägt en ipad?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Haha. Nej, då det är en dator vi vill ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rekommenderar en ny laptop istället för att bygga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag tror att hon kommer långt på detta:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 3 3200G (1 124 kr hos Dustin)
Chassi: Cooler Master Silencio S400 (749 kr hos NetOnNet)
RAM: HyperX Fury Black DDR4 3000Mhz 2x8GB (849 kr hos NetOnNet)
SSD: PNY CS900 2.5" SSD 480 GB (679 kr hos Elgiganten)
PSU: Corsair TX550 550W 80 Plus GOLD (699 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper TX3 EVO CPU Kylare (249 kr hos Komplett)
Summa: 4 349 kr

+ Proshop: MSI B450M Mortar MAX 920:-

Den kommer att stå sig bra med åldern. Den kommer att vara ganska tyst, ha ok prestanda för användningsområdet och är väldigt uppgraderingsbar (chassi, nätagg, RAM och moderkort skulle fungera med en fullfjädrad prestandadator i framtiden).

Edit: Byt CPU-kylaren till en i 400:- klassen om du vill kunna behålla den med en kraftigare processor i framtiden (t.ex. 3900X).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasnomp:

@PlogarN97: Haha. Nej, då det är en dator vi vill ha.

Bärbar eller stationär? Jag har också sedan urminnes tider, det ärofyllda uppdraget att förse min mor med dator. I år blev det faktiskt en begagnad stationär, initialt mot hennes vilja, inte att den var stationär utan begagnad. Mor hade en bärbar med extern skärm och flyttade därför aldrig runt med datorn vilket gjorde att en stationär passade hennes behov bättre. Vad vill jag ha sagt med det här? Tappade tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag rekommenderar en ny laptop istället för att bygga.

^This

Om hon skall använda den till det som nämnts finns det väl ingen orsak över huvud taget att ha en stationär?

Här har du en som kostar 5.5k som duger mer än väl och är dessutom realtivt snabb:

Asus Laptop

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Om det skall vara nytt så kanske en ASRock A300 med billigaste möjliga Ryzen APU (typ 3000G) kan vara aktuellt.
2 stycken 2.5" platser och 2 M.2 platser, så gott om lagringsplats.
Dock endast 2 stycken SO-DIMM RAM platser så att börja med en sticka på 8GB så att man kan uppgradera till 16GB kan vara en bra idé.

Om det skall vara ATX så något sådänt här:

Annars är begagnad väldigt bra idé.
Ligger en Dell Optiplex 9010 SFF på marknaden för endast 1500 kronor.
Inte så modern och kommer inte hålla lika länge som en ny, men köp en till begagnad om fem år igen och ni har bara lagt 3000 kronor totalt för att ha en användbar dator i 10 år.
Jämfört med 5-6000 kronor om man skall köpa ny med R5/i5 idag.

Skrivet av Sp0de:

Om hon skall använda den till det som nämnts finns det väl ingen orsak över huvud taget att ha en stationär?

  1. Uppgraderbarhet

  2. Möjlighet att laga den när den går sönder

  3. Behagligare fläktljud

Att ASUSen endast går att uppgradera till 12GB RAM gör att den har en hyffsat så begränsad livslängd.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Ja att kolla begagnat kan ge prisvärda alternativ, särskilt om man ska ha en bärbar. Jag köpte på inrego. Visst datorn var 3 år gammal men jag lyckades hitta en begagnad Thinkpad T450s för under 3000 kr. Jättenöjd med denna. Uppgraderade minnet och köpte till ett större batteri.

Kan nog finnas fynd på begagnatmarknaden här på Sweclockers också. Men där får man ju inga garantier så det blir en chansning.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ronnylov:

Ja att kolla begagnat kan ge prisvärda alternativ, särskilt om man ska ha en bärbar. Jag köpte på inrego. Visst datorn var 3 år gammal men jag lyckades hitta en begagnad Thinkpad T450s för under 3000 kr. Jättenöjd med denna. Uppgraderade minnet och köpte till ett större batteri.

Kan nog finnas fynd på begagnatmarknaden här på Sweclockers också. Men där får man ju inga garantier så det blir en chansning.

Blev erbjuden av en kompis klasskompis (som jag aldrig ens träffat eller så, utan endast för att det skulle bli smidig affär) att köpa hans T450 med i5, 8GB och 128GB SSD för 500 kronor.
Blev dock inte det då jag köpte en Surface Pro 3 med i5, 4GB, 128GB för 1500 kronor istället, använder pennan mycket i plugget nämligen...
Så jag vet inte om 3000 kronor var något klipp direkt...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Mormor behövde en ny dator för nåt år sen, så hon fick en Intel NUC som med en SSD på 120 GB och (om jag minns rätt) 8 GB RAM gick loss på 4700 kr. En i helhet ganska positiv upplevelse, men hon hade visserligen redan skärm, mus och tangentbord sen tidigare.

Vi funderade även på en laptop i samma prisklass, men alternativen vi hittade kändes inte riktigt rätt.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF: Har exakt samma dilemma med mor min. Hon har en bärbar just nu med extern skärm så stationär känns naturligt för henne att skaffa då hon ändå inte flyttar runt datorn.

Permalänk
Medlem

@giplet: Bärbar är inte ett alternativ då hon inte använder datorn förutom om hon är hemma samt att jag vill ha alternativet att kunna uppgradera den med åren.
Samt att stationär oftast är mer bang for the buck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jag tror att hon kommer långt på detta:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 3 3200G (1 124 kr hos Dustin)
Chassi: Cooler Master Silencio S400 (749 kr hos NetOnNet)
RAM: HyperX Fury Black DDR4 3000Mhz 2x8GB (849 kr hos NetOnNet)
SSD: PNY CS900 2.5" SSD 480 GB (679 kr hos Elgiganten)
PSU: Corsair TX550 550W 80 Plus GOLD (699 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper TX3 EVO CPU Kylare (249 kr hos Komplett)
Summa: 4 349 kr

+ Proshop: MSI B450M Mortar MAX 920:-

Den kommer att stå sig bra med åldern. Den kommer att vara ganska tyst, ha ok prestanda för användningsområdet och är väldigt uppgraderingsbar (chassi, nätagg, RAM och moderkort skulle fungera med en fullfjädrad prestandadator i framtiden).

Edit: Byt CPU-kylaren till en i 400:- klassen om du vill kunna behålla den med en kraftigare processor i framtiden (t.ex. 3900X).

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om det skall vara nytt så kanske en ASRock A300 med billigaste möjliga Ryzen APU (typ 3000G) kan vara aktuellt.
2 stycken 2.5" platser och 2 M.2 platser, så gott om lagringsplats.
Dock endast 2 stycken SO-DIMM RAM platser så att börja med en sticka på 8GB så att man kan uppgradera till 16GB kan vara en bra idé.

Om det skall vara ATX så något sådänt här:
https://komponentkoll.se/bild/uPnmo.png

Annars är begagnad väldigt bra idé.
Ligger en Dell Optiplex 9010 SFF på marknaden för endast 1500 kronor.
Inte så modern och kommer inte hålla lika länge som en ny, men köp en till begagnad om fem år igen och ni har bara lagt 3000 kronor totalt för att ha en användbar dator i 10 år.
Jämfört med 5-6000 kronor om man skall köpa ny med R5/i5 idag.

  1. Uppgraderbarhet

  2. Möjlighet att laga den när den går sönder

  3. Behagligare fläktljud

Att ASUSen endast går att uppgradera till 12GB RAM gör att den har en hyffsat så begränsad livslängd.

Tack för svaren gubbar. Ska kika runt på begagnade marknaden, hon har dock svårt för begagnade prylar då det oftast saknar garanti osv.
Blir nog någon av dessa. Tack.

Permalänk
Medlem

@dasnomp: Vad är det för spec på datorn? Kan ju vara så att det gör mycket att bara installera en SSD? Samt en uppgradering eller nyinstallation av Win 10?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: i3-380M & 4gb ram är det ända jag har koll på.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Dell Optiplex till farsan tidigare
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/stationära-datorer-och-a...
Bra byggkvalitet, kommer med windows 10 pro utan massa lull-lull (förutom trial av office) plus att dell är snabba med att släppa säkerhetsuppdateringar för drivisar / bios till den.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av dasnomp:

Tack för svaren gubbar. Ska kika runt på begagnade marknaden, hon har dock svårt för begagnade prylar då det oftast saknar garanti osv.

No problem.
Kom ihåg att beställa moderkortet från CDON istället för Elektronikwebben bara. XD
Försökte göra ett bygge bara från Webhallen men det blev en hundring extra på både chassi och moderkort, så bara kanske värt, var ju bara tre butiker annars, beror kanske på om du har en Net on net i närheten eller inte.
Webhallen hade dock överklockningsbart B450 moderkort med M.2 plats som billigaste moderkort. Så slängde ihop ett lyxbygge med NVMe disk, snabbt RAM och 80+ Brons agg med tre års garanti:

Skrivet av prod01:

Jag köpte en Dell Optiplex till farsan tidigare
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/stationära-datorer-och-a...
Bra byggkvalitet, kommer med windows 10 pro utan massa lull-lull (förutom trial av office) plus att dell är snabba med att släppa säkerhetsuppdateringar för drivisar / bios till den.

För 5000 kronor är det ju dubbla mot att bygga liknande AMD bygge själv, ändra mitt första bygge till 256GB SSD bara så blir det 2700 kronor och endast lite långsammare processor.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasnomp:

@tuomi: i3-380M & 4gb ram är det ända jag har koll på.

Ok det är ju ändå rätt gammalt men med en SSD och ex 8GB i ram så skulle det ändå vara som dag och natt.
Kan inte svara för hur den klarar av nyare video-codecs som används på webben men Chrome-uppstarten låter som om 4GB är på gränsen och den får skriva minne till disk.

Med det sagt så är ovan förslag inte dåliga utan nästan att föredra då det är en garanterat snabbare om en inte är väldigt fäst vid den gamla av sentimentala skäl

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasnomp:

Tack för svaren gubbar. Ska kika runt på begagnade marknaden, hon har dock svårt för begagnade prylar då det oftast saknar garanti osv.
Blir nog någon av dessa. Tack.

Både inrego och ggsp har generellt garanti i ett år på sina prylar, IOFS inte 3 år som det är på nya prylar, men inte garantilösa. Lite dyrare än marknaden på SweC dock, men det är trade-off med att handla från ett företag. Uppgraderbarheten blir såklart sämre när det är ett äldre moderkort, men det kan vara bra alternativ om man hittar rätt erbjudande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

No problem.
Kom ihåg att beställa moderkortet från CDON istället för Elektronikwebben bara. XD
Försökte göra ett bygge bara från Webhallen men det blev en hundring extra på både chassi och moderkort, så bara kanske värt, var ju bara tre butiker annars, beror kanske på om du har en Net on net i närheten eller inte.
Webhallen hade dock överklockningsbart B450 moderkort med M.2 plats som billigaste moderkort. Så slängde ihop ett lyxbygge med NVMe disk, snabbt RAM och 80+ Brons agg med tre års garanti:
https://www.webhallen.com/api/cart-img/310056,255901,313924,298124,305424,312983
För 5000 kronor är det ju dubbla mot att bygga liknande AMD bygge själv, ändra mitt första bygge till 256GB SSD bara så blir det 2700 kronor och endast lite långsammare processor.

Känns skönt med allt från en butik samt att det där bygget såg jättefint ut.
Kör nog på denna. Tack för hjälpen Eric!

Skrivet av tuomi:

Ok det är ju ändå rätt gammalt men med en SSD och ex 8GB i ram så skulle det ändå vara som dag och natt.
Kan inte svara för hur den klarar av nyare video-codecs som används på webben men Chrome-uppstarten låter som om 4GB är på gränsen och den får skriva minne till disk.

Med det sagt så är ovan förslag inte dåliga utan nästan att föredra då det är en garanterat snabbare om en inte är väldigt fäst vid den gamla av sentimentala skäl

Ja men precis. Hon vill nog inget mer än att göra sig av med hon har nu, inga sentimentala tankar från hennes sida!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av dasnomp:

Känns skönt med allt från en butik samt att det där bygget såg jättefint ut.
Kör nog på denna. Tack för hjälpen Eric!

Mycket bra alternativ om du inte lyckas övertala henne om begagnat.
Det var så lite. Kul att kunna hjälpa till bara!

Skrivet av tuomi:

Ok det är ju ändå rätt gammalt men med en SSD och ex 8GB i ram så skulle det ändå vara som dag och natt.
Kan inte svara för hur den klarar av nyare video-codecs som används på webben men Chrome-uppstarten låter som om 4GB är på gränsen och den får skriva minne till disk.

Min Surface Pro 3 med 4GB och NVMe startar Chrome på under en sekund...
Så det är nog mer hårddisken än de 4GB som begränsar.
Första generationens mobil i3 är inte heller mycket att hänga i julgranen, andra generationens i5:a hade varit värd att uppgradera, men mer tveksamt här..

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Blev erbjuden av en kompis klasskompis (som jag aldrig ens träffat eller så, utan endast för att det skulle bli smidig affär) att köpa hans T450 med i5, 8GB och 128GB SSD för 500 kronor.
Blev dock inte det då jag köpte en Surface Pro 3 med i5, 4GB, 128GB för 1500 kronor istället, använder pennan mycket i plugget nämligen...
Så jag vet inte om 3000 kronor var något klipp direkt...

Jag har inte fått det erbjudandet från någon av mina kompisar. Det var T450s, inte T450 och den har 1920x1080 IPS skärm och 250GB SSD. Tror min kostade 2700 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasnomp:

Tack för svaren gubbar. Ska kika runt på begagnade marknaden, hon har dock svårt för begagnade prylar då det oftast saknar garanti osv.
Blir nog någon av dessa. Tack.

Haha, min mor är exakt likadan, det där med begagnat är svårt att svälja xD

Såg att någon föreslog en Amd Athlon, tror det skulle vara guld, kan lätt släppa i en gpu eller bättre cpu om det skulle behövas

Permalänk
Medlem

Jag postade 2 inlägg i denna #18251241
Jag tror den laptoppen skulle vara ett bra alternativ.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.