2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Vi kan väl bygga lite industrier och vindsnurror i storstäderna så slipper ni fjollträskbor bli belastade av oss lantisar , den dagen lantisarna inte har råd att transportera sej(1-2 bussar om dagen i vardera riktning är realitet på många håll) så är det slut på allt som driver landet framåt , ingen mat/energi/skog/malm/m.m.

Jag vet inte varför allt måste vara så svartvitt, uppdelat i vi och dom. Vi behöver landsbygd och städer, båda ställena har sina för- och nackdelar för de som bor där. I städerna är det korta avstånd men dyrt med både bostäder och transporter. Landsbygden har väldigt billiga bostäder men långa avstånd, dock slipper man många dyra avgifter.

Det sagt så finns industrier mestadels i tätorter för det är där det finns den infrastruktur och de arbetare som behövs, förstås undantaget skogsindustrin. Mat odlas dock inte i städer i någon större utsträckning men mestadels i närheten av städer då det är där konsumenterna finns, exempelvis odlas 78% av vår potatis i Halland, Skåne eller Västergötland som inte har någon glesbygd alls, och industriell matproduktion sker förstås till stor utsträckning i tätorter också.

Skrivet av henkiii:

Tullar är dyrt att bygga och träffar inte de som kör mest i stan, utan bara de som passerar flest gånger. Tullen är en yxa, gpstracking en skalpell.

Nja, kör man i stan här i Göteborg så är det väldigt svårt att undvika att passera stationerna. Jag passerar exempelvis tre stycken på väg till jobbet och om jag ska äta lunch ute så passerar jag åtminstone en station på vägen till någon restaurang (bortsett den horribla restaurangen vi har i huset) och det är för långt att promenera, då hade man inte hunnit äta på lunchen. Och det finns ju inget som hindrar att utöka zonen och bygga fler stationer. Det kostar en del pengar förstås, men ett övervakningssystem som håller koll på alla bilar hela tiden är knappast gratis heller liksom.

Citat:

Snarlika lösningar finns redan i europa med transpondrar som du sätter fast i rutan för att få köra på avgiftsbelagda vägar. Om man istället använder sig av gps så slipper man montera mätutrustning längs hela vägen, vilket skulle kunna betyda mindre overhead och mindre totalkostnad.

Jo, jag har haft ett par sådana för olika resor. Men steget till en GPS som rapporterar allt hela tiden är ändå väldigt stort, framför allt ur integritetssynpunkt.

Citat:

Sen öppnar det ju för att göra choakpoints/väldigt förorenade gator väldigt dyra så att alternativa sträckor väljs i högre utsträckning.

Jo, fast det gör det hela väldigt mycket mer komplicerat, hur ska man meddela exempelvis: "Nu är Storgatan extra förorenad så nu går priset för att köra på den upp." till alla bilister i närheten så att de kan ändra sina körplaner. Och handlar det om mer permanenta problem så tror jag det är både billigare och bättre att helt enkelt bygga om så att folk väljer andra vägar.

Citat:

Antagligen kommer ungefär samma totalavgift tas ut, så de som tycker sig ha råd kan fortsätta köra på som vanligt i stan på gator med något mindre köer, de fattigare får ta bussen.

Tja, det låter väl inte direkt rättvist heller. Man kanske skulle satsa på inkomstberoende "trängselskatt" istället, eller bilskatt för den delen. Vill man att folk ska köra mindre bil så bör det ju svida lika mycket för alla liksom. Jag tror att en bilskatt som är lite mer dynamisk hade varit en förhållandevis enkel och rättvis lösning. Har man en stor SUV och hög inkomst får man betala mer, har man liten bil och låg inkomst så får man betala mindre helt enkelt. Vill man stöda glesbygd eller liknande så kan man justera det den vägen också. Så slipper vi ett utökat övervakningssamhälle bara för att hantera skatt från bilister. Sen tycker jag nog att man borde minska elbilsavdraget för stora dyra bilar också, som de diskuterar i Norge nu.

Citat:

Lantisarna kör på som vanligt utan bilköer och njuter av att soppan är 1-2kr dyrare än i stan.

Fast det stämmer inte. Kolla bensinpriser.nu, priserna är ungefär samma över hela landet. Aningen dyrare i glesbygd än i småstäder och liknande då transporter av bränslet kostar mer, men i större städer och längs motorvägarna är det ju lika dyrt, sannolikt för att marken är så dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Min bil tar kring en liter milen blandat körning på vintern. 0.85~ nu när det inte varit kallare än -20. Så den är långt ifrån snål, får ner den i 0.65 på landsväg sommartid. Går omkring 120 liter i månaden vilket ses som mycket här iaf. 95% av det jag kör är till jobbet. Att pendla 20min till jobbet (3mil~) ses som nära vansinne här och får ofta frågor hur fan jag orkar med det.

Känner många som tankar en gång i kvartalet och hörde själv till den skaran före det här jobbet.

Så i min uppfattning så kör jag mycket.

Hade inte tänkt stå och betala på en bil i 20år, men det är vad det hade tagit om jag la min bensinkostnad på amortering.

Okay, tackar så mycket
Jag hoppas min nuvarande bil kämpar några år till utan stora ingrepp (den är 20år nu). Nästa blir nog elbil, att man får dem nya under 300k gör ju att det snart går att överväga (behöver dock flytta från Norrbotten först antar jag x).

@BergEr

Du har tur tydligen Norra Sverige som blir första att utnyttja nya ramavtal för 2020 för Bostadsrättsföreningar + Hyresrätter inom HSB.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter-pre...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

@BergHa

Du har tur tydligen Norra Sverige som blir första att utnyttja nya ramavtal för 2020 för Bostadsrättsföreningar + Hyresrätter inom HSB.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter-pre...

Vi röstade nyss (sommaren) ner att fixa laddare med motivering att inte ens i stockholm bryr sig bostadsrättsföreningar om att fixa för elbilar. Ingen på våra 75 bostäder hade plan på att skaffa elbil närmsta åren.
Styrelsen hade ringt runt, ingen förening brydde sig om elbilar och intresset var jättesvalt.

Äger då en bostadsrätt i en HSB förening.

Får se på nästa möte om detta ändrar något.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

2020 Januari började ett nytt avtal gälla på Elbilsplats mot bostadsrätt och här är vattenfall erbjudanden men kan tänka mig att många elbolag har olika priser så bara jämföra.

https://incharge.vattenfall.se/ladda-elbilen-hemma/laddstolpa....

375 kr/mån inklusive moms på 10 uttag = 37.50 SEK/uttag
Finns dokument med pdf med detaljerade uppgifter.

25 öre / Kwh inklusive moms debiteras bilföraren.

Citerat från Naturvårdsverket
"Bidraget gäller åtgärder som gjorts tidigast 2019-07-15. Bidraget ges som ett engångsbelopp med högst 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 15 000 kr per laddningspunkt."

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/Lad...

Lika på Jobbet som Bostadsrätter och samfälligheter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vi röstade nyss (sommaren) ner att fixa laddare med motivering att inte ens i stockholm bryr sig bostadsrättsföreningar om att fixa för elbilar. Ingen på våra 75 bostäder hade plan på att skaffa elbil närmsta åren.
Styrelsen hade ringt runt, ingen förening brydde sig om elbilar och intresset var jättesvalt.

Äger då en bostadsrätt i en HSB förening.

Får se på nästa möte om detta ändrar något.

Det är inte det jag hör från mina vänner som bor i BRF i Stockholm. Där är det snarare tvärtom och med allt fler tjänstebilar som är PHEV eller EV så lär kravet på laddplatser bara öka.
Framtida köpare av boende kommer nog ställa sig frågan om det finns laddmöjlighet i större utsträckning än man gjort tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Isåfall borde det visa sig på spotprice på olja, framförallt futures, men oljepriset sjunker som en sten, några försök upp till 70usd fatet när Soleimani blev drönad, många oljebolag rusade till marknaden för att låsa sina framtida leveranser till 70usd, de gjorde en bra affär.

Utbudet är i överflöd, reserverna är höga. Och peak oils experterna har haft fel väldigt länge nu.

Varför borde det visa sig på spotpriset på olja? Tillgång och efterfrågan idag påverkas väl rimligtvis inte mycket av tillgången (eller efterfrågan) flera decennier framåt i tiden. Hur långt fram i tiden finns det futures-kontrakt för?

Peak oil är knappast ett begrepp för att avgöra när vi behöver börja försöka lösa vårt oljeberoende. Om "experterna" nu har haft så svårt att pricka att när detta inträffar är det också rimligt att säga att ingen vet vad som kommer hända när vi väl nått det, eller om det kommer vara möjligt att hinna hitta och övergå till alternativ utan allt för stora störningar när produktionen väl börjar sina.

Skrivet av Hellowiener:

Nej, att erövra andras land för att säkra framtida generationers lebensraum är när det kommer till principen likvärdigt med att beröva andra sina bilar för att säkra framtida generationers bilkörande.

BS, du argumenterar för att det gemensamma borde vara ditt att använda som du vill utan restriktioner, jag argumenterar för att vi borde hushålla med det. Om du nu tvunget vill ha argumentet i liknelse av lebensraum, så blir liknelsen av mitt att vi alla måste samsas om allt land OCH förvara/skydda det till framtidens generationer, och likelsen av ditt blir att du ska full rätt att erövra allt land och bränna det så varken någon annan idag eller i framtiden kan ta det av det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

BS, du argumenterar för att det gemensamma borde vara ditt att använda som du vill utan restriktioner, jag argumenterar för att vi borde hushålla med det. Om du nu tvunget vill ha argumentet i liknelse av lebensraum, så blir liknelsen av mitt att vi alla måste samsas om allt land OCH förvara/skydda det till framtidens generationer, och likelsen av ditt blir att du ska full rätt att erövra allt land och bränna det så varken någon annan idag eller i framtiden kan ta det av det.

Nej, jag argumenterar för att det är osmakligt att ta någons frihet för att säkra friheten för framtida generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Yeap! Jag har grannar som kör SUV:en, gärna en XC90, X7 eller GLS, 800 meter för att lämna kidsen i sporthallen. Sen 500 meter åt andra hållet för att komma till mataffären. Helt horribelt.

Check på den... ren lathet. In med barnen i bilen, kör 1 km till förskolan. Sedan 1 km hem igen ... och fortsätter dagen jobbandes hemifrån. XC90.

(Bara när det regnar / är snökaos dock)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av matthiask82:

Check på den... ren lathet. In med barnen i bilen, kör 1 km till förskolan. Sedan 1 km hem igen ... och fortsätter dagen jobbandes hemifrån. XC90.

(Bara när det regnar / är snökaos dock)

Sverige har de tyngsta bilarna i EU och Volvo är en stor del av problemet.
– Vi ser allt fler tunga bilar i Europa. Och den tillverkare som säljer flest tunga bilar är Volvo, säger Cinzia Pastorello, bilexpert på Europeiska energibyrån EEA som tar fram statistiken.
Volvo säljer idag 60 procent SUV:ar, och är det märke som i genomsnitt säljer tyngst bilar i hela EU

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-stora-suv-bilar-...

Dessutom så är de som har bilen som statussymbol mer aggressiva och sämre förare så nu är det bevisat att BMW och Audiförare kör sämre än genomsnittet.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2020...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Nej, jag argumenterar för att det är osmakligt att ta någons frihet för att säkra friheten för framtida generationer.

Ska du prata om osmaklighet efter att du försökt likna vad jag tycker med nassistiska koncept?

Hela grejen med att vi inte har oändligt med "frihet" innebär att det kommer bli begränsningar av det för alla hur vi än gör. Du verkar dock inte förstå att det finns andra intressenter här än du själv.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Ska du prata om osmaklighet efter att du försökt likna vad jag tycker med nassistiska koncept?

Hela grejen med att vi inte har oändligt med "frihet" innebär att det kommer bli begränsningar av det för alla hur vi än gör. Du verkar dock inte förstå att det finns andra intressenter här än du själv.

Du verkar inte förstå att just det tänket kan rättfärdiga vad fan som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Du verkar inte förstå att just det tänket kan rättfärdiga vad fan som helst.

Du har rätt, jag förstår inte alls vad du menar för din logik är helt bakvänd. Vilket tänk kan rättfärdiga vad som helst? Att det finns andra människor på jorden än du? Att det inte finns oändligt med olja? Att vi således är rimligt att hushålla med det?

Hade du tyckte det var ok om tidigare generationer begränsat vår tillgång till bensin genom att de redan hade slösat upp all olja utan att sansa sig?
I sådant fall, varför är det ok för tidigare generationer att handla på ett sätt som begränsar dig idag, men inte ok för oss som lever idag att begränsa dig?
Om inte, vad ger dig rätten att begränsa framtida generationer om inte tidigare generationer får begränsa dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Varför borde det visa sig på spotpriset på olja? Tillgång och efterfrågan idag påverkas väl rimligtvis inte mycket av tillgången (eller efterfrågan) flera decennier framåt i tiden. Hur långt fram i tiden finns det futures-kontrakt för?

Rulla kontrakten i all evighet då. Sälj terminen nära slutdatum och köp en termin med längre löptid för ett motsvarande belopp. Är de så att tillgången inom snar framtid kommer begränsas kraftigt med nuvarande efterfråga borde du sitta i en guldposition.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är inte det jag hör från mina vänner som bor i BRF i Stockholm. Där är det snarare tvärtom och med allt fler tjänstebilar som är PHEV eller EV så lär kravet på laddplatser bara öka.
Framtida köpare av boende kommer nog ställa sig frågan om det finns laddmöjlighet i större utsträckning än man gjort tidigare.

Hur många av dessa bor i en BRF som byggt om för elbilar (nya carports, parkeringar, fixat nytt nät för stolpar osv) eller hade seriösa planer på att göra det? Vi bygger nytt nu, därför frågar var uppe. Men fanns helt enkelt inte intresse nog för att skaffa laddare.

Att behovet ökar och kommer öka ser alla, inget snack om saken. Men hur många står redan idag och byter ut allting?

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur många av dessa bor i en BRF som byggt om för elbilar (nya carports, parkeringar, fixat nytt nät för stolpar osv) eller hade seriösa planer på att göra det? Vi bygger nytt nu, därför frågar var uppe. Men fanns helt enkelt inte intresse nog för att skaffa laddare.

Att behovet ökar och kommer öka ser alla, inget snack om saken. Men hur många står redan idag och byter ut allting?

Men hur länge tror du att bidraget på 50% av Kostnaden kommer finnas kvar och om alla väntar till det är akut kan jag lova dig att man inte får detta från staten.

Kolla när man monterade ner kopparnätet och många uppöver sa att adsl duger gott varför ska vi ha fiber ?

Men när kopparnätet är borta vaknar folket upp och det är akut med då kanske det tar 3 år innan det är aktuellt igen är det inte bättre och framtids säkra på en gång ?
@BergEr

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Du har rätt, jag förstår inte alls vad du menar för din logik är helt bakvänd. Vilket tänk kan rättfärdiga vad som helst? Att det finns andra människor på jorden än du? Att det inte finns oändligt med olja? Att vi således är rimligt att hushålla med det?

Hade du tyckte det var ok om tidigare generationer begränsat vår tillgång till bensin genom att de redan hade slösat upp all olja utan att sansa sig?
I sådant fall, varför är det ok för tidigare generationer att handla på ett sätt som begränsar dig idag, men inte ok för oss som lever idag att begränsa dig?
Om inte, vad ger dig rätten att begränsa framtida generationer om inte tidigare generationer får begränsa dig?

Om vi begränsar tillväxten genom att spara på olja så gör vi inte framtida generationer en tjänst. Vi hade varit kvar på 1800-talet om det inte var för oljan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var tvungen in och kolla på Kia E niro Advance 481 900 Sek - 60 000 miljöpremie = 421 900 Sek
https://www.kia.com/se/nya-bilar/niro-ev-elbil/versioner/

Missa inte att leveranstiden varit 12-14 månader 2019 så tillgången är dålig jämfört med Hyundai Kona som har samma batteri med lägre pris. Det som talar för Kia är storleken.

Dock tror jag att MG ZS EV 44.5 Kwh för ca 330 000 Sek kommer sälja som smör när den anländer Sverige i år i samma storlek och segment dock 250-300 km räckvidd och många kör inte längre endå innan paus eller daglig körning.

270 000 Sek efter miljöpremien och finns redan i Norge, UK + Nederländerna.

Det är inte vettigt att köpa en elbil idag. Alldeles för överprisade.
Med den utvecklingen som sker kommer dom snart vara stenålder.
När det kommer billigare bilar med räckvidd på 100 mil som snabbladdas på några minuter
kommer inte dagens elbilar vara åtråvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

När det kommer billigare bilar med räckvidd på 100 mil som snabbladdas på några minuter

Jag hinner byta bil några gånger innan det sker så det är lugnt :p. Skulle vara mer orolig över att gå och köpa en ny premiumbil med stor bensinmotor istället faktiskt, de lär vara svårsålda om 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men hur länge tror du att bidraget på 50% av Kostnaden kommer finnas kvar och om alla väntar till det är akut kan jag lova dig att man inte får detta från staten.

Kolla när man monterade ner kopparnätet och många uppöver sa att adsl duger gott varför ska vi ha fiber ?

Men när kopparnätet är borta vaknar folket upp och det är akut med då kanske det tar 3 år innan det är aktuellt igen är det inte bättre och framtids säkra på en gång ?
@BergHa

Ingen aning, första gången jag hör något om det är nu. Vi kommer dra el i förväg så det är redo att sätta in laddare i framtiden men för sex månader sen var det ingen som ville betala för det.

Möjligt att det blir ändringar på nästa möte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Utvecklingen går alltid framåt och det är väll bra men om alla väntade att om 3-5 år finns bättre teknik då skulle ingen någonsin uppgradera.

Tycker 2020 verkligen är året att köpa och finns det bättre om 5 år sig 2025 kan man byta ut bilen då igen.

Kollar du Nissan Leaf 2016 så var dom 30 Kwh mot 2020 62 Kwh alltså fördubblas räckvidden.

Antar att utvecklingen fortsätter i denna farten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

En Tesla från 2013 står sig fortfarande bra mot de senaste elbilarna på marknaden. Så sådär fantastiskt fort rör sig inte tekniken. Inget konstigt att köpa en elbil idag alls. De är rätt jäkla mogna nu.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hinner byta bil några gånger innan det sker så det är lugnt :p. Skulle vara mer orolig över att gå och köpa en ny premiumbil med stor bensinmotor istället faktiskt, de lär vara svårsålda om 3 år.

Samma resonemang fördes när etanolbilarna kom, och det vet vi ju hur det gick.
Sen skulle alla köra miljödiesel tills för ett halvår sedan när många paniksålde sin diesel för att rädda vad som räddas kan.
Men denna, denna gången är det på riktigt?

Elbilar spås kunna göra genomslående förändringar när det gäller utsläppen om 10-20år.
Om nu inte el produceras av kolkraft vilket istället ökar utsläppen.

Skall man se till vad som kan ske i detta nu, så är faktiskt etanolen något som direkt halverar koldioxidutsläppen.
Men eftersom E85 inte klassas som miljöbil och ges incitament för att användas är den död.
Däremot en Porsche med 400HK och ett hobbybatteri som ger 5 mil eldrift är en riktig miljöbil.
Hyckleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En Tesla från 2013 står sig fortfarande bra mot de senaste elbilarna på marknaden. Så sådär fantastiskt fort rör sig inte tekniken. Inget konstigt att köpa en elbil idag alls. De är rätt jäkla mogna nu.

Ja Tesla ligger i framkant.
Men många är dem som inte kunde pynta en miljon för en bil.
Enligt insatta i fordonsbranchen borde en basic elbil inte kostar mer än motsvarande fossildriven.
Så läget är lite som att köpa en plasma-TV när de kostade 100k.

Sen skall man beakta att Teslas batteri på 100 kWh vid tillverkningen resulterat ett utsläpp på 15-20 ton
innan den rullat en meter. Att komma ikapp en bensinare tar 7-8år.

Utsläppen vid tillverkningen av batterier minskar och genombrottet kommer ske när batteritekniken inte behöver kobolt/lithium.

Så nej, elbilarna är långt ifrån mogna.

Skrivet av Jonas79:

Utvecklingen går alltid framåt och det är väll bra men om alla väntade att om 3-5 år finns bättre teknik då skulle ingen någonsin uppgradera.

Tycker 2020 verkligen är året att köpa och finns det bättre om 5 år sig 2025 kan man byta ut bilen då igen.

Kollar du Nissan Leaf 2016 så var dom 30 Kwh mot 2020 62 Kwh alltså fördubblas räckvidden.

Antar att utvecklingen fortsätter i denna farten.

Fattar inte hur du kan tycka det är läge att köpa elbil idag när bilarna är i tidigt utvecklingsstadie och man får pynta stort för
utvecklingskostnader, medioker prestanda och laddinfrastruktur är långt ifrån utbyggt.

Dessutom har ju stora flertalet biltillverkare inte ens fått ut elbilar på marknaden.

Nej, det är en viss skillnad på moped och bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att ladda på ett par minuter känns som en utopi, i varje fall hemma i garaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att ladda på ett par minuter känns som en utopi, i varje fall hemma i garaget.

Garaget lär nog dröja.
Men att kunna stanna till och ladda snabbt istället för att käka saft och bullar en timme är
mer avgörande för mig iaf.

Solid-State batterierna kommer vara revolutionerande när de är klara för massproduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Garaget lär nog dröja.
Men att kunna stanna till och ladda snabbt istället för att käka saft och bullar en timme är
mer avgörande för mig iaf.

Solid-State batterierna kommer vara revolutionerande när de är klara för massproduktion.

Hur lång tid laddningen tar beror på SOC du anländer med, hur mycket batteriet kan ta emot + storleken + laddnings cykeln.

Detta är olika på alla bilar kollar du Hyundai Ionic 28 Kwh vs 38.3 Kwh så är faktist den äldre modellen snabbare på laddningstiden och hur mycket energi den kan ta emot.

Laddningstiden från ca 10-85% på denna ligger redan på 25 min, Hyundai Ionic 28 Kwh från 2017.
Bilen har ca 180-200 km räckvidd och är väldigt energi snål och koreanska märken är kända för detta och denna bilen klarar 69 kw peak.

Men kollar du Tesla Modell 3 så tar denna säkert runt 40 min att ladda liknande men då har du 490 km räckvidd och denna klarar runt 170 kw peak men droppar i laddnings cykeln och optimalt verkar vara runt 10% Soc vid början av laddningen för att se dom högre hastigheterna men sjunker under laddningstiden.

Du kommer aldrig se 170 Kwh från 5-90% utan denna sjunker desto högre procent du kommer under laddningen.

Men dom få ggr man åker längre en räckvidden på bilen och ej laddar hemma så har jag iallafall jag tid och stanna 40 min för att gå på toa, äta något och sträcka på benen.

Menar du att om du kör 400 km så har du bara 10 min rast innan du åker vidare eller varför har du detta kravet ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Pendlar 35 mil i veckan och anser att en bil skall klara detta utan att behöva laddas.
Ladda på helgen kan jag leva med.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla upp Solid State batteriet och detta ligger 6-10 år bort i tiden men att traditionella Lithium batterier ej kommer stanna i utveckling under tiden och vissa tror att dagens batteri teknik kommer vara bättre utvecklad och bättre en Solid State batteriet.

Bara tiden kommer utvisa detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@Jonas79: Pendlar 35 mil i veckan och anser att en bil skall klara detta utan att behöva laddas.

Va gör det om du laddar över natten någon dag i veckan du använder ändå lika mycket energi.

Eller menar du att du måste vara vaken och kolla på 😁

Eller har du kravet bara motorvärmare på helgen eller vad gör du med denna sladden på vintern är ingen skillnad enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Att underhållsladda när bilen står parkerad är väl inga problem?