Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Tänkte börja månadsspara 500kr varje månad till pension. Tanken är i en fond via Avanza (isk).
Något tips vad jag ska spara i?

Ska du prompt ha pengarna på Avanza: Länsförsäkringar Global Indexnära

Annars rekommenderar jag en aktieportfölj hos Lysa

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Tänkte börja månadsspara 500kr varje månad till pension. Tanken är i en fond via Avanza (isk).
Något tips vad jag ska spara i?

Enklast möjligt är att skaffa ett konto på lysa, men vill du absolut ha det på avanza så skulle jag rekommendera att du kikar på någon av rikatillsammans portföljer:
https://rikatillsammans.se/ombalansering-2020/

Är det mer än 10år så skulle jag gå på 100% aktier.
rikatillsammans 100%

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

De är på 641 dollar as we speak

Helt korrekt där, galet hopp uppåt. 700 nästa då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni tips på någon preferensaktie?

Skrivet av GLaDER:

Annars rekommenderar jag en aktieportfölj hos Lysa

Hur beskattas man om man har pengar hos Lysa?

Permalänk
Medlem

@Elektron: Som privatperson så får du ett ISK hos Lysa. Dvs schablonbeskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har ni tips på någon preferensaktie?

Hur beskattas man om man har pengar hos Lysa?

Bara en nyfiken fråga: varför vill du ha just preferensaktier?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Bara en nyfiken fråga: varför vill du ha just preferensaktier?

Jag har en blandad portfölj, men jag gillar preferens för de brukar ha en hög utdelning. Men visst på lång sikt kan man diskutera värdet av att investera typ i en pref vs tex omx30. Men jag tycker helt enkelt att det är roligt att få aktieutdelning, och jag skulle gärna få till en portfölj där jag lyckas få till utdelningar varje månad, utdelningsbombmatta tror jag att det brukar kallas. Jag vet att preferensaktier är känsliga mot ränteläget men samtidigt så upplever jag de, iaf de som jag har köpt som relativt trygga affärer då volatiliteten är relativt låg.

Skrivet av adzer:

@Elektron: Som privatperson så får du ett ISK hos Lysa. Dvs schablonbeskattat.

Tack det var ett bra svar på frågan, kort och koncist.

Utdelningsbombmatta var det och inte aktiebombmatta
Permalänk
Medlem

Undrar hur ni gör med index-fonder som ni har på känn är på väg att gå ned? Är tanken att man ska hålla på och sälja & köpa hela tiden? Fonden jag har är passivt förvaltad och följer index i Sverige.

Om vi nu går in i en lågkonjunktur bör jag då sälja all innehav jag har i fonden och "vänta ut" lågkonjunkturen, för att sedan köpa in mig igen när "det värsta är över"? Eller sitter man kvar när det går upp och ner? Jag investerar en liten summa varje månad i fonden. Sparhorisont är +10 år.

Att sitta kvar i båten känns smidigast, även om det går ned. Man slipper köp-avgifterna då. Men vet inte hur ni andra brukar göra när ni ser att det är på väg nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Undrar hur ni gör med index-fonder som ni har på känn är på väg att gå ned? Är tanken att man ska hålla på och sälja & köpa hela tiden? Fonden jag har är passivt förvaltad och följer index i Sverige.

Om vi nu går in i en lågkonjunktur bör jag då sälja all innehav jag har i fonden och "vänta ut" lågkonjunkturen, för att sedan köpa in mig igen när "det värsta är över"? Eller sitter man kvar när det går upp och ner? Jag investerar en liten summa varje månad i fonden. Sparhorisont är +10 år.

Att sitta kvar i båten känns smidigast, även om det går ned. Man slipper köp-avgifterna då. Men vet inte hur ni andra brukar göra när ni ser att det är på väg nedåt.

Det är inte fel att ta hem en vinst men det svåra är att veta såväl när lågkonjunkturen börjar som när det vänder. Som vanligt gäller att "time in the market beats timing the market".

Är du osäker så ta hem (hela eller delar av) vinsten och fortsätt månadsspara. Går det ner får du fler andelar för varje investerad krona, går det upp får du del av ökningen.

Sen undrar jag vad det är för köp-avgifter du har? Tänker du på schablonbeskattningen av ISK?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Alotiat:

Ska du inte ha pengarna just nu så sit still, du kan inte tajma marknaden. Går det ner brukar det gå upp igen.

Själv tvivlar jag starkt på någon lågkonjunktur 2020, men jag vet lika lite som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Absolut aldrig sälja eller försöka förutspå marknaden. Jag köper för samma summa samma dag var månad och gör så oavsett konjunktur. På det sättet så får man medelavkastningen till minimal arbetsinsats.

Permalänk
Medlem

Jag tänker också att det är sparandet som är kärnan. Avkastningen är bonus. Visst, det är ju trist om man går back, men sparar man t ex 50 000 om året i tio år, och skulle råka gå back 10 000 ett år, så är det inte en så stor andel ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ok tack för era svar. Då sitter jag lugnt i båten och kör vidare.

@adzer Ja jag är också ute efter en minimal arbetsinsats. Vill egentligen inte ägna en tanke på det, utan det ska rulla på per automatik. Det är största anledningen till att jag kör fond som kramar index med låg avgift

@zarkov Har en väldigt låg avgift på 0.22% så det kanske inte är så farligt ändå. Tar ISK en avgift/skatt för varje köp och sälj?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alotiat:

Statistiken säger sitt, sitt ner i båten!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Statistiken säger sitt, sitt ner i båten!

Vad för statistik menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Börsen går alltid upp på sikt.

Edit: här finns en artikel i Forbes som behandlar ämnet: https://www.forbes.com/sites/johnbuckingham/2017/11/21/time-i...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aktsu:

Skrivet av The-Architect:

Börsen går alltid upp på sikt.

Edit: här finns en artikel i Forbes som behandlar ämnet: https://www.forbes.com/sites/johnbuckingham/2017/11/21/time-i...

Bättre att vara med i alla svängar, både upp och ned än att försöka Time:a och missa korrektionen som sker efter eventuellt dippar.

Om man inte gillar att tolka grafer så finns det artikeln jag hämtade bilden ifrån här:
https://blogg.avanza.se/market-timing-eller-time-in-the-marke...

En bild säger mer än tusen ord brukar det heta så slänger in dig igen @Alotiat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

https://blogg.avanza.se/wp-content/uploads/2017/07/Missa-de-10-b%C3%A4sta-dagarna.jpg
Bättre att vara med i alla svängar, både upp och ned än att försöka Time:a och missa korrektionen som sker efter eventuellt dippar.

Om man inte gillar att tolka grafer så finns det artikeln jag hämtade bilden ifrån här:

Ja men med den ”statistiken” som grund kan du inte svara på hans fråga som du gör, den säger ju bara någonting om vad som händer när man missar de bästa dagarna. Den säger inte att man kan välja en godtycklig tidpunkt och att man får det gynnsammaste utfallet av att fortsätta vara investerad.

Du hade snarare sagt behövt data på hur sannolikt det är för investerare att lyckas time:a marknaden och hur deras avkastning sett ut jämfört med att sitta still med olika sparhorisonter. Det är statistik jag vore extremt intresserad av faktiskt för det vore intressant att veta.

Kan tyckas vara sak samma men som matematiker/statistiker tycker jag det är rätt viktigt att det blir rätt när man hänvisar till att statistiken säger något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

https://blogg.avanza.se/wp-content/uploads/2017/07/Missa-de-10-b%C3%A4sta-dagarna.jpg

Där ser man, det hade man inte trott. Då sätter vi oss ned och tar det lugnt

Ibland undrar jag om jag inte är för försiktig/passiv när jag sitter och kramar OMX30/SP500 med tanke på att jag är 25 år gammal. Jag hinner ju testa att jaga bästa möjliga avkastning och misslyckas ett par gånger under livets gång. Men har som sagt ingen lust att spendera en massa tid på att köpa/sälja aktier för att maximera avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

@zarkov Har en väldigt låg avgift på 0.22% så det kanske inte är så farligt ändå. Tar ISK en avgift/skatt för varje köp och sälj?

Skatten är något du betalar till Magda. Varje insättning och totalbeloppet beskattas med en viss procent-sats varje år och kommer sedan på deklarationen. För detaljer, kolla på skatteverket: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/invest...

"Köp och sälj"-avgift (courtage) tas normalt inte ut på fonder, utan bara aktier / börshandlade fonder. Tror inte det går att hitta några fonder med sådana avgifter i Sverige, men står hittar då någon med dessa avgifter så håll dig långt borta.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aktsu:

Ja men med den ”statistiken” som grund kan du inte svara på hans fråga som du gör, den säger ju bara någonting om vad som händer när man missar de bästa dagarna. Den säger inte att man kan välja en godtycklig tidpunkt och att man får det gynnsammaste utfallet av att fortsätta vara investerad.

Du hade snarare sagt behövt data på hur sannolikt det är för investerare att lyckas time:a marknaden och hur deras avkastning sett ut jämfört med att sitta still med olika sparhorisonter. Det är statistik jag vore extremt intresserad av faktiskt för det vore intressant att veta.

Kan tyckas vara sak samma men som matematiker/statistiker tycker jag det är rätt viktigt att det blir rätt när man hänvisar till att statistiken säger något.

Skrivet av Alotiat:

Ibland undrar jag om jag inte är för försiktig/passiv när jag sitter och kramar OMX30/SP500 med tanke på att jag är 25 år gammal. Jag hinner ju testa att jaga bästa möjliga avkastning och misslyckas ett par gånger under livets gång. Men har som sagt ingen lust att spendera en massa tid på att köpa/sälja aktier för att maximera avkastning.

Till er båda, det sitter mängder med personer med mycket större budget spenderad på att samla information, beräkna datapunkter och hårdvaran är specialdesignade kretsar (för mångmiljonbelopp). Trots detta slår denna gruppen (professionella handlare) sällan index. (Siffran är någonstans 5-10% av alla aktiva aktieförvaltare slår index om året. Resterande 90% underpresterar).

Vad finns det som skulle ge er någon fördel som dessa inte ha och prestera bättre än de som spenderar alla dagens vakna timmar på aktieanalyser?

Vidare, för den som är lite inläst på statistisk så krävs det många år i rad för att man med statistik säkerhet ska kunna säga att man överpresterar och faktiskt slår marknaden som inte beror på tur. Den siffran jag har hört, men inte hittar källan till vilket för mig var en av avsnitten i Ben Felixs podcasts, men den siffran kräver 47 år i rad av överprestation för att kunna bevisa det är förmåga och att du inte har tur.

Jag hittade källan:
https://www.youtube.com/watch?v=fvGLnthJDsg 8 min in.

Citat:

Statistically, it would take 36 years of 2% alpha, that is 2% of excess risk-adjusted performance, with a standard deviation of alpha of 6%, for manager skill to be statistically significant at 95% level of confidence.

Här är "manager skill" din förmåga att slå risk-justerad avkastning med åtminstone 2% om året, med maximalt 6% standardavvikelse för att med 95% konfidens kunna förlita sig på att det inte är ren tur.

Är man intresserad av faktiskt statistik gällande aktiemarknaden så skulle jag vilja hänvisa till Ben Felixs podcast Rational Reminder vilket är en kanadensisk podcast om ekonomi, (främst investeringar).
Enormt hög kvalité, både på videos och podcast där vetenskaplig grund står bakom uttalanden och slutsatser med källhänvisningar till betrodda och erkända källor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Till er båda, det sitter mängder med personer med mycket större budget spenderad på att samla information, beräkna datapunkter och hårdvaran är specialdesignade kretsar (för mångmiljonbelopp). Trots detta slår denna gruppen (professionella handlare) sällan index. (Siffran är någonstans 5-10% av alla aktiva aktieförvaltare slår index om året. Resterande 90% underpresterar).

Vad finns det som skulle ge er någon fördel som dessa inte ha och prestera bättre än de som spenderar alla dagens vakna timmar på aktieanalyser?

Vidare, för den som är lite inläst på statistisk så krävs det många år i rad för att man med statistik säkerhet ska kunna säga att man överpresterar och faktiskt slår marknaden som inte beror på tur. Den siffran jag har hört, men inte hittar källan till vilket för mig var en av avsnitten i Ben Felixs podcasts, men den siffran kräver 47 år i rad av överprestation för att kunna bevisa det är förmåga och att du inte har tur.

Jag hittade källan:
https://www.youtube.com/watch?v=fvGLnthJDsg 8 min in.
Här är "manager skill" din förmåga att slå risk-justerad avkastning med åtminstone 2% om året, med maximalt 6% standardavvikelse för att med 95% konfidens kunna förlita sig på att det inte är ren tur.

Är man intresserad av faktiskt statistik gällande aktiemarknaden så skulle jag vilja hänvisa till Ben Felixs podcast Rational Reminder vilket är en kanadensisk podcast om ekonomi, (främst investeringar).
Enormt hög kvalité, både på videos och podcast där vetenskaplig grund står bakom uttalanden och slutsatser med källhänvisningar till betrodda och erkända källor.

Ja jag säger inte att det är något man skall försöka sig på, utan jag var mest intresserad av statistiken som skulle ge svar på den frågan som ställdes. Då är det ju som sagt intressant med data över folks gissningar angående kommande nedgångar i marknaden osv, den statistiken skulle vara extremt svårt att få fram så det var därför jag frågade.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aktsu:

Ja jag säger inte att det är något man skall försöka sig på, utan jag var mest intresserad av statistiken som skulle ge svar på den frågan som ställdes. Då är det ju som sagt intressant med data över folks gissningar angående kommande nedgångar i marknaden osv, den statistiken skulle vara extremt svårt att få fram så det var därför jag frågade.

Jag har försökt svara så gott jag kan. Om du undrar huruvida folk lyckas time:a marknaden så finns det självklart undantag som bekräftar att så är fallet. Med tidigare citat så tror jag du förstår varför detta inte betyder något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har försökt svara så gott jag kan. Om du undrar huruvida folk lyckas time:a marknaden så finns det självklart undantag som bekräftar att så är fallet. Med tidigare citat så tror jag du förstår varför detta inte betyder något.

Ja det hade mer varit kul att se data över det specifika fenomenet.

Själv försöker jag mig på att time:a marknaden hyfsat innan jag går in, mest för att jag inte bryr mig speciellt mycket om avkastning men det vore trist att bli av med pengar helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Fortsätt med det oavsett vad någon säger. Det viktiga är att pengarna är exponerade för aktiemarknaden och att du spridit riskerna, resten är finlir som ingen egentligen vet ifall det kommer löna sig i framtiden. På inrådan av ledande apor har jag valt att ha en högre andel småbolag, men egentligen är nog deras gissning lika bra som din.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Kommer bli intressant att se om 2020 blir året då det vänder nedåt eller ej faktiskt, är ju oroligt lite oroligt och skakar så vem vet. Börjar bli sugen på att investera snart men vill som sagt det skall backa ett tag innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kommer bli intressant att se om 2020 blir året då det vänder nedåt eller ej faktiskt, är ju oroligt lite oroligt och skakar så vem vet. Börjar bli sugen på att investera snart men vill som sagt det skall backa ett tag innan dess.

Så har folk sagt i flera år nu

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så har folk sagt i flera år nu

Japp, men någon gång lär det hända något som gör att det vänder. Tror inte vi helt plötsligt gått in i en tid utan sämre tider för all framtid. Är helt enkelt intressant att se om det är nu eller ej.

Permalänk
Medlem

Det kommer garanterat vända nedåt så småningom.
Frågan är - har du hunnit spara ihop så att nedgången inte ens känns av?
Tex: du sätter in 100.000kr
Det växer till 250.000kr
sedan halveras allt och du har 125.000kr kvar

Har du vunnit på att investera i god tid? Eller bode du ha väntat?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aktsu:

Skrivet av Aktsu:

Japp, men någon gång lär det hända något som gör att det vänder. Tror inte vi helt plötsligt gått in i en tid utan sämre tider för all framtid. Är helt enkelt intressant att se om det är nu eller ej.

Jag stod inför samma grej 2016 i samband med brexit. Jag trodde jag gjorde rätt val och gick in precis innan Brexit, var ett dåligt beslut med tanke på hur dåligt börsen reagerade på brexitomröstningen. Med facit i hand så har det inte påverkat mig nämnvärt då jag har stoppat in mer pengar än så efteråt och återhämtningen var snabb.

Iof kan det såklart gå åt andra hållet, att det bara fortsätter nedåt och alla pengar försvinner.

Visa signatur