Rekommendera bästa skärmen för gaming primärt

Permalänk
Medlem

Rekommendera bästa skärmen för gaming primärt

Tänkte köpa en ny tv/skärm men vet inte vad som är bäst att välja. Spelar PS4, dock inte pro.

Så det är Full HD som gäller och den ska åprimärt vara gaming och jag tänker mig runt 32-43 tum, gärna så stort som mäjligt då jag fan har svårt att se små detaljer, såsom proffsen verkar kunna se utan att blinka haha.

Kollar dock lite på tv ibland, då är det fotboll eller sport överlag som gäller och brukar kolla Netflix också. Så frågan är om jag ska gå för en tv eller om jag ska köpa en stäörre gamingskärm. Men om ni skulle tipsa om en TV som lämpar sig riktigt bra till gaming framförallt, vilken skulle ni då tipsa om? Och priset ja det beror väl på lite om det blir en tv eller vanlig bildskärm, men vill nog mest bara ha förslag vilka man ska luta sig åt så får jag kolla på priset sedan.

Tack på förhand för tips

Edit: Kan detta vara något kanske? https://www.inet.se/produkt/2213862/aoc-32-c32g1-curved-1800r...

Permalänk
Medlem

Är denna bildskärm något att ha? Tycker det låter bra om man läser om den iaf.
Som sagt, den ska primärt vara för PS4 Gaming, men även lite filmer/serier på Netflix och ibland lite fotboll/hockey (och då kör jag någon play-tjänst genom datorn isåfall).

https://www.inet.se/produkt/2210992/acer-49-eb490qk-uhd-4k-hd...

Jag menar, om denna är väldigt bra för just mitt ändamål är det ju ganska billigt i jämförelse om jag skulle köpa en tv, för då lär väl priset gå upp för samma egenskaper kanske (jag vet inte).

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Problemet generellt för dig som vill ha sport- och TV-funktioner är att stora datorskärmar sällan ger fungerade återgivning av 50 Hz och kan ha problem med den signal som exemplvis digitalboxar skickar. Det måste kontrolleras per produkt.

En TV har inte samma problematik (tack vare HD Ready-licensen) och du kan finnas gott om TV om fungerar bra ihop med en PC för spel. En PC-skärm som fungerar bra mot TV-världens behov är närmast enhörning till varelse.

Ska du titta bland TV-apparater som har bar spelegenskaper, särskilt för PS4 och kanske även i framtiden med 120 Hz, VRR är det LG:s OLED och SM9 (utom SM99) samt Samsungs topp- och mellanklass i 55-tum och större.

Går igenom utbudet här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Fast tänker ju inte kolla Netflix eller Sport via digitalbox, utan jag kollar Netflix på antingen PS4 eller ibland från datorn via HDMI och när jag kollar sport är det via HDMI från datorn från en playtjänst. Så då kanske det första du nämner inte spelar någon roll, eller gör det de iaf?

Om jag går ner till 32 tums bildskärm med 144 hz, 4k och HDR. Är det ett bättre alternativ än den skärm jag länkade t ex?
Har väl en liten plan att i framtiden även köpa en PC-burk och köra via samma skärm kanske.

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Ifall du primärt använder PS4 och diverse playtjänster så är ofta en TV ett bättre val. Det kan ofta vara så att playtjänsten i via TV:ns smartsystem är bättre, till exempel Netflix med just HDR och 4K.

32-tumsskärmar med 4K, 144 Hz och HDR finns knappt ännu – och när de kommer kostar de långt mer än TV. Främst produkter för dig som har tydliga krav på spel från PC snarare än PS4.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej, och då är det OLED jag ska gå efter så mkt som mäjligt, för att få ut "äkta" HDR va? Och då kostar ju dessa tv-apparater runt 10tusen kr. Såg en LG OLED denna helg som gick för 8-9k. Hade dock inte råd att köpa en denna helg så får bli något annat om en månad eller så.

Men många gamers, kör ju sin PS4a via gamingskärmar och inte tv-apparater, så om jag enbart hade varit ute efter gamingskärm till mitt PS4 så hade det varit andra bullar eller? Det är det där Netflix och sport-tittandet som gör att det vägs över till en TV istället enligt dig?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: PS4 kan inte använda sig av höga frekvenser och kör spel i 30 FPS och mer sällan 60 FPS. Så 144 Hz är bortkastat för dem. PS4 har också en del väl fungerande HDR-spel och spelskärmar för PC brukar inte vara särskilt bra på HDR, ofta rätt usla och oftast ingen HDR alls.

Så med önskan om netflix och playtjänster så är en TV det lämpligare valet. En spelskärm för PC har funktioner du inte får användning för och sämre på funktioner som matchar det du faktisk vill syssla med.

Måste inte vara OLED för "äkta HDR" men alla modeller Toppklassen är utmärkta val för "allt", vilket också inkluderar Samsungs och Sonys bättre LCD:er.

Permalänk
Medlem

Jo därför den skärm jag länkade har 60 Hz för det är ju max av vad en PS4 kör. Sen hade den HDR 10, det är inte bra eller inte alls lika bra som en HDR på en tv eller?

Sen hade den IPS panel vilket jag förstår ger bättre färgåtergivning än t ex TN och VA som finns i lite mer gaming skärmar, den har dessutom 4 ms i responstid vilket TV-apparater vad jag förstår har svårt att matcha (stämmer det?).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JexxitS:

Jo därför den skärm jag länkade har 60 Hz för det är ju max av vad en PS4 kör. Sen hade den HDR 10, det är inte bra eller inte alls lika bra som en HDR på en tv eller?

Sen hade den IPS panel vilket jag förstår ger bättre färgåtergivning än t ex TN och VA som finns i lite mer gaming skärmar, den har dessutom 4 ms i responstid vilket TV-apparater vad jag förstår har svårt att matcha (stämmer det?).

HDR10 är endast själva formatet. Det som skiljer sig är hur bra en skärm återger HDR10. Där är en spelskärm idag helt chanslös mot en bra TV. De enda spelskärma jag sett som gör ett bra jobb med HDR jämförbar med TV är Asus PG27UQ och Acer X35 som kostar som en 65-tums OLED och mer.

IPS ger generellt mindre problem med färger på många sätt. Responstider om 4 ms har dock ingen betydelse om någonting. Det är påhittad siffra som inte har relevant koppling till verkligheten. Det är mer en komplex fråga om som berör främst eftersläpsnivåer när man jämför spelskärmar som kör höga frekvenser.

OLED har till exempel faktiska responstider som är långt bättre än någon LCD. Eftersläp är dock fortfarande ett problem med dessa apparater baserat på hur ögat fungerar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Gissar jag rätt om du har läst på om folk som köper snabba spelskärmar till sina PS4:or? Många gör tveksamma köp baserat på felaktiga grunder som inte riktigt applicerar i den situationen. Likt specade responstider, låg latens och förmåga att återge HDR.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hehe har absolut inte läst på om det, bara sett att gamers gör det och antar att det är bättre för enbart gaming, men jag antar ju fel när du ger mig all the facts, tack

Fan. Hade jag haft råd nu i helgen hade jag köpt en Samsung 55' Q7 för 9990 kr som den är nedpressad till på ett antal sidor. Kostar vanligtvis ca 15k såg jag så det var ju ett bra pris för en toppmodell, ellerhur? Förhoppningsvis ligger det priset kvar fram till nyår iaf.

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Förutom en del fall så brukar BF-priserna på TV återkomma. Eller åtminstone ligga på samma eller snäppet högre nivå tills de säljer slut nästa år.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Bra att veta och har märkt det också, bl a på ett bar Sony hörlurar från förra BF som var nedsatta nästan halva priset helt plötsligt och sen blev det standardpriset i några månader. Får hoppas på liknande denna gång helt enkelt, för det är ju en tv som du hintar om är en toppmodell i din guide

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tyvärr så är ju priset inte kvar från black friday.

Men vad tror du om LG Nanocell SM8200 där 65 tummarn är nedsatt 5500 kr på komplett bl a och kostar nu 9990 kr medans 55 tummarn kostar 6990 kr.

Är det tv-apparater du skulle rekommendera för dom prislapparna ifall du mest är ute efter att kunna spela PS4 på den, men en del film/serie-tittande emellanåt. Och ska sägas att jag såg din guide video där du berättar att just SM82 inte har finesserna. Nu tror jag inte att just jag bryr mig så mkt om finesser, men du får gärna berätta vad det är för finesser man går miste om ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Guiden förklarar vilka finesser du går miste om med SM82. Främst Dolby Vision och 120 Hz-möjlighet. Vill du ha "allt" i fråga om moderna finesser, titta på SM90-modellen.

SM82 är en sådan där modell som är bra för den som siktar på UM7-modellerna eftersom man får en viss panelkvalitet med SM82, medan UM7 är mer chansning och enklare paneler till att börja med.

https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ok. Är en TCL 65" 65EP660 för 9990 kr värt priset enligt dig?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Vad som är värt något kan du bara svara själv på. Jag kan produktegenskaperna. EP660 är en budgetmodell där du garanteras Android TV och VA-panel. Men inte så mycket mer än så.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Budgetmodell låter inte bra. Jag vill ha minst en mellanklass för max 10 000 kr. Så får kolla vidare hehe.

Men den där SM8200 har du ju listat som mellanklass fastän den saknar några finesser. 120 Hz är ju skitsamma då PS4 bara kör i 60. Dolby vision kanske man kommer sakna ibland, jag vet inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Du vet vad du får för panel med SM82 – vilket skiljer den från budgetklassen. SM82 har fortfarande LG:s Nanocell-panel vilket deras budgetmodeller inte har. Då är det mer random vad man får, både i fråga om vilken som tillverkat panelen, vilken typ det är och hur bra exemplaren är.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag går nog för 55 tummaren för 6990 kr, så går jag för en 65 tummare OLED i slutet av 2020 när PS5 släppts. Får nog bli så

Permalänk
Medlem

Blev ingen tv före jul och funderar på gå för en OLED istället kanske.

Läste på denna sida att LG Oled B8, trots att det är 2018 års modell, ska vara riktigt bra för just PS4 Pro HDR gaming. Stämmer detta @Laxpudding eller borde man istället gå för C8 eller likväl C9 som bara kostar 2000 kr mer just nu än C8an.

RTings rekomenderar iofs C8an som bästa 4K HDR gaming tv. Såg att den kostade 11990 kr på Dustin Home, kanske borde slå till.

Vad är det som skiljer c8 mot C9 vad gäller gaming. Är C8 bättre aningen bättre för gaming men C9 bättre för allt överlag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Blev ingen tv före jul och funderar på gå för en OLED istället kanske.

Läste på denna sida att LG Oled B8, trots att det är 2018 års modell, ska vara riktigt bra för just PS4 Pro HDR gaming. Stämmer detta @Laxpudding eller borde man istället gå för C8 eller likväl C9 som bara kostar 2000 kr mer just nu än C8an.

RTings rekomenderar iofs C8an som bästa 4K HDR gaming tv. Såg att den kostade 11990 kr på Dustin Home, kanske borde slå till.

Vad är det som skiljer c8 mot C9 vad gäller gaming. Är C8 bättre aningen bättre för gaming men C9 bättre för allt överlag?

C9/B9 var väl de som låg under 10k på BF/CM

Jag tror någon av dem är att föredra. B8/C8 är som du gissar från 2018 istället, för rätt pris är som också relevanta men inte samma stöd för nya HDMI-funktioner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JexxitS:

Vad är det som skiljer c8 mot C9 vad gäller gaming. Är C8 bättre aningen bättre för gaming men C9 bättre för allt överlag?

B9 och C9 är steget bättre än C8 och B8 på vad som torde vara alla jämförelser. Mycket som är lika men jag har svårt att se att något skulle vara bättre på föregående modeller. Finns liksom inte så mycket att orda om egentligen så här långt senare. Går det ens att köpa en B8/C8 längre?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag såg en "outlet" vara på B9 på Elgiganten för ca 9800 kr, Nyskick men kartongs saknas. Är väl mest sånt man hittar antar jag. Om man inte köper från Amazon som dom länkade till. Men det är väl just priset som är att föredra om man ska köpa de gamla modellerna. Men B9 för 11990 kr är nog taget, 55 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

@Laxpudding: Jag såg en "outlet" vara på B9 på Elgiganten för ca 9800 kr, Nyskick men kartongs saknas. Är väl mest sånt man hittar antar jag. Om man inte köper från Amazon som dom länkade till. Men det är väl just priset som är att föredra om man ska köpa de gamla modellerna. Men B9 för 11990 kr är nog taget, 55 tum.

Det är lite högre än på BF, men helt klart en annan klass än de flesta andra du har pratat om i tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

älskar min pg279q 27" IPS 165hx g-sync blir inte bättre imo

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@medbor: Visst, men nu är ju Black Friday månader förbi så. Fna sån jävla beslutsångest, kanske bara går för en budgetmodell och slår på stort vid nästa BlackFriday 2020 istället, det är ju nrmare när PS5 släpps dessutom och man vet mer om den maskinen då och kanske vilken tv som skulle passa bra för PS5 just då.

Jag anv'nder ju en Philips 32 tum, Full HD tv just nu till min PS4 Pro, hade en Philips 55 tum 4K i 6-serien, men tvungen att sälja pga in need of money. Så från den jag har just nu, dvs den där 32 tummar med FUll HD så är väl en budgetmodell 4K ändå ett stort steg uppåt antar jag. Och kan då köpa LG SM8200 för 6500 kr ca för en 55 tum, 'r väl på gränsen mellan budget och mellanklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

@medbor: Visst, men nu är ju Black Friday månader förbi så. Fna sån jävla beslutsångest, kanske bara går för en budgetmodell och slår på stort vid nästa BlackFriday 2020 istället, det är ju nrmare när PS5 släpps dessutom och man vet mer om den maskinen då och kanske vilken tv som skulle passa bra för PS5 just då.

Jag anv'nder ju en Philips 32 tum, Full HD tv just nu till min PS4 Pro, hade en Philips 55 tum 4K i 6-serien, men tvungen att sälja pga in need of money. Så från den jag har just nu, dvs den där 32 tummar med FUll HD så är väl en budgetmodell 4K ändå ett stort steg uppåt antar jag. Och kan då köpa LG SM8200 för 6500 kr ca för en 55 tum, 'r väl på gränsen mellan budget och mellanklass.

Tror oled är ojämförbart bättre, men äger ingen själv så svårt att lova något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Ja klart OLED är bättre på det mest jämfört med en budgetmodell.

Undrar dock hur rädd man ska vara för såkallad "burn in" på OLED.
T ex på shooter-spel så är det ju områden på skärmen som konstant lyser liksom, som karta, ammo, health osv.

Såg en video från RTings som visade nyhetsprogram där man ser logga och sån där rullande nyhetsbar längst nersom konstans syns på Nyhetsprogram i usa/storbrittanien, så som CNN och BBC som efter 1 år hade såkallat "burn in".

Och ska jag köpa en OLED-tv för 10k+ så planerera jag att använda tvn mer än 1 år, 2-3 snarare.

Men @Laxpudding kanske vet mer om "Burn in" och kan förkalra hur nojjig man bör vara kring det?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Har du sett rtings inbränningstester har du svaret. Hur mycket du ska nojja får du besluta själv

Men det verkar som tumregel vara 5 timmar om dagen i 5 år med samma semistatiskt innehåll som nyhetskanaler för att utveckla fenomen. Detta på äldre OLED-paneler.

...eller typ 5 timmar med TV4:s morgonsol ifall man har en OLED som står i kartongläge.

Lärdomen: använd TV:n med förnuft och riskerna är minimala.