Permalänk
Medlem

Har schemalagd Do not Disturb mellan 22:00-07:00 på privata. Stängt av alla notifikationer förutom Messenger (bytt det där sinnesjukt höga plinget till ett diskret "dutt"), SMS och telefonsamtal, blir nästan provocerad av människor som slaviskt måste titta varje gång det plingar.
Jobbtelefonen är på ljudlöst med vibration, avstängd helt utanför arbetstid förutom när jag har beredksap. Då är ljudet på, men schemalagd Do not disturb utanför beredskapstiden.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Nej. Ljudet på som vanligt. Varken jag eller min fru vaknar av notiser såvida det inte är någon som ringer. Dock är jag ganska hård med vilka appar som får skicka notiser så dessa är inte så många.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Ljudlös dygnet runt, om jag inte vet att jag ska få ett samtal.
Fick du inte svaren du ville ha TS?

Nej fick tokfel svar enligt mig, men tänkte att det kanske är jag som är lite off och gammal eller något, men nej. jag har den samlade massan bakom mig och det känns bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Kan hon inte ställa in ljudlös kl 22-07 i inställningarna?

"men tänk om något händer någon?" är hennes tanke med det hela. Min tanke är att man nästan aldrig ska ringa en privatperson då iaf utan antagligen 112 eller annat nödnummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

Efter en onödigt livlig diskussion häromkvällen med min sambo så skulle jag vilja nå ut till en större massa människor med den enkla frågan ifall du har telefonen på ljudlös när du sover.

Supertacksam för alla svar då denna diskussion inte kan vinnas mellan våra fyra väggar här hemma pga olika åsikter.

Svara i länken och diskutera gärna här nedan.

https://www.strawpoll.me/19324559

Ljudlöst och flygplansläge.

Permalänk
Medlem

Verkar vara många här som har telefonerna på tyst hela tiden, även dagtid. Får ni så många störande samtal el sitter ni bara i möten?

Själv stänger jag av notifieringar från de flesta appar direkt jag upptäcker att de ger sådana.

Vanligtvis flygplansläge under natten. Har en bekant som ibland ringer rätt sent, men även för att undvika ev felringningar el liknande (som jag inte haft hittills).
De gångerna jag behöver ha på telefonen p g a beredskap brukar jag stänga av all datatrafik för att slippa höra meddelanden på Telegram.
Enklare så än att sätta vissa nummer som tillåts, för det kan ringa från olika på beredskapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har alltid telefonen på ljudlös

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Stör ej läge men lagt in närmsta familjemedlemmar på undantagslistan, min sömn ska ingen störa!

Permalänk
Medlem

Nej har den inte på ljudlös. Å andra sidan tror jag aldrig jag haft problem med att nån ringt/sms:at när jag sover så jag vaknat heller. (Sover själv)

Om telefonen plingade hela natten hade jag nog satt den på ljudlös illa kvickt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har alltid på ljudlös, på natten går do not disturb in.
Flickvännen har på ljud men har inte störts av det.
Däremot hennes tusen larm på morgonen...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ingen här hemma stänger av något ljud alls nattetid. För oss har det aldrig spelat någon roll. Dock har jag aviseringsljudet avstängt hela tiden på allt förutom sms och samtal. Enda som behövs. Samt att då jag inte får ha mobilen med mig på anstalten så känns det dumt att det låter massor i jackfickan min om jag inte är där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Verkar vara många här som har telefonerna på tyst hela tiden, även dagtid. Får ni så många störande samtal el sitter ni bara i möten?

Själv stänger jag av notifieringar från de flesta appar direkt jag upptäcker att de ger sådana.

Vanligtvis flygplansläge under natten. Har en bekant som ibland ringer rätt sent, men även för att undvika ev felringningar el liknande (som jag inte haft hittills).
De gångerna jag behöver ha på telefonen p g a beredskap brukar jag stänga av all datatrafik för att slippa höra meddelanden på Telegram.
Enklare så än att sätta vissa nummer som tillåts, för det kan ringa från olika på beredskapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Angående att ha den tyst hela dagen:
Exempel: Kontorsjobb på internationellt företag. Ca 3-10 folk som ringer varje dag. Ca 50 jobbmail varje dag/dygn. Om man har samma mobbe till det privata tillkommer alla samtal och notiser som kommer därifrån.
Om man spenderar ca 4 timmar per dag i snitt i möten och resten i kontorslandskap så funkar det inte att ha ljudet på. Jag och mina kollegor har för det mesta bara vibration påslaget och notiser avstängda.

Permalänk
Medlem

Är så pass knasig så jag har i flightmode när jag sover...
Sambon har sin i stort sett fastklistrad i handen så det är ju ändå inte så jag får mindre strålning.
Funderar på att gå över till foliehatt istället

Permalänk
Medlem

Sambon var dålig på att stänga av ljudet på kvällarna, men vi har en kompromiss. Hon stänger av ljudet och jag använder inte blå mekaniska brytare i tangentbordet

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Kör också ALLTID ljudlöst, hatar fan ringsignaler. Dock har jag hittat en ny funktion på min Pixel, som säkert inte är direkt ny, men där ljudet stegvis ökar efter några sekunder av endast vibration.

Sen blir det klassisk musik Brahms - Hungarian Dance No. 5 för att vara exakt, känner mig faktiskt inte lika störd av ringsignalen längre.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Sen blir det klassisk musik Brahms - Hungarian Dance No. 5 för att vara exakt, känner mig faktiskt inte lika störd av ringsignalen längre.

Min varning: om du verkligen gillar den musiken, byt ringsignal!
Förr eller senare så kommer den bli tjatig/irriterande och bara påminna om telefonsamtal, så det är ett lite trist sätt att på sikt minska nöjet av en stycke musik... (enligt min begränsade erfarenhet iallafall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Min varning: om du verkligen gillar den musiken, byt ringsignal!
Förr eller senare så kommer den bli tjatig/irriterande och bara påminna om telefonsamtal, så det är ett lite trist sätt att på sikt minska nöjet av en stycke musik... (enligt min begränsade erfarenhet iallafall)

Haha, tack, ska ha det i åtanke Men lyssnar normalt sett mest på trance eller hardstyle.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Har alltid ljudlös på. I mitt arbete som projektledare hjälper detta mig REJÄLT att reducera stressen som telefonen medför.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Har alltid både ljudlös och vibrationsfritt, dygnet runt, oavsett partner eller inte. Undantag dagtid, om jag inte väntar samtal. Började med det för 5-6 år sedan när jag tyckte att det blev för mycket notifikationer. Fantastiskt sätt att behålla fokus på det man gör och inte bli störd av telefonförsäljare etc. De jag känner vet att det är bättre att skicka SMS/Whatsapp, ringer någon om något viktigt lämnar de ett röstmeddelande. Kollar när jag har tid och blir inte störd i jobb/bilkörning/träning/hobby/samtal med människor öga mot öga.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

"men tänk om något händer någon?" är hennes tanke med det hela. Min tanke är att man nästan aldrig ska ringa en privatperson då iaf utan antagligen 112 eller annat nödnummer

Schemalagd "stör ej" på telefonen.
Sen lägger hon till "tillåt samtal från" de hon oroar sig det kan hända något med.
Upprepade samtal släpps igenom från alla.

Känns som en kompromiss som är svår att argumentera emot och förhoppningsvis blir ni båda nöjda.

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag bara vibration på. Resten av tiden är alla aviseringar påslagna. Ingen ringer mig på natten om det inte är akut. Hade jag haft ringsignalen avstängd nattetid, finns det risk att morsan dött förra året.
Har ett tiotal aviseringar varje morgon när jag vaknar, men de har inte stört min nattsömn. Ringsignalen däremot vaknar jag av.

Permalänk
Medlem

Do not Disturb på natten. Enda som går igenom är Larm(väckarklocka om jag jobbar) eller vissa kontakter om dem ringer mer än nåra ggr. Ifall det skulle hänt nåt super akut som jag måste väckas för så får dem ringa ett par ggr.

Dagtid har jag vibration.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Sätter alltid telefonen i flygplansläge när jag sover.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Har den aldrig på ljudlös. Får knappt några notifikationer dock, och ingen ringer mig, så 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Alltid ljudlös. Har smartwatch så det surrar gott i handen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Som så många andra så har jag schemalagt ljudlöst nattetid, men med visst utvalda kontakter i telefonboken som undantag.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

"men tänk om något händer någon?" är hennes tanke med det hela. Min tanke är att man nästan aldrig ska ringa en privatperson då iaf utan antagligen 112 eller annat nödnummer

Precis dærfør har jag ljudløs på allt utom frugans telefonnummer. Så om hon skulle vara borta någon natt så kan hon alltid ringa om hon måste. Alla andra kan vænta tills jag vaknar!

Permalänk
Avstängd

Sömn är superviktigt och bör helst inte avbrytas.
Det är ett elände hur många appar som ska skicka notifikationer för helt meningslösa saker, stänger de flesta av.
Det värsta var jag när för något år sedan bodde i Helsingfors och hade använt GPS under dagen för att hittat till ett ställe, kl 3 på natten på högsta eller i alla fall nära så får jag höra "GPS SIGNAL LOST".
Appen borde redan ha fattat att jag redan varit på plats och sedan länge sen åkt hem.

Stänger av precis alla ljud, dock kör jag inte i flygläge för det är bättre att alla meddelanden är framme när man har vaknat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag stänger av min när jag sover.

Förstår inte varför man inte skulle ha den på ljudlös/flygplan/avstängd. Vill man bli väckt varje gång nån lajkar nåt eller?

Permalänk
Medlem

Inte ljudlös men lägger den långt ifrån sovrummet. Jag tycker inte mobilen hör hemma i sovrummet men sambon envisas med att hasin som väckarklocka...