USB Mus till PS/2 och tillbaka till USB, är det möjligt?

Permalänk
Medlem

USB Mus till PS/2 och tillbaka till USB, är det möjligt?

Helt enkelt, Stör konverteringskontakten USB-PS/2, USB överföringen eller har det ingen betydelse när slutkabeln och datorn är USB?

Kör ett PS/2 tangentbord och mus konverterat till USB i en 10 meter förlängningskabel, fungerar utan problem men musen börjar krångla, problem med kabeln, har åkt i golvet för många gånger, så tänkte försöka med en ny USB istället - eftersom det är enkelt att få tag i.

Men då måste en HUB användas för att få plats med både tangentbord, som fortsatt använder PS/2 via konverterare och mus, hade en sådan inkopplad tidigare för att använda också annan USB utrustning och det fungerade utan problem några månader, men nyligen la det av, HUB:en kopplar inte över någon information längre alls och jag finner ingen orsak till detta, kanske gått sönder?

Tar jag bort HUB och kopplar direkt i USB kabeln så fungerar det igen, så något blir eller är fel med den.

SÅ jag tänkte, kan en enkel liten konverteringskontakt där USB musen konverteras till den SP/2 konverteringskabel till USB som den gamla PS/2 musen använde och sedan bara fortsätta som förut, eftersom allt går på USB i datorn och inte PS/2 ?

Stör konverteringskontakten USB-PS/2, USB överföringen eller har det ingen betydelse när slutkabeln och datorn är USB?

Permalänk
Medlem

Är det en passiv eller aktiv adapter?

En del möss och tangentbord kan hantera både USB och PS/2 protokollen, och då räcker det med en passiv adapter som egentligen bara ändrar kontakten.
Andra möss och tangentbord kan bara hantera ett av USB och PS/2 protokollen och då behöver man en aktiv adapter som översätter USB <-> PS/2.

Aktiva adaptrar har varierande kvalitet - en del av dem är lite buggiga på olika sätt.

För många konverteringar i följd kan ställa till med problem - aktiva adaptrar behöver ström så då måste det kunna levereras tillräckligt med ström för att kunna driva adaptrarna såväl som mus/tangentbord.

Passiva å andra sidan är egentligen bara en sladdförlängning - så då gäller att totala sladdlängden inte blir för lång. Dessutom så blir det alltid någon liten störning på signalen när man kopplar in en passiv adapter. Vanligtvis inget problem, men med flera passiva adaptrar på rad så skulle det teoretiskt kunna bli för mycket störningar sammanlagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Helt enkelt, Stör konverteringskontakten USB-PS/2, USB överföringen eller har det ingen betydelse när slutkabeln och datorn är USB?

Kör ett PS/2 tangentbord och mus konverterat till USB i en 10 meter förlängningskabel, fungerar utan problem men musen börjar krångla, problem med kabeln, har åkt i golvet för många gånger, så tänkte försöka med en ny USB istället - eftersom det är enkelt att få tag i.

Men då måste en HUB användas för att få plats med både tangentbord, som fortsatt använder PS/2 via konverterare och mus, hade en sådan inkopplad tidigare för att använda också annan USB utrustning och det fungerade utan problem några månader, men nyligen la det av, HUB:en kopplar inte över någon information längre alls och jag finner ingen orsak till detta, kanske gått sönder?

Tar jag bort HUB och kopplar direkt i USB kabeln så fungerar det igen, så något blir eller är fel med den.

SÅ jag tänkte, kan en enkel liten konverteringskontakt där USB musen konverteras till den SP/2 konverteringskabel till USB som den gamla PS/2 musen använde och sedan bara fortsätta som förut, eftersom allt går på USB i datorn och inte PS/2 ?

Stör konverteringskontakten USB-PS/2, USB överföringen eller har det ingen betydelse när slutkabeln och datorn är USB?

Om detta handlar om den enkla typ av adapter som var vanlig när USB fortfarande var relativt nytt så vill jag minnas att det enbart handlade om att mössen på den tiden ofta kunde prata både USB och PS/2 (åtminstone de som kom med en sådan adapter, vilket dock var vanligt) och att just den typen av adapter enbart handlade om att fixa formen på kontakten så att det gick att plugga in musen i båda typerna av kontakt. Dock är det väl inte samma antal ledare eller någonting, så att "gå tillbaka" är nog omöjligt i det fallet.

Om det är en aktiv adapter som faktiskt pratar USB med musen och konverterar detta till PS/2, och du sedan dessutom har en aktiv adapter som gör det omvända... Ja, då borde det väl fungera (men är förmodligen en dålig idé... känns som att man kan tänkas skapa konstiga fördröjningar och förmodligen försämrad precision).

Visa gärna vad det är för adaptrar du menar, går liksom inte att veta förutsättningarna när man inte vet vad det är för hårdvara det handlar om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Ja det som används nu är en aktiv skärmad USB förlängningskabel och en aktiv USB till 2 PS/2, jag köpte de dyrare alternativen som fanns men jag har skäl att tro att både tangentbordet och musen, den gamla, jag använder nu klarar både USB och PS/2 eftersom det aldrig krånglat det minsta och är från 2004 - då jag tror... att den dubbla tekniken kom eller var vanlig?

Däremot den här ideen med att konvertera en USB mus till en PS2 kontakt och ta den igenom den befintliga PS2 till USB konverteraren, det är bara en enkel USB till PS/2 kontakt och inget mer.

Det finns en aktiv sådan kontakt för tangentbord, men jag har inte hittat någon aktiv för mus.

Jag har inte valt ut någon speciell sådan USB PS/2 kontakt jag funderar på.

MEN jag har också en annan tanke som är lite bökig men helt enkelt dra en till USB aktiv förlängningskabel enbart för USB musen och köra vidare med det gamla tangentbordet på den jag redan har och därmed slippa alla konverteringar och kontakter på överföringen.
Datorn har 10 USB platser så det är inget större problem.

Det känns som en säkrare lösning, hade bara varit trevligt att spara in en extra kabel på golvet.

Permalänk
Medlem

Några tankar.
Var kommer strömmen ifrån till den aktiva usbkabeln?
Från usb självt heller nån väggbula? (transformator)
Är det en väggbula så kan det va så att nån/några kondingar i den börjat tappa orken och kanske inte orkar ge ut tillräckligt med kräm längre med mus problem som följd.
Alternativt det finns troligen nån konding i aktiva kabeln med som kan ha samma problem.

Och är det muskabeln så går ju den alltid o byta ut går ju o handla en PS/2 mus o ta kabeln ifrån finns ett par för runt 100-200:-, heller en PS/2 förlängningkabel runt 50:- som man kapar.

PS/2 tbord finns ju med för lite pengar men har för mig att det är nån/några kablar som ej sitter på samma ställe på tbord vs mus så kanske inte funkar med det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

All ström kommer genom USB kabeln från datorn, och kabeln till musen är det nog inget fel på utan det är konstigt nog kontakten inuti musen som glappar, om man vrider eller drar kabeln in i musen i viss vinkel så slocknar den och kontakten upphör, internt kontaktfel.

Jag trodde av någon orsak att den inte gick att öppna men nu när jag ser efter igen finns det faktiskt en skruv, hm kanske det går ändå?
Eftersom det är en HP så är det kanske inte det enklaste utförandet på monteringen.

Jag ska skruva ut den och se vad som händer...