Dator för Adobe Premiere Pro, ~60 k

Permalänk
Medlem

Dator för Adobe Premiere Pro, ~60 k

Hejsan SweC!

Första tråden för mig på 7 år från mitt 16 år gamla konto. Ja jag känner mig som en gubbe (och är en).

Min syster frilansar med videoredigering och är i behov att köpa en ny dator för Adobe Premiere Pro. Hon har spanat in nya Mac Pro (rivjärnet) men tycker de är dyra, särskilt om man ska ha mycket RAM och snabbare processor. Hon är helt öppen för att gå över till Windows.
Hon har arbetat med äldre ganska maxade Mac Pro (soptunnan), och de tycker hon är på tok för långsamma.

Hon jobbar ofta med högupplöst material och vill att datorn ska kännas rapp många år framöver.

Är inte helt inne på vad som är ett bra köp, men Apple rekommenderade något paket över 100k ex moms, vilket är väldigt mycket pengar.

Så, kan ni slänga ihop en komplett dator rackarns dator (utan skärm mm)? Budgeten är runt 60000 ex moms. Men absolut inget krav att alla slantar ska förbrukas då hon knappt går runt på det idag.

Jag tänkte spontant AMD Threadripper 3970X, 128 GB snabbt minne, någon snabb stor SSD för OS mm, och något lämpligt grafikkort.

Dessutom ska datorn inte upplevas som ett blinkande jetflygplan!

Är jag rätt ute? Någon vänlig skäl som har några idéer?

Jag är helt bekväm med att bygga en dator, har byggd ihop många datorer i min ungdom och till och med V-moddat grafikkort för att få feta 3DMark 2001-scores! Men det var länge sen...
Har inte koll på vad som fungerar tillsammans och vad som presterar bäst i dag.

Någon som kan slänga ihop någon bra kombo på delar. Gärna allt från samma butik där de kan montera datorn så slipper man strul med typ gamla BIOS (eller vad det heter idag??).

Tack på förhand!
/ Philip

Permalänk
Medlem

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Jag skulle säga 3960X, 128GB RAM, 2070 super, 2-4TB m.2 SSD (hur mycket vet du bättre), hårddiskar för långlagring (bättre med nätverkslagrat om det går ifall fler ska kunna jobba med samma filer?)

Det går alltid att uppgradera längre fram.

Värt att tänka på: 256GB är max för threadripper, det räcker nog. Bättre gpuer kommer troligen redan i vår. 24/32 kärnor kan också funderas på, men jag tror inte mycket mer än export stegen snabbas upp nämnvärt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med er med den budgeten känns det som har nämnts rimligt. Kom fram till följande:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen Threadripper 3960X Processor (16 934 kr hos CDON)
Grafikkort: ZOTAC GeForce RTX 2070 SUPER - 8GB GDDR6 RAM - Grafikkort (5 399 kr hos Komplett)
Chassi: Cooler Master MasterCase SL600M (1 449 kr hos Inet)
Moderkort: ROG STRIX TRX40-E GAMING / TRX40 (5 799 kr hos Komplett)
RAM: Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX x2 (6 998 kr hos Webhallen, 3 499 kr/st)
SSD: Seagate FireCuda 510 x2 (8 198 kr hos Inet, 4 099 kr/st)
PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 760W (1 449 kr hos Inet)
CPU-kylare: Corsair Hydro H150i Pro (1 499 kr hos Komplett)
Summa: 47 725 kr

+ Inet: Corsair Threadripper Bracket kit till Hydro PRO 199:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Håller med er med den budgeten känns det som har nämnts rimligt. Kom fram till följande:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen Threadripper 3960X Processor (16 934 kr hos CDON)
Grafikkort: ZOTAC GeForce RTX 2070 SUPER - 8GB GDDR6 RAM - Grafikkort (5 399 kr hos Komplett)
Chassi: Cooler Master MasterCase SL600M (1 449 kr hos Inet)
Moderkort: ROG STRIX TRX40-E GAMING / TRX40 (5 799 kr hos Komplett)
RAM: Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX x2 (6 998 kr hos Webhallen, 3 499 kr/st)
SSD: Seagate FireCuda 510 x2 (8 198 kr hos Inet, 4 099 kr/st)
PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 760W (1 449 kr hos Inet)
CPU-kylare: Corsair Hydro H150i Pro (1 499 kr hos Komplett)
Summa: 47 725 kr

+ Inet: Corsair Threadripper Bracket kit till Hydro PRO 199:-

Ser bra ut, men moderkort för nästan 6k känns extremt...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: trodde ssderna var på 4TB, då är jag rättså säker att det finns mer prisvärda modeller om inte dom har extrem prestanda och den kommer behövas (jag trodde inte det dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ser bra ut, men moderkort för nästan 6k känns extremt...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: trodde ssderna var på 4TB, då är jag rättså säker att det finns mer prisvärda modeller om inte dom har extrem prestanda och den kommer behövas (jag trodde inte det dock)

Jag håller med, men TRX4-korten är alla dyra. "Budget"alternativet är att köra på 2970WX och ett X399-mb, men som jag förstår det så är det en rätt stor uppoffring för HEDT-loads.

Gällande SSDer så skulle jag gå på 1TB-diskar för 1700:- och ha 3 av dem om inte kraven på utrymme är större. Bara 2TB-diskarna är rätt dyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jag håller med, men TRX4-korten är alla dyra. "Budget"alternativet är att köra på 2970WX och ett X399-mb, men som jag förstår det så är det en rätt stor uppoffring för HEDT-loads.

Gällande SSDer så skulle jag gå på 1TB-diskar för 1700:- och ha 3 av dem om inte kraven på utrymme är större. Bara 2TB-diskarna är rätt dyra

Jag gick in själv och kollade och moderkortet i förslaget var det billigaste för den sockeln (sjukt förvånad nörd här!). 3960X är dock värd skillnaden i prestanda med marginal, titta inte ens på förra generationen TS

TS måste bestämma hur mycket lagring som behövs, svårt för oss att veta. 2x1TB kostar ju mindre än en ensam så jag skulle börja där om inte annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Uppskattas!

Siktet är nog inställt på senaste Threadripper Är luft uteslutet eller måste man ha vatten för full prestanda?
Om man kan köra luftkylt, vilket chassi är lämpligt om man vill ha något diskret, välventilerat och tyst (utan fönster)? Inte helt dumt om det har några 3,5 tums platser för framtida lagring.

Lagringsutrymme är inte överdrivet kritiskt då det mesta brukar arkiveras på externa SSD-enheter. Så 2 TB snabb SSD skulle räcka fint till att börja med. Sånt är annars väldigt lätt att uppgradera i efterhand.

Hur är det med RAM minne? Som jag förstår så monteras det i par om 4? Så uppgradera till 256 GB är inga problem om man köper 4x32 GB?
Och vist är det vanligt DDR4 och inget ECC(?) tjohejs?

Om man skulle vilja ha ett professionellt grafikkort. Vad tjänar man på det? Vilket Quadro skulle isåfall motsvara ett RTX 2070 i prestanda?

Och har någon erfarenhet av montering från olika firmor? Inet tar 799 kr. Känns rätt värt då allt eventuellt strul tas hand om de. Om man vill ändra något så är det inga problem att göra i efterhand.
Så bra om allt köps in på ett ställe som erbjuder montering.

/ Philip

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Webhallen har också montering

4x32GB lämnar plats för lika mycket till senare om så behövs, inga registrerade serverminnen nej, men ecc stöds om man vill och behöver det (känns inte så för detta bygge dock)

Länken jag skrev tidigare pratade bara om vanliga kort och en skum tabell om minneskrav baserat på upplösning (8K upplösning skulle man ha 10+GB VRAM på grafikkortet). Har tyvärr dålig koll, men vissa accelererade effekter kräver tydligen mycket minne vid höga upplösningar, svårt att veta vad hon vill eller använder... finns ju 2080 super med 11gb annars såklart

Noctua d15 har jag för mig att det kom en specialvariant av med stöd för threadripper, det ska duga, men måste ha den (extremt stora) passande värmeplattan för att ta upp all värme korrekt. Samma gäller såklart vattenblock också. Sockeln/processorn är ju extremt stor, tänk snarare 4” smartphone i storlek än vanlig processor
Ett exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4965902

Chassi tror inte jag behöver vara så litet, speciellt inte med tanke på sockel och moderkort. Köp ett define c eller R5 så ryms det mesta

Lagring tror jag på 2x1TB så länge så finns det plats för windows och alla program på ena och projekt på andra utan att fylla diskarna till max.

Externa ssder säger du, vad har dom för anslutning? Skulle vara bra att synka så moderkortet har samma eller ett instickskort eller adapter...

Har ni råd kan ni undersöka 3970X också, men inte helt uppebart hur mycket den kommer hjälpa. Om den bara hjälper vid vissa steg så beror det ju på hur ofta de stegen körs och hur hennes arbetsflöden ser ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OM din syster livnär sig som frilansare så köp inte en ihopplockad dator och maxa din budget utan köp en dator som du kan få ett ordentligt serviceavtal med. Hon vill inte bli stående dagen före en deadline med en dator som havererat utan ett rejält serviceavtal i ryggen som snabbt löser problemet med ny hårdvara mm. Det kan bli en rejält dyr historia att chansa på att inget kommer hända.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Jag hittade inga validerade minnen över 16GB i 3600MHz

Permalänk
Medlem

Två saker jag tänker på är:

Ibland är det smartare att köra två datorer som håller under kortare tid än en som håller under lång tid. Dvs om datorn beräknas hålla under 6år så kan det vara smartare att uppgradera efter 3år så att säga.

Det andra är support. Jag tycker alltid man skall bygga själv men när det gäller företag så kan tid vara värt väldigt mycket pengar. Om moderkortet pajar så ska man fastställa felet, köpa nytt moderkort, se till att allt är kompatibelt osv osv. Här kan en färdigbyggd dator med ex ”på plats”-garanti vara mycket värt.

Man ska ju pyssla med arbetet på arbetstid inte saker runt om.
Så en bra supportdeal är värt väldigt mycket som sagt. Notera dock att Jag inte pratar om någon vanlig ”vi tar in din dator i två veckor och felsöker”-garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

OM din syster livnär sig som frilansare så köp inte en ihopplockad dator och maxa din budget utan köp en dator som du kan få ett ordentligt serviceavtal med. Hon vill inte bli stående dagen före en deadline med en dator som havererat utan ett rejält serviceavtal i ryggen som snabbt löser problemet med ny hårdvara mm. Det kan bli en rejält dyr historia att chansa på att inget kommer hända.

Faktiskt det bästa inlägget hittills, tumme upp! Cred.

Ska man lägga bortåt 50-60k på en Adobe maskin så lär man ju tjäna pengar på det och då finns det antagligen deadlines, med straffavgifter.

Är det "inte så seriöst" så behöver hen nog inte en Adobe maskin för 60k heller.
Då räcker det med <30.
Plocka då ihop en dator själv.

Annars är jag på @Ronja_Hood sida.
Deadlines med viten är inte att leka med.
CV som går åt helvete etc...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Faktiskt det bästa inlägget hittills, tumme upp! Cred.

Ska man lägga bortåt 50-60k på en Adobe maskin så lär man ju tjäna pengar på det och då finns det antagligen deadlines, med straffavgifter.

Är det "inte så seriöst" så behöver hen nog inte en Adobe maskin för 60k heller.
Då räcker det med <30.
Plocka då ihop en dator själv.

Annars är jag på @Ronja_Hood sida.
Deadlines med viten är inte att leka med.
CV som går åt helvete etc...

Det finns en poäng i det ni säger, men kan också bero på vilken typ av projekt man tar på sig eller vilka kunder man har. Tror inte heller att datorhaveri är så vanligt att detta skulle behövas. Känns som att köpa ett annat bygge med alla avtal på plats kanske skulle sänka prestandan så mycket att det kan påverka produktiviteten till och med.

Nu försöker inte jag säga att jag har helt rätt eller kan allt, men varje beslut har minst två sidor att fundera över och tror inte den ’säkra’ vägen nödvändigtvis är bäst.

Ser man det från den sidan kan man ju se datorn i förhållande till produktivitet och leveranshastighet, då kanske en budget till och med kan vara näst intill meningslös att prata om för experten som sitter framför burken kostar mer än datorn gör i inköp efter några månader redan. Varje procent av ökad hastighet kan då ses som en värd investering, nästan oberoende av priset eftersom man kan slå ut det över tid och jämföra med löner och projektpengar, kanske till och med få kunden att betala vissa uppgradringar...

Man kanske ska titta på rendering/exporteringsmaskiner separat från editerings burken också om man vill använda tiden optimalt, men då börjar man prata it-avdelning och allt annat som hör till tror jag.

Allting beror på omfattning och nivå av TS projekt här, men känns som att småskaligt lutar mer åt självbygge i min bok i alla fall, men storskaliga projekt med skarpa leveranser är mer i behov av garanterad prestanda och ’upptid’ på datorn.

Bra saker att nämna och för TS att ha i huvudet och fundera på, hoppas dock detta redan gått ett varv i hans skalle...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

OM din syster livnär sig som frilansare så köp inte en ihopplockad dator och maxa din budget utan köp en dator som du kan få ett ordentligt serviceavtal med. Hon vill inte bli stående dagen före en deadline med en dator som havererat utan ett rejält serviceavtal i ryggen som snabbt löser problemet med ny hårdvara mm. Det kan bli en rejält dyr historia att chansa på att inget kommer hända.

Spontant låter det ju klokt, min erfarenhet i praktiken är dock att det är bättre att köpa standardkomponenter och själv byta/stå för kostnaden vid haveri, man får betydlig bättre grejer till en lägre kostnad och slipper betala skyhöga supportavtal. Dessutom slipper man betala för inkompetenta idioter som i alla fall inte bidrar till mer än frustration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Spontant låter det ju klokt, min erfarenhet i praktiken är dock att det är bättre att köpa standardkomponenter och själv byta/stå för kostnaden vid haveri, man får betydlig bättre grejer till en lägre kostnad och slipper betala skyhöga supportavtal. Dessutom slipper man betala för inkompetenta idioter som i alla fall inte bidrar till mer än frustration.

Det är väldigt få personer som har den kompetensen och dessutom har delar liggandes de kan byta ut med kort varsel. Fördelen med ett supportavtal är att du flyttar risken, dvs potentiella kostnaden, till annan part.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns en poäng i det ni säger, men kan också bero på vilken typ av projekt man tar på sig eller vilka kunder man har. Tror inte heller att datorhaveri är så vanligt att detta skulle behövas. Känns som att köpa ett annat bygge med alla avtal på plats kanske skulle sänka prestandan så mycket att det kan påverka produktiviteten till och med.

Nu försöker inte jag säga att jag har helt rätt eller kan allt, men varje beslut har minst två sidor att fundera över och tror inte den ’säkra’ vägen nödvändigtvis är bäst.

Ser man det från den sidan kan man ju se datorn i förhållande till produktivitet och leveranshastighet, då kanske en budget till och med kan vara näst intill meningslös att prata om för experten som sitter framför burken kostar mer än datorn gör i inköp efter några månader redan. Varje procent av ökad hastighet kan då ses som en värd investering, nästan oberoende av priset eftersom man kan slå ut det över tid och jämföra med löner och projektpengar, kanske till och med få kunden att betala vissa uppgradringar...

Man kanske ska titta på rendering/exporteringsmaskiner separat från editerings burken också om man vill använda tiden optimalt, men då börjar man prata it-avdelning och allt annat som hör till tror jag.

Allting beror på omfattning och nivå av TS projekt här, men känns som att småskaligt lutar mer åt självbygge i min bok i alla fall, men storskaliga projekt med skarpa leveranser är mer i behov av garanterad prestanda och ’upptid’ på datorn.

Bra saker att nämna och för TS att ha i huvudet och fundera på, hoppas dock detta redan gått ett varv i hans skalle...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser det som att man säkrar mot en eventualitet som kan fördärva mer än vad man kan själv kompensera för. Jag har aldrig behövt utnyttja min hemförsäkring exempelvis men kommer aldrig sluta betala den ifall olyckan är framme. Detsamma gäller den professionella utrustning man behöver för att bedriva sitt arbete, trygghet och uptime är prioriterat över några procent effektivitet. Det är mina två procent men andra kan vara mer riskbenägna.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Det är väldigt få personer som har den kompetensen och dessutom har delar liggandes de kan byta ut med kort varsel. Fördelen med ett supportavtal är att du flyttar risken, dvs potentiella kostnaden, till annan part.

Tror inte dom kommer ha en komplett dator liggandes heller dock, framförallt inte i den här prestandaklassen. Apple har väl inte ens såna här avtal och deras datorer används ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Faktiskt det bästa inlägget hittills, tumme upp! Cred.

Ska man lägga bortåt 50-60k på en Adobe maskin så lär man ju tjäna pengar på det och då finns det antagligen deadlines, med straffavgifter.

Är det "inte så seriöst" så behöver hen nog inte en Adobe maskin för 60k heller.
Då räcker det med <30.
Plocka då ihop en dator själv.

Annars är jag på @Ronja_Hood sida.
Deadlines med viten är inte att leka med.
CV som går åt helvete etc...

Tack 👍 Det glöms ofta bort i jakten på prestanda...

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Jag ser det som att man säkrar mot en eventualitet som kan fördärva mer än vad man kan själv kompensera för. Jag har aldrig behövt utnyttja min hemförsäkring exempelvis men kommer aldrig sluta betala den ifall olyckan är framme. Detsamma gäller den professionella utrustning man behöver för att bedriva sitt arbete, trygghet och uptime är prioriterat över några procent effektivitet. Det är mina två procent men andra kan vara mer riskbenägna.

Som sagt jag förstår det du skriver, men jag tror man landar i en 10-kärnig xeon med 32/64gb ram och ett dåligt gammalt quadro eller liknande. Detta är en gissning såklart, men kollade dells workstation konfigurator och deras 20+ core datorer kostade bara processorn (xeon gold) över 200 tusen kronor.

Det handlar troligen inte om några procent, det handlar om att inte ens hamna i närheten av samma prestandaklass för pengarna. Det är vad jag tror.

Dotorn i komponenter som är rekommenderad ovan kommer leka med en dell/apple/hp i samma prisklass, och då menar jag verkligen stor skillnad.

Tror de flesta har överseende med datorhaveri om man lägger fram det på rätt sätt, och man får jobba med så stora marginaler man kan (vara klar i förtid om det går) så ofta man kan. Men det ska man ju alltid göra som proffs.

Skickades från m.sweclockers.com

Specs från dell på deras workstation för 30000kr:

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/dell-workstations/dell-p...

6-core xeon bronze
Radeon pro wx 2100 (2GB VRAM)
1x8GB RAM (single channel, vad i helvete) 2666 Mhz (+ 4500 för första quad channel kittet på 32GB och samma hastighet)
500gb hårddisk (obs inte ssd!)

Permalänk
Viking

@Focus: Kanske blir lite overkill med 256gb ram men annars så:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@Focus: Kanske blir lite overkill med 256gb ram men annars så:
https://komponentkoll.se/bild/xfQzA.png

Jag skulle aldrig köpa minnen för en workstation som inte är validerade och finns på QVL.
Annars en riktig bra build, skulle definitivt tagit Phanteks P600S utan fönster istället för lägre ljudvolym.

Permalänk
Viking

@Mordekai: Nej, kanske inte

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Dessa minnen är med på ASUS QVL och finns till mycket bra pris. Finns inte hos komponentkoll dock.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264092

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Det är väldigt få personer som har den kompetensen och dessutom har delar liggandes de kan byta ut med kort varsel. Fördelen med ett supportavtal är att du flyttar risken, dvs potentiella kostnaden, till annan part.

En motsvarande workstation från ett märke som HP/Dell/Apple kostar ungefär dubbelt så mycket, till detta kommer supportavtal på ca 10%. Jag tror inte du behöver förklara funktionen med ett supportavtal.

Permalänk
Medlem

Ok fel av mig, service/support, 3% hos Apple, utan tidsgaranti, nästa dag hos Dell typ ingår för 120k, dock är detta ex moms, sämre GPU, mindre SSD-utrymme, sämre CPU. Vet ej om länken fungerar eller om det är kopplat till min session.
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/pdr/precision-7920-works...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok fel av mig, service/support, 3% hos Apple, utan tidsgaranti, nästa dag hos Dell typ ingår för 120k, dock är detta ex moms, sämre GPU, mindre SSD-utrymme, sämre CPU. Vet ej om länken fungerar eller om det är kopplat till min session.
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/pdr/precision-7920-works...

120k vs 40k men med sämre prestanda dessutom... som sagt: jag förstår vad ni skriver, men det känns inte rimligt för denna tråds budget utan att tumma extremt på prestandan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som sagt jag förstår det du skriver, men jag tror man landar i en 10-kärnig xeon med 32/64gb ram och ett dåligt gammalt quadro eller liknande. Detta är en gissning såklart, men kollade dells workstation konfigurator och deras 20+ core datorer kostade bara processorn (xeon gold) över 200 tusen kronor.

Det handlar troligen inte om några procent, det handlar om att inte ens hamna i närheten av samma prestandaklass för pengarna. Det är vad jag tror.

Dotorn i komponenter som är rekommenderad ovan kommer leka med en dell/apple/hp i samma prisklass, och då menar jag verkligen stor skillnad.

Tror de flesta har överseende med datorhaveri om man lägger fram det på rätt sätt, och man får jobba med så stora marginaler man kan (vara klar i förtid om det går) så ofta man kan. Men det ska man ju alltid göra som proffs.

Skickades från m.sweclockers.com

Specs från dell på deras workstation för 30000kr:

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/dell-workstations/dell-p...

6-core xeon bronze
Radeon pro wx 2100 (2GB VRAM)
1x8GB RAM (single channel, vad i helvete) 2666 Mhz (+ 4500 för första quad channel kittet på 32GB och samma hastighet)
500gb hårddisk (obs inte ssd!)

Jag är med på ditt resonemang men kan säga att som kund, i ungefär denna branch, har jag noll tålamod med datorhaveri. Det är mina leverantörers ansvar att säkra. Jag i min tur har kunder med deadlines och ingen kommer vara förlåtande för ett datorhaveri.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

En motsvarande workstation från ett märke som HP/Dell/Apple kostar ungefär dubbelt så mycket, till detta kommer supportavtal på ca 10%. Jag tror inte du behöver förklara funktionen med ett supportavtal.

Min rekommendation, som köpare, till en leverantör är att de jobbar med den hårdvara de har råd med, att missa en deadline pga haveri blir betydligt dyrare än eventuell besparing på hårdvara.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

120k vs 40k men med sämre prestanda dessutom... som sagt: jag förstår vad ni skriver, men det känns inte rimligt för denna tråds budget utan att tumma extremt på prestandan

Skickades från m.sweclockers.com

80k är småpotatis jämfört med missad deadline när det kommer till media. Behöver du en dator i den prestandaklassen jobbar du antagligen med material som är värt flertalet miljoner. För att sätta saker i perspektiv.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80