Beställde dator hos Inet men den har ”fastnat”

Permalänk

Tack för alla svar! Ni är grymma!

Permalänk
Medlem

Väldigt oprofessionellt av inet.
Så fort dem konstaterat att datorn levererats fel skulle de bygga en ny dator direkt, beklaga förseningen och
skicka med en näve pingvinstänger eller nåt annat.

Detta är vad man skall förvänta sig av Sveriges bästa datorbutik.
Inte att de tabbat sig och kunden skall bli lidande av deras misstag.
Låter som ett källarföretag.

Permalänk
Medlem

@inet ta ert ansvar, detta ska inte kunden behöva ta. Alternativt låt @Firetojump ångra köpet om ni inte kan hålla ert åtagande med hänseende till utlovad leveranstid och att kunden köpte en ny dator, inte begagnad vilket den nu är ifall fel mottagare har använt den.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Jag ringde Inet idag söndag och datorn är tydligen på väg till dem nu. Den ska anlända imorgon och då ska de kolla att den är okej och sen skicka den till mig. De ville diskutera ersättning först när jag fått leveransen och allt är ok. Det finns hopp alltså. Men återigen var det jag som fick ta kontakten för att få uppdateringar i ärendet. Jag bad dem skicka ett mail som bekräftelse på vad vi kommit överens om men inte fått något.

Permalänk
Medlem

Alltså det här är bara konstigt....varför skickar inet inte bara en ny dator till dig.. Som många fler skriver, allt är konstigt för att vara ett så stort företag som säljer datorer ska inte detta hända.. Direkt dom såg att dock skickat det fel. Då ska dom skicka en ny dator till dig.. Bara konstigt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firetojump:

Jag ringde Inet idag söndag och datorn är tydligen på väg till dem nu. Den ska anlända imorgon och då ska de kolla att den är okej och sen skicka den till mig. De ville diskutera ersättning först när jag fått leveransen och allt är ok. Det finns hopp alltså. Men återigen var det jag som fick ta kontakten för att få uppdateringar i ärendet. Jag bad dem skicka ett mail som bekräftelse på vad vi kommit överens om men inte fått något.

Du har alltså fått riktlinjer i sådana här ärenden gällande förseningar. Och sådant här beteende är helt oacceptabelt av ett seriöst företag som värnar om sina kunder. Det är som sagt inte kundens problem att företaget gjort fel i sin försändelse, utan de ska fullfölja sitt åtagande och leverera den lovade produkten. Allt annat är kringsnack och förhalande.

Det vi har på Inet:s sida låter ju tyvärr i vanlig ordning som människor i ung ålder, eller oerfarna i arbetslivet. Se skillnaden i följande dialog:

- Hej, vi har levererat till fel kund och den kunden vägrar skicka tillbaka.

- Det låter jättetråkigt, men tyvärr är inte det någonting jag kan påverka. Jag ber nu er som leverantör att fullfölja ert åtagande i enlighet med rådande konsumentlag. Dagens datum är söndag, 2:a februari, och jag bedömer att Inet kan leverera denna vara till mig senast fredag, 14:e februari. Den levererade varan ska givetvis vara i absolut nyskick, enligt den överenskommelse vi gjort i form av min datorbeställning. Ni behöver även meddela mig gällande uppdateringar i förfarandet.

Jämfört med:

- Hej, vi har tyvärr gjort ett misstag och din vara har levererats till fel kund. Tyvärr tvistar denna kund om att behålla varan, och vi håller för närvarande på att lösa situationen. Föredrar du att vänta medan vi ordnar detta, eller vill du hellre att vi söker en annan lösning?

- Det låter jättetråkigt. Ska vi göra så att ni får fram till 14:e februari att leverera önskad vara? Om det är datorn som varit ute hos fel person som tvistat ber jag om ett avdrag på köpet. Om inte antar jag att det är en helt ny enhet.

Det man även ska ha i åtanke är den mer förklarande texten till vissa poster som @irs7 gav, då man själv har vissa skyldigheter för att kunna visa ärligt uppsåt och ge företaget rimlig hanteringstid.

Citat:

Kräva att företaget fullgör köpet

Du har rätt att kräva att företaget håller sin del av avtalet och levererar din vara. Om varan är försenad behöver du kontakta företaget och klaga på förseningen. Tänk på att ta en skriftlig kontakt, gärna via mejl. Ge samtidigt företaget en tilläggstid, alltså ett sista datum för när varan senast ska levereras till dig. Tänk på att tilläggstiden inte får vara för kort, företaget måste få en rimlig chans att leverera varan.

Häva köpet

Om du har gett företaget en tilläggstid utan att varan har levererats kan du ha rätt att häva köpet.

Om förseningen är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet även om du inte har gett företaget en tilläggstid. Det kan exempelvis handla om att du innan köpet har informerat företaget om att leveransdatumet är avgörande för ditt köp.

I vissa fall kan det vara uppenbart att en försening är av väsentlig betydelse utan att du har informerat om det, exempelvis om du beställer en bröllopsklänning.

Permalänk
Medlem

Det låter som ett uppenbart fall av ’inet vs datortjuv’, polisen kanske ska blandas in vad vet jag... ärligt talat kan du nog ringa polisen själv om du vill och anmäla inet för avtalsbrott eller stöld om de inte skickar en ny dator inom rimlig tid.

Vem angav adressen förresten?

Datorn som är fellevererad är inte din längre iaf, du ska få en annan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade personligen aldrig accepterat en dator som varit ute hos någon annan och använd utan ett rejält avdrag på priset, minst 25%, om ens alls.

Oerhört förvånande beteende av Inet!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Instämmer. Jag hade inte vågat lita på datorn. Det kan ha hänt saker under den tiden som inte Inet kan upptäcka vid en snabb koll.

Att de skickat varan till fel person är inte ditt fel. Du har beställt en ny dator, så du ska självklart inte acceptera en använd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Va är det för dåre som vägrar lämna tillbaka kan man ju undra haha ?? Inet får väl kompensera den personen med nått då om dom skickar fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Va är det för dåre som vägrar lämna tillbaka kan man ju undra haha ?? Inet får väl kompensera den personen med nått då om dom skickar fel.

Varför då? Ja, Inet skickade fel men personen ifråga har ju ingen som helst rätt till varan så varför ska hen kompenseras? Det hade ju varit en annan fråga om denne hade beställt och fått fel vara

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Ser att mycket smuts kastas på den som fått datorn felaktigt skickad till sig. Den personen kanske också har beställt en dator hos Inet. Kanske inte har bil (inte helt ovanligt i större städer) och tagit taxi från utlämningsstället, packat upp datorn, kanske frågar bekant om hjälp att koppla in datorn i utbyte mot en middag, slängt kartongerna, installerat egen programvara, lagt in inloggning på alla möjliga sajter sen hör Inet av sig och vill att personen skickar tillbaka datorn...

Personen kanske inte ens vet hur man på ett säkert sätt tar bort alla lösenord denne lagt in, sen fixa kartonger och packmaterial, taxi tillbaka...

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Personen måste ju antingen skicka eller åka till affären och lämna tillbaka datorn,men visst hade nån person från inet kommit och hämtat skiten hade jag inte begärt nån kompensation direkt.

Permalänk
Avstängd

Jag antar att det ordnar sig i och med nästa arbetsvecka. Men jag håller med om att det suger för du kunde ha njutit av din nya burk nu.

Det jag undrar är hur sjutton det kunde ha skickats fel? Ingen ID-kontroll vid dörren eller vid utlämningsstället? Jag förstår inte...

Var det alltså någon annan kund som fick din vara som egentligen skulle ha något annat från Inet så deras mobilnummer och adress lades in för din vara istället?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ser att mycket smuts kastas på den som fått datorn felaktigt skickad till sig. Den personen kanske också har beställt en dator hos Inet. Kanske inte har bil (inte helt ovanligt i större städer) och tagit taxi från utlämningsstället, packat upp datorn, kanske frågar bekant om hjälp att koppla in datorn i utbyte mot en middag, slängt kartongerna, installerat egen programvara, lagt in inloggning på alla möjliga sajter sen hör Inet av sig och vill att personen skickar tillbaka datorn...

Personen kanske inte ens vet hur man på ett säkert sätt tar bort alla lösenord denne lagt in, sen fixa kartonger och packmaterial, taxi tillbaka...

Helt fel! Man måste kolla att allt stämmer innan man accepterar och öppnar paket.

Vad gjorde personen dagarna efter när hans riktiga dator kom eller har den också skickats fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: hade personen varit ärlig hade troligen hittelön eller liknande betalats ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyver:

Om någon annan har använt den. Då skulle jag inte betala nypris för den.
Då har den förvandlas till en fyndvara.

Skrivet av Superthug:

@Firetojump: Jag skulle inte oroa mig så mycket. Får du hem en dator som någon annan använt så reklammerar du den och säger att du beställt en ny och inte använd.

Jag kan delvis hålla med er men samtidigt så är ≈begagnade varor en omedelbar följd av det starka konsumentskydd vi har i Sverige (plus vissa butikers givmildhet). Elgiganten, Webhallen, Inet, Komplett, H&M, Biltema och i stort sett alla andra butiker säljer returnerade exemplar till fullpris så länge ingenting är uppenbart fel, t.ex. skadad vara eller skadad kartong.

Om ni inte är villiga att acceptera att ta emot varor som provats av andra så hoppas jag att ni lär som ni lever och aldrig själva returnerar en vara.

Skrivet av HoboCop:

Varför då? Ja, Inet skickade fel men personen ifråga har ju ingen som helst rätt till varan så varför ska hen kompenseras? Det hade ju varit en annan fråga om denne hade beställt och fått fel vara

Nja... Det är tidskrävande och ibland kostsamt att hämta ut ett paket. Själv har jag t.ex. 10-15 minuters bilresa enkel väg till närmsta utlämningsställe. Sen är det mer eller mindre fysiskt krävande att konka på stora paket.
Så det minste inet ska erbjuda personen som fått datorn är att skicka ett bud till personens hem och/eller ge en ersättning till personen.

Sen kan man förstås fråga sig vad det är för jävla tomte som till en början vägrar skicka tillbaka datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kan delvis hålla med er men samtidigt så är ≈begagnade varor en omedelbar följd av det starka konsumentskydd vi har i Sverige (plus vissa butikers givmildhet). Elgiganten, Webhallen, Inet, Komplett, H&M, Biltema och i stort sett alla andra butiker säljer returnerade exemplar till fullpris så länge ingenting är uppenbart fel, t.ex. skadad vara eller skadad kartong.

Om ni inte är villiga att acceptera att ta emot varor som provats av andra så hoppas jag att ni lär som ni lever och aldrig själva returnerar en vara.

Nja... Det är tidskrävande och ibland kostsamt att hämta ut ett paket. Själv har jag t.ex. 10-15 minuters bilresa enkel väg till närmsta utlämningsställe. Sen är det mer eller mindre fysiskt krävande att konka på stora paket.
Så det minste inet ska erbjuda personen som fått datorn är att skicka ett bud till personens hem och/eller ge en ersättning till personen.

Sen kan man förstås fråga sig vad det är för jävla tomte som till en början vägrar skicka tillbaka datorn...

Vad säger @Inet förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av medbor:

Helt fel! Man måste kolla att allt stämmer innan man accepterar och öppnar paket.

Vad gjorde personen dagarna efter när hans riktiga dator kom eller har den också skickats fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: hade personen varit ärlig hade troligen hittelön eller liknande betalats ut...

Så du tycker att kunderna ska riva upp paketen på utlämningsstället och kontrollera att de fått rätt saker, kanske ha med sig skruvmejsel också och skruva upp datorn för att konstatera att det sitter ett Nividia och en Intel i burken.

Har aldrig under mitt långa liv öppnat ett paket på ett utlämningsställe och har aldrig sett någon annan gjort det heller när jag väntat på min tur.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Vad gäller egentligen om man hamnar i den andra personens situation? Tex om jag köper ett chassi från inet, och råkar få hem en komplett dator istället. Visst, man får väl inte behålla den. Men kan inet kräva att man lägger en timme på att ta sig till postombud, paketerar den igen, osv? Kan man kräva att inet betalar för ett bud som hämtar upp varan?

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Sen kan man förstås fråga sig vad det är för jävla tomte som till en början vägrar skicka tillbaka datorn...

"Jag skickar inte tillbaka datorn om jag inte ersätts för mina utlägg och förlorad arbetstid"
Kanske, eller är man tomte om man begär det?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt tydliga riktlinjer för hur fall som detta skall hanteras på konsumentverkets hemsida, men den korta versionen är att ett företag aldrig kan sälja en använd vara som ny.

Om företaget inte kan leverera den utlovade varan inom rimlig tid har man rätt att häva köpet. I detta fallet är en redan använd vara inte att jämföra med "den utlovade" varan.

Att personen som fått en fel-levererad produkt har en separat dispyt med samma företag är inget som du som kund skall påverkas av.

Min personliga teori är att man försöker rätta till detta fel som begåtts på kundens bekostnad. Hade man lyckats kunde kanske ett jobbigt samtal med närmsta ansvariga chef kunnat undvikas

Permalänk
Medlem

om inte @inet sköter detta snyggt så är det nog sluthandlat för min del där och har genom åren lagt närmare 300k hos dem.

Gjorde samma aktiva val när @webhallen helt plötsligt la ner butiken i halmstad utan förvarning.

Finns ju många alternativ att handla ifrån och det verkar de stora företagen glömma bort ibland...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vad gäller egentligen om man hamnar i den andra personens situation? Tex om jag köper ett chassi från inet, och råkar få hem en komplett dator istället. Visst, man får väl inte behålla den. Men kan inet kräva att man lägger en timme på att ta sig till postombud, paketerar den igen, osv? Kan man kräva att inet betalar för ett bud som hämtar upp varan?

https://lagen.nu/1938:121

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Att hävda att du inte kan häva köpet känns ju fel, då datorn är hos fel mottagare som inte vill lämna ifrån sig den. Antingen så låter dom dig häva köpet eller skickar dom en ny likadan direkt, kan inte se att det skulle vara svårare än så, eventuella förluster får självklart Inet lösa på eget sätt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Den andra personen kanske också hade beställt en dator, inte märkt att det var fel, börjat använda den och sagt att jag skickar inte tillbaks den här förrän jag har fått rätt dator för jag kan inte vara utan.
Tycker i så fall inte att den gjort något fel .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Så du tycker att kunderna ska riva upp paketen på utlämningsstället och kontrollera att de fått rätt saker, kanske ha med sig skruvmejsel också och skruva upp datorn för att konstatera att det sitter ett Nividia och en Intel i burken.

Har aldrig under mitt långa liv öppnat ett paket på ett utlämningsställe och har aldrig sett någon annan gjort det heller när jag väntat på min tur.

Du snackar om att slänga kartonger och annat, det är typ 10 steg längre. Enkelt att validera tracking info från säljaren att paketet matchar förväntat nummer till exempel

Vad i denna tråd får dig att tro att snubben ens väntade på en dator, han tänkte nog snarare free swag, hoppas jag kommer undan med det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

"Jag skickar inte tillbaka datorn om jag inte ersätts för mina utlägg och förlorad arbetstid"
Kanske, eller är man tomte om man begär det?

Inget fel i det väl egentligen, beror väl lite på hur snål av sig man är eller om man kan tänka sig vara hjälpsam.
Bästa lösningen är väl om de fixar hämtning hemifrån så man bara behöver öppna dörren och ge paketet, och då tror jag inte direkt någon skulle kräva betalt för sin tid heller.
Har man däremot långt till ett postkontor eller inte har bil så kan man kräva ersättning.
Sen så kan man ju som exempel ta någon som har 30 kilometer till närmsta posten men kör förbi på väg till och från arbetet varje dag. Skulle man då kräva ersättning för att man tagit bilen 60 kilometer eller skulle man bjuda på det när det inte blir något direkt extra besvär för en själv?

Tror förövrigt själv att den som mottog paketet kanske trodde den hade rätt att behålla det och på så sätt ''vägrade'' gå med på att skicka tillbaka det.
Kan ju även ha varit som någon skrev att denne även beställt en dator och helt enkelt inte såg någon skillnad på det han beställde och det han fick och trodde allt var i sin ordning. Och även lagt tid och kanske pengar för att få hjälp med att få allt att fungera. Och så kanske han krävde ersättning när han var tvungen att skicka tillbaka den men att de inte gick med på det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Skrivet av medbor:

Du snackar om att slänga kartonger och annat, det är typ 10 steg längre. Enkelt att validera tracking info från säljaren att paketet matchar förväntat nummer till exempel

Vad i denna tråd får dig att tro att snubben ens väntade på en dator, han tänkte nog snarare free swag, hoppas jag kommer undan med det

Skickades från m.sweclockers.com

Nu får du skilja på inlägg, det handlade om när Inet hör av sig till kund och kund kanske för första gången blir medveten om att denna fått fel vara.

Endera har kunden fått en avi hem då stämmer adress och namn, eller också år det skickat till mobilen då stämmer mobilnummer. Det är inte validering enligt dig utan kunden måste ta reda på att sändningsnumret stämmer också.

Eftersom personen fick en dator skickad till sig. Vad i denna tråden får dig att tro att snubben inte väntade på en dator, vad får dig att tro att det ens var en "snubbe"?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nu får du skilja på inlägg, det handlade om när Inet hör av sig till kund och kund kanske för första gången blir medveten om att denna fått fel vara.

Endera har kunden fått en avi hem då stämmer adress och namn, eller också år det skickat till mobilen då stämmer mobilnummer. Det är inte validering enligt dig utan kunden måste ta reda på att sändningsnumret stämmer också.

Eftersom personen fick en dator skickad till sig. Vad i denna tråden får dig att tro att snubben inte väntade på en dator, vad får dig att tro att det ens var en "snubbe"?

Känns som att prata med en vägg här. Vart tog personens riktiga dator vägen i så fall? I så fall är ju ännu mer fel här? Skulle du ta emot två datorer (som troligen är annorlunda) om du beställt en och sedan klaga på att den ska tillbaka? Finns inga argument för att personen som tagit emot ett felaktigt paket gjort rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av medbor:

Känns som att prata med en vägg här. Vart tog personens riktiga dator vägen i så fall? I så fall är ju ännu mer fel här? Skulle du ta emot två datorer (som troligen är annorlunda) om du beställt en och sedan klaga på att den ska tillbaka? Finns inga argument för att personen som tagit emot ett felaktigt paket gjort rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Om du känner som om att du pratar med en vägg skulle jag råda dig att söka sjukvård. Helst om du känner att det är ofrivilligt.

Jag tror inte att TS vet vart den datorn tagit vägen. Sen kan det ju vara som så de på Inet satt etikett på fel låda, då stämmer sändningsnummret men inte innehållet. Om jag fick två skulle antagligen ta ut båda för att kolla vem som är min för att sedan begära retursedel av Inet för den felaktiga.

Nu verkar det ju även som om den som fick fel dator skickad till sig skickat tillbaka den, men den har ändå gjort fel enligt dig.

Visa signatur

NO MAAM