AT2020 och Xenyx q502usb Brus

Permalänk

AT2020 och Xenyx q502usb Brus

Jag har ett problem med min nya mikrofon och mitt nya mixerbord.

När jag har igång min audio technica AT2020 (xlr), kopplad till min behringer xenyx q502 usb, hörs ett tydligt brus när jag har kompressorn igång, eller gainen på överhuvudtaget. höjer jag någon av de två kommer bruset bli EXTREMT högt, och då menar jag inte att dra upp gainen till max, utan jag menar så att man precis hör min röst.

Om någon kan någon lösning till detta problemet, snälla skriv vad jag skulle kunna göra, och om jag var otydlig med någonting i min problembeskrivning, skriv vad ni behöver veta.

Permalänk
Medlem

Bara för att vara säker på att terminologin är rätt så att det är brus du menar och inte brum?

Behringers Xenyx preamps ska ju vara rätt vettiga så om inte något är trasigt borde det ju inte introduceras några nämvärda mängder brus där.
Mickens egenbrus bör inte heller vålla några större problem tycker jag, om den funkar som den ska.
Är det samma om du kortsluter ingången eller använder en annan mick och/eller kabel?

Permalänk

tippar på fläktljud.

om du har den ståendes på samma bord som datorn eller nära chassit kommer den troligen ta upp en del brus från fläktar.

vilket även det förstärks när du ökar gain.

ha den så nära munnen som bekvämt och så långt från ditt datorchassi som möjligt.
och helst inte i kontakt med ytan datorn står på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Svar på @dumbo

@dumbo: Jo, det låter som ett brum, ÄVEN när jag drar ur xlr- kabeln ur mixerbordet. Mixerbordet måste vara defekt eller nåt, om den genererar brum utan att mikrofonen är inkopplad. Mikrofonen hittade jag inget fel på.

Funderar på att kontakta Behringer runt mixerbordet.

Permalänk
Medlem

Är den inkopplad i ett jordat uttag?
Låter som ett jordfel.
Du kan läsa mer om det här https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ground_loop_(electricity)
Och här https://support.native-instruments.com/hc/en-us/articles/2102...-

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd

Jag hade stora problem med min QX1002USB. Reglagen läckte ljud och mikrofonerna brusade oavsett inställningar. Jag kom fram till att det åtminstone var något fel med strömförsörjningen och att byggkvalitén måste vara relativt dålig.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Har du fantomström aktiverad till mickrofonen?

Och har för mig mixerbordet bara har 15v fantomström och micen vill ha 48v.
Kanha något med det att göra att mixerbordet inte orkar driva minrofonen ordentligt.

Bprde dock försvunnit när du drar ut mikrofonen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows