Beställde dator hos Inet men den har ”fastnat”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Om du känner som om att du pratar med en vägg skulle jag råda dig att söka sjukvård. Helst om du känner att det är ofrivilligt.

Jag tror inte att TS vet vart den datorn tagit vägen. Sen kan det ju vara som så de på Inet satt etikett på fel låda, då stämmer sändningsnummret men inte innehållet.

Nu verkar det ju även som om den som fick fel dator skickad till sig skickat tillbaka den, men den har ändå gjort fel enligt dig.

I och med att man vägrar lämna tillbaka något så har man väl gjort fel? Bara för att man sen gör rätt betyder det inte att det helt åtgärdar det man gjorde först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firetojump:

Jag ringde Inet idag söndag och datorn är tydligen på väg till dem nu. Den ska anlända imorgon och då ska de kolla att den är okej och sen skicka den till mig. De ville diskutera ersättning först när jag fått leveransen och allt är ok. Det finns hopp alltså. Men återigen var det jag som fick ta kontakten för att få uppdateringar i ärendet. Jag bad dem skicka ett mail som bekräftelse på vad vi kommit överens om men inte fått något.

Jag kan förstå att det känns lockande att acceptera det när du väntar på ny dator men skulle verkligen inte acceptera den lösningen. Datorn är inte längre i nyskick. Ersättning (prisavdrag) bör verkligen diskuteras innan du accepterar leverans av varan, så att du kan avgöra om du vill ta den lösningen eller kräva en nybyggd dator (alternativt häva köpet om Inet vägrar).

Inet verkar göra allt de kan här för att slippa ta ansvar för situationen. De hoppas troligen på en bättre förhandlingssituation om du väl har datorn i din ägo, därav att de inte vill diskutera ersättning innan. Riktigt ruttet beteende från början till slut i det här ärendet måste jag säga.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av medbor:

I och med att man vägrar lämna tillbaka något så har man väl gjort fel? Bara för att man sen gör rätt betyder det inte att det helt åtgärdar det man gjorde först.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu kan det lika gärna vara Inet som gjort fel här och skickat fel dator till fel kund. Hur tycker du Inet ska kompensera det? Inte alls kanske, kundens tid och utlägg är inte värd någonting. Inet kanske tycker som dig därför vägrade personen skicka in datorn.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast nu kan det lika gärna vara Inet som gjort fel här och skickat fel dator till fel kund. Hur tycker du Inet ska kompensera det? Inte alls kanske, kundens tid och utlägg är inte värd någonting. Inet kanske tycker som dig därför vägrade personen skicka in datorn.

Inet ska erbjuda gratis returfrakt och i sådana fall skicka ut rätt dator till personen.

Tycker dock om det är som du skriver att inet borde kunnat svara att så var fallet direkt och borde nog upptäckt det till och med, för då står ju en dator som är på väg ut utan sin etikett...

Inet har definitivt gjort fel och borde skicka en ny helt separat dator till TS eller låta honom häva köpet på deras bekostnad. Att de föreslår att skicka ut en felskickad vara borde skickas till plus eller något om inte TS accepterat det först (med rimlig ersättning)

Mottagaren av felskickade burken borde alltså blivit informerad tidigare och borde dessutom sett att komponentlistan inte stämde och frågat inet varför, inte strula med att inte vilja returnera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan häva köpet även om datorn är "specialbyggd".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Helt fel! Man måste kolla att allt stämmer innan man accepterar och öppnar paket.

Men nu är det kanske inget uppenbart fel på paketets utsida, om det skickats till fel person så lär det ju stå rätt namn och adress på det, om jag hade beställt nått och fick ett paket som verkade "rimligt rätt" så hade få jag inte packat upp det på utlämningsstället utan plockat ut det och tagit hem det.

Skrivet av Skrotnisse92:

Vad gäller egentligen om man hamnar i den andra personens situation? Tex om jag köper ett chassi från inet, och råkar få hem en komplett dator istället. Visst, man får väl inte behålla den. Men kan inet kräva att man lägger en timme på att ta sig till postombud, paketerar den igen, osv? Kan man kräva att inet betalar för ett bud som hämtar upp varan?

Konsumentköplagen ger rätt till ersättning för den skada som uppstått, det kan tex vara hanteringen av returen och ersättning för den tid det tar att hantera returen enligt § 32

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust....

Skrivet av Anonymous FTW:

Fast nu kan det lika gärna vara Inet som gjort fel här och skickat fel dator till fel kund. Hur tycker du Inet ska kompensera det? Inte alls kanske, kundens tid och utlägg är inte värd någonting. Inet kanske tycker som dig därför vägrade personen skicka in datorn.

Konsumetköplagen reglerar det.

16 §
När är varan felaktig?
Din vara är till exempel felaktig om den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med företaget, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet.

23 §
Reklamera felaktiga varor
Du måste reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet.

26 §
Avhjälpande och omleverans
Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

30, 32 §
Skadestånd
Du har rätt till ersättning för kostnader som du fått på grund av felet på varan.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är förvånad över @Inet bemötande. Dom brukar vara kungar när det kommer till reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men nu är det kanske inget uppenbart fel på paketets utsida, om det skickats till fel person så lär det ju stå rätt namn och adress på det, om jag hade beställt nått och fick ett paket som verkade "rimligt rätt" så hade få jag inte packat upp det på utlämningsstället utan plockat ut det och tagit hem det.

Konsumentköplagen ger rätt till ersättning för den skada som uppstått, det kan tex vara hanteringen av returen och ersättning för den tid det tar att hantera returen enligt § 32

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust....

Konsumetköplagen reglerar det.

16 §
När är varan felaktig?
Din vara är till exempel felaktig om den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med företaget, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet.

23 §
Reklamera felaktiga varor
Du måste reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet.

26 §
Avhjälpande och omleverans
Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

30, 32 §
Skadestånd
Du har rätt till ersättning för kostnader som du fått på grund av felet på varan.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Jag menade såklart inte att alla fel är lätta att se på plats. Om personen faktiskt väntade på en dator byggd av inet så klart att det inte rimligtvis kommer upptäckas hos ombuded, men väl hemma och uppackad verifierar man väl ändå och märker att det inte stämmer? Jag skulle aldrig chansa på en femsiffrig investering, utan vilja vara säker att jag fått rätt saker, troligen validera fraktseden mot kvittot eller liknande.

Många här i tråden verkar tycka att det är helt okej att använda en felskickad dator, eller det är så jag läser det i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite tankar och funderingar som dyker upp här..

1. Är det Inet som delgett dig information om att den felaktiga mottagaren vägrar att lämna in dator för retur? Låter lite udda.
2. Vad är det som säger att användaren faktiskt har packat upp och använt datorn? Många av er hugger direkt på att varan är använd etc, men det finns ingenting som säger att datorn faktiskt ens är startad eller uppackad?
3. Det händer att fel paket går iväg till fel beställare. Samma sak hände mig när jag beställde dator senast, jag fick någon annans chassi och komponenter. Gissningsvis har det blandats ihop etiketter bara.

Svårt att säga vad som är rätt att göra i denna situationen.
Men eftersom du har väntat ganska länge på leveransen så tycker jag att du borde åtminstone fått en omleverans istället för att vänta på att datorn kommer tillbaka, särskilt eftersom den felaktiga mottagaren vägrar skicka tillbaka den.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du har alltså fått riktlinjer i sådana här ärenden gällande förseningar. Och sådant här beteende är helt oacceptabelt av ett seriöst företag som värnar om sina kunder. Det är som sagt inte kundens problem att företaget gjort fel i sin försändelse, utan de ska fullfölja sitt åtagande och leverera den lovade produkten. Allt annat är kringsnack och förhalande.

Spelar ju även ingen roll om det är posten heller inet som har gjort fel, inför kunden så bör inet handla på exakt samma sätt.

Skrivet av Yonie:

- Hej, vi har levererat till fel kund och den kunden vägrar skicka tillbaka.

Ok!
Vad vill ni att JAG ska göra åt det då?
Kontakta Hells angel så dom får åka o bunta ihop snubben och leverera datorn till mig?
Om så hur mycket pengar har jag att röra mig med som betalning till dom trevliga grabbarna?

Skrivet av Hondaxl:

@iBurningMan: Personen måste ju antingen skicka eller åka till affären och lämna tillbaka datorn,men visst hade nån person från inet kommit och hämtat skiten hade jag inte begärt nån kompensation direkt.

Skrivet av Skrotnisse92:

Vad gäller egentligen om man hamnar i den andra personens situation? Tex om jag köper ett chassi från inet, och råkar få hem en komplett dator istället. Visst, man får väl inte behålla den. Men kan inet kräva att man lägger en timme på att ta sig till postombud, paketerar den igen, osv? Kan man kräva att inet betalar för ett bud som hämtar upp varan?

Skrivet av Anonymous FTW:

"Jag skickar inte tillbaka datorn om jag inte ersätts för mina utlägg och förlorad arbetstid"
Kanske, eller är man tomte om man begär det?

Om man får nåt hemskickat som är fel/nåt man inte vet ett dugg om så behöver man inte göra nånting alls förutom att vara beredd att öppna dörren och lämna ifrån sig paketet när/om ett ombud från butiken i fråga kommer för att hämta det.
Och nej man BEHÖVER inte ens kontakta företaget ifråga, visserligen är det ju det rätta att göra men ett måste NEJ.
Vad man INTE får göra dock är att sälja/slänga/använda det man fått skickat till sig, öppna paket/brev får man göra så länge det är ens namn/adress på det.
Sen öppna tex en kartong för chassi/grafikkort/etc som man ej har köpt/fått i present är nog tekniskt sett otillåtet men hur bevisar man detta?

Vad man minst bör göra är ju dock att kontakta butiken ifråga och säga att jag fått nåt av misstag ni kan komma och hämta upp det på adressen ni skickade det till störst chans att jag är hemma är efter tex 18:00 på fre-sönd.
Är man snäll så kan man ju säga att man kan ta sig med paketet till nåt ombud o lämna in det så skicka en fraktsedel (på posten om man ej har skrivare).
Är man snål så kan man be om att få ersättning för att skriva ut fraktsedeln (går ju på nåt öre minst) och betalt för bensinpengar till/från posten/osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Jag menade såklart inte att alla fel är lätta att se på plats. Om personen faktiskt väntade på en dator byggd av inet så klart att det inte rimligtvis kommer upptäckas hos ombuded, men väl hemma och uppackad verifierar man väl ändå och märker att det inte stämmer? Jag skulle aldrig chansa på en femsiffrig investering, utan vilja vara säker att jag fått rätt saker, troligen validera fraktseden mot kvittot eller liknande.

Många här i tråden verkar tycka att det är helt okej att använda en felskickad dator, eller det är så jag läser det i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

En sak som skulle kunna hänt är att man beställt en färdigbyggd dator för att man är okunnig, får hem en dator och kopplar upp den och börjar använda den utan att kolla innanmätet, man är helt enkelt nöjd att den fungerar och tänker inte mer på saken innan man blir kontaktad av Inet som säger att man fått fel dator och att de vill ha tillbaka den och då blir man lite vrång.

Jag har ingen aning om det är så men har man köpt en dator och fått en som fungerar så är det nog många som inte omedelbart kollar vad det är för delar i datorn utan bara använder den, det är ju ofta för att man bara vill ha en dator som fungerar direkt ur kartongen man köper nått färdigt, att man inte kan eller vill bygga själv är ju knappast ovanligt och får man då nått som verkar rimligt rätt så är det nog många som inte skulle reagera det minsta på det utan bara använda datorn.

Vi vet inte allt som hänt men det behöver inte vara nån bedragare utan nån som först blev sur för att bli av med datorn men som efter ett tag ändå returnerat den, vi har bara hört vad en av 3 parter säger och jag kan förstå att TS är sur men det kan ju även den andre kunden vara för han kan ju också vänta på en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En sak som skulle kunna hänt är att man beställt en färdigbyggd dator för att man är okunnig, får hem en dator och kopplar upp den och börjar använda den utan att kolla innanmätet, man är helt enkelt nöjd att den fungerar och tänker inte mer på saken innan man blir kontaktad av Inet som säger att man fått fel dator och att de vill ha tillbaka den och då blir man lite vrång.

Jag har ingen aning om det är så men har man köpt en dator och fått en som fungerar så är det nog många som inte omedelbart kollar vad det är för delar i datorn utan bara använder den, det är ju ofta för att man bara vill ha en dator som fungerar direkt ur kartongen man köper nått färdigt, att man inte kan eller vill bygga själv är ju knappast ovanligt och får man då nått som verkar rimligt rätt så är det nog många som inte skulle reagera det minsta på det utan bara använda datorn.

Vi vet inte allt som hänt men det behöver inte vara nån bedragare utan nån som först blev sur för att bli av med datorn men som efter ett tag ändå returnerat den, vi har bara hört vad en av 3 parter säger och jag kan förstå att TS är sur men det kan ju även den andre kunden vara för han kan ju också vänta på en dator.

Vad den andre personen känner är tyvärr oväsentligt i sammanhanget. Varan tillhör inte den personen, och det finns inga lagliga skäl att på något sätt behålla den felaktigt levererade varan som någon slags gisslan. Då är det stöld.

Visst är det surt för andra part också, och felet ligger på Inet helt och hållet. Men inget av det rättfärdigar något annat än en returnerad produkt som leverantören bekostar.

Permalänk
Medlem

Troligen så att den som fått din dator istället har väntat sig något annat paket från inet. Personen har då hämtat ut paketet och sedan kontaktat inet om att få returnera den felaktiga varan. Personen kan då ha väntat med att skicka tillbaka datorn då det är jobbigt att åtgärda inets strul. Den personen vill kanske också ha kompensation från inet.

Paketet behöver inte vara öppnat, men om det är så att personen också skulle ha en dator kan han mycket väl ha öppnat kartongen för att sedan upptäcka att det är fel dator hon/han fått.

Permalänk
Medlem

Det märkligaste i hela den här historien är varför Inet berättar att en annan kund till dom har snott TS dator? Det är ju inte hans bekymmer, utan enbart Inets!

Det enda dom borde ha sagt till TS är att leveransen har tyvärr dragit ut på tiden, eller att dom håller på och bygger datorn just nu. Allt utöver det är oväsentligt för TS, och om Inet verkligen sa så som TS beskriver det så är det väldigt oprofessionellt.
Men nu är det Inet vi pratar om, så ingenting förvånar mig när det kommer till det företaget. Förmodligen den mest överskattade återförsäljaren på Sweclockers.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Vilken soppa

Haha, vilken jäkla soppa. Ironiskt att det här blåste upp bara några timmar efter att Sweclockers gjorde reklam för Inet. Jag har själv handlat på Inet i säkert 10 år och kommer troligtvis handla där även om detta inte går vägen för TS. Tyvärr är väldigt många av denna typen av trådar i forumet relaterade till färdigbyggda datorer. Gäller både Inet, Webhallen och Komplett. Men det är klart att större företag inte ska börja utnyttja och missbruka sin ledande marknadsposition mot konsumenter som blir utsatta och maktlösa.

@Inet lyser med sin frånvaro i tråden fastän de är framröstade att vara bästa butik 2019. Styr upp det här nu Inet och ge kunden i detta specifika fall antingen en rejäl rabatt för vad ni orsakat, förutsatt vad som är sagt stämmer, jag skulle begära minst 20%. Skulle definitivt inte betala fullpris för en dator som någon annan använt och absolut begära ersättning om förseningen var så här lång.

Skulle vara intressant vad Sweclockers redaktion har att säga om detta specifika fall.

Permalänk
Medlem

..anledningen till att Inet inte svarar är kanske att det är helg och supporten har stängt? De har ju bett om att få återkomma inom 2dgr om jag förstått rätt, säkerligen för att säkerställa att de får till en lösning som är bra för alla (3) parter så att alla blir nöjda.

Kan också tycka det är lite synd att folk totalt slaktar ett företags kundtjänst och supportavdelning enbart baserat på en sida av historien..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

@Inet lyser med sin frånvaro i tråden

Du tror inte att det har lite att göra med att tråden startades efter kl 19 på fredag, och det fortfarande är helg?
De som har befogenheter att fatta beslut i såna här ärenden kanske inte jobbar helg. Ingen postgång har varit möjlig under tiden heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

..anledningen till att Inet inte svarar är kanske att det är helg och supporten har stängt? De har ju bett om att få återkomma inom 2dgr om jag förstått rätt, säkerligen för att säkerställa att de får till en lösning som är bra för alla (3) parter så att alla blir nöjda.

Kan också tycka det är lite synd att folk totalt slaktar ett företags kundtjänst och supportavdelning enbart baserat på en sida av historien..

Skickades från m.sweclockers.com

Till mig personligen har dom sagt, att dom har som policy att inte svara i trådar i den här forums delen av forumet och den policyn har dom haft i cirka 10 år nu, med ett fåtal undantag.

Så det bästa är att skriva direkt i deras egna forums del här på Sweclockers:
https://www.sweclockers.com/forum/156-inet

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Om man får nåt hemskickat som är fel/nåt man inte vet ett dugg om så behöver man inte göra nånting alls förutom att vara beredd att öppna dörren och lämna ifrån sig paketet när/om ett ombud från butiken i fråga kommer för att hämta det.
Och nej man BEHÖVER inte ens kontakta företaget ifråga, visserligen är det ju det rätta att göra men ett måste NEJ.

Det är korrekt att man inte behöver kontakta företaget, däremot måste man (om man inte kontaktar företaget) kontakta polisen och anmäla hittegodset, annars gör man sig skyldig till brottet fyndförseelse vilket är straffbart med böter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Haha, vilken jäkla soppa. Ironiskt att det här blåste upp bara några timmar efter att Sweclockers gjorde reklam för Inet. Jag har själv handlat på Inet i säkert 10 år och kommer troligtvis handla där även om detta inte går vägen för TS. Tyvärr är väldigt många av denna typen av trådar i forumet relaterade till färdigbyggda datorer. Gäller både Inet, Webhallen och Komplett. Men det är klart att större företag inte ska börja utnyttja och missbruka sin ledande marknadsposition mot konsumenter som blir utsatta och maktlösa.

@Inet lyser med sin frånvaro i tråden fastän de är framröstade att vara bästa butik 2019. Styr upp det här nu Inet och ge kunden i detta specifika fall antingen en rejäl rabatt för vad ni orsakat, förutsatt vad som är sagt stämmer, jag skulle begära minst 20%. Skulle definitivt inte betala fullpris för en dator som någon annan använt och absolut begära ersättning om förseningen var så här lång.

Skulle vara intressant vad Sweclockers redaktion har att säga om detta specifika fall.

Inet har väl inte svarat i tråden för att det är helg? Eller tycker du att dom ska ha någon som sitter på swec på helgen också?

Vad skulle swec ha att säga om detta fall? Är ju ett ganska standard fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det märkligaste i hela den här historien är varför Inet berättar att en annan kund till dom har snott TS dator? Det är ju inte hans bekymmer, utan enbart Inets!

Det enda dom borde ha sagt till TS är att leveransen har tyvärr dragit ut på tiden, eller att dom håller på och bygger datorn just nu. Allt utöver det är oväsentligt för TS, och om Inet verkligen sa så som TS beskriver det så är det väldigt oprofessionellt.
Men nu är det Inet vi pratar om, så ingenting förvånar mig när det kommer till det företaget. Förmodligen den mest överskattade återförsäljaren på Sweclockers.

Nej, jag anser inte nödvändigtvis att det är oprofessionellt. Däremot håller jag med om man samtidigt inte ursäktar sig enormt, och klart visar hur man ska lösa situationen. Kunden bör få informationen då det i detta fall är bättre att man äger sitt misstag med full transparens, istället för vagt snack om försening. Men samtidigt ska man under alla omständigheter presentera möjliga lösningar.

Detta är då vad min mångåriga erfarenhet inom serviceyrken lärt mig, och om jag ska slå mig för bröstet har det varit med en jäkla framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du tror inte att det har lite att göra med att tråden startades efter kl 19 på fredag, och det fortfarande är helg?
De som har befogenheter att fatta beslut i såna här ärenden kanske inte jobbar helg. Ingen postgång har varit möjlig under tiden heller.

Ja, du har helt rätt. Men i och med att de är väldigt stolta över sina utmärkelser från Prisjakt, Pricerunner pch Sweclockers så är inte ett kort meddelande en helgdag inte speciellt krävande i arbetsutförande i förhållande till den avkastning de får. Vi får se hur de löser det här ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Ja, du har helt rätt. Men i och med att de är väldigt stolta över sina utmärkelser från Prisjakt, Pricerunner pch Sweclockers så är inte ett kort meddelande en helgdag inte speciellt krävande i arbetsutförande i förhållande till den avkastning de får. Vi får se hur de löser det här ärendet.

Med tanke på tonen i den här tråden hade nog inte ’ett kort meddelande’ hjälpt så mycket. Tror @Inet kommer behöva välja sina ord noga och lägga alla kort på bordet. Enklaste förklaringen är väl att de byggde två datorer och satte lapparna fel, men då borde ju en dator kommit till TS också, eller den andra personen fått två datorer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Andra personen måste ha beställt något med, varför skulle inet annars ha den personens adress mm.?
För om jag ska hämta ut något måste namn mm överensstämma.
Så det har säkert blivit lite fel när adresslappar ska på paketen.

Lätt hänt och surt för alla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaptengrek:

Haha, vilken jäkla soppa. Ironiskt att det här blåste upp bara några timmar efter att Sweclockers gjorde reklam för Inet. Jag har själv handlat på Inet i säkert 10 år och kommer troligtvis handla där även om detta inte går vägen för TS. Tyvärr är väldigt många av denna typen av trådar i forumet relaterade till färdigbyggda datorer. Gäller både Inet, Webhallen och Komplett. Men det är klart att större företag inte ska börja utnyttja och missbruka sin ledande marknadsposition mot konsumenter som blir utsatta och maktlösa.

@Inet lyser med sin frånvaro i tråden fastän de är framröstade att vara bästa butik 2019. Styr upp det här nu Inet och ge kunden i detta specifika fall antingen en rejäl rabatt för vad ni orsakat, förutsatt vad som är sagt stämmer, jag skulle begära minst 20%. Skulle definitivt inte betala fullpris för en dator som någon annan använt och absolut begära ersättning om förseningen var så här lång.

Skulle vara intressant vad Sweclockers redaktion har att säga om detta specifika fall.

Vem har sagt att datorn är använd?

20 % rabatt..? xD

Hur stora marginaler tror du teknikföretagen har?

Jag beställde ett grafikkort från Webhallen en gång och fick en hel dator i delar (vars totala värde var lägre än grafikkortet dock ).

Då hade två beställningar blandats ihop, så jag skickade bara tillbaka det. Inte krävde jag någon kompensation för det. Shit happens, bättre att bara hantera det snabbt och enkelt och hoppas att företaget gör likadant.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vem har sagt att datorn är använd?

20 % rabatt..? xD

Hur stora marginaler tror du teknikföretagen har?

Jag beställde ett grafikkort från Webhallen en gång och fick en hel dator i delar (vars totala värde var lägre än grafikkortet dock ).

Då hade två beställningar blandats ihop, så jag skickade bara tillbaka det. Inte krävde jag någon kompensation för det. Shit happens, bättre att bara hantera det snabbt och enkelt och hoppas att företaget gör likadant.

Vad ett företag har för marginaler är helt oväsentligt när det kommer till att de ska göra rätt för sig. Om företaget har så pass låga marginaler så att de inte har råd att rätta till de fel som de orsakar, ja då får de höja sina marginaler, alternativt gå i konkurs. Jag skulle inte acceptera en begagnat vara om jag betalat för en ny, framförallt inte när det är en så pass ömtålig pryl som en hel dator. För min del skulle jag i så fall endera kräva en kompensation, alternativt att de bygger ihop en ny dator åt mig. Oavsett hur små eller stora deras "marginaler" är.

Du får också tänka att alla kanske har samma förutsättningar som du har när det kommer till att hantera felskickade varor som säljaren orsakat. Alla kanske inte har så nära till sitt utlämningsställe. Alla kanske inte har tillgång till bil ifall paketet är tungt/otympligt. Alla kanske inte har så fritid till övers, och ogärna prioriterar bort egna intressen för att reda ut någon annans fel.

Med det sagt så har de allra flesta inte ovan "hinder" och borde kunna vara behjälpliga, då det oftast inte krävs en särskilt stor arbetsinsats. Personligen så hade jag i normalfallet begärt, men inte krävt någon slags kompensation (om det nu inte hade inneburit kostnader/utgifter på min sida, som exempelvis förlorad arbetsinkomst, taxiresa, eller whatever).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Vad ett företag har för marginaler är helt oväsentligt när det kommer till att de ska göra rätt för sig. Om företaget har så pass låga marginaler så att de inte har råd att rätta till de fel som de orsakar, ja då får de höja sina marginaler, alternativt gå i konkurs. Jag skulle inte acceptera en begagnat vara om jag betalat för en ny, framförallt inte när det är en så pass ömtålig pryl som en hel dator. För min del skulle jag i så fall endera kräva en kompensation, alternativt att de bygger ihop en ny dator åt mig. Oavsett hur små eller stora deras "marginaler" är.

Du får också tänka att alla kanske har samma förutsättningar som du har när det kommer till att hantera felskickade varor som säljaren orsakat. Alla kanske inte har så nära till sitt utlämningsställe. Alla kanske inte har tillgång till bil ifall paketet är tungt/otympligt. Alla kanske inte har så fritid till övers, och ogärna prioriterar bort egna intressen för att reda ut någon annans fel.

Med det sagt så har de allra flesta inte ovan "hinder" och borde kunna vara behjälpliga, då det oftast inte krävs en särskilt stor arbetsinsats. Personligen så hade jag i normalfallet begärt, men inte krävt någon slags kompensation (om det nu inte hade inneburit kostnader/utgifter på min sida, som exempelvis förlorad arbetsinkomst, taxiresa, eller whatever).

Då är vi tillbaka på fråga 1 igen.

Varför skulle datorn vara "begagnad"? Ingen har sagt att datorn är använd.

Om datorn har använts har personen som fick den, så ska TS självklart ha en ny dator istället. Inget att snacka om.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inet
Skrivet av Firetojump:

Hej. Aldrig haft problem med Inet tidigare. Beställde en egenkomponerad dator den 2:e januari och den beräknade levereras 21:e januari. Den 21:e januari ringde Inet upp mig och sa att datorn hade skickats till fel mottagare. Det är nu tio dagar sedan och jag har chattat och ringt dem för att få uppdateringar kring mitt ärende. Igår fick jag reda på att den personen som felaktigt fått min dator vägrar lämna tillbaks den. Jag ska nu vänta till måndag för att få reda på hur ”mitt” ärende ligger till. Jag kan inte häva köpet eftersom den är beställd via deras datorbyggare. Hade jag kunnat det hade jag beställt en likadan direkt. Jag kan tycka att Inet inte ens borde fundera på saken utan skicka mig en ny direkt istället för att låta mig vänta. De borde kunna lösa ”mitt problem” utan min påverkan tycker jag. Om man nu får den datorn som nu är hos felaktig mottagare så får man hoppas att hen behandlat den bra.

Kanske någon som har råd eller tips på andra lösningar?

Hej M!

Vi gillar egentligen inte att diskutera enskilda ärenden öppet, men eftersom du har postat ditt missnöje här på forumet så får vi självklart bemöta det du har skrivit.

Vi tycker givetvis att det inträffade är väldigt tråkigt och ber så hemskt mycket om ursäkt, även om mänskliga faktorn sällan ställer till det hos oss så tycker vi att det är lika frustrerande varje gång det sker då vi vill leverera branschens bästa upplevelse vilket vi inte har gjort här. De få gånger detta har hänt så har det gått att lösa smidigt där kunderna inom något dygn returnerar det som har skickats fel så att vi kan kontrollera samt dirigera om leveranserna på nytt. Detta går såklart betydligt snabbare än att bygga en ny och påverkar då inte övrigt flöde så att andra kunder påverkas. I detta fallet har dock mottagaren missat att skicka in datorn gång på gång vilket har fördröjt leveransen till dig. Det är absolut inte vår mening och vi borde ha agerat på alternativ lösning snabbare, men ibland kan man tyvärr bli lite fartblind. Din dator är däremot åter hos oss idag vilket du skall ha blivit informerad om.

Däremot så känner inte kollegorna till att du har kommit med ett eget lösningsförslag så som återbetalning eller liknande, du är alltid välkommen att diskutera lösningar med oss. Vi är alltid lyhörda och agerar efter kundens bästa med de förutsättningar som vi har, om det har känts som att du inte har fått komma med egna förslag så ber vi om ursäkt. Vi förstår såklart att du vill ha en ny dator som du har beställt, i detta fallet skall datorn inte varit nyttjad vilket vi även kontrollerar hos oss men om det fortfarande inte känns rätt så får du såklart höra av dig direkt till oss så kikar vi på hur vi kan lösa det på bästa sätt.

Vi rekommenderar dig dock alltid att kontakta oss direkt för hjälp med enskilda ärenden där du som kund känner dig missnöjd med lösningen i de fall där vi har brustit, så kikar vi givetvis vidare på hur vi tillsammans kan nå en lösning som båda men framförallt du som kund känner dig nöjd med. Vi kommer inte att svara på fler inlägg i denna tråd utan vi fokuserar på att hjälpa dig med ditt ärende istället, om du inte redan har kontaktat vår kundservice på nytt så gör gärna det så kikar vi på hur vi kan lösa detta.

Med vänlig hälsning,

Shahin, Teamleader Kundservice

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk

@Inet: Jag mailade två frågor om ärendet idag. En precis för 20 minuter sedan och en vid 10-tiden. Ni får gärna svara på dem.

Permalänk

Jag hade inte accepterat en begagnad vara, även med prisreducering med tanke på att personen inte vill lämna tillbaka den kan man undra vad som kommer fattas. Och den historien vill man gärna slippa.

Personen som har hämtat ut den har ju givetvis en legitimation som Inet fått reda på. De får sedan driva ärendet vidare mot personen. Och Inet bör antingen ersätta dig med pengar alternativt att de bygger ihop en ny dator och skickar ut.

Även om de fått datorn tillbaka hade jag tagit ersättning och beställt på nytt.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]