Nvidia lanserar speltjänsten Geforce Now

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig tjänst där man kan spela även på laptopen från 2010 vid behov på resor eller liknande. Körde en del ARK: Survival Evolved via GF Now på laptopen på ett annat Steamkonto för att farma mer effektivt med 2 konton samtidigt också. Det var en bra tjänst när jag inte hade en annan dator för det behovet. Går min dator sönder nångång i framtiden så vet jag att GF Now alltid fungerar som ersättning.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Trodde inte att den här marknaden skulle gå någon vart men blev positivt överraskad av utvecklingen. Att kunna använda sitt vanliga steam bibliotek och få tjänsten för 59kr/mån är ju ett idealt upplägg, återstår bara att se om dem får prestandan att komma i topp.

Kommer själv inte använda denna tjänst men hade jag haft barn så hade detta varit alternativet för dem, blir möjligtvis billigare i längden än att fixa speldatorer åt flera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på tåget direkt när jag såg tweeten (plus att till skillnad från Google Stadia så kan man lira de spel man redan har). Jag tog Founders edition direkt för jag tänkte att ska man ändå testa något så ska man testa det fullt ut, dessutom vart det ju 90 dagars gratisperiod.

Började med CoD: Modern Warfare (2019) bara för att se om det gick att jämföra med en vanlig session lokalt på min dator (ska nämnas att jag inte hade höga förväntningar) och det gick som sagt trögt. Tog lång tid att ladda samt att det vart väldigt mycket lagg redan i menyn, så jag la ingen tid på att ens försöka starta ett game.

Sen hoppade jag på Fortnite bara för att se om det är laggigt all-aboard eller om det är för enskilda titlar. Och ska jag vara ärlig så flöt det på ganska bra! Efter lite inställningar både i Fortnite (high settings verkade vara optimalt med V-Sync på samt sätta en fps-cap av okänd anledning) och i Nvidia GeForce Now klienten (crankade upp streaming-inställningen till högsta samt valde den högsta cappen på uppkopplingen till 50Mbit) så flöt det på hyfsat smort. Kan fortfarande vara lite mer tweaks och optimeringar som saknas men jag tror absolut att det skulle kunna bli ett brak för Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kört betan ett par månader och rent tekniskt funkar det bra men sålänge som det bara går att spela vissa utvalda titlar och inte hela steam-biblioteket så ersätter det ingen spelkonsoll eller gaming-pc för min del.

*edit*

hittade en lista med spelen som går att spela via geforce now.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/12wnPrdPopEmNXI7v-1mVx...

Permalänk
Medlem

Ska aldrig köpa en ny speldator till ungarna igen. Även fast priset går upp, vilket det kommer göra efter nåt år (se alla film-tjänster) så är det sjukt förmånligt.

T.ex 139kr i månaden, det motsvarar en ny 15k dator var nionde år!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag slipper köpa egen gamingdatorn nu och kan köra med jobbets 13” macbook utan fläktljud och lagg.
Bästa investeringen.. men det som stör är AFK timern är alldeles för kort för vissa spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska aldrig köpa en ny speldator till ungarna igen. Även fast priset går upp, vilket det kommer göra efter nåt år (se alla film-tjänster) så är det sjukt förmånligt.

T.ex 139kr i månaden, det motsvarar en ny 15k dator var nionde år!

Skickades från m.sweclockers.com

Detta!

Inget gott utan ont dock. Dessa tjänster kommer kanske att driva upp kostnaden (minskad efterfrågan) för framtidens speldator.

Tänk om konsolerna hängt på Geforce Now! Hade varit guld värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska aldrig köpa en ny speldator till ungarna igen. Även fast priset går upp, vilket det kommer göra efter nåt år (se alla film-tjänster) så är det sjukt förmånligt.

T.ex 139kr i månaden, det motsvarar en ny 15k dator var nionde år!

Men du kan inte köra tjänsten utan dator? Om du inte vill spela på en telefon, dvs.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men du kan inte köra tjänsten utan dator? Om du inte vill spela på en telefon, dvs.

Shield är väl ett bra exempel, det är ju ingen PC i alla fall.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Aktiverade gratisabonnemanget och körde lite World of Tanks nu för att testa, fungerade över förväntan!

Laddade relativt snabbt och i det spelet var det absolut ingen märkbar latens alls. Däremot var ju bilden betydligt suddigare jämfört med att köra lokalt, men fullt spelbart.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Damn, perfekt att köra på jobbdatorn på hotellrummet på tjänsteresan, eller så. Gillar verkligen att man kör mot sitt eget Steam-bibliotek istället för att behöva köpa spelen på nytt. Perfekt som komplement, vilket är precis vad jag kan tänka mig använda en streamingtjänst som.

Tänk om dom kunde fixa stöd för Nintendo Switch också, då snackar vi verkligen att den blir användbar!

Permalänk
Medlem

Provade att tänja gränsen litegrann och startade upp PoE på min mobil medans jag var ute på stan. Rent tekniskt så funkade det, dock var det lite latens så inga komplicerade områden att bege sig till. Men jag tror att detta skulle vara utmärkt att spela enkla spel samt typiska tur baserade spel annars kan du behöva nån sorts kontroll ^^ betydligt smidigare då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hoppades på en version till iPhone men Apple är ju Apple 😩
Kör en xbox1-kontroll med telefonfäste till steam och det fungerar utmärkt när man måste natta sjuka barn eller liknande.
Hade varit kul att testa detta med men man får vänta ett tag antar jag :/

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats "köpa" tjänsten? Jag har fortfarande fastnat på att den skall autenticera, försökte köpa och betala igår med mitt bankkort.

Har nog aldrig haft så mycket problem som jag fått sen jag köpte Nvidia Shield och saker som skall funka till det. (Som detta).

En fråga, lite OT men relaterad till GeForce Stream (när man streamar spelen från datorn, till i mitt fall en Shield Pro 2019). Måste jag alltså då koppla in tangentbord/mus till Shielden med för att spela? Det går inte att spela med det tangentbord/mus som sitter i datorn som streamar? Jag kan starta spelet med mus/tangentbord (då datorns skärm syns på TVn) men så fort spelet går igång måste jag spela med PS4-kontrollen som är ansluten till shielden. Då slutar mus/tangentbord fungera. Lite meh att behöva köpa nytt tangentbord/mus för att kunna styra på shielden tycker jag.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Trodde att det skulle vara ganska lågt intresse av denna tjänsten (speciellt eftersom man inte får några spel till om jag förstått det rätt), men det verkar inte så ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men du kan inte köra tjänsten utan dator? Om du inte vill spela på en telefon, dvs.

Räcker med något gammalt skräp eller en budget dator för 3000 papp då spelen inte körs på den.
Stadia funkar suveränt på min macbook pro 13 från mid 12.
Kan am även spela med stadia på min pentium 4 laptop men det är inte lika vackert så jag lär inte köra på den 😂

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket inputlag det blir i snitt på en skärm när man spelar med geforce now?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vitsen med denna tjänst, man betalar för att spela spel man redan äger - wtf?!
Jag har en windows dator med 1 gtx1080 och 750 digitala spel så absolut 0 mening för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Förstår inte riktigt vitsen med denna tjänst, man betalar för att spela spel man redan äger - wtf?!
Jag har en windows dator med 1 gtx1080 och 750 digitala spel så absolut 0 mening för mig.

Du behöver inte uppdatera din dator om 2 år för att kunna fortsätta spela utan istället köra tjänsten för alla moderna spel för en bråkdel av kostnaden för vad det skulle kosta att uppgradera din lokala hårdvara. Det skulle kunna vara ett argument i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Förstår inte riktigt vitsen med denna tjänst, man betalar för att spela spel man redan äger - wtf?!
Jag har en windows dator med 1 gtx1080 och 750 digitala spel så absolut 0 mening för mig.

Hur kan det vara så svårt att sätta sig in i andras situationer?

Ensamstående föräldrar med dålig ekonomi som bara har en enkel laptop.

Folk som inte vill ha en kraftfull pjäs ståendes men tänker att Cyberpunk 2077 ser riktigt fett ut.

Kringresande

Folk som tappar intresset och lusten att fortsätta uppgradera sina komponenter, kanske hellre sparar till något annat.

Detta är framtiden, så enkelt är det.
Men visst, skicka ett meddelande till alla företag att höra med dig först om du har behovet innan de lanserar något.

Permalänk
Medlem

Detta låter som det rätta sättet att lansera en tjänst som detta. Man blir inte beroende av själva tjänsten när det gäller val av spel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Förstår inte riktigt vitsen med denna tjänst, man betalar för att spela spel man redan äger - wtf?!
Jag har en windows dator med 1 gtx1080 och 750 digitala spel så absolut 0 mening för mig.

Den är ju faktiskt gratis i grunden... Så förstår verkligen inte vad du klagar över.
Tycker absolut att en tjänst som låter en spela krävande spel på en enhet som egentligen inte klarar det, som dessutom låter dig använda ditt befintliga bibliotek, är guld värt.
Speciellt för kortare sessioner när man inte har tillgång till sin pc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Latensen går väl an i många lite långsammare spel, men det är riktigt tråkigt att spela när det blir grynig och suddig bild pga videokomprimeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

1080p60hz var det endast något enstaka spel som klarade av på 360 och ps3 (oftast renderade i 500-700p sen uppskalat), först med xb1 och ps4 som det började bli vanligare.

Jag nämnde dock inte ens ps3 eller 360. utan jag nämnde ps4 och xbox one

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Trodde att det skulle vara ganska lågt intresse av denna tjänsten (speciellt eftersom man inte får några spel till om jag förstått det rätt), men det verkar inte så ...

Den är ju gratis (som alternativ) och du får köra spelen som du redan äger, till skillnad från Stadia där du måste köpa allting igen (inte för att det finns så mycket där ändå).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Jag nämnde dock inte ens ps3 eller 360. utan jag nämnde ps4 och xbox one

De gjorde du visst! Whoppsie :$

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Den är ju gratis (som alternativ) och du får köra spelen som du redan äger, till skillnad från Stadia där du måste köpa allting igen (inte för att det finns så mycket där ändå).

Vettiga argument, men de funkar inte för mig. Jag kan ju köra alla spelen som jag äger idag på min dator. Gratisversionen är helt för begränsad för mig.

Geforce now är tvärt om vad jag vill ha egentligen. Jag bryr mig inte om att äga spel, men jag vill äga hårdvaran. Då har jag ändå 823 spel på steam, men det kvittar mig om jag hade ägt dem eller inte. De är lika flyktiga som filmer. Vissa spelar man en gång för storyn, sen spelar man dem aldrig igen. Vill jag spela dem på TV:n eller en annan skärm så använder jag steam link.

Så jag vill snarare prenumera på spel och äga fet hårdvara. Köra lågupplöst är inte superintressant heller.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vettiga argument, men de funkar inte för mig. Jag kan ju köra alla spelen som jag äger idag på min dator. Gratisversionen är helt för begränsad för mig.

Geforce now är tvärt om vad jag vill ha egentligen. Jag bryr mig inte om att äga spel, men jag vill äga hårdvaran. Då har jag ändå 823 spel på steam, men det kvittar mig om jag hade ägt dem eller inte. De är lika flyktiga som filmer. Vissa spelar man en gång för storyn, sen spelar man dem aldrig igen. Vill jag spela dem på TV:n eller en annan skärm så använder jag steam link.

Så jag vill snarare prenumera på spel och äga fet hårdvara. Köra lågupplöst är inte superintressant heller.

Ja det är ju olika användningsområden. Jag kommer inte personligen köra med GFN heller, då jag har en speldator. Men om barnen kan köra tunga spel på sina skol-Chromebooks så känns det värt det.

Testade Bioshock remastered nu bara för att ha något att testa med. Jag kan svära på att jag inte märkte minsta lilla latens. Bilden var kanske något suddigare men då måste man tänka aktivt på det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Skaffade founders versionen då det verkar intressant. Har bra dator hemma men skaffade GFN bara för att kunna lira på äldre hårdvara när jag åker iväg.

Installerade även på min 65 tums 4k tv och det fungerar perfekt. Fick sideloada den då den inte fanns som alternativ på Google Play för Android TV.

Har även provat på telefonen och det fungerar utmärkt.

Har även Steam Link men ibland glömmer jag att slå på datorn hemma 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att GFN känns lite som ett "fulhack".

Den stora fördelen med streamad media att det är enkelt, smidigt och går fort att tex starta. Ta Netflix och Spotify, med några knapptryck är du inne och streamar media. Det krånglar sällan och det är enkelt för vem som helst att använda, enkelt för tex barn och gamla att använda.

GFN tickar inte dessa boxar. Det känns mer som en blandning av streamat och lokalt. GFN tar lokala lösningar och lägger i molnet, istället för att skapa en streamingtjänst från grunden.

Med Google Stadia kan jag starta ett spel på telefonen, på några sekunder, sedan fortsätta att spela på datorn eller TVn. Det är aldrig några kötider eller liknande. Du behöver aldrig vänta på att något spel ska laddas ner eller uppdateras. Det bara fungerar, så länge du har bra uppkoppling.

Jag hoppas att GFN blir bättre och ett bra alternativ för streamade spel. Just nu känns det, som sagt, som ett "fulhack".

Skickades från m.sweclockers.com