Vad ska man tänka på när man köper en ny cpu?

Permalänk
Medlem

Vad ska man tänka på när man köper en ny cpu?

Som det står i titeln så tänker jag köpa en ny cpu men vet inte vad man ska tänka på riktigt. Hade tänkt köpa en "Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB" och har just nu en "i5 7600 k" tror jag i alla fall.
Varför jag vill ha en ny cpu är för jag vill kunna spela vissa spel som tar runt 88-99% av min cpu men också så vill jag kunna streama eller spela in det.

Är det något jag borde tänka på eller borde man köpa en annan modell?

Permalänk
Hedersmedlem

i5-5600k har du inte. En sådan existerar inte.

Det du bör tänka på när du köper en ny CPU är att du även behöver ett moderkort som CPU:n passar i. På Intel-sidan så brukar ett moderkort passa till högst två generationer av CPU. Har du något äldre än Intels 8000-serie så kommer ditt moderkort alltså definitivt inte att passa.

Om du behöver byta moderkort kolla också om du behöver byta RAM, så att du inte har DDR3-minne du försöker stoppa in i ett DDR4-moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Som det står i titeln så tänker jag köpa en ny cpu men vet inte vad man ska tänka på riktigt. Hade tänkt köpa en "Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB" och har just nu en "i5 5600 k" tror jag i alla fall.
Varför jag vill ha en ny cpu är för jag vill kunna spela vissa spel som tar runt 88-99% av min cpu men också så vill jag kunna streama eller spela in det.

Är det något jag borde tänka på eller borde man köpa en annan modell?

Om du berättar vilka komponenter som sitter i din dator idag så kan vi hjälpa dig med vad som finns tillgängligt för det du har idag och vad du eventuellt kan tänkas behöva uppgradera om du nu vill ha en CPU som eventuellt inte passar med det du har idag

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis en 6600K du har just nu, så en 9700K kommer som sagt inte fungera med ditt nuvarande moderkort.

Det bästa du kan byta till utan att byta moderkort är i så fall en 6700K, eller en 7700K om ditt moderkort har fått en BIOS-uppgradering så att det stödjer 7000-serien. Om du hittar någon billig begagnad sådan så kan det kanske vara värt att uppgradera, men annars är det nog lika bra att byta moderkort också så att kan välja en modernare processor (och då kan det även var bra att fundera på AMD som ett alternativ).

Permalänk
Medlem

Vill du göra saker som att streama samtidigt tror jag AMD är att föredra, deras processorer har fler kärnor för samma pengar och därmed mer utrymme för att köra mer saker samtidigt utan att påverka spelet som kör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nmo: Jag kan kolla upp vilka specs jag har när jag kommer hem runt kl 15:00.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni att det kan kosta ifall man byter moderkortet och cpu. Tack för alla svar och all hjälp =D

Det var någ en i5 7200k core som jag har men ska dubbel kolla senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Vad tror ni att det kan kosta ifall man byter moderkortet och cpu. Tack för alla svar och all hjälp =D

Många köper idag ryzen 3600 och ett modekort med b450, dom tillsammans bruka kunna landa runt 3500kr, men för streaming kanske du vill ha en 3700X eller bättre så blir det några tusen till

Skickades från m.sweclockers.com

Beror också på dina specs idag, ramminne och sånt kanske inte passar på en ny dator om din gamla är för gammal. 16gb ram går på ca 900kr eller mer beroende på hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Det var någ en i5 7200k core som jag har men ska dubbel kolla senare.

Gör det, för 7200K existerar inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Vad tror ni att det kan kosta ifall man byter moderkortet och cpu. Tack för alla svar och all hjälp =D

Det var någ en i5 7200k core som jag har men ska dubbel kolla senare.

Kika upp det, men det låter ju som att du sitter på en 7600k i så fall, Men kolla upp det

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@sINsen: Detta är datorn jag har och jag har två skärmar ifall det spelar ngn roll på vilken cpu jag borde köpa eller så.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Detta är datorn jag har och jag har två skärmar ifall det spelar ngn roll på vilken cpu jag borde köpa eller så.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Då är en 6700K eller 7700K det bästa (och i stort sett enda) du kan uppgradera till utan att byta moderkort, och i så fall är det begagnat som rekommenderas om du kan hitta någon till ett vettigt pris eftersom butikspriserna fortfarande ligger på ungefär samma nivå som när dessa processorer var nya.

Väljer du att även byta moderkortet så får du förstås mycket mer valmöjligheter, men då kan det vara bra att kolla upp vilken formfaktor moderkortet har. Elgiganten skriver ATX, vilket verkar rimligt, men det kan vara bra att dubbelkolla (ATX är 305x244mm medan t.ex. mATX är 244x244mm).

Permalänk
Medlem

Ja precis, det var det jag tänkte, du har en i5 7600k.
Spelar du i 1080p eller 1440p? spelar du i 1080p så duger ditt 1070 kort ypperligt för det.
Skall du streama så är i5 7600k inte optimal för det då den bara har 4 kärnor och 4 trådar och lämpar sig inte jättebra för flera applikationer samtidigt. 9700k duger bra att streama med då den har 8 kärnor istället.
Det du måste tänka på är att byter du processor så behöver du också byta moderkort då moderkortet du har inte stödjer den processorn, utan du behöver helst kolla efter ett moderkort med modell z390.

Du kan om du vill använda dig av samma minnen som du har, men det du behöver byta ut är i så fall moderkort och processor, om det är just i7 9700k du vill använda dig av. @Psysalia

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@sINsen: Jag spelar i 1080p och tänkte fråga ifall det är några andra saker jag bör tänka på ifall jag ska köpa ett nytt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

@sINsen: Jag spelar i 1080p och tänkte fråga ifall det är några andra saker jag bör tänka på ifall jag ska köpa ett nytt moderkort?

Eller så köper du bara en begagnad 7700K. Räcker fortfarande bra till i dag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

@sINsen: Jag spelar i 1080p och tänkte fråga ifall det är några andra saker jag bör tänka på ifall jag ska köpa ett nytt moderkort?

Som @fantomsmurfen säger, du kan köpa en begagnad i7 7700K, den duger att streama med, den kan du få för 2-3500 typ på tradera, den passar rätt i din 1151 socket på ditt moderkort, om du vill ha just 9700k, så måste du köpa nytt moderkort till den, då den inte passar i z270.

Jag funderade själv ett tag på att göra så, men nu lutar det åt att gå över till AMD och köpa en 3700x där däremot räcker det med att köpa en processor då (än så länge) amd kör med samma socket (AM4+)

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Eller så köper du bara en begagnad 7700K. Räcker fortfarande bra till i dag.

Skrivet av sINsen:

Som @fantomsmurfen säger, du kan köpa en begagnad i7 7700K, den duger att streama med, den kan du få för 2-3500 typ på tradera, den passar rätt i din 1151 socket på ditt moderkort, om du vill ha just 9700k, så måste du köpa nytt moderkort till den, då den inte passar i z270.

Jag funderade själv ett tag på att göra så, men nu lutar det åt att gå över till AMD och köpa en 3700x där däremot räcker det med att köpa en processor då (än så länge) amd kör med samma socket (AM4+)

Okej tack får era svar och för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har du tur kan du få tag i en vanlig 6700 eller 7700 för betydligt billigare än K-modellerna.

Permalänk
Medlem

@Physalia: jag tror amd känns mer värt för pengarna om du inte hittar en 7700k väldigt billigt.

För 3500 får du ny processor och moderkort med bättre prestanda än en begagnad utan garanti för nästan lika mycket. 9700k är inte heller direkt prisvärd enligt mig, men för gaming på 1080p har den bra prestanda i alla fall. Motsvarande prissatt amd processor har billigare moderkort och många fler trådar att köra saker i bakgrunden med (som streaming till exempel)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försök överleva 1,5 år till innan byte. då finns troligen DDR5 och 16/36 cpuer i 4nm för 6000kr

att gå till 7700K ger "inget"
https://www.sweclockers.com/test/28602-amd-ryzen-threadripper...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Försök överleva 1,5 år till innan byte. då finns troligen DDR5 och 16/36 cpuer i 4nm för 6000kr

att gå till 7700K ger "inget"
https://www.sweclockers.com/test/28602-amd-ryzen-threadripper...

Försök vänta 30 år tills alla har en kvantdator i fickan... /s

Är han inte nöjd här och nu kommer han verkligen inte vara det om ett halvår eller år heller

Om nu datorer kommer vara så snabba så snart kommer de verkligen inte kosta 6k. Pris per prestanda går knappt ner på pc längre eftersom tillverkningen av kisel kostar mer på nya noderna och kinas befolkning börjar få bättre löner på fabrikerna.

Jag tror TS skulle behöva vänta mycket längre än 18 månader på en 16c uppgradering för 6k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Försök vänta 30 år tills alla har en kvantdator i fickan... /s

Är han inte nöjd här och nu kommer han verkligen inte vara det om ett halvår eller år heller

Om nu datorer kommer vara så snabba så snart kommer de verkligen inte kosta 6k. Pris per prestanda går knappt ner på pc längre eftersom tillverkningen av kisel kostar mer på nya noderna och kinas befolkning börjar få bättre löner på fabrikerna.

Jag tror TS skulle behöva vänta mycket längre än 18 månader på en 16c uppgradering för 6k

Skickades från m.sweclockers.com

en 7700K ger max 10% i spelprestanda men du kan fortfarande inte strema samtidigt som du spelar=meningslös uppgradering. Köp 3700X med moderkort och 3600MHz DDR4 minne=allt är skrot om ca 1,5år då AMD kommer byta sockel ny serie CPUer och gå över till DDR5. Men är du tvungen idag då är 3700X med ett "billigt" moderkort (du vinner inget på OC med ett dyrt moderkort) +2 st 8Gb DDR4 3600Mhz

eller https://www.sweclockers.com/marknad/180251-uppgraderingspaket...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

en 7700K ger max 10% i spelprestanda men du kan fortfarande inte strema samtidigt som du spelar=meningslös uppgradering. Köp 3700X med moderkort och 3600MHz DDR3 minne=allt är skrot om ca 1,5år då AMD kommer byta sockel ny serie CPUer och gå över till DDR4. Men är du tvungen idag då är 3700X med ett "billigt" moderkort (du vinner inget på OC med ett dyrt moderkort) +2 st 8Gb DDR3 3600Mhz

eller https://www.sweclockers.com/marknad/180251-uppgraderingspaket...

Det är ju det jag angav ovan?

Tror inte ddr3 kommer fungera så bra med ryzen dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju det jag angav ovan?

Tror inte ddr3 kommer fungera så bra med ryzen dock

Skickades från m.sweclockers.com

rätt ska vara DDR4

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Som det står i titeln så tänker jag köpa en ny cpu men vet inte vad man ska tänka på riktigt. Hade tänkt köpa en "Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB" och har just nu en "i5 5600 k" tror jag i alla fall.
Varför jag vill ha en ny cpu är för jag vill kunna spela vissa spel som tar runt 88-99% av min cpu men också så vill jag kunna streama eller spela in det.

Är det något jag borde tänka på eller borde man köpa en annan modell?

Tänk på att det inte är säkert att det fungerar så bra att byta moderkort i en färdig dator från en tillverkare. Det kan finnas proprietära anslutning för såväl ström som frontpanel.

Just nu upplever du problemet med att köpa en billig komplett dator, allt för snabbt känns den seg och det är inte självklart att man kan uppgradera enskilda komponenter. Spara lite längre och köp en rejäl dator mer sällan med standardkomponenter du kan uppgradera senare. Glöm alla fanboys, det är extremt liten skillnad mellan AMD och Intel idag, vissa modeller är bäst i vissa prisklasser, ingen av processortillverkarna har överlag bäst processorer.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Jag har kollat runt lite grann och har hittat en cpu amd och ett moderkort ifrån MSI. Tänkte fråga vad du/ni tror om det ifall det kommer att gå?

Min nuvarande dator: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4426515

Det nya delar jag tänker köpa:

Cpu:n jag tänker köpa: https://www.inet.se/produkt/5301793/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-...

Moderkortet: https://www.inet.se/produkt/1901392/msi-x570-mpg-gaming-edge-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

@Mordekai: Jag har kollat runt lite grann och har hittat en cpu amd och ett moderkort ifrån MSI. Tänkte fråga vad du/ni tror om det ifall det kommer att gå?

Min nuvarande dator: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4426515

Det nya delar jag tänker köpa:

Cpu:n jag tänker köpa: https://www.inet.se/produkt/5301793/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-...

Moderkortet: https://www.inet.se/produkt/1901392/msi-x570-mpg-gaming-edge-...

Du kan köpa ett B450 moderkort för 1000 kr billigare i stället lika bra.

T.ex. https://www.dustinhome.se/product/5011146650/b450-tomahawk-max?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637182583

(https://www.inet.se/produkt/1902987/msi-b450-tomahawk-max)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Okej, tack så mycket. Då är det den det blir nog.

Men tror du att det blir bra då med cpu:n eller skulle du rekommendera något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

@fantomsmurfen: Okej, tack så mycket. Då är det den det blir nog.

Men tror du att det blir bra då med cpu:n eller skulle du rekommendera något annat?

Det är ju i så fall om du skulle hitta en begagnad 7700K till bra pris.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: De moderkortet du rekommenderade till mig är för ryzen 7 serien och jag tänkte köpa ryzen 5 serien. Men kommer det att funka ändå eller? Och jag vill helst ha ett moderkort med bluetooth och med en internätt kontakt så att jag kan använda en internätt kabel.