Testpilot: AOC CU34G2X/BK – ultrabred med 144 Hz till bra pris

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aktsu: Lite klurigt att se kanske men Björns bild visar två stycken HDMI och två stycken DP-kontakter:

Det är väldigt vanligt att tillverkarna har varierande och avvikande uppgifter på sina hemsidor. Den som matar in uppgifterna på webben har i princip aldrig produkten framför sig. Snarare ett Excel-ark stort som ett lakan där samma skärm kan förekomma i olika varianter i olika regioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Aktsu: Lite klurigt att se kanske men Björns bild visar två stycken HDMI och två stycken DP-kontakter:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/79432?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzk0MzIiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiYjdkN2FkNmE0MDkzYzVhZmRjYjhiNGIzNzY3NmE4NjgifQ%3D%3D

Det är väldigt vanligt att tillverkarna har varierande och avvikande uppgifter på sina hemsidor. Den som matar in uppgifterna på webben har i princip aldrig produkten framför sig. Snarare ett Excel-ark stort som ett lakan där samma skärm kan förekomma i olika varianter i olika regioner.

Ja jag såg den, men sen har Inet bilder på sin produktsida där det bara finns en DP. Tänkte ifall det kommer 2 versioner eller om de ändrat sig mellan recensionsexemplaret och den som verkar lanseras.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aktsu: Samma svar där också. Den som sitter på Inet m.fl. butiker och korvstoppar databasen har inte produkten framför sig. Så den rimligare och "samma gamla vanliga" förklaringen är att det fel uppgifter och fel bilder. Men vi kan pinga in @AOC Sverige så kanske vi får besked.

Permalänk

@Laxpudding: Hej, Jag har dessvärre ingen jag fysiskt kan titta på just nu, men enligt alla mina listor har den 2st HDMI och 1st DP.

Permalänk
Medlem

Då blev den genast ointressant, ingen idé att uppgradera till typ samma specs jag har men 144 vs 120 Hz. Då vill jag nog ha IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AOC Sverige:

@Laxpudding: Hej, Jag har dessvärre ingen jag fysiskt kan titta på just nu, men enligt alla mina listor har den 2st HDMI och 1st DP.

du ser ju på bilderna att den har 2 DP 2 Hdmi...:)

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Testpiloten Björn Endre testar AOC:s senaste ultrabreda skärm med VA-panel, 144 Hz uppdateringsfrekvens och ett intressant pris.

Läs hela artikeln här

Kan TS ta skärmen och spela in lite videor? Känns som något som skulle kunna göra nästan alla "testpilot" recensioner lite mer matiga dessutom. Vore fint att se skärmen i mörkt innehåll. På de flesta VA skärmar räcker det med en grådassig scen (typ Tomb Raider i någon grotta) för att bli helt utsmetad. Eller bara dra runt Discord, Steam eller annat UI.

Och varför utelämnas Kontrasten samt ljusstyrkan, likt den förra testpilot recensionen?

Litar heller inte på Datacolors analyser alls. Man rekommenderar ju Spyder användare att använda samma mjukvara som xrites gör.
Spyder är ju också sämre på att mäta mörka nyanser. Märks på ett par större webbsidor att de som recenserar inte ens vet vad de håller på med när de rapporterar (via spyder) typ 1000:1 kontrast på VA paneler (och enligt dem är detta normalt för VA?) som tftcentral får 3000:1 på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eunha:

Kan TS ta skärmen och spela in lite videor? Känns som något som skulle kunna göra nästan alla "testpilot" recensioner lite mer matiga dessutom. Vore fint att se skärmen i mörkt innehåll. På de flesta VA skärmar räcker det med en grådassig scen (typ Tomb Raider i någon grotta) för att bli helt utsmetad. Eller bara dra runt Discord, Steam eller annat UI.

Och varför utelämnas Kontrasten samt ljusstyrkan, likt den förra testpilot recensionen?

Litar heller inte på Datacolors analyser alls. Man rekommenderar ju Spyder användare att använda samma mjukvara som xrites gör.
Spyder är ju också sämre på att mäta mörka nyanser. Märks på ett par större webbsidor att de som recenserar inte ens vet vad de håller på med när de rapporterar (via spyder) typ 1000:1 kontrast på VA paneler (och enligt dem är detta normalt för VA?) som tftcentral får 3000:1 på.

Hej,
Tyvärr har jag inte kvar den (vi behåller produkter ganska kort tid efter avslutad testpilot) så kan inte filma. Vem vet, det kanske kan bli någon video nästa testpilot. Problemet är att det ställer en hel del nya krav på vad vi har att spela in med, hur vi ska producera videon etc, något som kan bli klurigt för en testpilot. Jag ska se lite hur videos gjorts förut.

Jag minns inte att jag upplevde att bilden blev utsmetad i spel eller genom att dra fönster runt.

Jag visste inte om att man rekommenderar att använda mjukvaran som xrites har för Spyder. Ska läsa på lite. Nu använder jag mest min Spyder för att kalibrera mina skärmar och varit nöjd där men om det är som du säger att den är sämre på vissa delar med den bifogade mjukvaran så ska jag se hur det är med en ny.

TFTCentral använder bland annat x-rite i1Basic Pro 2 som kostar runt 15000 Kr, lite utanför min budget. Däremot verkar X-Rite i1 Display Pro som de använder för konstras vara billigare runt 2500 Kr. Så kan nog tänka mig att skaffa en sådan. Ser också att TFTCentral använder mjukvaran från Lacie Blue Eye pro. Så vitt jag kan se kan man inte köpa den separat så lite svårt att testa med den ..

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

Angående antalet DP på skärmen. Det verkar som det finns lite förvirring här. Den jag hade kom med 2 st DP. Och tittar man på AOC's amerikanska sida står det:

- HDMI 2.0 x 2, DisplayPort 1.4 x 2

men kollar man på den svenska/europeiska sidan:

- HDMI 2.0 x 2, DisplayPort

tittar man istället för UK-sidan:

-HDMI 2.0 x 2, DisplayPort 1.2 x 1

Så - mycket förvirrande. jag vet bara vad jag testade .....

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

@Björn Endre: En sak jag funderar lite på när jag läser testet är vad du använder för skärm annars och därmed vad du jämför med för skärm?

En lite allmännare fråga som kanske svår att svara på är hur mycket som faktiskt har hänt på skärm fronten. Har en IPS panel nu och har varit väldigt tveksam att gå på en VA men det kanske är så att det hänt tillräckligt mycket under åren att det blir en ny "Wow!" upplevelse?
Så är en 2020 års VA panel mycket bättre än än ~2013 års lite bättre IPS panel, eller är det enda jag vinner en större skärm med lite högre frekvens?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Björn Endre:

Hej,
Tyvärr har jag inte kvar den (vi behåller produkter ganska kort tid efter avslutad testpilot) så kan inte filma. Vem vet, det kanske kan bli någon video nästa testpilot. Problemet är att det ställer en hel del nya krav på vad vi har att spela in med, hur vi ska producera videon etc, något som kan bli klurigt för en testpilot. Jag ska se lite hur videos gjorts förut.

Jag minns inte att jag upplevde att bilden blev utsmetad i spel eller genom att dra fönster runt.

Jag visste inte om att man rekommenderar att använda mjukvaran som xrites har för Spyder. Ska läsa på lite. Nu använder jag mest min Spyder för att kalibrera mina skärmar och varit nöjd där men om det är som du säger att den är sämre på vissa delar med den bifogade mjukvaran så ska jag se hur det är med en ny.

TFTCentral använder bland annat x-rite i1Basic Pro 2 som kostar runt 15000 Kr, lite utanför min budget. Däremot verkar X-Rite i1 Display Pro som de använder för konstras vara billigare runt 2500 Kr. Så kan nog tänka mig att skaffa en sådan. Ser också att TFTCentral använder mjukvaran från Lacie Blue Eye pro. Så vitt jag kan se kan man inte köpa den separat så lite svårt att testa med den ..

Det jag menar med video är liksom bara att visa lite panoreringar i spel i olika miljöer, tar kanske ett par minuter, kan göras med en 5 år gammal smartphone med shutter/exposure bl.a i 60FPS. Vid korrekt och inte uppljusad gamma.

Du behöver inte byta kalibrator, utan mjukvaran bara. Vad är kontrast/ljusstyrkan uppmätt?
Förövrigt tror jag Colormunki Display är bättre än Spyder5, kan ha fel dock. Kostar typ 1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

@Björn Endre: En sak jag funderar lite på när jag läser testet är vad du använder för skärm annars och därmed vad du jämför med för skärm?

En lite allmännare fråga som kanske svår att svara på är hur mycket som faktiskt har hänt på skärm fronten. Har en IPS panel nu och har varit väldigt tveksam att gå på en VA men det kanske är så att det hänt tillräckligt mycket under åren att det blir en ny "Wow!" upplevelse?
Så är en 2020 års VA panel mycket bättre än än ~2013 års lite bättre IPS panel, eller är det enda jag vinner en större skärm med lite högre frekvens?

Bättre på vad?
En bra IPS-panel från 2013 ger en alldeles utmärkt bild, och i grundläggande funktionalitet finns inte så mycket att förbättra.
Vad en ny skärm kan ge, beroende på modell, är: Större skärmyta; Högre pixeltäthet; Högre uppdateringsfrekvens; Stöd för Freesync/G-sync;

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

@Björn Endre: En sak jag funderar lite på när jag läser testet är vad du använder för skärm annars och därmed vad du jämför med för skärm?

En lite allmännare fråga som kanske svår att svara på är hur mycket som faktiskt har hänt på skärm fronten. Har en IPS panel nu och har varit väldigt tveksam att gå på en VA men det kanske är så att det hänt tillräckligt mycket under åren att det blir en ny "Wow!" upplevelse?
Så är en 2020 års VA panel mycket bättre än än ~2013 års lite bättre IPS panel, eller är det enda jag vinner en större skärm med lite högre frekvens?

Är inte superinsatt på detta men...Som jag uppfattat det är den stora skillnaden varken färger eller bildkvalitet på senare år. Så sitter man med en IPS med några år på nacken lär nog "wow" upplevelsen utebli gällande den biten.

Fokus på nya skärmar är istället t.ex HDR, adaptiv sync, hög uppdateringsfrekvens (144hz tex) och så är väl FALD på väg också lite smått istället for vanlig konventionell bakgrundsbelysning.

Detta är ju saker som med all rätt kan ge en "wow" upplevelse också iofs, det är jag övertygad om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som har den blekaste aning eller ens en teori om när skärmen kommer gå att köpa på inet/betonnet/komplett/webhallen? Det är ju bara preliminära datum som skjuts upp gång på gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft ögonen på den här skärmen också men tyvärr så verkar den dras med en del problem...

Om man som jag har ett Nvidia-kort ur 10-serien så verkar det vara problem med att använda freesync under 70hz. När FPS:en dippar under så blir skärmen svart i några millisekunder. Känns inte så kul att leva med.

Sen så verkar panelen rätt så slö så 144 hz blir inte vad det kan vara. Det är ett problem generellt med VA-paneler men denna ska vara ganska medelmåttig även sett till VA. Inte så konstigt egentligen med tanke på priset.

Här är en recension som går igenom problemet jag nämner: https://pcmonitors.info/reviews/aoc-cu34g2x/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242437:

Är det någon som har den blekaste aning eller ens en teori om när skärmen kommer gå att köpa på inet/betonnet/komplett/webhallen? Det är ju bara preliminära datum som skjuts upp gång på gång

Skickades från m.sweclockers.com

Sverige är ju rätt bakom som vanligt, när det gäller all elektronik. Funnits tillgänglig runtom i världen i ett par månader nu. Tror sedan november 2019, eller så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eunha:

Sverige är ju rätt bakom som vanligt, när det gäller all elektronik. Funnits tillgänglig runtom i världen i ett par månader nu. Tror sedan november 2019, eller så.

Jag fick ett meddelande från användaren AOC Sverige som kan vara intressant för er andra intressenter som löd som följande:

Citat:

Det är först otroligt tråligt för oss när vi inte kan leverera en populär modell i den takt som efterfrågan finns.
Det hjälper absolut inte att våra frabriker ligger i Kina nu under Corono virusets utbrott.

Som det ser ut just nu kommer Webhallen och Netonnet få en väldigt liten skvätt runt den 10-12 mars.
Komplett och Inet något senare.

Dock vet jag inte hur många bokningar som dom redan har på den modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Råkade snubbla över att Komplett nu har 50+ i lager. Personligen väntar jag nog ett tag då jag lyckades få tag på en skärm från jobbet, men det kan säkert finnas nån annan som sitter och väntar!

Edit: https://www.komplett.se/product/1150728/datorutrustning/bilds...

Permalänk
Medlem

Jag har en som dyker upp här idag.. Skrivbordet är preppat och redo!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Jag har en som dyker upp här idag.. Skrivbordet är preppat och redo!

Vad tycker du? Är du nöjd?

Är inne på att införskaffa mig en men står och velar just nu. Den har fått blandade recensioner ute på nätet.

Permalänk
Medlem

@noodeem: Ja det måste jag säga att jag är, dock har jag mest använt den till jobb. Till det är den helt perfek! Fick pilla lite med färgerna men nu sitter de tycker jag. g-sync funkar även det, även om det inte är supporterat.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Tack för infon! Får se vad jag kommer införskaffa mig. Är inte akut så kommer fundera ett tag till. Det som drar mig åt att köra på en vanlig 1440 skärm är att UW är mer tungdrivet och jag har "bara" ett 2070 super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@noodeem: Ja det måste jag säga att jag är, dock har jag mest använt den till jobb. Till det är den helt perfek! Fick pilla lite med färgerna men nu sitter de tycker jag. g-sync funkar även det, även om det inte är supporterat.

Hallå!

Har du hunnit spela något på den? Märkt av någon ghosting nu? Kan även märkas i utforskaren om du drar runt en mapp till exempel. Upplever du att den är tilltäckligt ljusstark?

Permalänk
Medlem

Hej @Specias:

Jag har hunnit testa lite iaf. Kört CS, Diablo och The Division. Tycker det funkar riktigt bra! Jag har ingen monsterburk och var lite rätt att jag skulle få dra ner för mycket på inställningarna.

Jag har inte heller märkt av ngn ghostning, dock så hade jag kanske kunnat önska det lite mer ljusstark. speciellt då när solen lyser in i rummet där jag står. Annars har jag inget direkt att klaga på.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Hej @Specias:

Jag har hunnit testa lite iaf. Kört CS, Diablo och The Division. Tycker det funkar riktigt bra! Jag har ingen monsterburk och var lite rätt att jag skulle få dra ner för mycket på inställningarna.

Jag har inte heller märkt av ngn ghostning, dock så hade jag kanske kunnat önska det lite mer ljusstark. speciellt då när solen lyser in i rummet där jag står. Annars har jag inget direkt att klaga på.

Tack så mycket för svaret! Då blir det en beställning. Är som sagt lite fundersam över ljusstyrkan. Får se hur det funkar hemma hos mig helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Då vart det beställt! Hemleverans imorgon. Kommer lägga fokus på ghosting/smearing och den där ljusstyrkan. Finns det något som någon annan som är i köptankar vill att jag ska kolla på?

Permalänk
Bildexpert 📺

Bild på två HDMI och två DP från färskt exemplar av CU34G2X för er som undrade över mängden bildanslutningar:

Permalänk
Medlem

Sugen på AOC CU34G2X nu faktiskt, mest för jobb men även lite gejming. Dåligt med lagerhållning dock, i skrivande stund har Inet, Komplett etc inte den hemma men förväntas anlända i slutet av maj. CDON har den hemma men för 1000Kr mer.

Permalänk

Någon här som kan kommentera angående flimmer när man närmar sig det lägre freesync området, vid 48hz? Har en Nvidia GPU, men vet inte om det ska spela någon roll?

Någon här eller kanske @Laxpudding som kan kommentera angående freesyncs LFC. När spelet uppdateras i 46 fps t.ex. uppdateras skärmen I 92Hz. Hur pass stor skillnad är det vs en gsync skärm som körs i 46hz när spelet uppdateras I 46 fps? Vad är skillnaden för en användare i upplevelsen?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pellefant:
Överlag så att skärmar med VESA-adaptive bör köras inom sitt synkintervall. Ofta när jag jämför är det ingen skillnad jämfört med att köra traditionell V-sync när kryper under gränsen. LFC har medfört att den där tillfälliga dippen under 48 FPS blir mindre störande. Men hjälper inte mycket om man hela tiden ligger på gränsen.

Ifall du jämför med en skärm som har en G-Sync-modul brukar de istället hantera den lägre frekvensen mer sömlöst och behåller flytet längre ned mot smärtgränsen som för många är runt 30 FPS.

I slutändan får man känna sig fram och testa spel för spel.