Jättetråkigt resonans problem på Fractal R6

Permalänk
Medlem

Jättetråkigt resonans problem på Fractal R6

Nyligen satt ihop min Fractal R6, och direkt märkte ja ett riktigt högt resonans ljud kommer från baksidan av chassit. Öppna upp för o kolla o det går ner lite men fortfarande hörbart. Nu efter lite letande o pillande så har ja kommit fram till att både cpu fläkten(noctua u14s) och bakutblås gör att det låter.

Tänkte det att ett fläktbyte från fractal till en noctua 140mm kanske hjälpte men icke. Vart betydligt värr av noctua fläkten.

När bakfläkten ligger på 800rpm o uppåt låter det bedrövligt o det går inte ens va i närheten av datorn utan att bli tokig.

500 o neråt låter ingenting alls, mellan 500-800 låter det lite titt som tätt.

Nu vet ja inte alls va ja ska ta mig till, måste få bort detta ljud. Rummet ja har datorn i är både ljudisolerat o ja har absorbenter överallt så ljudet i övrigt är väldigt tyst så detta låter extra mycket.

Har ni några tips o trix ja kan göra eller måste ja köpa nytt chassi för o få bort detta?

Permalänk
Medlem

Är det en A14 fläkt? Hade samma problem med en sådan fläkt och ett R5 chassi för några år sedan. Lessnade och bytte ut dom mot noctua 120mm istället, kommer inte ihåg vilken modell det var dock.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

@Vashy: Yes 14 tor ja den hette. Men saken va ju den att fractal fläkten innan va likadan fast mindre ljud bara. Antar att noctuan flytter mer luft på mindre rpm o det är det som gör att den låter ännu mer än andra.

Så skaffar ja en 120mm så tror ja det kommer va same shit bara det att lätet kommer vid högre rpm pga mindre luft som flyttas.

Om ja nu inte kan göra annat så tar ja o testar ditt tips. äre en NF-a12x25 som borde testas då?

Permalänk

Innan du går och köper ny fläkt: hur fäster du fläkten nu? Skruv eller gummi? Prova det sätt du inte använder nu om du inte gjort det. Eller flytta om till det övre utblåset, kanske det blir bättre när balanspunkten ändras?

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Innan du går och köper ny fläkt: hur fäster du fläkten nu? Skruv eller gummi? Prova det sätt du inte använder nu om du inte gjort det. Eller flytta om till det övre utblåset, kanske det blir bättre när balanspunkten ändras?

Testat båda metoderna utan nån skillnad tyvärr. Hur menar du med det övre utblåset? finns bara ett bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Testat båda metoderna utan nån skillnad tyvärr. Hur menar du med det övre utblåset? finns bara ett bak.

Går väl att ventilera ut via taket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Går väl att ventilera ut via taket?

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh du tänkte där, hela grejen är att ja vill eliminera så mycket ljud som möjligt, kommer börja låta betydligt mycket mer om ja öppnar upp taket i chassit.

Permalänk
Medlem

Måste den gå i 800 rpm? kollat temps/fläktkurva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Måste den gå i 800 rpm? kollat temps/fläktkurva?

vill ju gärna ha kylningsmöjligheterna då ja endast har en enda fläkt som utblås. 3800x blir ju rätt het och ju kallare den är desto bättre klockar han. har just nu en fastsatt punkt på 650 rpm. fläkten i sig låter ju inte förns 850rpm nånstans utan bara resonansen som gör.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem som drev mig till vansinne, löste det med butylmatta. Mycket lätt att jobba med och luktfritt (betydligt bättre än bitumen). Inte vackert men det hjälper verkligen mot resonansljud.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hade liknande problem som drev mig till vansinne, löste det med butylmatta. Mycket lätt att jobba med och luktfritt (betydligt bättre än bitumen). Inte vackert men det hjälper verkligen mot resonansljud.

Tar o beställer en sån där direkt. satte du överallt på insidan av datorn eller på vissa ställen bara? Tog du bort den befintliga mattan eller slängde du över den bara?

Permalänk
Medlem

Min tanke är att testa utan utblåsfläken monterad alls, övertrycket som insugsfläktarna skapar och hjälpt av cpu kylaren kommer se till att luften lämnar chassit ändå. Eller först testa temperaturen och så, men jag tror det kan fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Tar o beställer en sån där direkt. satte du överallt på insidan av datorn eller på vissa ställen bara? Tog du bort den befintliga mattan eller slängde du över den bara?

Har bara orkat sätta på ställen där det faktiskt var resonans (ett Silverstone KL07). B.la. båda sidopanelerna där jag slet bort skummet som satt där och satte butylmatta som "underlager" och ny skumplatta med högre densitet ovanpå. Även täckt undersidan utanpå där hårddiskarna orsakade en del resonans. Det är bara att gå bananas om man vill, men jag tror inte den har så mycket ljuddämpande effekt utöver vibrationsdämpning.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem på R5. Vilket för mig skapades av att fläktbladen kom så nära honeycomb mönstret i utblåset och då skapade en konstig resonans. Löste detta genom att skriva ut en distans som gjorde att jag kunde montera fläkten 5mm från gallret utan att förlora nämnvärt luftflöde ut ur chassit. Mitt ljud var helt borta efter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har bara orkat sätta på ställen där det faktiskt var resonans (ett Silverstone KL07). B.la. båda sidopanelerna där jag slet bort skummet som satt där och satte butylmatta som "underlager" och ny skumplatta med högre densitet ovanpå. Även täckt undersidan utanpå där hårddiskarna orsakade en del resonans. Det är bara att gå bananas om man vill, men jag tror inte den har så mycket ljuddämpande effekt utöver vibrationsdämpning.

ahh ja trodde du hade gjort på en fractal R6 du med. Sitter ju redan plattor på den nämligen. Kanske inte hjälper mig alls o slänga på såna i mitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag hade precis samma problem på R5. Vilket för mig skapades av att fläktbladen kom så nära honeycomb mönstret i utblåset och då skapade en konstig resonans. Löste detta genom att skriva ut en distans som gjorde att jag kunde montera fläkten 5mm från gallret utan att förlora nämnvärt luftflöde ut ur chassit. Mitt ljud var helt borta efter detta.

Satt o funderade på det där förut faktiskt. Nu har ja inget bra o sätta mellan, men min tanke att vad som borde funka så tänkte ja skulle testa med en tjockare fönsterlist. Den borde kunna trycka ut fläkten lite.

Som du säger luftflödet borde ju knappt påverkas av o flytta ut den nån mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Satt o funderade på det där förut faktiskt. Nu har ja inget bra o sätta mellan, men min tanke att vad som borde funka så tänkte ja skulle testa med en tjockare fönsterlist. Den borde kunna trycka ut fläkten lite.

Som du säger luftflödet borde ju knappt påverkas av o flytta ut den nån mm.

Det fungerar säkert helt ok. Om du märker att detta även var problemet för dig så kan du ju be någon printa en liknande distans som jag gjorde. Dvs som en förlängning av fläktens ram i samma form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Satt o funderade på det där förut faktiskt. Nu har ja inget bra o sätta mellan, men min tanke att vad som borde funka så tänkte ja skulle testa med en tjockare fönsterlist. Den borde kunna trycka ut fläkten lite.

Som du säger luftflödet borde ju knappt påverkas av o flytta ut den nån mm.

Oringar och/eller brickor har jag använt med små skruvar med mutter. Då kan man experimentera tills man tycker det låter bra. Antar att oringar säkert kan vara bra att ha mellan plåt och brickor. Fläktar för nära "honeycomb" utblås kan låta fördjävligt. Hade ett platt sådant på ett chassi jag byggde om till en polare. Blev nog en 5 brickor per skruv för att fläkten skulle sluta låta som ett jetplan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Oringar och/eller brickor har jag använt med små skruvar med mutter. Då kan man experimentera tills man tycker det låter bra. Antar att oringar säkert kan vara bra att ha mellan plåt och brickor. Fläktar för nära "honeycomb" utblås kan låta fördjävligt. Hade ett platt sådant på ett chassi jag byggde om till en polare. Blev nog en 5 brickor per skruv för att fläkten skulle sluta låta som ett jetplan.

Skickades från m.sweclockers.com

Börjar bli hoppfull om att ja faktiskt kan få ordning på detta. Ska testa med diverse brickor och eller lister o hela köret imorgon. Skulle va så förbaskat skönt o bli av med ljudet. Använder datorn även till film o serier, visserligen kan man sänka väldigt lågt då. Men vetsakpen om att datorn inte är riktigt 100 gör mig tokig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Börjar bli hoppfull om att ja faktiskt kan få ordning på detta. Ska testa med diverse brickor och eller lister o hela köret imorgon. Skulle va så förbaskat skönt o bli av med ljudet. Använder datorn även till film o serier, visserligen kan man sänka väldigt lågt då. Men vetsakpen om att datorn inte är riktigt 100 gör mig tokig med.

Kör något typ mutter, bricka, o-ring vad du nu råkar ha, sen för att ’täta’ runt om räcker troligen lite tejp eller klippa en remsa från en glasslåda eller nåt. En fönsterlist duger absolut om den bara blir tillräckligt hög (går att limma dubbla lager annars). Är ju bara fläkten som ska hänga där så man behöver inte dra åt skruvarna i botten heller, och skadar inte med gummi mellan skruv och chassi på utsidan också (annars leder skruven vibrationerna direkt till chassit).

En annan sak för att ändra resonans kan vara att ändra chassit lite, typ böja plåten lite eller spänna en träpinne mellan två punkter eller annat liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kör något typ mutter, bricka, o-ring vad du nu råkar ha, sen för att ’täta’ runt om räcker troligen lite tejp eller klippa en remsa från en glasslåda eller nåt. En fönsterlist duger absolut om den bara blir tillräckligt hög (går att limma dubbla lager annars). Är ju bara fläkten som ska hänga där så man behöver inte dra åt skruvarna i botten heller, och skadar inte med gummi mellan skruv och chassi på utsidan också (annars leder skruven vibrationerna direkt till chassit).

En annan sak för att ändra resonans kan vara att ändra chassit lite, typ böja plåten lite eller spänna en träpinne mellan två punkter eller annat liknande

Skickades från m.sweclockers.com

När ja höll på med den idag så testade ja o bända o böja o ha mig samt bara lägga tryck här o var, inget gjorde någon skillnad. Men mycket pekar ju faktiskt på att det är just för att fläkten är så pass nära gallret det låter.
Taggad på o pula med datorn imorron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Börjar bli hoppfull om att ja faktiskt kan få ordning på detta. Ska testa med diverse brickor och eller lister o hela köret imorgon. Skulle va så förbaskat skönt o bli av med ljudet. Använder datorn även till film o serier, visserligen kan man sänka väldigt lågt då. Men vetsakpen om att datorn inte är riktigt 100 gör mig tokig med.

Klart det går att fixa och skulle det vara nån plåt som skallrar kan man alltid sätta dit någon liten pinne där för att stadga upp. Kör fläkten "fritt" för att se så att det inte är fläkten själv som skapar oljudet om inget tycks hjälpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har testat idag o haft distanser mellan fläkten o chassit så den kom ut lite. Hjälpte ingenting. Bytte tillbaka till fractal fläkten från noctua då den inte låter lika mycket. Testat o bänt o böjjt alla sidor o allt ja kan komma åt inget hjälper alls.

Funderar på om ja ska klippa bort fläkt gallret i bak för o se om det gör något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad kommer resonansen ifrån? Kan du lokalisera ljudet? Något borde vara löst om det låter så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad kommer resonansen ifrån? Kan du lokalisera ljudet? Något borde vara löst om det låter så mycket.

Är endast när fläkten bak snurrar upp. Trycker ja in huvudet o försöker hitta vart låter det från hela chassit typ. Går inte säga en exakt punkt där ljudet kommer ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan inte ladda upp ett par korta ljudklipp så att vi vet hur det låter? Gärna både med och utan bakre fläkten uppe i varv också så vi är helt säkra på vilket ljud du menar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Du kan inte ladda upp ett par korta ljudklipp så att vi vet hur det låter? Gärna både med och utan bakre fläkten uppe i varv också så vi är helt säkra på vilket ljud du menar.

Kan göra det men inte förens imorn. Tänk dig en tyst båt tuta. Högt dovt ååååå ljud.

Tog o beställde en 120mm be quiet fläkt nu för o testa om 120 mm gör skillnad.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med ett R5 (förbannat svårlokaliserat, verkar vara liknande som i ditt fall - bara ett dovt brummande, dock var mitt lite oregelbundet, vilket gjorde det än mer störande), efter att ha spenderat timtal på att byta och flytta fläktar, testa att montera om, ställa om fläktkurvor o.s.v. gav jag upp och köpte ett be Quiet! Silent Base 800 - sämre layout, sämre kabeldragningsmöjligheter och sämre byggmiljö... men det är åtminstone fritt från det störande resonansljudet jag hade i R5an. (Som nu får husera en Pentium 4. ^^)

Hoppas du lyckas lösa problemet med ljuddämpningsmatta, lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa att hålla fläkten i handen ungefär där den ska sitta men så att den inte rör i chassit. Då ser du om det är resonans i plåten eller turbulens från fläktgallret som låter. Är det resonans så är det som sagt gummimontering och dämpmattor som gäller. Är det däremot fläktgallret som visslar så kan du skära bort det och eventuellt sätta dit ett trådgaller istället. Det kan också vara bra att testa höja/sänka varvtalet lite, men det har du säkert redan gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Har haft liknande problem med ett R5 (förbannat svårlokaliserat, verkar vara liknande som i ditt fall - bara ett dovt brummande, dock var mitt lite oregelbundet, vilket gjorde det än mer störande), efter att ha spenderat timtal på att byta och flytta fläktar, testa att montera om, ställa om fläktkurvor o.s.v. gav jag upp och köpte ett be Quiet! Silent Base 800 - sämre layout, sämre kabeldragningsmöjligheter och sämre byggmiljö... men det är åtminstone fritt från det störande resonansljudet jag hade i R5an. (Som nu får husera en Pentium 4. ^^)

Hoppas du lyckas lösa problemet med ljuddämpningsmatta, lycka till!

Börjar bli så pass less på detta att ja börjat kolla på just ett bequiet 801. Får ja inte bukt på detta med ny fläkt/klippa lite i gallret så blire ett köp. Gillar inte det upponer vända hittepåt från det chassit dock

Skrivet av burk404:

Testa att hålla fläkten i handen ungefär där den ska sitta men så att den inte rör i chassit. Då ser du om det är resonans i plåten eller turbulens från fläktgallret som låter. Är det resonans så är det som sagt gummimontering och dämpmattor som gäller. Är det däremot fläktgallret som visslar så kan du skära bort det och eventuellt sätta dit ett trådgaller istället. Det kan också vara bra att testa höja/sänka varvtalet lite, men det har du säkert redan gjort.

kan ja testa o göra, men med tanke på att ja monterade fläkten med 5-6mm skumgummi liknande material idag o sen en liten ring av 1mm liknande material på utsidan så borde det inte bli vibrationer av fläkten.

Noctuan i 800rpm lät bedrövligt mycket mer än fractal orginalfläkten gjorde i 800 rpm också. Det får mig o tro att det är något fuffens med just gallret då noctuan flåsar på mycket mer på samma rpm.