Vi kan väl bygga lite industrier och vindsnurror i storstäderna så slipper ni fjollträskbor bli belastade av oss lantisar , den dagen lantisarna inte har råd att transportera sej(1-2 bussar om dagen i vardera riktning är realitet på många håll) så är det slut på allt som driver landet framåt , ingen mat/energi/skog/malm/m.m.
Jag vet inte varför allt måste vara så svartvitt, uppdelat i vi och dom. Vi behöver landsbygd och städer, båda ställena har sina för- och nackdelar för de som bor där. I städerna är det korta avstånd men dyrt med både bostäder och transporter. Landsbygden har väldigt billiga bostäder men långa avstånd, dock slipper man många dyra avgifter.
Det sagt så finns industrier mestadels i tätorter för det är där det finns den infrastruktur och de arbetare som behövs, förstås undantaget skogsindustrin. Mat odlas dock inte i städer i någon större utsträckning men mestadels i närheten av städer då det är där konsumenterna finns, exempelvis odlas 78% av vår potatis i Halland, Skåne eller Västergötland som inte har någon glesbygd alls, och industriell matproduktion sker förstås till stor utsträckning i tätorter också.
Tullar är dyrt att bygga och träffar inte de som kör mest i stan, utan bara de som passerar flest gånger. Tullen är en yxa, gpstracking en skalpell.
Nja, kör man i stan här i Göteborg så är det väldigt svårt att undvika att passera stationerna. Jag passerar exempelvis tre stycken på väg till jobbet och om jag ska äta lunch ute så passerar jag åtminstone en station på vägen till någon restaurang (bortsett den horribla restaurangen vi har i huset) och det är för långt att promenera, då hade man inte hunnit äta på lunchen. Och det finns ju inget som hindrar att utöka zonen och bygga fler stationer. Det kostar en del pengar förstås, men ett övervakningssystem som håller koll på alla bilar hela tiden är knappast gratis heller liksom.
Snarlika lösningar finns redan i europa med transpondrar som du sätter fast i rutan för att få köra på avgiftsbelagda vägar. Om man istället använder sig av gps så slipper man montera mätutrustning längs hela vägen, vilket skulle kunna betyda mindre overhead och mindre totalkostnad.
Jo, jag har haft ett par sådana för olika resor. Men steget till en GPS som rapporterar allt hela tiden är ändå väldigt stort, framför allt ur integritetssynpunkt.
Sen öppnar det ju för att göra choakpoints/väldigt förorenade gator väldigt dyra så att alternativa sträckor väljs i högre utsträckning.
Jo, fast det gör det hela väldigt mycket mer komplicerat, hur ska man meddela exempelvis: "Nu är Storgatan extra förorenad så nu går priset för att köra på den upp." till alla bilister i närheten så att de kan ändra sina körplaner. Och handlar det om mer permanenta problem så tror jag det är både billigare och bättre att helt enkelt bygga om så att folk väljer andra vägar.
Antagligen kommer ungefär samma totalavgift tas ut, så de som tycker sig ha råd kan fortsätta köra på som vanligt i stan på gator med något mindre köer, de fattigare får ta bussen.
Tja, det låter väl inte direkt rättvist heller. Man kanske skulle satsa på inkomstberoende "trängselskatt" istället, eller bilskatt för den delen. Vill man att folk ska köra mindre bil så bör det ju svida lika mycket för alla liksom. Jag tror att en bilskatt som är lite mer dynamisk hade varit en förhållandevis enkel och rättvis lösning. Har man en stor SUV och hög inkomst får man betala mer, har man liten bil och låg inkomst så får man betala mindre helt enkelt. Vill man stöda glesbygd eller liknande så kan man justera det den vägen också. Så slipper vi ett utökat övervakningssamhälle bara för att hantera skatt från bilister. Sen tycker jag nog att man borde minska elbilsavdraget för stora dyra bilar också, som de diskuterar i Norge nu.
Lantisarna kör på som vanligt utan bilköer och njuter av att soppan är 1-2kr dyrare än i stan.
Fast det stämmer inte. Kolla bensinpriser.nu, priserna är ungefär samma över hela landet. Aningen dyrare i glesbygd än i småstäder och liknande då transporter av bränslet kostar mer, men i större städer och längs motorvägarna är det ju lika dyrt, sannolikt för att marken är så dyr.